[NA] Skaczącą temperatura wody

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

25 lip 2020, 8:50

Witam

Taka sprawa mnie zaniepokoiła - a jestem troche zielony.

Przy korkach czy szybszej jezdzie strzałka we wskaźniku temp plynu potrafi znaleźć sie na 3/5 wskazówki po czym spada, zamiast grzecznie siedzieć na połowie - jak to zwykle mialem w innych samochodach. Od zimnego silnika do połowy nagrzewa sie ponizej minuty.

Plynu nie wylewa, rura do chlodnicy jest ciepla - termostat puszcza.

Więc zastanawia mnie, czy tak ma byc tutaj? Czy termostat powinienem wymienic?

Pacjent to NA 1.8 94r


Z góry dziękuję

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

03 sie 2020, 8:03

możesz spróbować wymienić termostat
u mnie przy dużym obciążeniu też się wychylała, a przy wymianie uszczelki zrobiłem sobie rerouta i od tego czasu się już żadne wychylenia nie zdarzyly (z tym, że czujnik tempertaury teraz jest bezpośrednio w głowicy) :mrgreen:
Obrazek
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

03 sie 2020, 8:16

R.E.D. pisze:możesz spróbować wymienić termostat
u mnie przy dużym obciążeniu też się wychylała, a przy wymianie uszczelki zrobiłem sobie rerouta i od tego czasu się już żadne wychylenia nie zdarzyly (z tym, że czujnik tempertaury teraz jest bezpośrednio w głowicy) :mrgreen:
Termostat wymieniłem, problem dalej występuje.

Gdy wskazówka przekracza magiczną połowę, załącza się wiatraczek.

Przymierzam się do wymiany chłodnicy, chociaż nie wiem czy to pomoże Obrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

03 sie 2020, 8:22

jesli bedziesz wymienial chlodnicy wez od automata - jest grubsza. Przynajmniej w 1.6 tak bylo

byc moze masz zrobiony mod wskaznika by byl bardziej liniowy. Wtedy wskazowka czasem sie porusza a nie stoi nieruchomo. Bo de facto temperatura silnika troche sie zmienia ale wskaznik miedzy 70 a 110 stopni pokazuje to samo dla samopoczucia uzytkownika.

Jednak nagrzewanie w minute oraz wyrazny wzrost przy jezdzie na autostradzie jest cokolwiek podejrzane... troche mi pachnie jak UPG
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

03 sie 2020, 8:35


Alex pisze:jesli bedziesz wymienial chlodnicy wez od automata - jest grubsza. Przynajmniej w 1.6 tak bylo

byc moze masz zrobiony mod wskaznika by byl bardziej liniowy. Wtedy wskazowka czasem sie porusza a nie stoi nieruchomo. Bo de facto temperatura silnika troche sie zmienia ale wskaznik miedzy 70 a 110 stopni pokazuje to samo dla samopoczucia uzytkownika.

Jednak nagrzewanie w minute oraz wyrazny wzrost przy jezdzie na autostradzie jest cokolwiek podejrzane... troche mi pachnie jak UPG
33cm będę brać. Co do UPG nie zauważyłem innych idących za nim rzeczy, po 700km plyn chłodniczy nie ubył, nie ma w nim żadnych osadów. Olej dobrze wygląda na bagnecie - jeszcze dziś sprawdzę pod korkiem, nie bucha dymem z wydechu. Jedyne co to ciutke nierówna praca silnika na biegu jałowym, ale to bardzo możliwe, że jestem troszke przewrażliwiony.

Takie grzanie wystepuje w takich momentach -
1. Na postoju, bieg jałowy, słońce grzeje,
2. Ruszanie, stawanie, znów ruszanie
3. Stała prędkość rzędu 120 - ok 4k obr. 5b

Trochę zastanawia mnie to, że wiatrak załącza się dopiero jak temperatura wody przekroczy magiczną połowę na wskazówce, wtedy po chwili wraca ona do pionu (jakos 20/30 sekund). Możliwe całkiem, że czujnik jest bardziej "czuły"

Zaczynam panikować odrobinę Obrazek bo za 2 tygodnie chciałbym Madzią zrobić troche kilometrów (tak z 2 tysiące pęknie co najmniej) i chciałbym to zrobić w miarę sprawnie przed wyjazdem.

Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

03 sie 2020, 9:01

zacznij od wykręcenia czaujnika, który uruchamia wentylator bo może być zarośnięty kamieniem ;)

szybkie grzanie jest normalne - mi zimą po przejechaniu kilometra już leci ciepłe powietrze :mrgreen:

zanim wymienisz chłodnicę, to moze przepłukaj obecną, ale ze względu na wiek odradzam płukanki ;)

jak wymieniałeś płyn (albo wyjmiesz chłodnicę do płukania), to możesz jeszcze stanąć pod ostrą górkę żeby się dokładnie układ odpowietrzył :mrgreen:
Obrazek
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

03 sie 2020, 9:05


R.E.D. pisze:zacznij od wykręcenia czaujnika, który uruchamia wentylator bo może być zarośnięty kamieniem ;)

szybkie grzanie jest normalne - mi zimą po przejechaniu kilometra już leci ciepłe powietrze :mrgreen:

zanim wymienisz chłodnicę, to moze przepłukaj obecną, ale ze względu na wiek odradzam płukanki ;)
Przy pierwszym serwisie płukana była chłodnica.

Czujnik ogarnę Obrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

03 sie 2020, 9:06

w mojej NA1.6 na postoju tez temp rosla, zalaczal sie wiatrak i utrzymywala sie. okolice 95-100 stopni

jezdzac po miescie moze sie troche wahac ale bez przesady. przy 120kmh nie powinno dziac sie nic niepokojacego.

w NA przynajmniej 1.6 kwestia jest taka ze termostat i czujnik zalaczania wentylatora jest z przodu silnika natomiast pomiar z tylu gdzie jest zawsze gorecej.

Wiatrak moim zdaniem moglby zalaczac sie wczesniej ale bez rzezby (inny czujnik, wtyczka) nie da sie tego zrobic. Najprosciej jest zrobic reczny wylacznik wiatraka z kabiny. Wystarczy 1 kabelek zwierany do masy, podlacza sie go np. w gniezdzie diagnostycznym. Mialem tak zrobione na tor

zobacz tutaj
https://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

03 sie 2020, 9:25

Przeczytałem na razie jedynie troubleshooting, ale powrócę do tego artykułu jeszcze dzisiaj.

Na chwile obecną w takim razie w planie mam:
1. Sprawdzić czujnik, wyczyścić go.
2. Sprawdzić wszystkie węże.
3. Wymienić chłodnicę.

Dzięki za info, jak to zrobię, dam znać czy dalej jest ten problem

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

03 sie 2020, 11:56

Może warto pochylic się nad coolant reroute przy okazji zabawy z układem chłodzenia? :)

Chłodnice od razu daj grubego "chińczyka" - przynajmniej będzie wydajnie :)
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

03 sie 2020, 12:24

Nie przesadzajmy z tym reroute. To też ma swoje wady, niektórzy twierdzą że jest to zamiana jednych problemów ba inne

Sprawny układ chłodzenia jest wystarczający przy seryjnym aucie nawet do katowania na torze

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

03 sie 2020, 13:23

Jaki może się pojawic problem przy reroute, zakładając że nic nie cieknie? :D
Awatar użytkownika
lukasmc
Posty: 101
Rejestracja: 21 lip 2017, 9:32
Model: NA
Lokalizacja: Kraków

03 sie 2020, 13:29

U mnie w 94 1,8 też skakała temperatura. Pomogła dopiero zmiana pompy wody :D lecz u mnie po jakimś czasie zaczęła po prostu lać, więc co było przyczyną miałem podane na talerzu.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

03 sie 2020, 13:44

Grzybohun pisze:
03 sie 2020, 13:23
Jaki może się pojawic problem przy reroute, zakładając że nic nie cieknie? :D
choby taki ze w ori ukladzie przegrzewasz 4 cylinder. po reroute przegrzewasz 1. Latwa wymiane termostatu zamieniasz na mega upierdliwa. Wiec zamienil stryjek.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

03 sie 2020, 13:49

Reroute'a nie bede robic na razie.

Co do pompy wody, byla wymieniana

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

04 sie 2020, 21:47

Alex pisze:
03 sie 2020, 13:44
Grzybohun pisze:
03 sie 2020, 13:23
Jaki może się pojawic problem przy reroute, zakładając że nic nie cieknie? :D
choby taki ze w ori ukladzie przegrzewasz 4 cylinder. po reroute przegrzewasz 1. Latwa wymiane termostatu zamieniasz na mega upierdliwa. Wiec zamienil stryjek.
a niby dlaczemu pierwszy skoro masz tam pompę?
z termostatem się zgodzę, ale u mnie inna opcja nie wchodziła w grę ;)

w sumie jeszcze można zrobić termostat po drodze na wężu - widziałem gdzieś takie gotowe ładne obudowy 8-)
Obrazek
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

08 sie 2020, 11:44

Chłodnica wymieniona na grubszą - 26mm, zrobiony test na obecność CO2 w ukladzie chlodzenia - wszystko cacy. Temperatura nadal potrafi latać - tak do 3/4, ale wydaje mi się, że to już po prostu taka przypadłość czujnika, bo nie mam więcej pomysłów

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka



Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

08 sie 2020, 21:27

A czujnik zalaczający wentylator masz sprawny? W NA wentylator zalacza się moim zdaniem nieco za późno

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

08 sie 2020, 21:39

Alex pisze:A czujnik zalaczający wentylator masz sprawny? W NA wentylator zalacza się moim zdaniem nieco za późno

przy użyciu Tapatalka
Tak, wentylator załącza się, jak wskazówka przekroczy połowę. Dobija wtedy ona różnie, do 3/5 raz nawet 3/4 wskazówki zobaczyłem, po czym wraca powoli do połowy.

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

08 sie 2020, 22:25

Jakiej firmy masz termostat? Ja kojarzę słabe doświadczenia z Gatesem, natomiast lepiej sprawdził mi się Vernet i Stahlter.

I zajrzyj do wskaźnika, może masz zrobiony mod linearyzujacy

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
ArDziabk
Posty: 25
Rejestracja: 14 lip 2020, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.8, 94r
Lokalizacja: Wrocław

08 sie 2020, 23:37


Alex pisze:Jakiej firmy masz termostat? Ja kojarzę słabe doświadczenia z Gatesem, natomiast lepiej sprawdził mi się Vernet i Stahlter.

I zajrzyj do wskaźnika, może masz zrobiony mod linearyzujacy

przy użyciu Tapatalka
Termostat wstawiony pare dni temu Verneta.

Możliwe, tylko po czym poznać, że taki mod został zrobiony?

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

09 sie 2020, 8:29

Zegar temperatury będzie nosił ślady rzeźby typu przecięte ścieżki, wstawione dodatkowe elementy itd

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
MarcinK85
Posty: 6
Rejestracja: 21 lut 2021, 15:20
Model: NB FL
Lokalizacja: Poznań

09 sie 2022, 18:58

Cześć,
Niestety mam podobny problem z wzrastająca temp. w nbfl 1.8. Sprawdzałem olej silnikowy jest na odpowiednim poziomie płyn chłodniczy również a chłodnica została wymieniona zimą. Czujnik wskazuje wzrost temp. przy zbiegu dwóch/trzech okoliczności podczas wysokich temperatur zewnętrznych około 35 st C. korków i jazdy na wyższych obrotach. Mam dwa pytania czy takie dolegliwości są normalne jeśli nie, gdzie powinienem szukać przyczyny oraz jak zakończył się temat w wersji NA.

Pozdrawiam
Marcin
ODPOWIEDZ