Stabilizatory

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

22 gru 2019, 21:50

Nowe seryjne łączniki. Mocowanie też seria.

Myślę że w Poznaniu też trzeba poszukać firmy Kowalstwo- Resory jak ta w Wawie. Znam też firmę dorabiajaca sprężyny wg życzenia może warto u nich zapytać o grubszego staba:)
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
TofikGST
Posty: 217
Rejestracja: 17 gru 2018, 21:40
Model: NA
Wersja: Eunos Roadster 1.8
Lokalizacja: Jersey

22 gru 2019, 21:55

Stab zrobią tak żeby były do niego seryjne łączniki. Kumpel dorabiał sporo grubszego staba niż seria i normalnie seryjne łączniki zakładał. Na mocowaniach dawał poli z Olkusza to mu odrobili pod grubość staba. Jak ktoś chce normalna gumę to zawsze można podebrać od czegoś, to kosztuje grosze a większość jest kształtem taka sama, tylko jechać do motoryzacyjnego i wybierać ;)
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

22 gru 2019, 21:58

Tomai pisze:
22 gru 2019, 21:50
Nowe seryjne łączniki. Mocowanie też seria.

Myślę że w Poznaniu też trzeba poszukać firmy Kowalstwo- Resory jak ta w Wawie. Znam też firmę dorabiajaca sprężyny wg życzenia może warto u nich zapytać o grubszego staba:)
Jestem już w kontakcie z tą firmą z Warszawy i na 99% będę brał od nich tego staba, bo chcą 500-600zł netto, a skoro będzie to pasowało do seryjnych łączników, to dokupuję tylko gumki do Mitsubishi Pajero po 10zł i można zakładać. Przynajmniej tak to rozumiem.
kosciukus
Donator
Donator
Posty: 55
Rejestracja: 31 paź 2017, 18:45
Model: NB
Wersja: Zielona wyścigówa
Lokalizacja: Wrocław

23 gru 2019, 12:29

Jestem już w kontakcie z tą firmą z Warszawy i na 99% będę brał od nich tego staba, bo chcą 500-600zł netto, a skoro będzie to pasowało do seryjnych łączników, to dokupuję tylko gumki do Mitsubishi Pajero po 10zł i można zakładać. Przynajmniej tak to rozumiem.
Chętny na zakup grupowy w razie czego :)
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

23 gru 2019, 13:43

Jednak do wyboru jest tylko grubość 26mm lub 28mm. Nie wiem, która będzie lepsza. Za mało to seria, za dużo to taczka. Anyway, potrzebują tam oryginalnego stabilizatora na wzór. Czy komuś leży seryjny stabilizator z NB i jest gotów go wysłać, żeby sobie zdjęli wymiary? Ja niestety nie mogę swojego zdjąć, bo moja miata to daily... Jeżeli ktoś z was to ogarnie, to ja postaram się ogarnąć cały zakup grupowy.

Co do gum stabilizatora to wygrzebałem gdzieś w katalogach numer OE do starej Mazdy 323, która powinna mieć 27mm stabilizator w oryginale i zamówiłem w Carspeedzie. Jak wymiar wewnętrzny faktycznie będzie miał 27mm (bo nie ma w oficjalnym katalogu) to tu napiszę i najwyżej przy zakupie grupowym je też zamówię w większej ilości.
Ostatnio zmieniony 23 gru 2019, 13:51 przez Ross, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

23 gru 2019, 13:49

Panowie, jeśli organizujecie zakup grupowy to załóżcie temat w odpowiednim dziale żeby tutaj nie śmiecić. Dzięki.
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

23 gru 2019, 13:52

pirul pisze:
23 gru 2019, 13:49
Panowie, jeśli organizujecie zakup grupowy to załóżcie temat w odpowiednim dziale żeby tutaj nie śmiecić. Dzięki.
Tak, założę tam temat na zamówienia jeśli będę organizował zakup, tylko czekam aż ktoś się tu zgłosi z możliwością użyczenia seryjnego staba.
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

23 gru 2019, 17:21

Ross ale bez stabilizatora da sie jeździć przecież.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

19 sty 2020, 17:19

Stabilizator zamówiony w rozmiarze 28mm, niedługo do mnie przyjdzie. I teraz pytanie - żeby dowolnie sobie wybrać za który z trzech otworów go zamontuję, potrzebuję regulowanych łączników, czy nie?
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

19 sty 2020, 17:48

Ross pisze:
19 sty 2020, 17:19
Stabilizator zamówiony w rozmiarze 28mm, niedługo do mnie przyjdzie. I teraz pytanie - żeby dowolnie sobie wybrać za który z trzech otworów go zamontuję, potrzebuję regulowanych łączników, czy nie?
Nie potrzebujesz, ale regulowane są lepsze.
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

19 sty 2020, 17:53

Jak nie potrzebuję to super, bo oszczędza mi to sporo pieniędzy (100zł vs 600zł), ale w czym są lepsze? Myślałem, że stosuje się je tam, gdzie po prostu trzeba je stosować, bo zwykłe są za krótkie albo za długie. W sensie co dałaby mi zmiana na regulowane? Nie mam gwintu, więc zawieszenie cały czas na tej samej wysokości (B6/B8 + Eibach -25mm).
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

19 sty 2020, 18:03

Ross pisze:
19 sty 2020, 17:53
Jak nie potrzebuję to super, bo oszczędza mi to sporo pieniędzy (100zł vs 600zł), ale w czym są lepsze? Myślałem, że stosuje się je tam, gdzie po prostu trzeba je stosować, bo zwykłe są za krótkie albo za długie. W sensie co dałaby mi zmiana na regulowane? Nie mam gwintu, więc zawieszenie cały czas na tej samej wysokości (B6/B8 + Eibach -25mm).
Skoro stabilizator regulowany (3 opcje regulacji napięcia) to w jaki sposób poprawnie regulować nie regulowaną końcówką? Łeb końcówki staba musi wchodzić w otwór regulacyjny pod kątem prostym. Poza tym z reguły tanie końcówki przy wymianie trzeba ciąć. Te droższe są zwyczajnie lepsze i posiadają kontry śrubowe, nie imbusowe.
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

19 sty 2020, 19:12

No o to właśnie pytałem. Czyli jednak potrzebuję regulowanego łącznika, żeby zamontować stabilizator za któryś konkretny otwór.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

19 sty 2020, 19:16

Ross pisze:
19 sty 2020, 19:12
No o to właśnie pytałem. Czyli jednak potrzebuję regulowanego łącznika, żeby zamontować stabilizator za któryś konkretny otwór.
Jak skopiują Ci serię, tylko grubość będzie większa, istnieje szansa że seryjna końcówka spasuje z którymś tam otworem. Regulowana końcówka pozwala napinać Ci stabilizator pomimo posiadania otworów regulacyjnych. Dzięki temu można na jednym otworze uzyskać różne napięcia stabilizatora.
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

19 sty 2020, 19:22

Skopiowali mi staba od BNC. Może i któryś otwór spasuje, ale że stab ma 28mm, to zależy mi konkretnie na wewnętrznym otworze, bo wtedy podobno jest bardziej miękko. W takim razie pozostaje chyba zakup regulowanych. Na szczęście zobaczyłem teraz, że np. I.L. Motorsport na kmparts.pl kosztuje 300zł za komplet, a nie za jeden łącznik jak myślałem.
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

07 kwie 2020, 11:25

Trochę odświeżę temat - jak optymalnie dobrać stabilizator do uliczno-torowego NA przed liftem?

Na stronie flyin' miata rozróżniają przed i polifta, przedni stab przedlift ma 24mm a polift 26mm.

Czy pasują stabilizatory z NB, jeśli tak to z jaką przeróbką?

Które wartości stabilizatorów tylnych będą odpowiednie dla neutralnego prowadzenia przy przednim 24-27mm?

No i najważniejsze - skąd wziąć tanie staby? :D
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

07 kwie 2020, 11:42

Najtaniej to chyba kupić staby od sportivea. Nie pamiętam jaką mają grubość, szczególnie grube nie są, ale różnica będzie odczuwalna.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
kojotPszemek
Posty: 45
Rejestracja: 20 mar 2019, 10:35
Model: NA
Lokalizacja: Elbląg

07 maja 2020, 21:27

Czy aby założyć stabilizatory z nb do na potrzebne są łączniki z nb czy jest na to jakiś inny sposób?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

07 maja 2020, 21:32

przedni stab z NB w NA dla opornych:

viewtopic.php?f=26&t=20417
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

14 cze 2020, 11:58

Widzę, że przednich stabów w BNC nadal nie ma (trzymam za Jakuba kciuki, żeby podwykonawca się ogarnął), a zainteresowanie tematem jest, bo piszecie na grupie na fb.
Tak więc jeśli komuś się pali i chce ogarnąć przedniego staba na szybko to małe podsumowanko:
Stabilizator zamówiłem w firmie ,,Roguski G. Kowalstwo. Resory, sprężyny". Kontaktowałem się mailowo (dorman.gr@wp.pl) i telefonicznie (511215197). Za przedni stabilizator do NB o grubości 28mm razem z dwoma obejmami i przesyłką zapłaciłem 500zł. Mogą wykonać dowolną grubość co 2mm (24, 26, 28, 30mm itd.) Za malowanie proszkowe chcieli dodatkowo 60-70zł i potrzebowali dodatkowego tygodnia, a zwykłe lakierowanie było w cenie i od razu. Zdecydowałem się na zwykłe lakierowanie, ale niestety zostało to źle zrobione i owinięte samoprzylepnym foliopakiem, który potem schodził razem z lakierem, więc wysłałem stabilizator do zaprzyjaźnionej lakierni proszkowej. Tak więc do tego proszku jednak warto dopłacić :)
Stabilizator jest jak najbardziej w porządku.
Na początku chciałem zamocować stabilizator na gumach a nie poliuretanach, ale nie udało mi się jednak znaleźć odpowiednich, tak, żeby nie było trzeba dorabiać do nich obejm. Poza tym, po rozmowie z Poliuretany Olkusz byłem już bardziej przekonany do poli. Ja zamówiłem pasujące poliuretany właśnie u nich, wysyłając im pożyczone razem ze stabem na wzór (i kazałem im zapisać wzór tak, żeby na hasło ,,BNC 28mm MX-5 NB" byli w stanie każdemu wysłać), ale po fakcie okazało się, że ma je również na stanie Jakub Kielech z BNC i to chyba nawet taniej, tak więc polecam uderzać do niego w tym temacie (np. na facebooku, bo na forum chyba nie wchodzi zbyt często).
Organizacyjnie to by było na tyle. A teraz mój przykład działania stabilizatora w praktyce, żeby ewentualnie pomóc niezdecydowanym co do grubości czy do samej wymiany.
MX-5 NB 1.8 1999r. torsen 5b. Z przodu grubości staba już nie pamiętam jaka była fabrycznie, ale z tyłu jest seria 11mm (występowały też 12mm). Fabrycznie nadsterowność, ale bardzo łatwa do opanowania i fajna do poświrowania. Na tor jednak to nie jest to co bym chciał.
Po wsadzeniu chyba troszeczkę utwardzonych Bilstein B6 + Eibach Pro Kit -25mm i stabilizatora przedniego 28mm na środkowym ustawieniu auto stało się podsterowne, ale dużo bardziej niż bym chciał. Na Torze Krzywa czułem to najmocniej na rondzie i na nawrocie po drugiej stronie toru - na nawrocie musiałem mieć idealny apex i nie jechać szybko + pomagać sobie lewą nogą, bo inaczej od razu leciałem do przodu płużąc jak pług (xd). Na rondzie nie pomagało nic i nawet z idealnym apexem musiałem jechać po prostu zbyt wolno. Ani na torze ani na drodze nie potrafiłem nigdzie po ludzku postawić auta bokiem. Zmieniłem jednak ustawienie stabilizatora na bardziej miękkie o jedno oczko, czyli ze środkowych otworów przepiąłem łączniki na otwory zewnętrzne. Pojawiali się na tym forum heretycy, którzy twierdzili, że im szerzej tym twardziej - proszę ich nie słuchać, bo jest odwrotnie. Takie przepięcie o jedno oczko powinno odpowiadać za zmianę twardości tak jakbyście zmieli staba na o 1mm grubszego/cieńszego. W praktyce u mnie zmieniło to naprawdę dużo. Na drodze w tych samych miejscach i warunkach (np. ciasny ślimak po drodze z pracy do domu), gdzie w ustawieniu środkowym auto wyjeżdżało mi do przodu, teraz ładnie się klei, a po agresywnym dodaniu gazu delikatnie stawia bokiem.
Edit:
Niestety na rundzie MC na Torze Kielce okazało się, że podsterowności jest nadal za dużo. Wsadziłem 14mm na tył i stwierdzam, że na moim zawiasie (B8 + Pro Kit) staby 28+14 to idealny set.
Ostatnio zmieniony 12 lis 2020, 18:19 przez Ross, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

14 cze 2020, 13:47

Kojarzysz czy mają też wzór do NA? Czy potrzebują tego staba BNC czy staba oe na wzór?
Tyły też zamierzasz robić?

Przy założeniu, że ten produkt jest bardzo chodliwy można by ogarnąć z nimi jakiegoś grupowca na staby.

Na pewno staby przednie 26-28mm z regulacją oraz staby 14-15 mm tył z regulacją do NA i do NB będą chodliwym towarem :)
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

14 cze 2020, 18:07

Do NA raczej nie mają i trzeba im wysłać jakiś na wzór. Raczej bez różnicy jaki im wyślesz - na podstawie OE też powinni bez problemu zrobić grubszy. Do NB nie trzeba wysyłać na wzór, bo ja wysyłałem i mają zapisany szablon, a przynajmniej mieli mieć.
Z tyłem tak jak pisałem - zobaczę na torze czy muszę zmienić, a jeśli tak to na OE 12mm raczej wystarczy.
Jeśli się wam spieszy to możecie sobie zorganizować jakiś zakup grupowy na przody, a tyły są dostępne u Jakuba z BNC, więc bez sensu kombinować - bierzcie od niego.
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

14 cze 2020, 19:33

Ross ,.przede wszystkim dziękuję za relację:) Cena bardzo dobra tylko...
Ciekawa sprawa. To co mnie interesuje najbardziej...to skąd ta podsterowność? Jakie masz teraz opony?
Ja miałem w poprzedniej Miacie 28 mm H&R i podsterowności nie było nic..a wręcz przeciwnie...
Tylko ja założyłem zwykłe łączniki, a stabilizator miał regulacje- 2- lub 3 dziury, już nie pamiętam....
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Ross
Posty: 77
Rejestracja: 18 cze 2018, 21:17
Model: NB
Wersja: 1.8 Specmiata
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

14 cze 2020, 21:56

Podsterowność była i na oponach zwykłych (Fulda Sportcontrol) i na torowych (Federal 595RS-R). Ciśnienie ~1.8bar.
Ty miałeś 26mm a nie 28mm, więc przy tej samej grubości tyłu (11mm), miałeś o wiele mniej podsterowne auto niż ja na środkowym ustawieniu. Wszystko się zgadza.
A jeśli tył też zmieniłeś na HR (16mm) to już w ogóle miałeś nadsterowność.
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

15 cze 2020, 5:41

Ross pisze:
14 cze 2020, 21:56
Podsterowność była i na oponach zwykłych (Fulda Sportcontrol) i na torowych (Federal 595RS-R). Ciśnienie ~1.8bar.
Ty miałeś 26mm a nie 28mm, więc przy tej samej grubości tyłu (11mm), miałeś o wiele mniej podsterowne auto niż ja na środkowym ustawieniu. Wszystko się zgadza.
A jeśli tył też zmieniłeś na HR (16mm) to już w ogóle miałeś nadsterowność.
Racja , przód miałem 26 mm, tył zmieniłem tylko na chwilę, szybko wróciłem do serii.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Kacper
Posty: 32
Rejestracja: 26 sie 2019, 13:13
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Lubin

22 lis 2021, 8:30

Planuje ktoś zamawiać przedni stab u kowala? Chętnie się dołączę. Ostatnio dzwoniłem do Pana Roguskiego, to powiedział, że konieczny jest stabilizator na wzór. Może ktoś z okolic Wawy by zamawiał, może jakiś zakup grupowy? Dajcie znać na pw jakby co. Pozdrówka
Gwiazda
Donator
Donator
Posty: 316
Rejestracja: 09 gru 2019, 23:26
Model: NB
Lokalizacja: Suwałki
Kontakt:

26 sty 2022, 20:14

Kacper pisze:
22 lis 2021, 8:30
Planuje ktoś zamawiać przedni stab u kowala? Chętnie się dołączę. Ostatnio dzwoniłem do Pana Roguskiego, to powiedział, że konieczny jest stabilizator na wzór. Może ktoś z okolic Wawy by zamawiał, może jakiś zakup grupowy? Dajcie znać na pw jakby co. Pozdrówka
Dopisuje się do listy jak cena nie będzie przesadzona. I ze 2 osoby znajdę. Celuję w 28/30mm. Ktoś coś jeszcze?
Awatar użytkownika
michalkow
Posty: 98
Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
Model: NA
Wersja: 1.6 1997
Lokalizacja: Ćmielów

20 lut 2024, 9:44

Odkopię stary temat. Czy wrzucenie grubszych stabów w NA wystarczy, żeby zmniejszyć przechyły na zakrętach? Mam założenie, by doznania wizualne i z jazdy były w moim aucie najbliższe serii. Dlatego odrzucam jakiekolwiek gleby, ale te przechyły...Boziu, tu trzeba jednak zaingerować w fabrykę.
ubek
Donator
Donator
Posty: 1340
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

20 lut 2024, 9:58

Zmniejszy przechyły, zostaję kwestia jakie zawieszenie posiadasz obecnie? Bo jeśli 30 letnie oryginalne amorki i sprężyny to lepiej zacząć od wymiany właśnie ich.

Jak chcesz grubsze staby to polecam @konior plus regulowane łączniki by się przydały żeby to dobrze wyregulować, no i wzmocnenie mocowana przedniego staba. Bo z grubszym stabiliziatorem to jednak trochę pracuje.
Wysłane z mojego SM-G780G przy użyciu Tapatalka


White NA BP'95
konior
Posty: 185
Rejestracja: 01 mar 2015, 11:16
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Wałbrzych

25 mar 2024, 15:10

michalkow pisze:
20 lut 2024, 9:44
Odkopię stary temat. Czy wrzucenie grubszych stabów w NA wystarczy, żeby zmniejszyć przechyły na zakrętach? Mam założenie, by doznania wizualne i z jazdy były w moim aucie najbliższe serii. Dlatego odrzucam jakiekolwiek gleby, ale te przechyły...Boziu, tu trzeba jednak zaingerować w fabrykę.
Jakbyś chciał to mam gotowy zestaw stabów do NA
Przód 3 oczkowe 28 mm
tył 3 oczkowe 14 mm

Wszystko z gumami + kontrami
regulowane łączniki też mam

Pozdro
ODPOWIEDZ