Naprawa czujnika ABS NBFL

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

23 lis 2019, 17:00

Cześć,

W mojej NBFL (Montana, 2004) zaczął się pojawiać błąd ABS na desce

Według instrukcji zmostkowałem dwa piny w skrzynce diagnostycznej pod maską i policzyłem migające światełka na desce

Oto co zrobiłem
1. Na początku był błąd 11 (prawy sensor) i jeszcze jakiś inny (chyba 51)
2. Odłączyłem obydwa sensory i sprawdziłem kody: 11 i 12 (prawy i lewy czujnik) - ma to sens, były całkowicie odłączone
3. Podłączyłem spowrotem dwa czujniki: dalej błąd 11 i 12
4. Próbowałem skasować błędy (10 razy szybie wciśnięcie hamulca nożnego) - dalej to samo
Dodatkowo zmierzyłem opór na sensorach i na lewy (ten który na początku nie miał błędu ) jest 1.8kOhm, na prawym pełny opór (czyli 1 na multimetrze)

Może ktoś będzie w stanie mi odpowiedzieć
1. Jakiś pomysł dlaczego został błąd 12 po odłączeniu i podłaczeniu czujnika który wcześniej był ok i daje prawidłowy opór? Może źle je kasuje: wytłumaczy ktoś krok po kroku jak dokładniej wciskać ten hamulec?
2. 1.8kOhm to prawidłowa wartość?
3. Czy jeśli prawy czujnik dalej pełny opór (tak jak bym przyłożył multimetr do drewna albo kartki papieru), to ma sens próbować go np czyścić lub inaczej naprawiać, czy raczej na pewno do wymiany?
4. Czy dam rady wymienić czujnik na parkingu przed blokiem mając tylko podnośnik (+ oczywiście kobyłki lub cegły dla bezpieczenstwa)? Ile mi to powinno zająć (mam umiejętności mechaniczne)?
5. Czy tani czujniki z ebaya (np. https://www.amazon.co.uk/Plat-Firm-Fron ... =8-1-fkmr3 albo nawet tańszy https://www.euspares.co.uk/parts/abs/7936577 ) dają rade? I czy wszystkie nb i nbfl miały taki sam czujnik?
Awatar użytkownika
sebapoz
Donator
Donator
Posty: 327
Rejestracja: 23 lip 2014, 20:36
Model: NC
Lokalizacja: Wielkopolska

23 lis 2019, 17:45

Na wszystkie pytanie Ci nie odpowiem, ale na kilka tak:
2 razy wymieniałem czujnik ABS z przodu: raz lewy raz prawy. Zawsze wg kodów błyskowych i zawsze się sprawdzało.
Nie wiem jak sprawdzić czy czujnik jest sprawny - zawsze polegałem na błyskach.
W mojej Mazdzie z 2002r czujniki musiałem wybijać i wywiercać, bo były tak zapieczone więc trochę narzędzi może Ci być potrzebne. Generalnie samochód na podnośniku/kobyłce - da się to zrobić
Ja kupiłem takie czujniki na Allegro (widzę, że sprzedawca zmienił ofertę - poszukaj) i nie było z nimi problemów (jeden był 1,5 roku drugi ok. 6 miesięcy)
ABS.png
ABS.png (152.45 KiB) Przejrzano 763 razy
NB, 1/2NBFL, NC
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

24 lis 2019, 8:02

mck159 pisze:
23 lis 2019, 17:00
Cześć,

W mojej NBFL (Montana, 2004) zaczął się pojawiać błąd ABS na desce

Według instrukcji zmostkowałem dwa piny w skrzynce diagnostycznej pod maską i policzyłem migające światełka na desce

Oto co zrobiłem
1. Na początku był błąd 11 (prawy sensor) i jeszcze jakiś inny (chyba 51)
2. Odłączyłem obydwa sensory i sprawdziłem kody: 11 i 12 (prawy i lewy czujnik) - ma to sens, były całkowicie odłączone
3. Podłączyłem spowrotem dwa czujniki: dalej błąd 11 i 12
4. Próbowałem skasować błędy (10 razy szybie wciśnięcie hamulca nożnego) - dalej to samo
Dodatkowo zmierzyłem opór na sensorach i na lewy (ten który na początku nie miał błędu ) jest 1.8kOhm, na prawym pełny opór (czyli 1 na multimetrze)

Może ktoś będzie w stanie mi odpowiedzieć
1. Jakiś pomysł dlaczego został błąd 12 po odłączeniu i podłaczeniu czujnika który wcześniej był ok i daje prawidłowy opór? Może źle je kasuje: wytłumaczy ktoś krok po kroku jak dokładniej wciskać ten hamulec?
2. 1.8kOhm to prawidłowa wartość?
3. Czy jeśli prawy czujnik dalej pełny opór (tak jak bym przyłożył multimetr do drewna albo kartki papieru), to ma sens próbować go np czyścić lub inaczej naprawiać, czy raczej na pewno do wymiany?
4. Czy dam rady wymienić czujnik na parkingu przed blokiem mając tylko podnośnik (+ oczywiście kobyłki lub cegły dla bezpieczenstwa)? Ile mi to powinno zająć (mam umiejętności mechaniczne)?
5. Czy tani czujniki z ebaya (np. https://www.amazon.co.uk/Plat-Firm-Fron ... =8-1-fkmr3 albo nawet tańszy https://www.euspares.co.uk/parts/abs/7936577 ) dają rade? I czy wszystkie nb i nbfl miały taki sam czujnik?
1. może się tak zdarzyć jeżeli włączyłeś zapłon przy odłączonym czujniku
2. norma to 1.2-2.0
3. możesz spróbować poszukać przerwy na przewodzie i jeżeli kabel jest przerwany dolutować nowy oodcinek. Oba czujniki które wymieniałem u siebie były uszkodzone w obrębie cewki czyli były nie naprawialne.
4. tak, to bardzo nieskomplikowana robota. Tak jak kolega wspomniał sam czujnik zazwyczaj jest zapieczony i trzeba go rozwiercać/wybijać. U siebie dodatkowo urwałem śrubę mocującą czujnik i musiałem rozwiercać to co po niej zostało. sądzę, że jeżeli uwiniesz się w miarę sprawnie z wyjęciem starego czujnika to cała operacja zajmie Ci nie więcej niż godzinę.


viewtopic.php?f=25&t=21197 tu masz link do dyskusji z moją historią ;)
mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

24 lis 2019, 12:09

Dzięki za informacje

Udało mi się wykasować błąd lewego czujnika: po tym jak powtórzy się sekwencja (chyba bez znaczenia czy zaczęła się następna sekwencja czy nie) trzeba 10 razy wcisnąć hamulec bardzo mocno + za każdy razem go całkowicie puścić (tak żeby nie dotykać go nogą). Jeśli wszystko poszło ok z kasowaniem błędu to kontrolka abs powinna zostać zaświecona na stałe, aż jeszcze raz wyłączymy i włączymy zapłon.

Czy jeśli chodzi o wymiane sensora to częściej udaje się to bezproblemowo, czy częściej trzeba go wybijać + ukręca się śruba? Jeśli to drugie to chyba oddam do mechanika :)

Jeszcze takei pytanie na szybko: kojarzy ktoś czy były różne czujniki w NBFL, czy zawsze te same?
ODPOWIEDZ