[NA] prędkościomierz + czujnik oleju + zegary przedliftowe

Czyli zbiór quirków z niemcowni

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

23 lis 2019, 12:04

Czołem Miatowicze!
Moje NA pochodzi z 1992 roku. Najpewniej mialo zmieniany licznik na taki z wersji EU, nie wiem tego na 100% natomiast zauwazylem pewne problemy:

1) prędkościomierz przekłamuje w dół, tj jadąc licznikowe 100 kmh, tak naprawdę jedziemy na GPSie 113-117. Jest jakaś regulacja w predkosciomierzach na linke? Możliwe jest, że ktoś wsadził źle wyskalowany licznik (maks 220) w miejsce licznika w MPH (który wg MoMana ma mieć 240)?

2) kontrolka oleju pośrodku zegarów. Nie wiem, czy to jest ciśnienie oleju czy temperatura (brakuje jednostek), ale jak silnik jest zimny i przełączam na "zapłon" przed odpaleniem, to wskazówka leci na środek skali i tam zostaje przez caly czas.

3) czy to normalne, ze w pozycji "zaplon" przy odpalaniu pokazuje się tylko ikonka akumulatora? Ani ikonka od ręcznego, ani CE się nie wyświetla…

Szukalem trochę na forum, nie znalazłem.
Awatar użytkownika
WSR
Posty: 406
Rejestracja: 24 wrz 2018, 11:05
Model: Inny

23 lis 2019, 12:52

Licznik z NA (analogowe kilometry) czy z NB(elektroniczny przebieg)?

1. są napędy prędkościomierza z różną ilością zębów (ale to raczej impulsatory w elekronicznym NB), lub masz zmieniony dyfer na inne przełożenie.
2. pewnie padł czujnik ciśnienia i podpięte jest "na krótko".
3 nie wiem
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

23 lis 2019, 16:02

Czy zatem zmiana tarcz na wyskalowane do 240 kmh od MoMana coś pomoże?

To jest analogowy licznik, a przy obecnych odczytach latwo zlapac mandat:)
Awatar użytkownika
Maniek19PL
Donator
Donator
Posty: 337
Rejestracja: 10 lip 2018, 16:10
Model: NA
Wersja: Przedlift
Lokalizacja: Pomorskie

23 lis 2019, 16:56

mam to samo, przedtem było dobrze, wsadziłem torsena (pewnie ze skrzyni 6b) i teraz tak jak mówisz licznik pokazuje mniej niż się w rzeczywistości jedzie .

u mnie przy prędkości 100 km/h - gps z tel pokazuje około 110 km/h

tak samo oszukuje o jakieś 10% licznik km, analogicznie do prędkościomierza
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

23 lis 2019, 19:50

mam torsena ale szczerze mówiąc myslalem że coś z samym licznikiem jest nie halo. Jakby to nie bylo na linkę to można korygować wskazanie (polecam tutorial MCM) ale teraz kompletnie nie wiem coś zrobić :P
Awatar użytkownika
WSR
Posty: 406
Rejestracja: 24 wrz 2018, 11:05
Model: Inny

24 lis 2019, 7:17

Kiedyś zastanawiałem się nad tym problemem, można spróbować dać elektroniczny napęd licznika analogowego (było coś takiego w starszych fiatach) i sterować sygnałem z impulsatora prędkości NB, wtedy można byłoby to regulować, ale to zabawa dla elektronika hobbysty, ew ciekawe, czy do zegarów z NA pasuje prędkościomierz elektroniczny.

Daj proszę link do tego tutoriala.

P.S. ten licznik wygląda z tyłu tak: Obrazek
pewnie było to też w innych autach. W sumie fajne rozwiązanie do projektów na ecu z regulowanym wyjściem prędkościomierza, dajesz napęd elektryczny i regulujesz w ecu, a skrzynie i dyfry możn dawać wedle uznania, bez pogorszenia wskazań licznika.

P.S. 2 a może jest tu jakiś obeznany elektronik, który poleci prosty, gotowy, regulowany przekształtnik częstotliwości na 12V, czeka mnie ten sam problem :)

P.S. 3 Coś nawet znalazłem :)

https://stevemckelvie.wordpress.com/201 ... ction-box/

https://www.amazon.com/Speedo-Tuner-LEP ... B003CJKSAI
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

24 lis 2019, 8:53

Grzybohun pisze:
23 lis 2019, 12:04
Czołem Miatowicze!
Moje NA pochodzi z 1992 roku. Najpewniej mialo zmieniany licznik na taki z wersji EU, nie wiem tego na 100% natomiast zauwazylem pewne problemy:

1) prędkościomierz przekłamuje w dół, tj jadąc licznikowe 100 kmh, tak naprawdę jedziemy na GPSie 113-117. Jest jakaś regulacja w predkosciomierzach na linke? Możliwe jest, że ktoś wsadził źle wyskalowany licznik (maks 220) w miejsce licznika w MPH (który wg MoMana ma mieć 240)?

2) kontrolka oleju pośrodku zegarów. Nie wiem, czy to jest ciśnienie oleju czy temperatura (brakuje jednostek), ale jak silnik jest zimny i przełączam na "zapłon" przed odpaleniem, to wskazówka leci na środek skali i tam zostaje przez caly czas.

3) czy to normalne, ze w pozycji "zaplon" przy odpalaniu pokazuje się tylko ikonka akumulatora? Ani ikonka od ręcznego, ani CE się nie wyświetla…

Szukalem trochę na forum, nie znalazłem.
A nie masz przypadkiem zegarów z polifta? To by tłumaczyło zachowanie wskaźnika ciśnienia oleju
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

24 lis 2019, 9:17

Czy zegary z przedlifta miały srebrne ramki, a z polifta już nie?

Obrazek

Co do tutoriala - https://youtu.be/bMs7w72QTVM
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

26 lis 2019, 6:35

Z tego co wyczytałem seryjny dyfer w NA6A ma 4.3:1 a Torseny mają 4.1:1 lub 3.9:1. Jeśli faktycznie siedzi tam Torsen (a ponoć tak jest) to spokojnie mogę zmienić czujnik albo koło zębate w czujniku i będzie działać. :) dam znać co pomogło.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

26 lis 2019, 7:28

Grzybohun pisze:
24 lis 2019, 9:17
Czy zegary z przedlifta miały srebrne ramki, a z polifta już nie?

Obrazek

Co do tutoriala - https://youtu.be/bMs7w72QTVM
Tak. Na zdjęciu są zegary z polifta EU w przedliftowej amerykance. W skrzyni zapewne masz ślimaka mph zamiast kmh, zamień ślimaka i problem zniknie.
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

26 lis 2019, 22:50

Ok, a jak z kontrolką od oleju? Co mam zrobic zeby była sprawna?
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

27 lis 2019, 7:18

Nie wiem jak ktoś rozwiązał podpięcie tego, co masz teraz więc trudno cokolwiek doradzić. Generyczna rada - zmień licznik i czujnik ciśnienia oleju w bloku na przedliftowe. Po pierwszym lifcie wszystkie te wskaźniki były już tylko dla szopki. Chociaż może masz wskaźnik podpięty po prostu gdzieś do zasilania przez opornik żeby nie było cały czas ma max wychyleniu. Ciężko powiedzieć. Fabrycznie w przedlifcie ten wskaźnik sterowany jest masą z czujnika w postaci sporej gruszki wkreconej w blok.
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

17 lut 2020, 10:17

Mam jeszcze jedno pytanie - czy ten plastikowy daszek nad licznikiem jest zamienny przedlift/polift?

Mój jest tak straszny że od patrzenia się połamał...
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3513
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

17 lut 2020, 10:23

Przedlift-polift są różne.
EU-UK też są różne.

Nowy można w Carspeed kupić za około 400zł.
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

17 lut 2020, 12:11

Dzięki za pomoc, chyba będzie trzeba wydać ten chory hajs na kawałek plastiku...
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

17 lut 2020, 13:27

Z czujnikiem ciśnienia oleju doszedłeś do ładu? Takie zachowanie to oznaka awarii czujnika, bądź braku obwodu. Sprawdź przewody biegnące do czujnika, u mnie tam tkwił problem.
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

19 lut 2020, 6:57

W NAFL czujnik ciśnienia działa "0-1". W NA pokazuje natomiast faktyczne ciśnienie. Podobno można pożenić zegary z NAFL z czujnikiem z NA poprzez wymianę samego wskaźnika ciśnienia oleju ale nigdzie nie znalazłem DIY.
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

19 lut 2020, 7:37

Mam już zegary przedliftowe w łapach, tylko kwestia podpięcia i sprawdzenia jak zadziała po podpięciu.


Przy okazji - jak ustawić przebieg? Muszę całe zegary rozbierać?
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

19 lut 2020, 9:44

Grzybohun pisze:
19 lut 2020, 7:37
Przy okazji - jak ustawić przebieg? Muszę całe zegary rozbierać?
Chyba żartujesz pytając o takie rzeczy na publicznym forum przy dzisiejszym stanie prawnym ...
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2092
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

19 lut 2020, 10:50

pirul pisze:
19 lut 2020, 9:44
Grzybohun pisze:
19 lut 2020, 7:37
Przy okazji - jak ustawić przebieg? Muszę całe zegary rozbierać?
Chyba żartujesz pytając o takie rzeczy na publicznym forum przy dzisiejszym stanie prawnym ...
Dowcipniś... :kciuk:

Wymianę prędkościomierza zgłoś w WK po wizycie na Stacji Diagnostycznej. Pamiętaj, że powodem wymiany jest usterka starego licznika nie dająca się usunąć.

"Oczywiście licznik przebiegu można wymienić, ale tylko w pewnych, z góry określonych sytuacjach. Mianowicie jest to możliwe tylko z powodu jego uszkodzenia lub w przypadku konieczności wymiany elementu z nim związanego. Ważne, aby w terminie 14 dni właściciel pojazdu z wymienionym licznikiem stawił się na stacji kontroli pojazdów w celu dokonania odczytu drogomierza. Ministerstwo ustaliło, że usługa ta będzie kosztowała 50 zł. Jednocześnie określono inne obowiązki diagnosty związane z licznikami.

Nowe obowiązki diagnosty w sprawie wymiany liczników
Diagnosta, który dokonuje odczytu, będzie miał za zadanie:

zidentyfikować pojazd w centralnej ewidencji
wzrokowo sprawdzić licznik
ustalić wskazania drogomierza
porównać odczyt z dostępną historią pojazdu i oświadczeniem właściciela
wprowadzić dane do bazy CEP
wydać zaświadczenie z prawidłowym wynikiem odczytu
Dostarczone oświadczenie, w którym znajdzie się powód wymiany licznika pod rygorem odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych informacji, zostanie natomiast przekazane do starosty.
"
Za: https://www.autobaza.pl/blog/nowe-obowi ... -licznika/
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

19 lut 2020, 11:04

pirul pisze:
19 lut 2020, 9:44
Grzybohun pisze:
19 lut 2020, 7:37
Przy okazji - jak ustawić przebieg? Muszę całe zegary rozbierać?
Chyba żartujesz pytając o takie rzeczy na publicznym forum przy dzisiejszym stanie prawnym ...
Mam obecnie na blacie 168k

Nowy licznik ma 230k.

Chce ustawić identyczny przebieg jak teraz żeby się nie musieć zgłaszać niepotrzebnie do urzędu. Nie widzę tutaj łamania prawa :)
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3513
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

19 lut 2020, 11:18

Ale przecież w NA to chyba możesz wyjąć licznik i przełożyć do nowych zegarów, czy się mylę...
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

19 lut 2020, 13:23

Nie wiem, dlatego pytam :)

Hamburgery twierdzą że można, a ktoś w Polsce nawet to rozbierał aczkolwiek nic 100% pewnego....
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

20 lut 2020, 6:31

Moim zdaniem jak przełożysz licznik to na przeglądzie wyjdzie, że zrobiłeś ponad 60kkm. Diagnosta może się zdziwić, że tyle nalatałeś i tyle. Gorzej gdybyś miał na "nowym" liczniku mniej niż na "starym". Ubezpieczalnia też może być zaniepokojona bo do ustalenia stawki OC podałeś, że przejedziesz nie więcej niż np. 10kkm. Prędkościomierz w NA jest mechaniczny. Jeśli chcesz mieć taki sam przebieg na "nowym" prędkościomierzu to pogadaj ze swoim mechanikiem. Potrzeba jedynie nieco cierpliwości ...
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
ODPOWIEDZ