MX-5 NB FL seria - od czego zacząć modyfikacje

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Garage Warrior
Posty: 2
Rejestracja: 12 sty 2019, 19:44
Model: NB
Lokalizacja: Siedlce

30 sty 2019, 16:24

Witam Wszystkich,
Udało mi się w końcu kupić wymarzoną Miatę, model NB FL z silnikiem 1,6 w pełnym oryginale.
Proszę Was o sugestie dotyczące wszelkich modyfikacji mających na celu w pierwszej kolejności bezpieczeństwo, a następnie wygląd i osiągi (mile widziane zdjęcia, namiary, strony @, sklepy, itd.)
Wdzięczny był bym również za podpowiedzi dotyczące odpowiedniego zabezpieczenia karoserii przed niezapowiedzianą wizytą "Rudej" jak również wskazówki polecające konkretne firmy dotyczące np. rozrządu, hamulców, zawieszenia czy też układu kierowniczego.
Z góry dziękuję :senkju: za wszystko.

Pozdrawiam Wszystkich Serdecznie
Awatar użytkownika
vodka
Posty: 692
Rejestracja: 31 lip 2016, 20:09
Model: ND
Wersja: RF AT
Lokalizacja: DW

30 sty 2019, 16:45

Jako właściciel 1.6 powiem Ci, że najlepsze modyfikacje jakie przeszła moja NB to hamulce Big Break (bezpieczeństwo) oraz wydech końcowy Cobalt (świetny dźwięk).
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

30 sty 2019, 16:47

Ruda już tam jest ;). Jak mawia Mark z Savagegeese: Modyfikuj siebie a nie samochód. Wybierz się na tor, gokarty itp każda złotówka którą wydasz jest warta pięć albo dziesięć które wydasz na modyfikacje.
Płyny + rozrząd (jezeli nie masz historii serwisowej) + dobre opony (jeżeli na aucie masz takie sobie). Jakie płyny, rozrząd i opony wybrać możesz sobie wyczytać na forum w dziale technicznym.
Wiszcz
Donator
Donator
Posty: 57
Rejestracja: 03 maja 2017, 3:29
Model: NB FL
Wersja: z nutką Kremową...
Lokalizacja: Warszawa/Rzeszów

30 sty 2019, 19:12

Opony - sztywna scianka.
Jako eksperyment zimowki kupilem dobre ale waskie z wysokim profilem - roznica w przyjemnosci prowadzenia (jak nie ma wybojow) jest duza.
Awatar użytkownika
Tito01
Posty: 41
Rejestracja: 12 paź 2015, 12:42
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Bydgoszcz

30 sty 2019, 19:41

Jeśli planujesz wykorzystywać Miatę do czegoś więcej niż turystycznej jazdy na pewno na początek warto kupić dobre opony, rollbar i zadbać o ogólny dobry stan techniczny, zresztą wszystkiego dowiesz się na forum :)

Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2092
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

30 sty 2019, 20:14

Garage Warrior pisze:
30 sty 2019, 16:24
w pierwszej kolejności
Gumy lewarka :bicz:

PS. Carspeed, google it.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Tito01
Posty: 41
Rejestracja: 12 paź 2015, 12:42
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Bydgoszcz

30 sty 2019, 20:33

A racja, to też był jeden z moich pierwszych zakupów :D

Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2092
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

30 sty 2019, 20:42

To jeszcze dodam, że wzmocnione mocowania silnika z Il'a robią tu dobrą robotę.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

31 sty 2019, 6:30

To ja od siebie dodam, że prócz oczywistości (czyli wszystko to co związane jest z eksploatacją) zacząłbym od wypadu na jakiś track day lub chociaż trening z DriveArtem. Ewentualnie jeżeli chcesz dokonać tego wśród nas, to zapraszamy na MC i treningi jakie organizują zawodnicy MC (na FB masz grupę MC Driver na której wszystko jest).

Zacząłbym od tego, bo dalsze zakupy są - moim zdaniem - uzależnione od tego, czy zabawa na torze jest dla Ciebie czy nie (a zaufaj nam - MX-5 to fenomenalny samochód na tor).

I teraz albo Ci się spodoba albo nie.
Jak Ci się spodoba, to idziesz w większe hamulce, oplot, rollbar, gruba chłodnica, kubełkowy fotel i szelki oraz zestaw felg z oponami bardziej wyczynowymi (albo jak reszta jeździsz na Federalach). Więcej znajdziesz w odpowiednich działach (Opony na tor / Rollbar / tarcze i klocki / etc).

Natomiast jeżeli okaże się, że to nie dla Ciebie bajka, to zaczynasz od wymiany gumek w lewarku, może nowsze przewody hamulcowe, czyszczeniu wykładziny, zabezpieczanie spodu samochodu, może jakiś BT do radia i wygłuszenie drzwi, a później felgi i działającą antenę :) ... ale takie pomysły, to już znajdziesz w konkretnych wątkach, bo nasza ekipa robi cuda ze swoimi furami.

Oczywiście zawsze możesz iść w offroad, ale to już inna sekcja ... i mocno uzależniona od ilości IQ - im mniej tym lepiej.

Ze swojego przykładu wiem, że sporo kasy wywaliłem na głupoty, nim się zorientowałem, że mój samochód bardziej lubi wariować niż stać i pachnieć.
Dlatego polecam sprawdzić czego Ty chcesz od tego samochodu, a później wydatki dostosować do oczekiwań.
Obrazek
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2092
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

31 sty 2019, 7:15

Arvi pisze:
31 sty 2019, 6:30

Oczywiście zawsze możesz iść w offroad, ale to już inna sekcja ... i mocno uzależniona od ilości IQ - im mniej tym lepiej.
A więc wystarczy być w grupie granatowych żeby móc bezkarnie wrzucać największym umysłom Miatafamilii? To nic, że mózgi zżera im Liftoza, kancer wszechświata... A nie, moment, Arvi: Tobie też :shock:

A tak serio, nawet jak ma się parcie na wydanie wiadra gotówki najpierw lepiej pojeździć i się zapoznać z autem jak i historiami choroby podobnych egzemplarzy.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

31 sty 2019, 7:33

pistenbully pisze:
31 sty 2019, 7:15

A więc wystarczy być w grupie granatowych żeby móc bezkarnie wrzucać największym umysłom Miatafamilii? To nic, że mózgi zżera im Liftoza, kancer wszechświata... A nie, moment, Arvi: Tobie też :shock:
Wiesz... grupa na tyle oryginalna i unikatowa, że ma członków w ilości ... jednego.

A czy bezkarnie - to się okaże. Termin odbioru fury od Kokona się zbliża nieubłaganie - ciężko powiedzieć co w ramach zemsty uczyni. Dam znać :)
Obrazek
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3513
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

31 sty 2019, 8:03

Arvi pisze:
31 sty 2019, 6:30
Ze swojego przykładu wiem, że sporo kasy wywaliłem na głupoty, nim się zorientowałem, że mój samochód bardziej lubi wariować niż stać i pachnieć.
Arvi - ty wywalałeś na głupoty a ja kurna 4 miaty musiałem kupić żeby wiedzieć jaką chcę :lol:
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

31 sty 2019, 8:37

Touché...

Choć do Rockyego Ci jeszcze trochę brakuje :)
Obrazek
Wiszcz
Donator
Donator
Posty: 57
Rejestracja: 03 maja 2017, 3:29
Model: NB FL
Wersja: z nutką Kremową...
Lokalizacja: Warszawa/Rzeszów

31 sty 2019, 12:11

tomasz01 pisze:
31 sty 2019, 8:03
Arvi pisze:
31 sty 2019, 6:30
Ze swojego przykładu wiem, że sporo kasy wywaliłem na głupoty, nim się zorientowałem, że mój samochód bardziej lubi wariować niż stać i pachnieć.
Arvi - ty wywalałeś na głupoty a ja kurna 4 miaty musiałem kupić żeby wiedzieć jaką chcę :lol:
Ale czy jesteś pewny że już wiesz? ;)
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3513
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

31 sty 2019, 12:28

Wiszcz pisze:
31 sty 2019, 12:11

Ale czy jesteś pewny że już wiesz? ;)
W kwestii samochodów pewności nie ma nigdy ale chyba jestem już na ostatniej prostej :lol:
Awatar użytkownika
Wilczek
Posty: 287
Rejestracja: 04 kwie 2017, 19:53
Model: NA

02 lut 2019, 10:23

Ja bym zamontował rollbar - bezpieczeństwo nie tylko przy jeździe na torze :) najpopularniejsze to te od Cybula lub Yapy.
Zobacz jak wyglądają podłużnice i progi.
Najpopularniejszym modem jest montaż gwintu lub bilsteinów b6, gwint w zależności ile chcesz wydać - z popularnych - Tein/Gaz/lub najtaniej TaTechnix :)
Awatar użytkownika
Rudzik
Posty: 82
Rejestracja: 16 kwie 2016, 17:00
Model: NB
Lokalizacja: Kraków

07 lut 2019, 19:53

Nieważne od czego zaczniesz ale miej świadomość, że ta zabawa nie ma końca. Ja przed kupnem myślałem, że zrobię tylko podstawowy serwis i żadnych modów broń Boże. Najgorsze są ZG :D Hobby trzeba mieć. :D zastanów się może bardziej czego oczekujesz od auta, możliwości jest naprawdę wiele. Od zadbanej serii przez szołcara i rejscary po kompletnie odjechane projekty turbo :D
Awatar użytkownika
VooR
Donator
Donator
Posty: 750
Rejestracja: 15 maja 2017, 15:47
Model: NB
Wersja: Miatoza
Lokalizacja: Poznań

07 lut 2019, 21:55


Rudzik pisze:Nieważne od czego zaczniesz ale miej świadomość, że ta zabawa nie ma końca. Ja przed kupnem myślałem, że zrobię tylko podstawowy serwis i żadnych modów broń Boże.


Ahahaha... Ja chciałem tylko felgi zmienić... ;)

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

"A coward dies a thousand deaths, a Souljah dies but once."

Miatoza:
1. Czarna Szóstka - 1999 NB
2. Szarak Torostwór - 2002 NBFL
3. Kafelek - 2016 ND1 ST
4. Cukierek - 2003 NBFL
5. Lifted #4 - 1999 NB/FL
konior
Posty: 185
Rejestracja: 01 mar 2015, 11:16
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Wałbrzych

08 lut 2019, 6:37

Big breaki i dobry zawias - i dużo jeździć !!!
Garage Warrior
Posty: 2
Rejestracja: 12 sty 2019, 19:44
Model: NB
Lokalizacja: Siedlce

15 lut 2019, 21:10

Przeczytałem wszystkie Wasze sugestie i na początek zacząłem od wymiany:
Filtr powietrza K&N
Filtr oleju
Uszczelka pokrywy zaworowej
Uszczelniacze wałków rozrządu
Olej przekładniowy do dyfra 75W90
Olej silnikowy Motul 8100 X-cess 5W40
Rozrząd
Filtr paliwa
Siece zapłonowe Iridowe
Pompa wpdy
Paski wieloklinowe
Na tą chwilę robię serwis.
Następnie chcę ruszyć z zawieszeniem (bardzo wysoko stoi) mam felgi KBA 45790 z oponami o wymiarach 195/45R16 i przerwa między oponą a krawędzią błotników wynosi około 15cm.
Nie chcę całkowitej gleby i w związku z tym myślę o sprężynach Eibach -35mm ?
Etap kolejny to układ wydechowy i zawieszenie poliuretanowe jeśli jest sens przy weekendowych przejażdżkach ?
Proszę Doradzcie coś.
Samochód ma słóżyć do wypadów urlopowych lub weekendowych ale czasami również do małych szaleństw ;)
Z góry dziękuję za kolejne podpowiedzi, sugestie.
Pozdrawiam
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

15 lut 2019, 21:32

poliuretany zawsze na plusie:) ale ja bym poczekał, pojeździł i zobaczył co Ci pasuje w aucie a co nie. Jak się wjeździsz w auto to będziesz wiedział jaką twardość poliuretanów chcesz i co bys chciał zmienić w zawieszeniu.
Odnośnie obniżania to pamiętaj że drogi z ładnymi widokami często nie służą nisko zawieszonym autom ;)
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

15 lut 2019, 22:13

Ale żeby - 35 mm miało przeszkadzać? :) to chyba w offroadzie, co?
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

15 lut 2019, 22:44

Hookie pisze:
15 lut 2019, 22:13
Ale żeby - 35 mm miało przeszkadzać? :) to chyba w offroadzie, co?
Zdarzyło mi się iskrzyć rozpórkami przy seryjnym zawieszeniu, na zwykłej B-road - wszystko zależy od drogi.
ODPOWIEDZ