upgrade górnych mocowań amortyzatora w NA

Jak zwiekszyć komfort w NA czyli adaptacja górnych mocowań tylnych amortyzatorów z NB do NA

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

12 mar 2009, 19:04

Tylne zawieszenie w NA ma skłonność do bujania się na wybojach, w NB problem ten został rozwiązany przez podniesienie punktu górnego mocowania amortyzatora, dzieki czemu amortyzator ma większy zakres pracy i poźniej dobija w bumpstopy.

Jeśli wymieniamy całe zawieszenie w NA to warto kupić gdzies na szrocie komplet górnych mocowań z NB i zamówić amorki od NB– wtedy podobno wszystko pasuje bez jakichkolwiek przeróbek – ja jednak o tym nie wiedziałem i zamówiłem zawieszenie do NA, wiec musiałem się troche pobawić…Dla leniwych: można też zamówić górne mocowania z flyinmiata
http://flyinmiata.com/index.php?deptid=4537&parentid=0&stocknumber=13-57100%20%2010MM
lub zestaw mocowań z FCM, http://fatcatmotorsports.com/FCM_Koni_products_NA.htm#mount
tylko robi się wtedy za drogo.

PS wrazenia opiszę za jakies 2 tygodnie jak bedzie zalozone zawieszenie.

a wiec zaczynamy
Załączniki
10.JPG
I na koniec jeszcze super wyspecjalizowane narzędzie żeby sięgać do regulacji amortyzatora
10.JPG (113.02 KiB) Przejrzano 2071 razy
9.JPG
Przed założeniem śruby trzeba rozwiercić górną podkładkę i gumę żeby śruba weszła w środek i mogła dosięgnąc gwintu. Żeby rozwiercic gume trzeba rozgrzac do czerwoności końcówke klucza nasadkowego i wytopic w gumie otwór potrzebnej średnicy.

Efekt końco
9.JPG (115.72 KiB) Przejrzano 2075 razy
8.JPG
Tyle ze trzeba było ją uciąć troche z góry żeby była przelotowa i można było mieć dostęp do regulowania amortyzatora
8.JPG (122.78 KiB) Przejrzano 2074 razy
7.JPG
Kupujemy więc śrubę z prowadzeniem (tulejką) Do amortyzatorów KONI pasowała nakrętka koła z terenowego nissana
7.JPG (104.59 KiB) Przejrzano 2072 razy
6.JPG
A my potrzebujemy założyć jeszcze tyle gumy i podkładki i jeszcze nakręcić śrubę na amortyzator....
6.JPG (141.45 KiB) Przejrzano 2077 razy
5.JPG
Po założeniu na sztyce amortyzatora dolnego krążka metalowego, gumy i górnego mocowania widać jak mało gwintu zostało
5.JPG (130.79 KiB) Przejrzano 2073 razy
4.JPG
Więc trzeba je obciąć – ja uciąłem dolną w połowie a górną w 1/3 grubości.
4.JPG (115.04 KiB) Przejrzano 2075 razy
3.JPG
Tak wygladają gumy. Sztyca amortyzatora w NA jest jednak za krótka żeby zmieścić mocowanie z NB wraz z gumami
3.JPG (131.13 KiB) Przejrzano 2077 razy
1.JPG
potrzebujemy komplet górnych tylnych mocowań od NB czyli idąc od lewej: metalowy wklęsły krążek w który wchodzi odbój, guma, mocowanie, guma na gorę i górna podkładka.
1.JPG (121.18 KiB) Przejrzano 2081 razy
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

12 mar 2009, 21:44

Przedewszystkim , duży szacunek !

Rozumiem że jesli kupię :

-przednie sprężyny+amorki +górne mocowanie (wszystko od NB)
-tylne sprężyny+amorki+górne mocowanie ( od NB)
to będzie grało ?

a jakieś przybliżone koszty jak by to wyglądało ?
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

12 mar 2009, 22:26

yanik pisze:ja jednak o tym nie wiedziałem i zamówiłem zawieszenie do NA

Ja podobnie...wszystko już miałem, kiedy o tym pomyśle się dowiedziałem...zrobiłem to wszystko na serii...może kiedyś będzie mi się nudziło, to też przerobię te mocowania :wink:
Skąd zdobyłeś te górne mocowania i jaki jest ich przybliżony koszt (używek z NB)?
Gratuluje oczywiście prac :cool:
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

13 mar 2009, 8:33

tomai pisze:Rozumiem że jesli kupię :

-przednie sprężyny+amorki +górne mocowanie (wszystko od NB)
-tylne sprężyny+amorki+górne mocowanie ( od NB)
to będzie grało ?


dokładnie takie informacje uzyskałem z performance5 więc powinno grać.

przemasi pisze:Skąd zdobyłeś te górne mocowania i jaki jest ich przybliżony koszt (używek z NB)?

z którejś rozbieranej miatki z allegro. 70 zl za komplet z przesyłką:)

jak ktoś chce mocowania to pytać kufelmana - bo pierwotnie u niego zaklepywałem mocowania od NB

PS sorry za brudne paluchy:)))
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

13 mar 2009, 8:49

yanik pisze:dokładnie takie informacje uzyskałem z performance5 więc powinno grać.

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=253331
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=315319
i masa innych :mrgreen:

Ale przygotowania do sezonu pełną parą :mrgreen: Przednie mocowania też zmianiasz ?

Pozdr
Michał
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

13 mar 2009, 11:32

nie. przednie zostawiam seryjne - z tego co czytalem najwazniejszy jest tył.
a i zapomniałem dodać, że tylne mocowania z NB dodatkowo obniżaja autko o ok 1,5 cm
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

30 kwie 2009, 22:36

Muszę się pochwalić że moja madzia przestała już jeździć po dziurach jak taczka. Mam już zamontowane komplecik od NB : amorki, sprężyny, mocowania. Polecam każdemu właścicielowi NA. Naprawde warto. :cool:

PS. Żadnych przeróbek przy mocowaniach, jeśli przełoży się komplet od NB - pasuje wszystko.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

01 maja 2009, 21:38

PS2 : Po modyfikacji powstał pewien efekt uboczny a mianowicie madzia każdy zakręt przy lekkiej prowokacji prawą nogą chce brać bokiem :mrgreen: . W sumie nie narzekam. :wink:

EDIT : Myśle że bierze się to stąd że tył poszedł wyraźnie wyżej po wymianie ( musiałem skorygować ustawienie świateł)

Gadam chyba sam ze sobą :???:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
uczen79
Posty: 130
Rejestracja: 09 maja 2009, 23:28

11 sie 2009, 8:31

yanik pisze:.... zapomniałem dodać, że tylne mocowania z NB dodatkowo obniżają autko o ok 1,5 cm


Tomai pisze:Po modyfikacji powstał pewien efekt uboczny...... tył poszedł wyraźnie wyżej po wymianie ( musiałem skorygować ustawienie świateł)


No to jak jest naprawde bo zbaraniałem, a chciałem wymienić mocowania? :neutral:
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

11 sie 2009, 8:49

Tomai wsadził do NA cały komplet od NB: mocowania, amorki i sprezyny, co wydaje sie byc najlepszym rozwiazaniem bonie ma tej całej dłubaniny z adaptacją mocowań. ale to że autko stoi wyżej moze być kwestią że poprzedni zawias byl dość zbity, choć ja nie zauważyłem żeby autko Tomaia stało jakoś szczególnie wysoko. Jeśli zalezy Ci żeby autko bylo nisko to najlepiej jakiś gwint, bo praktyka pokazuje ze z obnizającymi sprezynami nie do końca wiadomo jak mocno auto pójdzie w dół...
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

11 sie 2009, 14:09

yanik pisze:Tomai wsadził do NA cały komplet od NB: mocowania, amorki i sprezyny, co wydaje sie byc najlepszym rozwiazaniem bonie ma tej całej dłubaniny z adaptacją mocowań. ale to że autko stoi wyżej moze być kwestią że poprzedni zawias byl dość zbity, choć ja nie zauważyłem żeby autko Tomaia stało jakoś szczególnie wysoko. Jeśli zalezy Ci żeby autko bylo nisko to najlepiej jakiś gwint, bo praktyka pokazuje ze z obnizającymi sprezynami nie do końca wiadomo jak mocno auto pójdzie w dół...


Wszystko prawda :wink: . Tył jest troszkę wyżej ( wygląda teraz jak seria w NB). No i .... po dziurach jazda jest przyjemniejsza, a na zakrętach o dziwo auto mniej się przechyla :lol:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5461
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

12 sie 2009, 19:52

Dla potomnych, tak wyglada mocowanie amorka NA:

Obrazek


a tak NB:

Obrazek

A to potrzebujemy do szczesliwego sWaPu mocowan ;)

Obrazek
Ostatnio zmieniony 12 sie 2009, 20:32 przez Fiveopac, łącznie zmieniany 1 raz.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

12 sie 2009, 20:30

Fiveopac pisze:A to potrzebujemy do szczesliwego spawu mocowan


Może źle zrozumiałem ale Five co chcesz spawać ? Wystarczy przełożyć wszystkie mocowania z NB do NA i jest cacy bez dłubania, plug&play
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5461
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

12 sie 2009, 20:31

LOL mialo byc swapu :lol:
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

12 sie 2009, 20:33

:mrgreen: aaa teraz lepiej
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

10 maja 2010, 0:56

odkopuje temat,
da się adaptować amory z NC do NB?
pytam bo będe miał może do kupienia b6.
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

10 maja 2010, 1:02

MiC_krk, to zupełnie inne auta. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że NA/NB/NBfl to ciągle to samo auto z mniejszymi i większymi zmianami, a NC to od A do Z nowa konstrukcja
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

10 maja 2010, 1:11

tak myślałem, ale wolałem zapytać czy jest szansa łatwej przekładki.
dzięki za szybką odpowiedź :)
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Awatar użytkownika
misiekrk
Posty: 154
Rejestracja: 13 paź 2011, 19:46
Model: NA
Wersja: NA6 115
Lokalizacja: Kraków

21 mar 2013, 11:16

trochę odkopię temat ale zastanawiam się jak jest gdy chce sobie kupić zestaw eibach pro kit + bilstein b6 (póki co chyba tylko na tył). Czy robi różnicę wtedy czy zamontuję dedykowany do NA na mocowaniach NA które mam teraz czy zamowić do NB i zmienić mocowania? Niby te same produkty..? Preferuję pierwsze rozwiązanie bo mógłbym jeszcze pojeździć na amorach z przodu które są ok.

I przy okazji druga sprawa. Moje obecne zawieszenie to mega kocioł. Kupiłem auto już z obniżonym a la german style czyli seria amory i skrócone sprężyny (ponoć poprzedni właściciel oddawał je do jakiegoś rozciągania w specjalnym zakładzie o 2cm przod i tyl..!). Auto miało totalnie rozwalone tylne amory i wrzuciłem z braku kasy serię monroe i kupiłem seryjne sprężyny do NA bo miałem dość obniżenia. I tu wydarzyło się coś dziwnego. Z mojej mazdy zrobiła się mx-5 cross country z wyżej położonym przodem (masakrycznie) niż tyłem (który wyglądał w miarę na serię). Samochód prezentował się komicznie i wróciłem do tych obniżających. Teraz samochód to nadal taczka i buja tyłem wszędzie gdzie to możliwe. Czy jest opcja że sprzedano mi sprężyny od NB dlatego był taki efekt? Nadal je mam, nieużywane praktycznie i chętnie bym je sprzedał tylko teraz nie wiem jakie to są. Czy istnieje szansa, że ktoś tu rozpozna po zdjęciach?
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

21 mar 2013, 11:22

Obstawiam że miałeś założone tył na przód.
Awatar użytkownika
misiekrk
Posty: 154
Rejestracja: 13 paź 2011, 19:46
Model: NA
Wersja: NA6 115
Lokalizacja: Kraków

21 mar 2013, 11:45

Mechanik raczej dobry a nawet bardzo i miał do czynienia z mx5 kumpli. Zamontował wedle oznaczeń tym bardziej, że wygląda, że mają różne długości względem osi . Później ściągałem je już z wujkiem i były zamontowane w teorii jak trzeba. Wiedzę nt zawieszeń mam żadną ale myślałem, że może sprzedawca się walnął i dał od NB i wyszła różnica na tych mocowaniach i wadze auta chociaż nie wiem czy jest fizyczna możliwość zamontowania sprężyn od NB do NA bez zmian mocowań...jak nie to się poddaje ;).
Koleś nadal wystawia jakieś sprężyny ale już bez informacji o modelach (chyba po mojej wizycie a to wszystko było w wakacje) - http://allegro.pl/mazda-mx-5-sprezyna-sprezyny-nowe-okazja-i3117420072.html
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

21 mar 2013, 11:56

Mógł jeszcze założyć sprężynę do góry nogami, wtedy też wychodzi mega wysoko.
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

21 mar 2013, 11:57

Od NB nie da rady wstawić, te sprężyny są chytre, forumowy kolega który mi sprzedał źle powiedział, a na logikę wydawało się dobrze. Dłuższe idą na tył a krótsze na przód.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

21 mar 2013, 12:14

misiekrk pisze:Czy istnieje szansa, że ktoś tu rozpozna po zdjęciach?

Zobacz w jaki sposób są zakończone. W wątku http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=1149
na pierwszej stronie na zdjęciach są dolne mocowania sprężyn z NB z zestawu amortyzatorów bilsteina. Widać na nich wycięcie i tak też jest zakończona sprężyna z NB. W NA mocowanie jest płaskie na całym obwodzie i sprężyna jest też w taki sposób wykończona. Jeśli ktoś do amortyzatora z NA upchnął sprężynę z NB, to faktycznie długość kolumny mogła wyjść idiotyczna.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
misiekrk
Posty: 154
Rejestracja: 13 paź 2011, 19:46
Model: NA
Wersja: NA6 115
Lokalizacja: Kraków

21 mar 2013, 12:39

majkel, wygląda na to, że mam sprężyny od NB.... Mogę Ci jakoś podesłać jeszcze ich zdjęcie dla pewności? Chciałbym je w końcu wrzucić na sprzedaż i nie chce komuś zrobić podobnego problemu.

A wcześniej jeszcze pytałem o górne mocowania przy zestawie eibach pro kit + b6. Jest sens się z nimi bawić czy mogę śmiało montować dedykowane do NA? Mam nadzieję, że w porównaniu do tego co mam teraz i tak będzie przepaść jeśli chodzi o bujanie, wybieranie itp. Nigdy nie jeździłem na b6, kieruję się opiniami a mam dość już jazdy przełajowej po Krakowie.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4680
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

21 mar 2013, 12:49

Każdy kto zmieniał mocowania górne z NA na NB mówił, że jest duża poprawa, więc jak już wymieniasz amorki to bierz też mocowania od NB.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

21 mar 2013, 13:05

mocowania z NB do NA (oczywiscie kompletne z poduszkami ktore do tego zestawu naleza- nie sama blacha!) to chyba jedno z najlepszych rozwiazan "upgrade" cena/jakosc jakie mozna zrobic w zawieszeniu, takze o tym sie nie zastanawiaj tylko zmieniaj.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

21 mar 2013, 13:43

grzes pisze:takze o tym sie nie zastanawiaj tylko zmieniaj

+1. Pozbędziesz się na pewno tego upierdliwego przenoszenia każdej nierówności na plecy. Kwestia czy seria z NB jest fajna czy też nie i warto dłubać dalej to inna bajka, i zależy kto i jak jeździ. Ale komfort się zdecydowanie poprawi.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
misiekrk
Posty: 154
Rejestracja: 13 paź 2011, 19:46
Model: NA
Wersja: NA6 115
Lokalizacja: Kraków

21 mar 2013, 14:44

majkel pisze:Kwestia czy seria z NB jest fajna czy też nie i warto dłubać dalej to inna bajka, i zależy kto i jak jeździ


Jeździłem często NBfl kumpla i co prawda jego jest bardziej wymęczona i mniej zwarta ale pod względem komfortu jest duuużo lepiej. Moja jedynie trochę sprytniej jeździ na idealnym asfalcie. Nie jestem jakiś turbo wymagający ale przez ten rok zdążyłem wizualnie polubić glebę i raczej chciałbym ją zachować w granicach rozsądku.
Jako, że ten wydatek to raczej konieczność niż widzimisię to zestaw mocowań NB plus komplet B6 i eibach pro kit to najdroższa dla mnie wersja. Dlatego przechodzi mi przez myśl kupno mocowań i seryjnego kompletu KYB do NB i np ten eibach pro kit lub coś podobnego ale nie wiem czy to zbyt dobry pomysł... miał ktoś styczność z takim zestawem? Bo jak to ma niewiele odbiegać od tego co mam obecnie (rozciągnięte sprężyny obniżające noname plus seria NA) to chyba szkoda zachodu... ?
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

21 mar 2013, 15:15

Tak trochę off-top i zarazem nie off-top:

http://allegro.pl/mocowanie-amortyzatora-przod-tyl-mazda-mx5-nb-i3057849565.html
Rozumiem że to o te rzeczy chodzi tak?
ODPOWIEDZ