[NBFL] Zawieszenie, geometria
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
Chce usportowic nieco prowadzenie Mx5 i natknalem sie na ograniczenia w regulacji geometrii. Czy sa jakies rozwiazanie, aby zwiekszyc zakres regulacji kol, glownie pochylenia? maksymalnie moge zrobic 1'30" na seryjnych elementach.
Druga sprawa, to jaka jest z Waszych doswiadczen optymalna wysokosc zawieszenia z mozliwoscia regulacji? Chodzi o kompromis miedzy prowadzeniem a praktycznoscia na polskich drogach.
I finalnie jak ustawic regulowane stabilizatory H&R przod i tyl dla neutralnosci prowadzenia. Przy przodzie na 3z3 (miekko) i tyle na 2z3 (srednio) auto jest bardzo nadsterowne. Fajna zabawa, ale nie jest to szybkie.
Druga sprawa, to jaka jest z Waszych doswiadczen optymalna wysokosc zawieszenia z mozliwoscia regulacji? Chodzi o kompromis miedzy prowadzeniem a praktycznoscia na polskich drogach.
I finalnie jak ustawic regulowane stabilizatory H&R przod i tyl dla neutralnosci prowadzenia. Przy przodzie na 3z3 (miekko) i tyle na 2z3 (srednio) auto jest bardzo nadsterowne. Fajna zabawa, ale nie jest to szybkie.
- Domel
- Donator
- Posty: 357
- Rejestracja: 26 gru 2013, 10:41
- Model: NC FL
- Wersja: bordo z hameryki
- Lokalizacja: Kraków
polecam kalulator: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB ... _1_8NB.htm , tu są objaśnienia: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_TU ... TORIAL.htm
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
Super sprawa, dziekuje.
Swoja droga, gdyby miec wiecej czasu, to doslownie jak plac zabaw Mozna by sie w nieskonczonosc bawic w wymiany i przestawianie sprezyn, stabilizatorow itp. i sprawdzac wplyw na prowadzenie.
Tymczasem Mx5 z twardszym tylnym stabilizatorem niz przednim wychodzi uslizgiem z kazdego ronda i ciasniejszego skretu. Jedyne, czego brakuje, to momentu, aby to wykorzystac
Swoja droga, gdyby miec wiecej czasu, to doslownie jak plac zabaw Mozna by sie w nieskonczonosc bawic w wymiany i przestawianie sprezyn, stabilizatorow itp. i sprawdzac wplyw na prowadzenie.
Tymczasem Mx5 z twardszym tylnym stabilizatorem niz przednim wychodzi uslizgiem z kazdego ronda i ciasniejszego skretu. Jedyne, czego brakuje, to momentu, aby to wykorzystac
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Ile kierowców, tyle opinii i jednak ustawienia zawieszenia w dużej części zależą od preferencji kierowcy, ale zwykle, tal jak piszesz, zaleca się usztywnienie przedniego stabilizatora, jeśli masz na uwadze czasy okrążeń, a nie "fun factor".
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
Jasne, ustawienia balansu to kwestie bardzo indywidualne. Niemniej zupelnie obiektywny problem mam z geometria, nie jestem w stanie pochylic kol odpowiednio do zywszej jazdy. Jak osiagacie wieksze negatywy, chocby rzedu 2, w emiksach? Regulowanych gornych mocowan nie potrafie znalezc. Znajduje tylko regulowane wahacze, ale wylacznie w USA.
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
Obniżeniem. Czym niżej, tym koło ustawia Ci się w większym negatywie z racji konstrukcji zawieszenia dwuwahaczowego. Niemniej jak pamiętam seryjne nastawy to około 1*30' negatywu z tyłu a powinieneś dać radę ustawić niecałe 2* na seryjnej wysokości.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
Dziekuje, ale znam te watki. Nie pytalem o nastawy geometrii, bo te sa dla mnie w miare jasne. Pytam o to, jak zwiekszyc zakres regulacji pochylenia kol, bo maksymalnie jestem w stanie ustawic -1'30" przy obnizeniu o ok. 30 mm a chcialbym -2' do -2'30". Tego tematu nie potrafie znalezc w archiwum. W wielu samochodach rozwiazuje sie to regulowanymi mocowaniami gornymi (camber plates), ale do Mx5 nie potrafie znalezc. Czasem stosuje sie tez sruby regulacyjne z wiekszym mimosrodem (fasolki), ale takze do Mx5 nie potrafie znalezc.
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
JanKowalski pisze:-1'30" przy obnizeniu o ok. 30 mm
Z przodu, czy z tyłu? W NB z tyłu na seryjnym zawieszeniu ustawili mi -1*50', z przodu faktycznie wyszło -1* i było to już maksymalne ustawienie.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Wklejam linki, żeby na przyszłość ułatwić komuś szukanie. Widać też, do jakich ustawień udało się niektórym podkręcić geometrię, więc pośrednio można z tego wydobyć odpowiedź na Twoje pytania. W wątkach poszczególnych samochodów też można znaleźć takie informacje, np. u mnie: viewtopic.php?p=330488#p330488. 2*16' z przodu? Proszę bardzo. Po obniżeniu auta o 3 cm, nie ma problemu.
Jeśli chodzi o camber plates, to chyba nie metoda dla MX-5 -> http://mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic ... 22#p388222
Jeśli chodzi o camber plates, to chyba nie metoda dla MX-5 -> http://mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic ... 22#p388222
Dawaj ją na glebę to i negatyw będzie lepszy, u mnie minimum to -2,30 a po złożeniu zawieszeniu i skręceniu było trochę ponad -4
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
Dzieki za watek o comber plates. Zatem pytanie - jakie regulowane wahacze wybrac i gdzie je kupic? Jak pisalem powyzej, trafiam na takowe tylko w USA.
Obnizac bardziej niz 3 cm nie chce, to by juz przeszkadzalo i niczego nie wnosilo do prowadzenia. W zasadzie przy dobrych stabilizatorach wysokosc moglaby byc fabryczna, gdyby tylko dalo sie dostac sztywniejsza sprezyne o seryjnej wysokosci.
Miatke mam od niedawna a generalnie nie lubie sie uzewnetrzniac, wiec nie zanosi sie na jej watek.
Obnizac bardziej niz 3 cm nie chce, to by juz przeszkadzalo i niczego nie wnosilo do prowadzenia. W zasadzie przy dobrych stabilizatorach wysokosc moglaby byc fabryczna, gdyby tylko dalo sie dostac sztywniejsza sprezyne o seryjnej wysokosci.
Miatke mam od niedawna a generalnie nie lubie sie uzewnetrzniac, wiec nie zanosi sie na jej watek.
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Jak powiedziałeś, te 3 cm w dół to jest optymalna wysokość. Ma same plusy, jeśli pomijasz aspekt zwiększonego ryzyka obcierania o progi zwalniające (ale come on, obiema Miatami jeżdżę tak samo ostrożnie, tak seryjną, jak i obniżoną).
A z plusów to możliwość ustawienia większych kątów, jakieś tam jednak obniżenie środka ciężkości, no i wygląd też to mocno poprawia. Nie jestem zwolennikiem jakieś srogiej gleby, ale te -3 cm to dla Miaty na prawdę zabieg pozytywny. Jeżdżę tak już trzeci sezon, w sumie prawie 50 tyś. km w najróżniejszych warunkach i jest git. Bliżej ziemi byłoby już momentami problematycznie (patrz: Czester i Galazka - trochę im to dało w kość, więc wrócili do klasycznego zestawu: B6 + Pro Kit - chyba nie słyszałem, żeby ktoś na taki narzekał).
Tu nie chodzi jakieś brylowanie glebą, tylko ten samochód po prostu lepiej wygląda lekko obniżony. Jakoś tak bardziej naturalnie. Czasem na pierwszy rzut oka nawet ciężko stwierdzić, czy Miata jest obniżona, ale to wrażenie takiej bardziej zwartej konstrukcji jest dobrze odczuwalne. A przynajmniej ja tak to zwykle postrzegam.
A z plusów to możliwość ustawienia większych kątów, jakieś tam jednak obniżenie środka ciężkości, no i wygląd też to mocno poprawia. Nie jestem zwolennikiem jakieś srogiej gleby, ale te -3 cm to dla Miaty na prawdę zabieg pozytywny. Jeżdżę tak już trzeci sezon, w sumie prawie 50 tyś. km w najróżniejszych warunkach i jest git. Bliżej ziemi byłoby już momentami problematycznie (patrz: Czester i Galazka - trochę im to dało w kość, więc wrócili do klasycznego zestawu: B6 + Pro Kit - chyba nie słyszałem, żeby ktoś na taki narzekał).
Tu nie chodzi jakieś brylowanie glebą, tylko ten samochód po prostu lepiej wygląda lekko obniżony. Jakoś tak bardziej naturalnie. Czasem na pierwszy rzut oka nawet ciężko stwierdzić, czy Miata jest obniżona, ale to wrażenie takiej bardziej zwartej konstrukcji jest dobrze odczuwalne. A przynajmniej ja tak to zwykle postrzegam.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
Wizualnie zdecydowanie obnizenie sluzy Mx5. Gdyby chodzilo tylko o wyglad, to w zasadzie nizej = lepiej. Ale to jeszcze musi jezdzic i wybierac. Ciekawi mnie, dlaczego Miatki tak roznie sie obnizaja - czesto przod jest bardzo zglebiony a tyl sterczy podniesiony, czasem na odwrot a tylko czasem sa w miare rowne z przodu i tylu.
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Właśnie to miałem na myśli, że akurat w MX-5 te 2 - 3 cm, raczej poprawiają prowadzenie, w każdym aspekcie, a nie pogarszają. Oczywiście zakładając, że zawieszenie jest odpowiednie (czyli B6/B8 + ProKit to już zmiana na plus). Na pewno nilt Ci nie poleci obniżania samymi sprężynami, z zestawieniem pryginalnych amortyzatorów. Obniżanie o 5 - 7 cm to już zupełnie inna bajka. Takie auto wygląda jeszcze lepiej, ale kosztem dodatkowych wyrzeczeń - to może poprawnie działać tylko na równiutkiej drodze.
- czteryslonie
- Posty: 107
- Rejestracja: 16 lis 2015, 15:38
- Model: NB
- Lokalizacja: Gdańsk/Warszawa
rrutek pisze:Obniżeniem. Czym niżej, tym koło ustawia Ci się w większym negatywie z racji konstrukcji zawieszenia dwuwahaczowego. Niemniej jak pamiętam seryjne nastawy to około 1*30' negatywu z tyłu a powinieneś dać radę ustawić niecałe 2* na seryjnej wysokości.
Czyli jesli podniose auto to negatyw sam sie zmniejszy?
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
Przestawilem stabilizatory na przod srednio (2 z 3) i tyl miekko (3 z 3). I dalej bardzo mocno wyjezdza tylem. Zdecydowanie za mocno, prowadzi sie jak driftowoz. Zostalo jedno ustawienie sztywniejsze z przodu i koniec regulacji, mam wrazenie, ze problem pozostanie.
Macie doswiadczenia z sztywnym stabilizatorem z tylu w NBFL? Szukajac w necie trafiam co jakis czas na rekomendacje pozostawienia tylu seryjnego, ale konkretow dotad nie znalazlem.
Macie doswiadczenia z sztywnym stabilizatorem z tylu w NBFL? Szukajac w necie trafiam co jakis czas na rekomendacje pozostawienia tylu seryjnego, ale konkretow dotad nie znalazlem.
- flatline
- Donator
- Posty: 2186
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
A jakie średnice tych stabów masz?
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
- Model: NB FL
- Wersja: 2005 Impulse 1.8
26 mm przod i 16 mm tyl
- flatline
- Donator
- Posty: 2186
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Dla czystego eksperymentu założyłbym na tył oem.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback