[NBFL] Kola 15 vs 16

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

JanKowalski
Posty: 53
Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
Model: NB FL
Wersja: 2005 Impulse 1.8

21 cze 2016, 11:02

Mam seryjne alu z wersji Impulse i opony 195/50r15 i emiks jest na nich fajnie zwinny, lekko jadacy. Trakcji nie brakuje przy seryjnej mocy, w koleinach nie sciaga, generalnie jezdzi sie super, jedyne mankamenty to zbyt mocno pracujaca scianka boczna opon w zakretach. Zastanawiam sie czy wymienic na 16" czy zostac na 15" i wymienic opony na sztywne. Kilka pytan pomocniczych:
- chce jak najlzejsze kola - czy jest jakas opcja na 16" o wadze fabrycznych 15"?
- jak sie spisuje seryjna 1.8 na kolach 16"? ma to jakikolwiek sens?
- do felg 7x15 opona 195/50r15 czy 205/50r15 czy 205/45r15?
- do felg 7x16 opona 205/50r16 czy 205/45r16?
Awatar użytkownika
Xenocyd
Donator
Donator
Posty: 557
Rejestracja: 11 cze 2014, 7:28
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: DW w GD

21 cze 2016, 11:10

Choćby SilverBlues wychodził na 16". W teorii ta felga waży około 7,4 kg, więc niewiele więcej niż 15" enkei i dużo mniej niż wiele aftermarketowych 16".
Dla 16" 205/45, dla 15" 195/50

Tu masz tabelę z emiksowymi kółkami i wagą:
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
JanKowalski
Posty: 53
Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
Model: NB FL
Wersja: 2005 Impulse 1.8

21 cze 2016, 16:54

Felgi 15" pod opone 195 i felgi 16" pod opone 205 obie w szerokosci 7 cali?

Czy 205 odczuwalnie zamula albo pogarsza jazde w koleinach?
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

21 cze 2016, 21:07

Seryjne 15'' mają szerokość 6j, a 16'' 6,5j.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Piatek22
Posty: 92
Rejestracja: 19 lut 2016, 23:03
Model: NA
Wersja: 1.8
Lokalizacja: ŁDZ

22 cze 2016, 21:44

Hej. Mam aktualnie na aucie 205/45/16 w NA i zawias seryjny, może nie jestem zbyt doświadczony w jeździe tym autem, ale moja ocena subiektywna patrząc co Ty piszesz, jest taka że na miasto jest to za niski profil. Jeździ mi się dość niewygodnie, zdawałem sobie sprawę że emix jest sztywny ale w połączeniu z tą oponą i felgą czuję się jak "kartofel w jadącej taczce". I raczej w niedługim czasie szukał będę podobnego zestawu do Twojego. Tyle od amatora.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

22 cze 2016, 22:22

Piatek22 pisze:205/45/16 w NA i zawias seryjny

Piatek22 pisze:czuję się jak "kartofel w jadącej taczce"

To chyba taki urok zawiasu w NA. Nawet na seryjnym ogumieniu podobno jest taczkowato. Za to NBFL wychodziła nawet seryjnie na kołach 16'' i nie jest źle. Samcohód lepiej reaguje na ruchy kierownicą, nie ma opóźnienia jak przy wyższym profilu opon. Różnicy w koleinach nie czułem, zamulenia raczej też nie, a miałem 1,6. Bierz to co Ci się bardziej podoba. Jedyna różnica to może minimalnie gorszy komfort na dziurach, ale tutaj to musisz się zastanowić po jakich drogach zwykle jeździsz i czy zależy Ci na komforcie czy nie.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
JanKowalski
Posty: 53
Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
Model: NB FL
Wersja: 2005 Impulse 1.8

23 cze 2016, 10:36

Jesli seryjna felga 15" ma 6 cali szerokosci a opona 195/50 lezy na niej w miare normalnie, to czy opona o tej samej szerokosci nie bedzie zbyt naciagnieta na felge o szerokosci 7 cali? Oczywiscie wiem, ze da sie zamontowac, ale chodzi o prowadzenie, nie o wyglad - a opona musi nieco pracowac, aby zapewniac czucie auta.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

23 cze 2016, 10:43

Będzie ok.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
mike_d
Donator
Donator
Posty: 1173
Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Karai
Lokalizacja: Poznań

23 cze 2016, 16:55

Da się żyć ale NBFL na 15" i standardowym zawiasie jednak dużo przyjemniej jedzie w koleinach - 16" na równym afalcie są super ale w koleinach trzeba się bardziej kierownicą napracować (różnica w osiągach w 1.8. jest nieodczuwalna przy miejskiej jeździe).
JanKowalski
Posty: 53
Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
Model: NB FL
Wersja: 2005 Impulse 1.8

23 cze 2016, 17:29

OK, dzieki, raczej zostane przy 15". Choc chetnie przejade sie porownywalna NBFL na 16".

Na marginesie, wczoraj spotkalem na miescie zielona NB na 17" z opona 205/40r17 i nawet wizualnie takie kolo jest za duze do malej Miatki.
PremoSTI
Posty: 261
Rejestracja: 05 lip 2015, 0:14
Model: NB

24 cze 2016, 12:17

JanKowalski pisze:OK, dzieki, raczej zostane przy 15". Choc chetnie przejade sie porownywalna NBFL na 16".

Na marginesie, wczoraj spotkalem na miescie zielona NB na 17" z opona 205/40r17 i nawet wizualnie takie kolo jest za duze do malej Miatki.


Eee tam - 17'' pasuje idealnie;) ale wiadomo - co kto woli

Obrazek
JanKowalski
Posty: 53
Rejestracja: 12 cze 2016, 23:41
Model: NB FL
Wersja: 2005 Impulse 1.8

24 cze 2016, 13:13

Te akurat sa bardzo dobre jak na duzy rozmiar, bo delikatne i nie przytlaczaja tak bardzo malej Miatki, niemniej jest juz wrazenie "stania na palcach". Po obejrzeniu wczoraj pod stadionem kilkunastu emiksow NB zdecydowanie najbardziej pasuje tym autkom male, dobrze wypelniajace nadkole, wiec nieco wysuniete na zewnatrz kolo z dobrze naciagnieta opona. Ale to oczywiscie kwestia gustu.
Awatar użytkownika
Malik
Posty: 45
Rejestracja: 26 wrz 2015, 13:35
Model: NB
Lokalizacja: Kraków

25 cze 2016, 20:53

mike_d pisze:Da się żyć ale NBFL na 15" i standardowym zawiasie jednak dużo przyjemniej jedzie w koleinach - 16" na równym afalcie są super ale w koleinach trzeba się bardziej kierownicą napracować (różnica w osiągach w 1.8. jest nieodczuwalna przy miejskiej jeździe).


Moje spostrzeżenia są takie, że bardzo dużo zależny od samej opony i jej oporów toczenia, faktycznej powierzchni styku z asfaltem, a nie od samych "cyferek" na oponie.

Zamieniłem komplet Ventus prime2 195/45/16 na polecane Bridgestone Potenza w rozmiarze 205/45/16, różnica w prowadzeniu diametralna, ale również w osiągach. Ventusy miały małe opory toczenia i był lekkie. Potenzy są cięższe i bardziej "walcowate". Pomimo silnika 1.8 wyraźnie dało się odczuć pogorszenie przyspieszenia, a niby przybyło tylko po centymetrze na szerokości opony. Mam wrażenie, że jeszcze wcześniejsze Ventusy V12 evo w rozmiarze 215/40/16 miały porównywalne opory toczenia i wagę do Potenzy, a trzymały lepiej... :facepalm:

Jeżeli chodzi o walory estetyczne to pomimo zaleceń opona 205 na feldze 6,5 cala jest trochę balonowata, znacznie lepiej wyglądały Ventusy o szerokości 195. Felga idealnie równała się z oponą, niestety trzeba przez to bardziej uważać na wszelkie krawężniki
ODPOWIEDZ