Widzę, że przednich stabów w BNC nadal nie ma (trzymam za Jakuba kciuki, żeby podwykonawca się ogarnął), a zainteresowanie tematem jest, bo piszecie na grupie na fb.
Tak więc jeśli komuś się pali i chce ogarnąć przedniego staba na szybko to małe podsumowanko:
Stabilizator zamówiłem w firmie ,,Roguski G. Kowalstwo. Resory, sprężyny". Kontaktowałem się mailowo (
dorman.gr@wp.pl) i telefonicznie (511215197). Za przedni stabilizator do NB o grubości 28mm razem z dwoma obejmami i przesyłką zapłaciłem 500zł. Mogą wykonać dowolną grubość co 2mm (24, 26, 28, 30mm itd.) Za malowanie proszkowe chcieli dodatkowo 60-70zł i potrzebowali dodatkowego tygodnia, a zwykłe lakierowanie było w cenie i od razu. Zdecydowałem się na zwykłe lakierowanie, ale niestety zostało to źle zrobione i owinięte samoprzylepnym foliopakiem, który potem schodził razem z lakierem, więc wysłałem stabilizator do zaprzyjaźnionej lakierni proszkowej. Tak więc do tego proszku jednak warto dopłacić
Stabilizator jest jak najbardziej w porządku.
Na początku chciałem zamocować stabilizator na gumach a nie poliuretanach, ale nie udało mi się jednak znaleźć odpowiednich, tak, żeby nie było trzeba dorabiać do nich obejm. Poza tym, po rozmowie z Poliuretany Olkusz byłem już bardziej przekonany do poli. Ja zamówiłem pasujące poliuretany właśnie u nich, wysyłając im pożyczone razem ze stabem na wzór (i kazałem im zapisać wzór tak, żeby na hasło ,,BNC 28mm MX-5 NB" byli w stanie każdemu wysłać), ale po fakcie okazało się, że ma je również na stanie Jakub Kielech z BNC i to chyba nawet taniej, tak więc polecam uderzać do niego w tym temacie (np. na facebooku, bo na forum chyba nie wchodzi zbyt często).
Organizacyjnie to by było na tyle. A teraz mój przykład działania stabilizatora w praktyce, żeby ewentualnie pomóc niezdecydowanym co do grubości czy do samej wymiany.
MX-5 NB 1.8 1999r. torsen 5b. Z przodu grubości staba już nie pamiętam jaka była fabrycznie, ale z tyłu jest seria 11mm (występowały też 12mm). Fabrycznie nadsterowność, ale bardzo łatwa do opanowania i fajna do poświrowania. Na tor jednak to nie jest to co bym chciał.
Po wsadzeniu chyba troszeczkę utwardzonych Bilstein B6 + Eibach Pro Kit -25mm i stabilizatora przedniego 28mm na środkowym ustawieniu auto stało się podsterowne, ale dużo bardziej niż bym chciał. Na Torze Krzywa czułem to najmocniej na rondzie i na nawrocie po drugiej stronie toru - na nawrocie musiałem mieć idealny apex i nie jechać szybko + pomagać sobie lewą nogą, bo inaczej od razu leciałem do przodu płużąc jak pług (xd). Na rondzie nie pomagało nic i nawet z idealnym apexem musiałem jechać po prostu zbyt wolno. Ani na torze ani na drodze nie potrafiłem nigdzie po ludzku postawić auta bokiem. Zmieniłem jednak ustawienie stabilizatora na bardziej miękkie o jedno oczko, czyli ze środkowych otworów przepiąłem łączniki na otwory
zewnętrzne. Pojawiali się na tym forum heretycy, którzy twierdzili, że im szerzej tym twardziej - proszę ich nie słuchać, bo jest odwrotnie. Takie przepięcie o jedno oczko powinno odpowiadać za zmianę twardości tak jakbyście zmieli staba na o 1mm grubszego/cieńszego. W praktyce u mnie zmieniło to naprawdę dużo. Na drodze w tych samych miejscach i warunkach (np. ciasny ślimak po drodze z pracy do domu), gdzie w ustawieniu środkowym auto wyjeżdżało mi do przodu, teraz ładnie się klei, a po agresywnym dodaniu gazu delikatnie stawia bokiem.
Edit:
Niestety na rundzie MC na Torze Kielce okazało się, że podsterowności jest nadal za dużo. Wsadziłem 14mm na tył i stwierdzam, że na moim zawiasie (B8 + Pro Kit) staby 28+14 to idealny set.