[połączony] Centralny zamek NA/NB
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Pozwolę sobie przekopiować swój post z mojego tematu tutaj. Prędzej przyda się on właśnie w tym miejscu
Część prac związanych z instalacją centralnego zamka jest już za mną, więc korzystając z chwili chciałem się podzielić spostrzeżeniami i wskazówkami dla tych, którzy też zamierzają doposażyć swoje Bida Edition Miaty
Ta z pozoru prosta czynność, która miała trwać kilka godzin zajęła sporo więcej. Wyniknęło to głównie z tego, że nie znalazłem żadnego tutorialu montażu do NBFLki I trzeba było trochę pomyśleć A to czasem zajmuje dużo czasu.
Montaż centralnego zamka w NBFL
Pierwszy etap prac to była rozkminka nad montażem cięgien centralnego do linek prowadzących do rygla.
Musimy zrobić rozeznanie i dobrać się do wnętrzności. W tym celu demontujemy boczek. Piece of cake można rzec, nie mam foty, więc opiszę. Boczek trzyma się na dwóch dużych wkrętach (czarny i złoty) przy "rączce-podłokietniku", dwóch dłużych klipsach-wsuwkach od boku (na krawędzi drzwi), małym klipsie w okolicy lusterka, oraz na śrubce trzymającej klamkę. Reszta to zatrzaski. Demontujemy wyszarpując z czuciem, a na koniec wysuwamy do góry. Brzmi może bez ładu, ale ogarnie to największy laik.
Ściągamy folie uważając na ta czarna mazia i odkręcamy klamkę (mnieszy złoty wkręt).
Do klamki dochodzą dwie linki, nas interesuje ta od rygla. Na poniższym zdjęciu widać imho jedyne możliwe miejsce do którego można "podłączyć się" z cięgne od siłownka. Zaznaczone w kółeczku.
Kosteczka skręcająca cięgna ze sobą jest trochę większa, więc żeby mieć pewność dobrego skręcenia, szlifujemy delikatnie ten plastuś trzymający cięgno rygla na miejscu. Patrz kółeczko:
Następnie, należy zrobi miejsce dla cięgna siłownika (tego drutu, który będzie do tego miejsca dochodzić. Wycinamy kawałek "stelaża" klamki. Patrz kółeczko.
Tak wygląda końcowy efekt prac na tym etapie:
Montaż siłowników w drzwiach.
Chciałem bezinwazyjnie zamontować siłowniki w drzwiach, bez zbędnego wiercenia. Myślę, że się udało bo nic nie wierciłem, wykorzystałem seryjne otwory w drzwiach, siłowniki się mieszczą i niczemu nie przeszkadzają w pracy. UWAGA! (brak foto) podczas końcowego montażu boczków drzwiowych należy usunąć z nich te mniejsze styropiany. Wyciąć je na gładko do samej sklejki, ponieważ obecnie ich miejsce zajmują właśnie siłowniki z drabinkami.
Kabelki...
Choć na zdjęciu jest Igor, to ja pewnie wyglądałem wtedy podobnie
Moja ulubiona czynność to przetykanie przewodów przez gumowy peszel/osłonę w drzwiach.
Podczas demontażu bardzo się zdziwiłem ponieważ nie spodzewałem się tam kostki w drzwiach, która mocno mi pokomplikowała życie.
TAK NIE RÓBCIE! Szkoda Waszego czasu i nerwów!
Za pierwszym podejściem, przetykałem kabelki na założonych drzwiach, prowadząc przewody pod wtyczką.
Jesto niewygodne, męczące,a w dodatku sposób prowadzenia zniszczy przewody i niemożliwy będzie ponowny dokładny montaż gum w drzwiach.
Gdzieś po drodze, krótka konsultacja z Mayk'iem utwierdziła mnie w przekonaniu, że aby zrobić to dobrze należy zwalić drzwi z auta.
W tym celu:
1. Wybijamy sworzeń od ogranicznika - wychodzi elegancko.
2. Wypychamy wstępnie wtyczkę z drzwi.
3. Podkładamy coś pod drzwi, żeby mieć je na czym za parę chwil położyć.
4. Odkręcamy 4 śruby klucz 12.
Operacja jest banalnie prosta i łatwiejsza niż się wydaje.
Wtyczkę rozpinamy wyciągając ku górze zieloną część, a następnie ją rozłączamy.
Teraz możemy poprowadzić przewody. Ja zrobiłem to najzwyczajniej przez środek wtyczki. W męskiej części był otwór, a w żeńskiej rozwierciłem.
Uwaga! Aby dojść od strony pasażera do wtyczki, należy wyjąć schowek, rure prowadzącą powietrze do nawiewów oraz odkręcić samą dmuchawę (trzy punkty: dwie nakrętki 10 i jedna śrubka 10 - widoczne i bezproblemowe dojście)
Po ponownym montażu upinamy wiązkę, tak aby nie kolidowała z mechanizmem szyby itp.
Składamy boczek i ten etap jest zakończony (wg mnie najtrudniejszy). Pozostaje poprowadzić przewody pod deską i upiąć je oraz zamontować centralkę. U mnie Igor robi to za schowkiem pasażera. W wersji Bieda Edition jest też tam piękne dojście do komory silnika, gdyż są dwie gumowe zaślepki na ścianie grodziowej, bogaci pewnie coś tam mają
To na tyle, może komuś się przyda tych kilka małych wskazówek
Został jeszcze bagażnik do zrobienia, wkleję i opiszę następnym razem.
Pozdrawiam!
DEX
Część prac związanych z instalacją centralnego zamka jest już za mną, więc korzystając z chwili chciałem się podzielić spostrzeżeniami i wskazówkami dla tych, którzy też zamierzają doposażyć swoje Bida Edition Miaty
Ta z pozoru prosta czynność, która miała trwać kilka godzin zajęła sporo więcej. Wyniknęło to głównie z tego, że nie znalazłem żadnego tutorialu montażu do NBFLki I trzeba było trochę pomyśleć A to czasem zajmuje dużo czasu.
Montaż centralnego zamka w NBFL
Pierwszy etap prac to była rozkminka nad montażem cięgien centralnego do linek prowadzących do rygla.
Musimy zrobić rozeznanie i dobrać się do wnętrzności. W tym celu demontujemy boczek. Piece of cake można rzec, nie mam foty, więc opiszę. Boczek trzyma się na dwóch dużych wkrętach (czarny i złoty) przy "rączce-podłokietniku", dwóch dłużych klipsach-wsuwkach od boku (na krawędzi drzwi), małym klipsie w okolicy lusterka, oraz na śrubce trzymającej klamkę. Reszta to zatrzaski. Demontujemy wyszarpując z czuciem, a na koniec wysuwamy do góry. Brzmi może bez ładu, ale ogarnie to największy laik.
Ściągamy folie uważając na ta czarna mazia i odkręcamy klamkę (mnieszy złoty wkręt).
Do klamki dochodzą dwie linki, nas interesuje ta od rygla. Na poniższym zdjęciu widać imho jedyne możliwe miejsce do którego można "podłączyć się" z cięgne od siłownka. Zaznaczone w kółeczku.
Kosteczka skręcająca cięgna ze sobą jest trochę większa, więc żeby mieć pewność dobrego skręcenia, szlifujemy delikatnie ten plastuś trzymający cięgno rygla na miejscu. Patrz kółeczko:
Następnie, należy zrobi miejsce dla cięgna siłownika (tego drutu, który będzie do tego miejsca dochodzić. Wycinamy kawałek "stelaża" klamki. Patrz kółeczko.
Tak wygląda końcowy efekt prac na tym etapie:
Montaż siłowników w drzwiach.
Chciałem bezinwazyjnie zamontować siłowniki w drzwiach, bez zbędnego wiercenia. Myślę, że się udało bo nic nie wierciłem, wykorzystałem seryjne otwory w drzwiach, siłowniki się mieszczą i niczemu nie przeszkadzają w pracy. UWAGA! (brak foto) podczas końcowego montażu boczków drzwiowych należy usunąć z nich te mniejsze styropiany. Wyciąć je na gładko do samej sklejki, ponieważ obecnie ich miejsce zajmują właśnie siłowniki z drabinkami.
Kabelki...
Choć na zdjęciu jest Igor, to ja pewnie wyglądałem wtedy podobnie
Moja ulubiona czynność to przetykanie przewodów przez gumowy peszel/osłonę w drzwiach.
Podczas demontażu bardzo się zdziwiłem ponieważ nie spodzewałem się tam kostki w drzwiach, która mocno mi pokomplikowała życie.
TAK NIE RÓBCIE! Szkoda Waszego czasu i nerwów!
Za pierwszym podejściem, przetykałem kabelki na założonych drzwiach, prowadząc przewody pod wtyczką.
Jesto niewygodne, męczące,a w dodatku sposób prowadzenia zniszczy przewody i niemożliwy będzie ponowny dokładny montaż gum w drzwiach.
Gdzieś po drodze, krótka konsultacja z Mayk'iem utwierdziła mnie w przekonaniu, że aby zrobić to dobrze należy zwalić drzwi z auta.
W tym celu:
1. Wybijamy sworzeń od ogranicznika - wychodzi elegancko.
2. Wypychamy wstępnie wtyczkę z drzwi.
3. Podkładamy coś pod drzwi, żeby mieć je na czym za parę chwil położyć.
4. Odkręcamy 4 śruby klucz 12.
Operacja jest banalnie prosta i łatwiejsza niż się wydaje.
Wtyczkę rozpinamy wyciągając ku górze zieloną część, a następnie ją rozłączamy.
Teraz możemy poprowadzić przewody. Ja zrobiłem to najzwyczajniej przez środek wtyczki. W męskiej części był otwór, a w żeńskiej rozwierciłem.
Uwaga! Aby dojść od strony pasażera do wtyczki, należy wyjąć schowek, rure prowadzącą powietrze do nawiewów oraz odkręcić samą dmuchawę (trzy punkty: dwie nakrętki 10 i jedna śrubka 10 - widoczne i bezproblemowe dojście)
Po ponownym montażu upinamy wiązkę, tak aby nie kolidowała z mechanizmem szyby itp.
Składamy boczek i ten etap jest zakończony (wg mnie najtrudniejszy). Pozostaje poprowadzić przewody pod deską i upiąć je oraz zamontować centralkę. U mnie Igor robi to za schowkiem pasażera. W wersji Bieda Edition jest też tam piękne dojście do komory silnika, gdyż są dwie gumowe zaślepki na ścianie grodziowej, bogaci pewnie coś tam mają
To na tyle, może komuś się przyda tych kilka małych wskazówek
Został jeszcze bagażnik do zrobienia, wkleję i opiszę następnym razem.
Pozdrawiam!
DEX
- flatline
- Donator
- Posty: 2197
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Mam pytanie do posiadaczy mazd z fabrycznym centralnym z pilotem.
U mnie centralny zachowuje się strasznie kapryśnie jeśli chodzi o zamykanie ze środka - czasem zaryglowanie drzwi kierowcy od środka (klameczką), tylko przy niewielkiej prędkości (kilkanaście km/h), nigdy podczas postoju, powoduje zaryglowanie drzwi pasażera, podobnie z odryglowywaniem.
Czasem niestety w ogóle tak nie działa. Jest to totalnie niedeterministyczne
Przewertowałem instrukcję i na tyle na ile mój kulawy niemiecki mi pozwala, rozumiem, że powinno się po prostu ryglować oboje drzwi tak jak opisałem, niezależnie od innych czynników, w szczególności prędkości.
Ktoś może potwierdzić/zaprzeczyć? Jakieś hinty gdzie może tkwić przyczyna, że u mnie centralny ma fochy?
U mnie centralny zachowuje się strasznie kapryśnie jeśli chodzi o zamykanie ze środka - czasem zaryglowanie drzwi kierowcy od środka (klameczką), tylko przy niewielkiej prędkości (kilkanaście km/h), nigdy podczas postoju, powoduje zaryglowanie drzwi pasażera, podobnie z odryglowywaniem.
Czasem niestety w ogóle tak nie działa. Jest to totalnie niedeterministyczne
Przewertowałem instrukcję i na tyle na ile mój kulawy niemiecki mi pozwala, rozumiem, że powinno się po prostu ryglować oboje drzwi tak jak opisałem, niezależnie od innych czynników, w szczególności prędkości.
Ktoś może potwierdzić/zaprzeczyć? Jakieś hinty gdzie może tkwić przyczyna, że u mnie centralny ma fochy?
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
- niemampojeciaa
- Posty: 1430
- Rejestracja: 14 lut 2010, 19:34
- Model: Inny
- Lokalizacja: East Lansing
podpasuje, tylko pomyśl czy nie kupić centralnego z otwieraniem klapy z pilota
-
- Posty: 1555
- Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
- Model: NB
- Wersja: 3 BK / 10th Anni
- Lokalizacja: Piaseczno
niemampojeciaa pisze:tylko pomyśl czy nie kupić centralnego z otwieraniem klapy z pilota
Ten ma taka mozliwosc, wystarczy 3ci silownik podpiac (w zestawie sa 4)
To biere ja to i montuje na zime, bo mam dosc otwierania swojej ksiezniczce drzwi od srodka
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Ex Madzia
- niemampojeciaa
- Posty: 1430
- Rejestracja: 14 lut 2010, 19:34
- Model: Inny
- Lokalizacja: East Lansing
logimen pisze:Ten ma taka mozliwosc
a no ma, nie doczytałem to w takim razie bierz i montuj
chciałbym zamontować sterowanie centralnym zamkiem,
coś takiego http://www.stig.pl/produkty.php?id_produktu=627&id=243#dol
i tu pojawia się pytanie:
jak to podpiąć pod ori instalację centralnego w nbfl memories 2003
w obu drzwiach są ori siłowniki masterowe.
dodatkowo myślę o domykaniu szyb i otwieraniu klapy z pilota
coś takiego http://www.stig.pl/produkty.php?id_produktu=627&id=243#dol
i tu pojawia się pytanie:
jak to podpiąć pod ori instalację centralnego w nbfl memories 2003
w obu drzwiach są ori siłowniki masterowe.
dodatkowo myślę o domykaniu szyb i otwieraniu klapy z pilota
Czy moduł za schowkiem - "keyless coś tam" dotyczy centralnego zamka? Mowa o nbfl, niby centralny mam ale z kluczyka, pilota nie mam.
Już się dokształciłem, potrzebuję do tego pilota Visteon 41703. Ma ktoś na zbyciu? Ewentualnie jaki inny pilot można zastosować?
Już się dokształciłem, potrzebuję do tego pilota Visteon 41703. Ma ktoś na zbyciu? Ewentualnie jaki inny pilot można zastosować?
czy tego typu pilot
http://allegro.pl/mazda-6-pilot-centralengo-zamka-i3719412336.html
będzie dobry do mxa?
bo z tego co się rozglądałem po aucie, to tylko pilota mi brakuje, mam nawet siłownik w bagażniku.
czy nie szukać pilota i zakładać nowy moduł sterujący?
http://allegro.pl/mazda-6-pilot-centralengo-zamka-i3719412336.html
będzie dobry do mxa?
bo z tego co się rozglądałem po aucie, to tylko pilota mi brakuje, mam nawet siłownik w bagażniku.
czy nie szukać pilota i zakładać nowy moduł sterujący?
- Donek
- Posty: 1335
- Rejestracja: 29 lip 2009, 16:50
- Model: NA
- Wersja: Sunburst Yellow
- Lokalizacja: Warszawa
piotr-gka, pilot powinien miec trzeci przycisk do otwierania klapy bagaznika a ten nie wiadomo czy sie wprogramuje bo ma przycisk do odlaczania czujnikow ruchu w alarmie ale ogolnie z wygladu jest taki sam
tak patrzę po alegro i po cenach tych pilotów...
taniej i szybciej(chyba) wyjdzie zamontowanie uniwersalnego sterownika;
i będę miał 2 piloty
edit
tu jest też jakiś pilot
http://allegro.pl/mazda-kluczyk-pilot-centralny-zamek-nowy-i3765272457.html
ale cena spora
taniej i szybciej(chyba) wyjdzie zamontowanie uniwersalnego sterownika;
i będę miał 2 piloty
edit
tu jest też jakiś pilot
http://allegro.pl/mazda-kluczyk-pilot-centralny-zamek-nowy-i3765272457.html
ale cena spora
Lucas Z pisze:w mojej nbfl mam dokładnie taki sam pilot i wszystko dziala jak powinno, łącznie z otwieraniem bagaznika
Mógłbyś podać numer pilota? Czy mam rozumieć, że wyłączanie czujników pilotem w maździe 6/626 będzie obsługiwać oryginalny trzeci siłownik bagażnika?
Może trochę odświeżę wątek bo sam chcę podłączyć centralny zamek do pilota żeby zdalnie otwierać drzwi i klapę bagażnika ale nie mogę się zdecydować na zestaw. Może ktoś jest w stanie polecić jakiś sprawdzony bo na allegro jest tego pełno ale nie wiem który będzie odpowiedni.
NA 1.8 +
Trochę odkopie temat. Jak zamontować pilot w mx5 NB z centralnym zamkniem i czy dodatkowo otwieranie bagażnika będzie trudne do ogarnięcia (mam otwieranie ze schowka, czyli rozumiem że są siłowniki zamontowane)? Czy cała praca ogranicza się do podłączenia kostki? Jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o mechanikę.
- dmk
- Posty: 4572
- Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom, Recaro
- Lokalizacja: Komorniki
mck159 pisze:Trochę odkopie temat. Jak zamontować pilot w mx5 NB z centralnym zamkniem i czy dodatkowo otwieranie bagażnika będzie trudne do ogarnięcia (mam otwieranie ze schowka, czyli rozumiem że są siłowniki zamontowane)? Czy cała praca ogranicza się do podłączenia kostki? Jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o mechanikę.
Nie masz siłownika w bagażniku. Fabryczne otwieranie klapy bagażnika było realizowane elektromagnesem, ale Ty masz zwyczajną linkę. Musisz podciągnąć do bagażnika 2 kable i założyć siłownik, podciągnąć dwa kable do siłownika w drzwiach kierowcy (którego nie masz) i założyć centralkę (w drzwiach kierowcy masz tylko stycznik i on może robić za funkcjonalność siłownika "master" - nie ma potrzeby ciągnięcia 5 kabli, na których nie ma już miejsca w fabrycznej wtyczce drzwi).
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Ok, a ile to może kosztować u elektryka (chyba że warto zrobić samemu, ale moja znajomość mechaniki i elektroniki ogranicza się do grzebania w skuterze)? Polecicie może jakiś zestaw, bo na allegro same no-name, a jednak wolał bym trochę dołożyć mięć coś porządnego? Najlepiej gdyby był to pilot typu scyzoryk, ale nie widzę nigdzie takiego z grotem do mx-5.
Pozwolę sobie zamieścić relację z montażu kompletnego modułu centralnego zamka do NB posiadającej już zamek centralny, ale bez centralki i co za tym idzie możliwości otwierania drzwi z pilota.
Pacjent to NB z połowy '98r, gdzie zamontowany jest tzw. "door switch" pełniący funkcję wykrywania otwartych drzwi kierowcy (z kluczyka) i przekazujący tą informację do siłownika drzwi pasażera.
Oznacza to tyle, że i tak drzwi trzeba drzwi otwierać kluczykiem, podobnie jak klapę bagażnika.
Użyłem kompletnego zestawu dostępnego na Allegro "BLOKER 22", takiego jak ten:
http://allegro.pl/uniwersalny-sterownik ... 87574.html
Dodatkowo zamówiłem:
- Syrenę alarmową
- Siłownik master (strong) wraz z przekaźnikiem w zestawie
Jeżeli chcemy mieć otwieranie klapy bagażnika z pilota, należy dokupić jeszcze jeden istotny element - sprężynkę, która cofa zamek bagażnika do pierwotnej pozycji (o czym była mowa w instrukcji obsługi, ale nie na aukcji).
Dodatkowo będziemy potrzebowali:
- Ok 2x3 metry przewodu czerwonego i zielonego (aby kolory idące od centralki były takie same)
- Lutownicę
- Koszulki termokurczliwe
- Blachowkręty/wkręty z nakrętkami x6
- 4 płaskowniki
- Miernik napięcia
- Wkrętak płaski, gwiazdkowy, klucz nasadowy
- Młotek (do wybijania ogranicznika drzwi)
- Tyrtytki, taśmę izolacyjną
- "Zdejmowacz" izolacji
- Wiertarkę
- Oświetlenie
Ogólnie w moim przypadku montaż zestawu polegał na:
- Zamontowaniu siłownika master w drzwiach kierowcy
- Poprowadzenie przewodów przez drzwi kierowcy
- Przymocowani i podłączenie centralki
- Montaż siłownika w bagażniku
- Poprowadzenie przewodów z siłownika bagażnika do centralki
- Montaż syerny alarmowej i poprowadzenie przewodów z centralki
Postanowiłem zostawić obecnie działający, fabryczny "centralny" aby nie musieć ingerować w drzwi pasażera.
Choć zrobiłem w nieco innej kolejności, proponuję najpierw zdjąć drzwi kierowcy, co jak napisałem kolega DEXTER, nie jest trudne, a szalenie ułatwia pracę.
Aby je zdjąć, wybijamy młotkiem ogranicznik (dobrze jest go przed ponownym montażem nasmarować) i odkręcamy 4 śruby 12mm i kładziemy drzwi na czymś miękkim, aby się nie porysowały. Sugeruję wziąć kogoś do pomocy!
Pozwoli nam to wygodnie zamontować siłownik a także da przyjemny dostęp do wtyczki.
Aby zamocować siłownik, należy zjąć boczek drzwi (instrukcja w poście DEXTERA) miejscowo ostrożnie zdjąć folię ochronną (uwaga na czarny klej, strasznie paskudzi), odkręcić styropian podtrzymujący szybę (niestety, nie znalazłem innego sposobu na montaż siłownika) i przykręcić siłownik trzymający się na 2 blaszkach tak, aby cięgno miało dobry kąta pracy, a także nie przeszkadzało w podnoszeniu szyby. Dołączone do zestawu płaskowniki były za krótkie, musiałem dokupić nowe (które trzeba było nieco skrócić).
Gdy nasz siłownik jest już zamocowany, pozostaje podłączenie go do centralki.
Aby to zrobić, należy poprowadzić wiązkę z centralki (której umiejscowienie sugeruję w okolicach ECU, po lewej stronie pod deską rozdzielczą) przez drzwi.
Tak jak zauważył DEXTER, nie robimy tego obok wtyczki z gumową izolacją, tylko w niej. Cały szkopuł polega na tym, że w mojej wersji nie było miejsca wewnątrz wtyczki, gdyż były tam poprowadzone przewody. Idealnie, gdyby udało się podłączyć nowe kabelki do istniejącej kostki w wolnych miejscach, jednak ja postanowiłem poprowadzić przewody od centralki tak, aby były objęte gumową izolacją i przechodziły na dole kostki. Dlaczego na dole? Gdyż tam byo najwięcej miejsca.
W tym celu wiercimy ok 2 otwory wiertłem fi 3mm, następnie pilnikiem wygładzamy krawędzie.
W to miejsce przeciągamy przewody od strony samochodu (centralki), owijając wiązkę taśmą izolacyjną, aby nie uszkodzić przewodów.
Następnie w drzwiach odkręcamy głośnik i za pomocą końcówki z wieszaka (bądź innego patentu) przeciągamy 5 przewodów przez drzwi, prowadzimy je tak, aby nie kolidowały z mechanizmem szyby. Sugeruję związać je tyrtytkami i sprawdzić 3 razy, czy idą poprawnie i nie blokują otwierania szyby i podłączyć kable z centralki do siłownika. Na tym etapie koniecznie sprawdzamy, czy wszystko działa jak należy, więc podłączmy zasilanie do centralki (np. z akumulatora) i kilkukrotnie testujemy działanie centralki, pilota no i samego siłownika.
Gdy wszystko podłączyliśmy poprawnie, zakładamy drzwi, skupiając się początkowo na prawidłowym nasunięciu gumowej osłony wtyczki w drzwiach a dopiero potem przykręceniu samych drzwi.
Gdy ten etap mamy za sobą, przechodzimy do montażu siłownika w bagażniku.
Proponuję montaż, jak na poniższych obrazkach:
Siłownik działający w bagażniku podłączamy bezpośrednio do dołączonego przekaźnika ze względu na wyższe natężenie prądu.
Na przekaźniku mamy 5 wtyczek: +12V, masa, impuls in, impuls out i jedną wtyczkę wolną.
Przekaźnik proponuję zasilić i zmasować z tego samego miejsca, co centralka. Połączenie impulsowe centralka-przekaźnik to 1 przewód (w moim przypadku różowy). Schemat przekaźnika dostępny jest w instrukcji.
Przewód Impulsowy do siłownika proponuję poprowadzić w progu, tuż obok fabrycznej instalacji. W fabrycznym peszlu jest bardzo mało miejsca, więc zdecydowałem się to zrobić obok.
W tym celu zdejmujemy podstopnicę (2 wkręty nasadowe 10mm), zdejmujemy plastik przy podstopnicy a następnie plastik progu (trzeba go z wyczuciem podważyć)
Przewody przeciągamy pod wykładziną na tylnej ściance, następnie prowadzimy je obok fabrycznej wiązki przy tylnej szybie (te ż pod wykładziną) i przekładamy przez otwór idący do bagażnika, a dalej wzdłuż górnej krawędzi aż do zamka.
Nie mam zdjęć, ale wystarczy lekko zdjąć wykładzinę przy krawędzi dachu, aby zobaczyć o czym mowa
Tą samą drogą będziemy kłaść przewód zasilający syrenkę, ale o tym za chwilę.
Na tym etapie trzeba rozważyć, gdzie zamocować syrenę alarmową do zrobienia "niok-niok"
Ja zdecydowałem się na bagażnik, gdyż nie chciałem ingerować w szczelność komory silnika-wnętrze (ok, nie wiedziałem jak sprytnie i szybko przeciągnąć zasilanie do syrenki ) ponadto jest tam sporo miejsca.
Syrenkę zamocowałem na lewej krawędzi blachy przy wlewie paliwa. Nie trzeba nic wiercić, można użyć fabrycznych otworów.
Jak już wspomniałem, pozostaje poprowadzić przewód od centralki do syrenki (w moim przypadku zielony), a samą syrenkę zmasować fabrycznym miejscem tuż obok.
Poniżej kostka wchodząca do fabrycznego "door switcha" z której bierzemy masę i +12V.
+12V ma kolor brązowy, masa jest czarna.
Sprawdzamy, czy wszystko podłączyliśmy poprawnie i jeśli tak - możemy ponownie założyć wszystkie plastiki. Przy okazji proponuje wyposażyć się w zapasowe spinki, gdyż stare mogą być już w kiepskim stanie…
Całość wydaje się być banalna, i w sumie jest, niemniej nie udało się tego zrobić w 1 dzień.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki będące uzupełnieniem tego, co napisał DEXTER będą dla kogoś przydatne.
Pacjent to NB z połowy '98r, gdzie zamontowany jest tzw. "door switch" pełniący funkcję wykrywania otwartych drzwi kierowcy (z kluczyka) i przekazujący tą informację do siłownika drzwi pasażera.
Oznacza to tyle, że i tak drzwi trzeba drzwi otwierać kluczykiem, podobnie jak klapę bagażnika.
Użyłem kompletnego zestawu dostępnego na Allegro "BLOKER 22", takiego jak ten:
http://allegro.pl/uniwersalny-sterownik ... 87574.html
Dodatkowo zamówiłem:
- Syrenę alarmową
- Siłownik master (strong) wraz z przekaźnikiem w zestawie
Jeżeli chcemy mieć otwieranie klapy bagażnika z pilota, należy dokupić jeszcze jeden istotny element - sprężynkę, która cofa zamek bagażnika do pierwotnej pozycji (o czym była mowa w instrukcji obsługi, ale nie na aukcji).
Dodatkowo będziemy potrzebowali:
- Ok 2x3 metry przewodu czerwonego i zielonego (aby kolory idące od centralki były takie same)
- Lutownicę
- Koszulki termokurczliwe
- Blachowkręty/wkręty z nakrętkami x6
- 4 płaskowniki
- Miernik napięcia
- Wkrętak płaski, gwiazdkowy, klucz nasadowy
- Młotek (do wybijania ogranicznika drzwi)
- Tyrtytki, taśmę izolacyjną
- "Zdejmowacz" izolacji
- Wiertarkę
- Oświetlenie
Ogólnie w moim przypadku montaż zestawu polegał na:
- Zamontowaniu siłownika master w drzwiach kierowcy
- Poprowadzenie przewodów przez drzwi kierowcy
- Przymocowani i podłączenie centralki
- Montaż siłownika w bagażniku
- Poprowadzenie przewodów z siłownika bagażnika do centralki
- Montaż syerny alarmowej i poprowadzenie przewodów z centralki
Postanowiłem zostawić obecnie działający, fabryczny "centralny" aby nie musieć ingerować w drzwi pasażera.
Choć zrobiłem w nieco innej kolejności, proponuję najpierw zdjąć drzwi kierowcy, co jak napisałem kolega DEXTER, nie jest trudne, a szalenie ułatwia pracę.
Aby je zdjąć, wybijamy młotkiem ogranicznik (dobrze jest go przed ponownym montażem nasmarować) i odkręcamy 4 śruby 12mm i kładziemy drzwi na czymś miękkim, aby się nie porysowały. Sugeruję wziąć kogoś do pomocy!
Pozwoli nam to wygodnie zamontować siłownik a także da przyjemny dostęp do wtyczki.
Aby zamocować siłownik, należy zjąć boczek drzwi (instrukcja w poście DEXTERA) miejscowo ostrożnie zdjąć folię ochronną (uwaga na czarny klej, strasznie paskudzi), odkręcić styropian podtrzymujący szybę (niestety, nie znalazłem innego sposobu na montaż siłownika) i przykręcić siłownik trzymający się na 2 blaszkach tak, aby cięgno miało dobry kąta pracy, a także nie przeszkadzało w podnoszeniu szyby. Dołączone do zestawu płaskowniki były za krótkie, musiałem dokupić nowe (które trzeba było nieco skrócić).
Gdy nasz siłownik jest już zamocowany, pozostaje podłączenie go do centralki.
Aby to zrobić, należy poprowadzić wiązkę z centralki (której umiejscowienie sugeruję w okolicach ECU, po lewej stronie pod deską rozdzielczą) przez drzwi.
Tak jak zauważył DEXTER, nie robimy tego obok wtyczki z gumową izolacją, tylko w niej. Cały szkopuł polega na tym, że w mojej wersji nie było miejsca wewnątrz wtyczki, gdyż były tam poprowadzone przewody. Idealnie, gdyby udało się podłączyć nowe kabelki do istniejącej kostki w wolnych miejscach, jednak ja postanowiłem poprowadzić przewody od centralki tak, aby były objęte gumową izolacją i przechodziły na dole kostki. Dlaczego na dole? Gdyż tam byo najwięcej miejsca.
W tym celu wiercimy ok 2 otwory wiertłem fi 3mm, następnie pilnikiem wygładzamy krawędzie.
W to miejsce przeciągamy przewody od strony samochodu (centralki), owijając wiązkę taśmą izolacyjną, aby nie uszkodzić przewodów.
Następnie w drzwiach odkręcamy głośnik i za pomocą końcówki z wieszaka (bądź innego patentu) przeciągamy 5 przewodów przez drzwi, prowadzimy je tak, aby nie kolidowały z mechanizmem szyby. Sugeruję związać je tyrtytkami i sprawdzić 3 razy, czy idą poprawnie i nie blokują otwierania szyby i podłączyć kable z centralki do siłownika. Na tym etapie koniecznie sprawdzamy, czy wszystko działa jak należy, więc podłączmy zasilanie do centralki (np. z akumulatora) i kilkukrotnie testujemy działanie centralki, pilota no i samego siłownika.
Gdy wszystko podłączyliśmy poprawnie, zakładamy drzwi, skupiając się początkowo na prawidłowym nasunięciu gumowej osłony wtyczki w drzwiach a dopiero potem przykręceniu samych drzwi.
Gdy ten etap mamy za sobą, przechodzimy do montażu siłownika w bagażniku.
Proponuję montaż, jak na poniższych obrazkach:
Siłownik działający w bagażniku podłączamy bezpośrednio do dołączonego przekaźnika ze względu na wyższe natężenie prądu.
Na przekaźniku mamy 5 wtyczek: +12V, masa, impuls in, impuls out i jedną wtyczkę wolną.
Przekaźnik proponuję zasilić i zmasować z tego samego miejsca, co centralka. Połączenie impulsowe centralka-przekaźnik to 1 przewód (w moim przypadku różowy). Schemat przekaźnika dostępny jest w instrukcji.
Przewód Impulsowy do siłownika proponuję poprowadzić w progu, tuż obok fabrycznej instalacji. W fabrycznym peszlu jest bardzo mało miejsca, więc zdecydowałem się to zrobić obok.
W tym celu zdejmujemy podstopnicę (2 wkręty nasadowe 10mm), zdejmujemy plastik przy podstopnicy a następnie plastik progu (trzeba go z wyczuciem podważyć)
Przewody przeciągamy pod wykładziną na tylnej ściance, następnie prowadzimy je obok fabrycznej wiązki przy tylnej szybie (te ż pod wykładziną) i przekładamy przez otwór idący do bagażnika, a dalej wzdłuż górnej krawędzi aż do zamka.
Nie mam zdjęć, ale wystarczy lekko zdjąć wykładzinę przy krawędzi dachu, aby zobaczyć o czym mowa
Tą samą drogą będziemy kłaść przewód zasilający syrenkę, ale o tym za chwilę.
Na tym etapie trzeba rozważyć, gdzie zamocować syrenę alarmową do zrobienia "niok-niok"
Ja zdecydowałem się na bagażnik, gdyż nie chciałem ingerować w szczelność komory silnika-wnętrze (ok, nie wiedziałem jak sprytnie i szybko przeciągnąć zasilanie do syrenki ) ponadto jest tam sporo miejsca.
Syrenkę zamocowałem na lewej krawędzi blachy przy wlewie paliwa. Nie trzeba nic wiercić, można użyć fabrycznych otworów.
Jak już wspomniałem, pozostaje poprowadzić przewód od centralki do syrenki (w moim przypadku zielony), a samą syrenkę zmasować fabrycznym miejscem tuż obok.
Poniżej kostka wchodząca do fabrycznego "door switcha" z której bierzemy masę i +12V.
+12V ma kolor brązowy, masa jest czarna.
Sprawdzamy, czy wszystko podłączyliśmy poprawnie i jeśli tak - możemy ponownie założyć wszystkie plastiki. Przy okazji proponuje wyposażyć się w zapasowe spinki, gdyż stare mogą być już w kiepskim stanie…
Całość wydaje się być banalna, i w sumie jest, niemniej nie udało się tego zrobić w 1 dzień.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki będące uzupełnieniem tego, co napisał DEXTER będą dla kogoś przydatne.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2015, 18:13 przez jerzj, łącznie zmieniany 1 raz.
Witam, a ja troszkę popytam.
Po pierwsze witam wszystkich (to mój pierwszy wpis
Nie mam pilota do mazdy, ale zarówno od kierowcy jak i pasażera mogę zamykać całe auto - czy to oznacza że mam dwa siłowniki?
Czy może być tak że po prostu niemec od którego zakupiłem auto zataił fakt posiadania centralnego odpalanego z pilota bo piloty się zepsuły - jak to sprawdzić?
Czy jeżeli mam dwa siłowniki (na logikę mam) wystarczy mi sama centralka do pilotów?
(i ostatnie) Gdzie znajduje się przekaźnik do sterowania drzwiami ?
Zapomniałem - NBFL z 2003 r.
P.S. za jakiś czas pochwalę się miatką mą ale najpierw muszę ją ogarnąć... wiosna będzie dobra na zdjęcia
Po pierwsze witam wszystkich (to mój pierwszy wpis
Nie mam pilota do mazdy, ale zarówno od kierowcy jak i pasażera mogę zamykać całe auto - czy to oznacza że mam dwa siłowniki?
Czy może być tak że po prostu niemec od którego zakupiłem auto zataił fakt posiadania centralnego odpalanego z pilota bo piloty się zepsuły - jak to sprawdzić?
Czy jeżeli mam dwa siłowniki (na logikę mam) wystarczy mi sama centralka do pilotów?
(i ostatnie) Gdzie znajduje się przekaźnik do sterowania drzwiami ?
Zapomniałem - NBFL z 2003 r.
P.S. za jakiś czas pochwalę się miatką mą ale najpierw muszę ją ogarnąć... wiosna będzie dobra na zdjęcia