Wymiana oleju

Rozmowy inne, nie koniecznie o MX-5 ... wchodzisz tu na własną odpowiedzialność.

Moderator: Moderatorzy

karol
Posty: 577
Rejestracja: 24 sie 2005, 12:50
Lokalizacja: Warszawa

26 lut 2007, 8:39

Wymiana oleju



Wymiana oleju- instrukcja dla kobiet:

jechać do warsztatu, najpóźniej 15.000 km po ostatniej wymianie
wypić kawę
po 15 min. wystawić czek i z porządnie skontrolowanym autem opuś cić warsztat
Koszty:
Wymiana oleju: PLN 100,--
Kawa: PLN 2,--

Suma: PLN 102,--

Wymiana oleju- instrukcja dla mężczyzn:

jechać do sklepu z wyposażeniem, PLN 70, - zapłacić za olej, filtr,
uszczelki, pastę czyszczącą i drzewko zapachowe
odkryć, ze pojemnik na zużyty olej jest pełen.
Zamiast oddać go na stacji benzynowej, wylać zawartość do dołka w ogrodzie
otworzyć puszkę piwa, wypić
podnieść auto lewarkiem . 30 minut szukać klocka
znaleźć klocek pod autem syna
z samego stresu otworzyć następną puszkę piwa, wypić
wsunąć pojemnik na zużyty olej pod motor
szukać klucza 16-tki
przestać szukać i używać ustawialne cęgi
odkręcić śrubę do spustu oleju
śrubę do pojemnika z gorącym olejem upuścić, przy tym upaprać się gorącym olejem
posprzątać
przy piwku obserwować, jak olej spływa
szukać cęgów do filtra oleju
przestać szukać, filtr śrubokrętem przebić i tak odkręcić
Piwo
Pojawienie się kumpla. opróżnić wspólnie kratę piwa
Wymianę oleju jutro dokończyć
Następny dzien. Wanienkę pełną oleju przesunąć pod autem
Wytrzeć olej, który się przy pkt 18 rozlał
Piwo - nie - wczoraj wszystko poszło
Do sklepu, kupić piwo
nowy filtr nakręcić, rozsmarować cienką warstwę oleju na uszczelkę
Wlać pierwszy litr nowego oleju
Przypomnieć sobie o śrubie z pkt. 11
szybko szukać śruby w wanience ze starym olejem
Przypomnieć sobie, ze zużyty olej wraz ze śrubą został wylany w ogrodzie
Piwo wypić
Dołek odkopać, szukać śruby
zauważyć pierwszy litr świeżego oleju na podłodze garażu
wypić piwo
Przy dokręcaniu śruby wyślizgnąć klucz z ręki, kostkami palców uderzyć w podwozie
Głowa uderzyć w posadzkę, jako reakcja na pkt. 31
Zacząć zdrowo przeklinać
Klucz wywalić w diabły
następne 10 minut kląć, bo klucz trafił w zdjęcie "Miss Październik" i pobrudził jej biust
Piwo
Ręce i czoło zabandażować, zatamować krew
Piwo
wlać 4 litry świeżego oleju
Piwo
Auto zdjąć z lewarka
Auto cofnąć i wytrzeć olej z podłogi
Piwo
Jazda próbna
Zostać skierowanym na pobocze i zostać z powodu alkoholu zaaresztowanym
Auto zostanie odholowane
Kaucje wyznaczyć, auto z policji ściągnąć
Wydatki:
części: PLN 140,-
grzywna za jazdę po pijaku: PLN 500,-
hol: PLN 200,-
kaucja: PLN 400,-
piwo: PLN 60,-


suma: PLN 1300
Karol B.
Ongiś ciemnozielona Żabusia NB 1.8. oraz
Czerwony Kapturek NC 20th Anniversary Edition 1.8 nr 1217/2000
Awatar użytkownika
LeszekMX5
Moderator
Moderator
Posty: 811
Rejestracja: 04 sie 2006, 22:27
Model: NC
Wersja: 3RD
Lokalizacja: Leszno

26 lut 2007, 9:01

Od dziś żona zajmuje się wymianą oleju.
"Z wiatrem w zawody" - pozdrawiamy - Leszek i Lidka
NA & NC
piotr k.
Donator
Donator
Posty: 326
Rejestracja: 13 wrz 2006, 21:51
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

26 lut 2007, 11:36

A propos

taki dowcip (może z życia wzięty)

NAJPIERW PRZECZYTAJCIE POTEM SPÓJRZCIE NA ZAŁĄCZONE ZDJĘCIE !!!

Pewnego dnia do ASO weszła elegancka
blondynka i powiedziała, że chciałaby kupić przykrywkę nr 710 do jej
samochodu.
Sprzedawca jak i wszyscy obecni w sklepie byli zaskoczeni.
Przykrywkę nr 710 ? A do czego to jest? - spytał uprzejmie
sprzedawca.
Kobieta powiedziała, że to było w jej samochodzie i że gdzieś
to zgubiła i boi się przyjechać samochodem.
Ponieważ nie mogła niczego więcej powiedzieć, sprzedawca
poprosił, aby
przynajmniej narysowała o co chodzi.
Kobieta narysowała kółko o średnicy ok 8 cm i w środku napisała
710.....
Załączone zdjęcie pokazuje o co chodziło tej pani.....
Załączniki
710.jpg
710.jpg (33.29 KiB) Przejrzano 3006 razy
piotr k.
Awatar użytkownika
LeszekMX5
Moderator
Moderator
Posty: 811
Rejestracja: 04 sie 2006, 22:27
Model: NC
Wersja: 3RD
Lokalizacja: Leszno

01 mar 2007, 9:20

Dzięki Bogu na moim korku nie ma " 710 "
"Z wiatrem w zawody" - pozdrawiamy - Leszek i Lidka
NA & NC
amaslow
Posty: 48
Rejestracja: 29 mar 2010, 10:10
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Kraków

26 kwie 2010, 13:57

A wracając do tematu wymiany oleju, która mnie teraz czeka.
Jak poradziliście sobie z filtrem? Od góry do drania podejść, czy od spodu- tylko tam mam plastykowa osłonę silnika na milionie śrub :)
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

26 kwie 2010, 14:47

amaslow pisze:A wracając do tematu wymiany oleju, która mnie teraz czeka.
Jak poradziliście sobie z filtrem? Od góry do drania podejść, czy od spodu- tylko tam mam plastykowa osłonę silnika na milionie śrub :)

Najprościej jest chyba jednak od góry, jak się ma długi rękaw, trochę uważa i lekko odchyli różne rurki co są po drodze. Na miata.net twierdzą że można też od koła po jego uprzednim zdjęciu, ale jakoś nigdy mi się nie chciało tego testować, wydłużyłoby to całą procedurę kilkunastokrotnie...
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

26 kwie 2010, 14:51

spilner pisze:Na miata.net twierdzą że można też od koła po jego uprzednim zdjęciu

To jest najwygodniejsza metoda, sam tak robię. Nie lubię mieć rąk poparzonych od bloku :mrgreen: Ewentualnie warto po prostu odkręcić osłonę od dołu i tamtędy się dostać. To tylko parę śrubek.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

26 kwie 2010, 23:37

Od góry, lewą ręką... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
Awatar użytkownika
transporterdriver
Posty: 378
Rejestracja: 02 lip 2009, 0:02
Model: NA
Wersja: 1.6 90km
Lokalizacja: Toruń

06 kwie 2018, 11:59

Odświeże temat, jakie macie zdanie, spuszczac olej zimny czy ciepły? Słyszałem różne opinie. Autko stało cała zimę w garażu, wymieniać bezpośrednio czy jechać, rozgrzać i dopiero działać.
Mazda mx-5 1.6 115 km - przeszłość
Mazda mx-5 1.6 90 km - teraz :)
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

06 kwie 2018, 12:12

Ja mam zawsze przygotowany garaż, rozgrzewam olej, podjeżdżam i spuszczam. Czy ma to sens, to ciężko powiedzieć, choć ciepły olej lepiej ścieka.
The answer is always Miata.
rybus
Posty: 15
Rejestracja: 17 cze 2017, 13:52
Model: NB
Wersja: Cabrio Roadster
Lokalizacja: Warszawa

23 kwie 2018, 11:11

A jaki olej stosujecie w swoich benzyniakach?
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

24 kwie 2018, 6:43

Zależy do którego i do jakiej jazdy. Do Miaty masz potężny wątek w dziale technicznym na temat olejów. Ja do Miaty leję Motul 8100 X-Power 10W-60, a do Saxo Lotos Syntetic Plus 5W-40.
The answer is always Miata.
mike
Donator
Donator
Posty: 501
Rejestracja: 20 wrz 2016, 9:41
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Katowice

14 maja 2018, 9:36

Chezus pisze:Zależy do którego i do jakiej jazdy. Do Miaty masz potężny wątek w dziale technicznym na temat olejów. Ja do Miaty leję Motul 8100 X-Power 10W-60, a do Saxo Lotos Syntetic Plus 5W-40.

10W60W ?:D ło żesz Panie :D
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

15 maja 2018, 5:24

Sama Mazda taki olej zaleca przy deptaniu, a ja ją wyciągam z garażu albo deptać albo w nadzieji na skuszenie jakiejś niewiasty. Z racji, że niewyględny jestem, to jednak deptania jest więcej.
The answer is always Miata.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3686
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

15 maja 2018, 8:03

Chezus pisze:Sama Mazda taki olej zaleca przy deptaniu, a ja ją wyciągam z garażu albo deptać albo w nadzieji na skuszenie jakiejś niewiasty. Z racji, że niewyględny jestem, to jednak deptania jest więcej.


Nie wiem co masz w instrukcji ale w mojej zalecany jest 5w30 albo 10w30. W cywilnych warunkach eksploatacji, nawet przy intensywnym użytkowaniu, jest skrajnie mało prawdopodobne że uzyskasz w silniku odpowiednie warunki pracy dla tego oleju.
Lepkość oleju 10w60 przy 100 stopniach celsjusza to około 24 cst. 5w30 (zalecany do twojego silnika) ma w tej samej temperaturze jakieś 10-11cst.
Czyli , de facto, masz w silniku olej który jest ponad dwa razy bardziej lepki od tego do którego silnika został zaprojektowany, a to znaczy że przepływ oleju będzie spowolniony, odprowadzanie ciepła będzie mniej efektywne i w rezultacie możesz osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. W skrajnej sytuacji (szybkie zwiększenie obrotów) magistrale olejowe niezaprojektowane do tak lepkiego oleju mogą nie nadążyć z doprowadzaniem oleju i niektóre elementy silnika mogą być niewystarczająco smarowane. To jest temat -rzeka ale naprawdę IMO nie wyświadczasz sobie przysługi zalewając taki olej ;)
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

15 maja 2018, 8:14

Dzięki za zwrócenie na to uwagi. Ja się kierowałem tym co podaje chociażby Liqui Molly. Przemyślę to jeszcze dokładnie, ale na ten sezon jeszcze zalewam 10W60.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4681
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

15 maja 2018, 9:10

Dodatkowo pomyśl sobie, że jak odpalasz silnik zimny to o ile więcej czasu ten olej potrzebuje, żeby dotrzeć do wszystkich miejsc w silniku. A do tego czasu silnik pracuje z bardzo słabym smarowaniem. Tym bardziej jak masz zmienne fazy to nie powinieneś jeździć na takim gęstym oleju, bo wariator jest na to wrażliwy.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

15 maja 2018, 12:55

Fifkers pisze:Dodatkowo pomyśl sobie, że jak odpalasz silnik zimny to o ile więcej czasu ten olej potrzebuje, żeby dotrzeć do wszystkich miejsc w silniku. A do tego czasu silnik pracuje z bardzo słabym smarowaniem. Tym bardziej jak masz zmienne fazy to nie powinieneś jeździć na takim gęstym oleju, bo wariator jest na to wrażliwy.


Hmm... Więc co sugerujecie? Jakieś 5W40? Czy rzeczywiście 0W30 o podwyższonych parametrach?
The answer is always Miata.
mike
Donator
Donator
Posty: 501
Rejestracja: 20 wrz 2016, 9:41
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Katowice

15 maja 2018, 13:13

Nie kombinuj tylko lej 5w30. Co Ci przeszkadza w tym oleju? Oleje typu 10w60 lub inne, odporne na turbo wysokie temperatury zalewane są do silników sportowych lub bardzo pomodzonych ORAZ używanych w ekstremalnych warunkach.
Deptanie o jakim mówisz na drogach publicznych to jest pikuś.
10W60 byłby spoko jakbyś odwiedzał Silesia Ring co tydzień ;)
mutra
Donator
Donator
Posty: 3686
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

15 maja 2018, 13:21

Chezus pisze:
Fifkers pisze:Dodatkowo pomyśl sobie, że jak odpalasz silnik zimny to o ile więcej czasu ten olej potrzebuje, żeby dotrzeć do wszystkich miejsc w silniku. A do tego czasu silnik pracuje z bardzo słabym smarowaniem. Tym bardziej jak masz zmienne fazy to nie powinieneś jeździć na takim gęstym oleju, bo wariator jest na to wrażliwy.


Hmm... Więc co sugerujecie? Jakieś 5W40? Czy rzeczywiście 0W30 o podwyższonych parametrach?


Pełen syntetyk 5w30 albo 5w40.

Ja leje taki:
https://olejefuchs.pl/fuchs-titan-race- ... -5ltr.html

w dwóch autach (w emixie i zafirze - oba z VVT) mam 5w40, w trzecim (Suzuki SS) mam 5w30 bo to ponoć ciaśniej spasowany silnik :roll:
ODPOWIEDZ