Fitment Mx5

Jak wyglądają felgi o danej szerokości, ET i oponie na MX-5

Forum przeznaczone do umieszczania multimediów.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
emixfajf
Donator
Donator
Posty: 653
Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
Model: NB FL
Wersja: Sportive Turbo
Lokalizacja: Kępno

06 paź 2016, 22:54

Albo u thewildone na 8j opona 195/45 ;)
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
Awatar użytkownika
Kamien
Donator
Donator
Posty: 966
Rejestracja: 24 mar 2014, 16:09
Model: ND
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Poznań

10 paź 2016, 15:32

Ktoś się orientuje czy do NC'eka wejdą felgi ET40 7,5" i czy opona 205/45/17 będzie mocno naciągnięta ?
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

10 paź 2016, 16:24

Kamien pisze: 7,5" i czy opona 205/45/17 będzie mocno naciągnięta ?


Na pierwszą część pytania nie odpowiem, ale na ta zacytowana tak: nie będzie naciągnięta prawie wcale :)

Pozdr.
DEX
Awatar użytkownika
Kamien
Donator
Donator
Posty: 966
Rejestracja: 24 mar 2014, 16:09
Model: ND
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Poznań

10 paź 2016, 17:26

Dzięki Dexter ! jedna wątpliwość rozwiana :)

Teoretycznie do NC ET 35 jest optymalne przy feldze 7" (ET30 u niektórych jest ok a u niektórych obciera).
Te pół cala to niby jakieś 13 mm, pytanie czy te 13 mm jest dodane do zewnętrznej części felgi czy czy dodane jest symetrycznie z przodu i tyłu ?
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

10 paź 2016, 17:37

U mnie też było kilka kompletów kół w różnych wariacjach (niekoniecznie pasujących do sformułowania "fitment") ale pomyślałem, że dorzucę tutaj chronologicznie na podstawie własnego wątku.

Zaczynamy :)

1. Stock, czyli felgi Enkei 15x6J ET40 z oponą 195 50 R15. Zawias seria.
Obrazek

2. Giovanni Cantoni 8-) 15x7J ET38 z oponą 195 50 R15. Zawias seria.
Obrazek
Obrazek

3. Giovanni Cantoni 8-) 15x7J ET38 z oponą 195 50 R15. Zawias sprężyny Sparco -30mm
Obrazek
Obrazek
Obrazek

4. Keskin KT1 16x9J przód ET25, tył ET15 z oponą 215 40 R16. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

5. OEM słoneczka :D jako ciekawostka :P Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
Obrazek

6. Keskin KT1 16x9J przód ET25, tył ET15 z oponą 195 45 R16. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
Obrazek

7. BCW Powertech 15x8J ET35 z oponą 195 50 R15 (R888). Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
Obrazek

8. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 50 R15. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

9. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 55 R15. Zawias gwint Vmaxx (podniesiony) + zrolowane ranty + negatyw.
Obrazek
Obrazek

10. OEM Enkei od Phoenix'a 15x6J ET40 z oponą 185 55 R15. Zawias Bilstein B8 + Vogtland -35mm + ranty + negatyw.
Obrazek

11. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 55 R15. Zawias Bilstein B8 + Vogtland -35mm + ranty + negatyw.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

To na tyle :) Wkrótce sprawdzę na aucie kolejny set w innym rozmiarze ;)

Pozdr.
DEX
Awatar użytkownika
Kamien
Donator
Donator
Posty: 966
Rejestracja: 24 mar 2014, 16:09
Model: ND
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Poznań

10 paź 2016, 18:03

łał ... nie wiedziałem, że aż tyle konfiguracji przećwiczyłeś :D oem słoneczka rządzą !
Awatar użytkownika
Sodi
Posty: 1586
Rejestracja: 28 wrz 2014, 1:56
Model: NC
Wersja: Sport 2.5 True Red
Lokalizacja: Trójmiasto / Bydgoszcz

11 paź 2016, 16:55

Kamien pisze:Dzięki Dexter ! jedna wątpliwość rozwiana :)

Teoretycznie do NC ET 35 jest optymalne przy feldze 7" (ET30 u niektórych jest ok a u niektórych obciera).
Te pół cala to niby jakieś 13 mm, pytanie czy te 13 mm jest dodane do zewnętrznej części felgi czy czy dodane jest symetrycznie z przodu i tyłu ?


6,5mm na zwenątrz i 6,5mm do wewnątrz przy feldze szerszej o 0,5 cala ;)
Obrazek

Były
Nardo Grey NA 98’
Brilliant Black NA 96’
British Racing Green NA 96’
Montego Blue NA 97’
Mariner Blue NA 90’
Classic Red NA USA AT 92’
Classic Red NA USA AT 91’
Jest
True Red NC Sport 2,5 06’
Awatar użytkownika
Kamien
Donator
Donator
Posty: 966
Rejestracja: 24 mar 2014, 16:09
Model: ND
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Poznań

12 paź 2016, 12:02

Dzięki Sodi - czyli, przy ET40, wyjdzie - w stosunku do 7 calowej felgi - ET 33 :kciuk:
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

12 paź 2016, 20:39

Nie nie nu nu. Zbyt duże uproszczenie. ;)
Te
SodiBydgoszcz pisze:6,5mm na zwenątrz i 6,5mm do wewnątrz przy feldze szerszej o 0,5 cala ;)
masz na obwodzie felgi, czyli na miejscu styku opony z felgą. Potencjalna kolizja opony z nadkolem występuje gdzie indziej - na obwodzie opony, gdzie o szerokości koła decyduje głównie szerokość opony (bieżnika) a nie szerokość felgi. W zakresie +/1 cala szerokości felgi, szerokość opony w okolicach bieżnika praktycznie nie ulegnie zmianie, więc tę wartość w swoich obliczeniach możesz pominąć. Dla Ciebie decydującym parametrem będzie zatem ET (jego zmiana względem serii).

Z mojego doświadczenia: felga ET40 z oponą 205 powinna wejść no NC bez jakichkolwiek komplikacji. Seryjne ET to 55, więc tu masz zmianę o 15mm. Konieczność rolowania nadkoli w NC pojawia się przy zmianie ET o mniej więcej 20-25mm (w zależności od ustawionych kątów) i szerokości zastosowanej opony. Mam tu na myśli szerokość faktyczną, a nie tą wynikającą z oznaczenia producenta.
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

12 paź 2016, 21:15

Pozwolę się (wybacz) nie zgodzić.

Szerokość ma wiele do gadania a ET to nic innego jak odsadzenie felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy miejscem przylegania felgi do piasty a płaszczyzną symetrii felgi. Więc jej szerokość ma znaczenie w kwestii wyliczenia wystawania na zewnatrz i wewnątrz.

Oba parametry należy porównywać jednocześnie. Podane przez Ciebie parametry do rolowania są byc może prawidłowe, ale wymagają uwzględnienia szerokości felgi. Wiec warto to dodać, żeby każdy mógł sprawdzić granicę w prostych kalkulatorach jak np. wheeltheyfit
Obrazek

miatasm.com
Awatar użytkownika
Sodi
Posty: 1586
Rejestracja: 28 wrz 2014, 1:56
Model: NC
Wersja: Sport 2.5 True Red
Lokalizacja: Trójmiasto / Bydgoszcz

12 paź 2016, 21:18

Patrząc na felgę to od zewnątrz 7,5 cala ET40 wypadnie tak jak 7 cali ET33 - żeby nie motać Ci w głowie,
dobrze napisałeś Kamien ;)

Oczywiście, że opona wypadnie prawie tak samo jak na feldze 7 cali ET40 ale pytanie było raczej o felgi.
opona "rozciągnie się bardziej na boki o ok. 6,5mm na stronę, a jej oś pozostanie w tym samym miejscu bo ET się nie zmieni.

Obrazowo:

Obrazek
Obrazek

Były
Nardo Grey NA 98’
Brilliant Black NA 96’
British Racing Green NA 96’
Montego Blue NA 97’
Mariner Blue NA 90’
Classic Red NA USA AT 92’
Classic Red NA USA AT 91’
Jest
True Red NC Sport 2,5 06’
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

12 paź 2016, 23:18

funky pisze:Pozwolę się (wybacz) nie zgodzić.

Szerokość ma wiele do gadania a ET to nic innego jak odsadzenie felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy miejscem przylegania felgi do piasty a płaszczyzną symetrii felgi. Więc jej szerokość ma znaczenie w kwestii wyliczenia wystawania na zewnatrz i wewnątrz.

Oba parametry należy porównywać jednocześnie. Podane przez Ciebie parametry do rolowania są byc może prawidłowe, ale wymagają uwzględnienia szerokości felgi. Wiec warto to dodać, żeby każdy mógł sprawdzić granicę w prostych kalkulatorach jak np. wheeltheyfit

Ja również pozwolę się (wybacz) nie zgodzić. :mrgreen:
Oczywiście: szerokość felgi ma znaczenie i jak sam zauważyłeś - zmiana szerokości felgi wpływa istotnie na to, o ile felga wystaje poza płaszczyznę wyznaczoną przez felgę seryjną (dokładnie jest to 50% różnicy w szerokości felgi zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz), ale nijak ma się to do pytania o "mieszczenie się" do NC'ka zestawu o który pytał Kamien. Bazując na własnych doświadczeniach z testowania różnych felg/opon/dystansów w NC, napisałem że przy tak małych zmianach szerokości felgi i istotniejszych zmianach ET, pierwszym punktem kolizji będą tylne nadkola i nadal uważam że decydująca będzie w jego przypadku (niewielkiej zmiany szerokości felgi) zmiana wartości ET i rzeczywista szerokość opony na obwodzie (w okolicach bieżnika). Jeśli założysz seryjną oponę 205/45r17 na szerszą felgę (szerszą nawet o cal), to zmiana kształtu opony w miejscu potencjalnej kolizji z nadkolem będzie marginalna, bo punkt owej kolizji znajduje się w okolicach bieżnika opony a nie np. na jej boku. Płaszczyzna zewnętrzna całego koła "odsunie" się oczywiście na zewnątrz auta, ale ponieważ miejsce potencjalnego styku opony z nadkolem znajduje się dużo bliżej obwodu zewnętrznego opony niż w okolicach obwodu felgi, to zmiana szerokości felgi nie będzie istotnie wpływała na potencjalną kolizję. Miejsce potencjalnej kolizji nie zbliży się do nadkola o wspomniane 50% różnicy w szerokości felgi, ale znacznie mniej (wynika to z tego, jaki kształt na różnych szerokościach felg przyjmuje ta sama opona).
Inaczej rzecz się ma w przypadku zmiany ET felgi. Każda zmiana wartości ET co do milimetra przekłada się liniowo na możliwość kontaktu opony z nadkolem.
Wracając do pytania postawionego przez Kamienia: w jego przypadku o "mieszczeniu" się felgi w nadkolach będzie decydowała głównie zmiana ET, bo przy zastosowaniu opony o seryjnej szerokości bieżnika wpływ szerokości felgi pozostanie marginalny.

Ps. Cały czas mam na myśli normalny zakres pracy zawieszenie, ograniczony przez seryjne bump stopy (czy te dołączane do profi gwintów). Oczywiście w przypadku wszelkich air ridów czy gleb w klimacie Stance, gdzie obrys felgi zbliża się do obrysu nadkoli, szerokość felgi będzie miał większy wpływ na mieszczenie się danego zestawu felga+opona. W omawianym jednak wyżej przypadku (lekko zglebiona NC) decydująca będzie szerokość opony i punkt potencjalnego styku z nadkolem na obwodzie zewnętrznym opony, czyli w okolicy bieżnika.
Dla przykładu (NC, ProKit + B6): zestaw: felga 7" o ET 40 z oponą 215/45/17 bardziej zbliży się do kolizji z nadkolem NC niż zestaw: felga 7,5" o ET 40 z oponą 205/45/17, pomimo iż z obliczeń wynikałoby, że to drugi z powyższych zestawów będzie trudniejszy do upakowania.

SodiBydgoszcz pisze:ale pytanie było raczej o felgi.

Jeśli poprzez "mieszczenie się" danego zestawu w nadkolu rozumiemy płaszczyznę zewnętrzną wyznaczoną przez felgę, to w przypadku NC o umiarkowanie agresywnych kątach:
- z przodu spokojnie można odsunąć płaszczyznę zewnętrzną felgi o ok. 25-28mm względem serii
- z tyłu można odsunąć płaszczyznę zewnętrzną felgi o ok. 30-35mm względem serii
tak, ba nadal felga swoim obrysem nie wystawała poza płaszczyznę zewnętrzną wyznaczoną przez nadkole.
Z tym, że kolizja opony z tylnym nadkolem i tak wystąpi dużo wcześniej, na lekkiej glebie już przy zmianie odsadzenia o ok. 20-22mm.
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
Kamien
Donator
Donator
Posty: 966
Rejestracja: 24 mar 2014, 16:09
Model: ND
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Poznań

13 paź 2016, 7:27

Dzięki Panowie za odpowiedzi teraz już zaczynam kumać o co chodzi... :D mam pewien plan co do zmiany felg (bo nie chce się bawić w dystanse) chyba zrobię tak, że kupię jedną używaną felgę do testów. Aczkolwiek wiem, że przy ET 35 jest spoko.

:kciuk:
Awatar użytkownika
KarolSiedlce
Posty: 194
Rejestracja: 07 lis 2013, 15:12
Model: NA
Lokalizacja: Siedlce

04 gru 2016, 16:55

16x9j et7 opona 195/45
gwint: ta-technix
negatyw: tył 5.5' przód około 4'
nadkola: wycięte i wypchnięte

Obrazek

Obrazek
daroot
Posty: 6
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:12
Model: Inny

17 kwie 2018, 10:45

195 na 9 cali? Sorry, ale wygląda to co najmniej beznadziejnie, o kwestii "pracy" opony nawet nie ma co wspominać.
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

17 kwie 2018, 20:07

daroot pisze:195 na 9 cali? Sorry, ale wygląda to co najmniej beznadziejnie, o kwestii "pracy" opony nawet nie ma co wspominać.

Kwestia gustu, każdy ma swój.
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

06 cze 2018, 21:38

NBFL, TA Technix, felgi Melber 15x7 ET35 + dystanse 35mm na stronę przód i tył (ET0).
Lekki negatyw.
Ranty tył zawinięte; przód seria.
Nic nie obciera.

IMG_20180606_205549.jpg
IMG_20180606_205549.jpg (1.26 MiB) Przejrzano 2562 razy

IMG_20180606_205558.jpg
IMG_20180606_205558.jpg (1.31 MiB) Przejrzano 2562 razy

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdr.
DEX
Awatar użytkownika
emixfajf
Donator
Donator
Posty: 653
Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
Model: NB FL
Wersja: Sportive Turbo
Lokalizacja: Kępno

07 cze 2018, 19:49

Dobrze, a gdzie są ND? Wiem, że na miata.net jest mega wątek, ale jestem ciekawy jak to wyglada na "naszym podwórku" :geek: Nie dajcie sie prosić nooo :mrgreen:
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2166
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

08 paź 2018, 17:45

No i jak fitment w ND? ;)
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

28 paź 2018, 11:03

Z "lokalnych" ND-kowców chyba na razie niewielki odsetek cokolwiek w kołach mieszał, więc na razie ciężko o próbki. Chcesz zdjęcia serii? :lol:
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
ODPOWIEDZ