Fitment Mx5
Jak wyglądają felgi o danej szerokości, ET i oponie na MX-5
Moderator: Moderatorzy
- emixfajf
- Donator
- Posty: 653
- Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
- Model: NB FL
- Wersja: Sportive Turbo
- Lokalizacja: Kępno
Albo u thewildone na 8j opona 195/45
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
- Kamien
- Donator
- Posty: 967
- Rejestracja: 24 mar 2014, 16:09
- Model: ND
- Wersja: 2.0 Sport
- Lokalizacja: Poznań
Dzięki Dexter ! jedna wątpliwość rozwiana
Teoretycznie do NC ET 35 jest optymalne przy feldze 7" (ET30 u niektórych jest ok a u niektórych obciera).
Te pół cala to niby jakieś 13 mm, pytanie czy te 13 mm jest dodane do zewnętrznej części felgi czy czy dodane jest symetrycznie z przodu i tyłu ?
Teoretycznie do NC ET 35 jest optymalne przy feldze 7" (ET30 u niektórych jest ok a u niektórych obciera).
Te pół cala to niby jakieś 13 mm, pytanie czy te 13 mm jest dodane do zewnętrznej części felgi czy czy dodane jest symetrycznie z przodu i tyłu ?
U mnie też było kilka kompletów kół w różnych wariacjach (niekoniecznie pasujących do sformułowania "fitment") ale pomyślałem, że dorzucę tutaj chronologicznie na podstawie własnego wątku.
Zaczynamy
1. Stock, czyli felgi Enkei 15x6J ET40 z oponą 195 50 R15. Zawias seria.
2. Giovanni Cantoni 15x7J ET38 z oponą 195 50 R15. Zawias seria.
3. Giovanni Cantoni 15x7J ET38 z oponą 195 50 R15. Zawias sprężyny Sparco -30mm
4. Keskin KT1 16x9J przód ET25, tył ET15 z oponą 215 40 R16. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
5. OEM słoneczka jako ciekawostka Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
6. Keskin KT1 16x9J przód ET25, tył ET15 z oponą 195 45 R16. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
7. BCW Powertech 15x8J ET35 z oponą 195 50 R15 (R888). Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
8. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 50 R15. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
9. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 55 R15. Zawias gwint Vmaxx (podniesiony) + zrolowane ranty + negatyw.
10. OEM Enkei od Phoenix'a 15x6J ET40 z oponą 185 55 R15. Zawias Bilstein B8 + Vogtland -35mm + ranty + negatyw.
11. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 55 R15. Zawias Bilstein B8 + Vogtland -35mm + ranty + negatyw.
To na tyle Wkrótce sprawdzę na aucie kolejny set w innym rozmiarze
Pozdr.
DEX
Zaczynamy
1. Stock, czyli felgi Enkei 15x6J ET40 z oponą 195 50 R15. Zawias seria.
2. Giovanni Cantoni 15x7J ET38 z oponą 195 50 R15. Zawias seria.
3. Giovanni Cantoni 15x7J ET38 z oponą 195 50 R15. Zawias sprężyny Sparco -30mm
4. Keskin KT1 16x9J przód ET25, tył ET15 z oponą 215 40 R16. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
5. OEM słoneczka jako ciekawostka Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
6. Keskin KT1 16x9J przód ET25, tył ET15 z oponą 195 45 R16. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
7. BCW Powertech 15x8J ET35 z oponą 195 50 R15 (R888). Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
8. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 50 R15. Zawias gwint Vmaxx + zrolowane ranty + negatyw.
9. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 55 R15. Zawias gwint Vmaxx (podniesiony) + zrolowane ranty + negatyw.
10. OEM Enkei od Phoenix'a 15x6J ET40 z oponą 185 55 R15. Zawias Bilstein B8 + Vogtland -35mm + ranty + negatyw.
11. Japan Racing JR3 15x8J ET25 z oponą 195 55 R15. Zawias Bilstein B8 + Vogtland -35mm + ranty + negatyw.
To na tyle Wkrótce sprawdzę na aucie kolejny set w innym rozmiarze
Pozdr.
DEX
- Sodi
- Posty: 1586
- Rejestracja: 28 wrz 2014, 1:56
- Model: NC
- Wersja: Sport 2.5 True Red
- Lokalizacja: Trójmiasto / Bydgoszcz
Kamien pisze:Dzięki Dexter ! jedna wątpliwość rozwiana
Teoretycznie do NC ET 35 jest optymalne przy feldze 7" (ET30 u niektórych jest ok a u niektórych obciera).
Te pół cala to niby jakieś 13 mm, pytanie czy te 13 mm jest dodane do zewnętrznej części felgi czy czy dodane jest symetrycznie z przodu i tyłu ?
6,5mm na zwenątrz i 6,5mm do wewnątrz przy feldze szerszej o 0,5 cala
Były
Nardo Grey NA 98’
Brilliant Black NA 96’
British Racing Green NA 96’
Montego Blue NA 97’
Mariner Blue NA 90’
Classic Red NA USA AT 92’
Classic Red NA USA AT 91’
Jest
True Red NC Sport 2,5 06’
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
Nie nie nu nu. Zbyt duże uproszczenie.
Te
Z mojego doświadczenia: felga ET40 z oponą 205 powinna wejść no NC bez jakichkolwiek komplikacji. Seryjne ET to 55, więc tu masz zmianę o 15mm. Konieczność rolowania nadkoli w NC pojawia się przy zmianie ET o mniej więcej 20-25mm (w zależności od ustawionych kątów) i szerokości zastosowanej opony. Mam tu na myśli szerokość faktyczną, a nie tą wynikającą z oznaczenia producenta.
Te
masz na obwodzie felgi, czyli na miejscu styku opony z felgą. Potencjalna kolizja opony z nadkolem występuje gdzie indziej - na obwodzie opony, gdzie o szerokości koła decyduje głównie szerokość opony (bieżnika) a nie szerokość felgi. W zakresie +/1 cala szerokości felgi, szerokość opony w okolicach bieżnika praktycznie nie ulegnie zmianie, więc tę wartość w swoich obliczeniach możesz pominąć. Dla Ciebie decydującym parametrem będzie zatem ET (jego zmiana względem serii).SodiBydgoszcz pisze:6,5mm na zwenątrz i 6,5mm do wewnątrz przy feldze szerszej o 0,5 cala
Z mojego doświadczenia: felga ET40 z oponą 205 powinna wejść no NC bez jakichkolwiek komplikacji. Seryjne ET to 55, więc tu masz zmianę o 15mm. Konieczność rolowania nadkoli w NC pojawia się przy zmianie ET o mniej więcej 20-25mm (w zależności od ustawionych kątów) i szerokości zastosowanej opony. Mam tu na myśli szerokość faktyczną, a nie tą wynikającą z oznaczenia producenta.
MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
- funky
- Donator
- Posty: 4077
- Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
- Model: NC
- Wersja: 1.8
- Lokalizacja: Warszawa
Pozwolę się (wybacz) nie zgodzić.
Szerokość ma wiele do gadania a ET to nic innego jak odsadzenie felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy miejscem przylegania felgi do piasty a płaszczyzną symetrii felgi. Więc jej szerokość ma znaczenie w kwestii wyliczenia wystawania na zewnatrz i wewnątrz.
Oba parametry należy porównywać jednocześnie. Podane przez Ciebie parametry do rolowania są byc może prawidłowe, ale wymagają uwzględnienia szerokości felgi. Wiec warto to dodać, żeby każdy mógł sprawdzić granicę w prostych kalkulatorach jak np. wheeltheyfit
Szerokość ma wiele do gadania a ET to nic innego jak odsadzenie felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy miejscem przylegania felgi do piasty a płaszczyzną symetrii felgi. Więc jej szerokość ma znaczenie w kwestii wyliczenia wystawania na zewnatrz i wewnątrz.
Oba parametry należy porównywać jednocześnie. Podane przez Ciebie parametry do rolowania są byc może prawidłowe, ale wymagają uwzględnienia szerokości felgi. Wiec warto to dodać, żeby każdy mógł sprawdzić granicę w prostych kalkulatorach jak np. wheeltheyfit
miatasm.com
- Sodi
- Posty: 1586
- Rejestracja: 28 wrz 2014, 1:56
- Model: NC
- Wersja: Sport 2.5 True Red
- Lokalizacja: Trójmiasto / Bydgoszcz
Patrząc na felgę to od zewnątrz 7,5 cala ET40 wypadnie tak jak 7 cali ET33 - żeby nie motać Ci w głowie,
dobrze napisałeś Kamien
Oczywiście, że opona wypadnie prawie tak samo jak na feldze 7 cali ET40 ale pytanie było raczej o felgi.
opona "rozciągnie się bardziej na boki o ok. 6,5mm na stronę, a jej oś pozostanie w tym samym miejscu bo ET się nie zmieni.
Obrazowo:
dobrze napisałeś Kamien
Oczywiście, że opona wypadnie prawie tak samo jak na feldze 7 cali ET40 ale pytanie było raczej o felgi.
opona "rozciągnie się bardziej na boki o ok. 6,5mm na stronę, a jej oś pozostanie w tym samym miejscu bo ET się nie zmieni.
Obrazowo:
Były
Nardo Grey NA 98’
Brilliant Black NA 96’
British Racing Green NA 96’
Montego Blue NA 97’
Mariner Blue NA 90’
Classic Red NA USA AT 92’
Classic Red NA USA AT 91’
Jest
True Red NC Sport 2,5 06’
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
funky pisze:Pozwolę się (wybacz) nie zgodzić.
Szerokość ma wiele do gadania a ET to nic innego jak odsadzenie felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy miejscem przylegania felgi do piasty a płaszczyzną symetrii felgi. Więc jej szerokość ma znaczenie w kwestii wyliczenia wystawania na zewnatrz i wewnątrz.
Oba parametry należy porównywać jednocześnie. Podane przez Ciebie parametry do rolowania są byc może prawidłowe, ale wymagają uwzględnienia szerokości felgi. Wiec warto to dodać, żeby każdy mógł sprawdzić granicę w prostych kalkulatorach jak np. wheeltheyfit
Ja również pozwolę się (wybacz) nie zgodzić.
Oczywiście: szerokość felgi ma znaczenie i jak sam zauważyłeś - zmiana szerokości felgi wpływa istotnie na to, o ile felga wystaje poza płaszczyznę wyznaczoną przez felgę seryjną (dokładnie jest to 50% różnicy w szerokości felgi zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz), ale nijak ma się to do pytania o "mieszczenie się" do NC'ka zestawu o który pytał Kamien. Bazując na własnych doświadczeniach z testowania różnych felg/opon/dystansów w NC, napisałem że przy tak małych zmianach szerokości felgi i istotniejszych zmianach ET, pierwszym punktem kolizji będą tylne nadkola i nadal uważam że decydująca będzie w jego przypadku (niewielkiej zmiany szerokości felgi) zmiana wartości ET i rzeczywista szerokość opony na obwodzie (w okolicach bieżnika). Jeśli założysz seryjną oponę 205/45r17 na szerszą felgę (szerszą nawet o cal), to zmiana kształtu opony w miejscu potencjalnej kolizji z nadkolem będzie marginalna, bo punkt owej kolizji znajduje się w okolicach bieżnika opony a nie np. na jej boku. Płaszczyzna zewnętrzna całego koła "odsunie" się oczywiście na zewnątrz auta, ale ponieważ miejsce potencjalnego styku opony z nadkolem znajduje się dużo bliżej obwodu zewnętrznego opony niż w okolicach obwodu felgi, to zmiana szerokości felgi nie będzie istotnie wpływała na potencjalną kolizję. Miejsce potencjalnej kolizji nie zbliży się do nadkola o wspomniane 50% różnicy w szerokości felgi, ale znacznie mniej (wynika to z tego, jaki kształt na różnych szerokościach felg przyjmuje ta sama opona).
Inaczej rzecz się ma w przypadku zmiany ET felgi. Każda zmiana wartości ET co do milimetra przekłada się liniowo na możliwość kontaktu opony z nadkolem.
Wracając do pytania postawionego przez Kamienia: w jego przypadku o "mieszczeniu" się felgi w nadkolach będzie decydowała głównie zmiana ET, bo przy zastosowaniu opony o seryjnej szerokości bieżnika wpływ szerokości felgi pozostanie marginalny.
Ps. Cały czas mam na myśli normalny zakres pracy zawieszenie, ograniczony przez seryjne bump stopy (czy te dołączane do profi gwintów). Oczywiście w przypadku wszelkich air ridów czy gleb w klimacie Stance, gdzie obrys felgi zbliża się do obrysu nadkoli, szerokość felgi będzie miał większy wpływ na mieszczenie się danego zestawu felga+opona. W omawianym jednak wyżej przypadku (lekko zglebiona NC) decydująca będzie szerokość opony i punkt potencjalnego styku z nadkolem na obwodzie zewnętrznym opony, czyli w okolicy bieżnika.
Dla przykładu (NC, ProKit + B6): zestaw: felga 7" o ET 40 z oponą 215/45/17 bardziej zbliży się do kolizji z nadkolem NC niż zestaw: felga 7,5" o ET 40 z oponą 205/45/17, pomimo iż z obliczeń wynikałoby, że to drugi z powyższych zestawów będzie trudniejszy do upakowania.
SodiBydgoszcz pisze:ale pytanie było raczej o felgi.
Jeśli poprzez "mieszczenie się" danego zestawu w nadkolu rozumiemy płaszczyznę zewnętrzną wyznaczoną przez felgę, to w przypadku NC o umiarkowanie agresywnych kątach:
- z przodu spokojnie można odsunąć płaszczyznę zewnętrzną felgi o ok. 25-28mm względem serii
- z tyłu można odsunąć płaszczyznę zewnętrzną felgi o ok. 30-35mm względem serii
tak, ba nadal felga swoim obrysem nie wystawała poza płaszczyznę zewnętrzną wyznaczoną przez nadkole.
Z tym, że kolizja opony z tylnym nadkolem i tak wystąpi dużo wcześniej, na lekkiej glebie już przy zmianie odsadzenia o ok. 20-22mm.
MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
- Kamien
- Donator
- Posty: 967
- Rejestracja: 24 mar 2014, 16:09
- Model: ND
- Wersja: 2.0 Sport
- Lokalizacja: Poznań
Dzięki Panowie za odpowiedzi teraz już zaczynam kumać o co chodzi... mam pewien plan co do zmiany felg (bo nie chce się bawić w dystanse) chyba zrobię tak, że kupię jedną używaną felgę do testów. Aczkolwiek wiem, że przy ET 35 jest spoko.
- KarolSiedlce
- Posty: 194
- Rejestracja: 07 lis 2013, 15:12
- Model: NA
- Lokalizacja: Siedlce
16x9j et7 opona 195/45
gwint: ta-technix
negatyw: tył 5.5' przód około 4'
nadkola: wycięte i wypchnięte
gwint: ta-technix
negatyw: tył 5.5' przód około 4'
nadkola: wycięte i wypchnięte
- emixfajf
- Donator
- Posty: 653
- Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
- Model: NB FL
- Wersja: Sportive Turbo
- Lokalizacja: Kępno
Dobrze, a gdzie są ND? Wiem, że na miata.net jest mega wątek, ale jestem ciekawy jak to wyglada na "naszym podwórku" Nie dajcie sie prosić nooo
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
- TerminatorPi
- Donator
- Posty: 1605
- Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)