Spalanie stukowe

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

14 lis 2011, 14:54

Co może być jego przyczyna? Pytanie do tych co mają turbo mają z tym doświaczenie.

Moja miata ostatnio postukuje, zmniejszyłem kat wyprzedzenia doładowania na booscie czyli powyzej 100kpa i niby bylo dobrze, ale znow zaczyna mi podstukiwać na pełnym gazie.
W zakresie pow 100kpa - mam około 18 stopni wyprzedzenia zapłonu.

Help

jak ktos ma mape zaplonu to mile byloby zobaczyc choc printscreena
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

14 lis 2011, 15:34

Zadanie tego pytania tutaj mając pod ręką majkela jest karygodne. :twisted:

Masa powodów: za mało oktanów w PB, za bogata mieszanka, za uboga mieszanka, zbyt wysoka temperatura powietrza w dolocie, za bardzo wyprzedzony zapłon, spalanie dużych ilości oleju itd.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

14 lis 2011, 18:07

Wyprzedzenie zapłonu w seryjnym silniku wypada mniej więcej tak, że przy 1000 obr jest około 10 stopni i wraz ze wzrostem obrotów rośnie do około 36 stopni przy 7000 obr (przykład z NA 1.6).

Zakładając, że w NB jest podobnie to ustawienie zapłonu na poziomie 18 stopni przy pełnym gazie powinno bardzo bezpiecznie wypadać (szczególnie na wysokich obrotach).

U mnie przy pełnym booscie mam opóźniony zapłon 6 stopni i wystarcza to by nie było stuku przy 1barze doładowania...

W jakich warunkach dokładnie Ci to stuka? W jakim zakresie obrotów i przy jakich wartościach boosta?
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5459
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

15 lis 2011, 0:10

demol, jakie masz swiece? Jakie paliwo zalewasz? Pokaz jakis log z afr'em.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 7:32

Swiece NGK BKR6e chyba z tego co pamietam - paliwo PB95
Nie mam loga z afrem bo mi padł kontroler sondy, ale tak sie zastanawiam - ostatnio zrobiło sie chłodniej - co za tym idzie - powietrze jest gęstsze - moze za ubogo tam w cylindrach sie zrobiło ? Moze trzeba by pobawić sie korekta na gęstość powietrza ?
Ostatnio zmieniony 15 lis 2011, 7:37 przez demol, łącznie zmieniany 1 raz.
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

15 lis 2011, 7:36

demol pisze:Nie mam loga z afrem bo mi padł kontroler sondy, ale tak sie zastanawiam - ostatnio zrobiło sie chłodniej - co za tym idzie - powietrze jest gęstsze - moze za ubogo tam w cylindrach sie zrobiło ? Moze trzeba by pobawić sie korekta na gęstość powietrza ?


Jeszcze powietrze zrobiło się wilgotniejsze.. ale tak poważnie jeśli to by miało wpływ to znaczy, że lecisz mocno po bandzie z ustawieniami zapłonu i AFRkami i nie znasz dnia ani godziny, kiedy znowu zacznie walić młotkiem po tłokach. Moim zdaniem mapa powinna zapewniać Ci to, że gdy zrobiło się zimniej samochód dostał dodatkowej mocy (lepsza wydajność IC itd.), a nie zaczęło stukać.

A jak się zachowuje EGT? Masz tam termopare?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 7:38

A jak się zachowuje EGT? Masz tam termopare?


Mam ale jak ostatnio katowalismy z arkiem miate była odłączona :(
Fuksja i Turkus :)
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 7:39

demol pisze:Moze trzeba by pobawić sie korekta na gęstość powietrza ?

Jak się tak będziesz bawił, rzeźbił i zmieniał ustawienia na pałę na zasadzie a może się uda, to w końcu doprowadzisz ten układ do stanu działania nieprzewidywalnego a silnik pojedzie do Irka na remont, ale na palecie.... Weź się ogarnij, doprowadź WBO do stanu używalności i zbierz kompletnego loga z _momentu_ wystąpienia stuku. Tak aby było maksymalnie dużo danych do analizy. A nie takie kombinowanie, mantykowanie i bezcelowe jeżdżenie po drodze w stylu tjunera z Koziej Wólki, obywateli tego szanowanego grodu nie obrażając.
A jak masz jescze jakieś stare kompletne logi, obejrzyj je dokładnie czy nie ma chwilowych, niewytłumaczalnych wahnięć AFRa wskazujących na zaniki paliwa (pompa albo rozpływający się wtryskiwacz).
Po ostatnich kombinowaniach z mapą zapłonu była zrobiona powtórna kalibracja mapy paliwowej ?

demol pisze:Mam ale jak ostatnio katowalismy z arkiem miate była odłączona :(

:bang:
demol pisze:Nie mam loga z afrem bo mi padł kontroler sondy,

:bang:
majkel_c pisze:a silnik pojedzie do Irka na remont, ale na palecie....

:jupi:

dmk pisze:ale tak poważnie jeśli to by miało wpływ to znaczy, że lecisz mocno po bandzie z ustawieniami zapłonu i AFRkami i nie znasz dnia ani godziny, kiedy znowu zacznie walić młotkiem po tłokach.

Przecież widzisz że to jechanie po bandzie na ślepo kompletnie, bo demolo zamknął szafę na pełnym obciążeniu bez podłączonych obu najważniejszych czujników. Logika MS też go nie uratuje bo niby skąd MS ma wiedzieć co się tam w tym silniku dzieje jak wiarygodnych odczytów z czujników brak...

Po
eM
Ostatnio zmieniony 15 lis 2011, 7:59 przez majkel, łącznie zmieniany 1 raz.
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

15 lis 2011, 7:58

Btw. majkel mi nasunąłeś - obstawiałbym pompe paliwową jeśli nadal jest seryjna i zbyt ubogie AFR w tym miejscu. I nie stroiłbym jej dalej do czasu wymiany tego elementu, bo pisałem w innym miejscu - moim zdaniem jest to pierwsza rzecz którą się wymienia równo z wtryskami przy takim projekcie. :wink:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 8:05

dmk pisze:Btw. majkel mi nasunąłeś - obstawiałbym pompe paliwową jeśli nadal jest seryjna i zbyt ubogie AFR w tym miejscu. I nie stroiłbym jej dalej do czasu wymiany tego elementu, bo pisałem w innym miejscu - moim zdaniem jest to pierwsza rzecz którą się wymienia równo z wtryskami przy takim projekcie. :wink:

Po tym opisie też uważam że trzeba się przyjrzeć zasilaniu w paliwo. 18 stopni to bardzo daleko od granicy bezpieczeństwa przy sprawnych podzespołach. I majdrowanie przy kącie wyprzedzenia nic tu nie da, to leczenie objawowe.
Ale wróżką nie jestem i bez wiarygodnych zapisów loga nic nie wymyślę. Ale na pewno nie zamknąłbym szafy na 6 biegu i pełnym doładowaniu przy występowaniu tego typu objawów...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 8:10

No tak, ukamienujcie mnie :) za zamykanie szafy :bang:
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

15 lis 2011, 8:13

demol pisze:No tak, ukamienujcie mnie :) za zamykanie szafy :bang:


Ja nie mam zamiaru, choć widzę, że ostatnio ciepłe klimaty w Warszawie macie - tropiki normalnie :ryjezesmiechu:

Spokojnie, spokojnie :kciuk:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 8:22

demol pisze:za zamykanie szafy :bang:

Za podanie maksymalnego obciążenia na silnik, w którym występują jakieś niepokojące objawy, w warunkach niesprawnego układu sterowania którego wbudowana funkcjonalność nie może być wykorzystana do ratowania własnej doopy bo czujniki nie działają albo są odłączone. I na dodatek taki radykalny eksperyment nie może być diagnostycznie wykorzystany bo się kompletu danych nie da zebrać. Howgh :razz:
Ale wiem wiem, Irek już standa na silnik pewnie wyszykował i będzie git :razz:

dmk pisze:że ostatnio ciepłe klimaty w Warszawie macie - tropiki normalnie

U mnie ciepło dopiero od wczoraj, wreszcie odkopałem wyłacznik i mi wreszcie nadmuch ogrzewania w miacie działa :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 8:30

majkel_c pisze:a podanie maksymalnego obciążenia na silnik, w którym występują jakieś niepokojące objawy,


podanie i wystrojenie zapłonu tak aby nie stukał - nie palowalem zeby se pojezdzic z zamknieta szafa tylko przestajałem zapłon - a to chyba co innego
Fuksja i Turkus :)
Dr.KoKoN
Donator
Donator
Posty: 1845
Rejestracja: 17 kwie 2007, 14:35
Model: NA
Wersja: PoTurbowana
Lokalizacja: WWA
Kontakt:

15 lis 2011, 9:17

może wiele nie wiem, ale ja bym zaczął od smigania na 98. a auto wystroił na miesznace , pół baku 95 i pół 98 :)

to ile Demol poleciales? 230? ^^
NA'93 TURBO 380HP http://www.facebook.com/MiataTheDriftStory
NBFL'05 -> EX TIBU MMC SPEC MIATA
NCFL'14 LS6.2SC aka Popiołek (w budowie)
NBFL'01 1.8 LiftedMiata by KoKoN
NCFL'11 2.0 N/A aka TriColore
NCFL11 2.0 N/A ex Delfin
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 9:25

Sluba pisze:to ile Demol poleciales? 230? ^^


Tyle ile ma miata na liczniku ++
Fuksja i Turkus :)
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

15 lis 2011, 9:29

dmk pisze:Moim zdaniem mapa powinna zapewniać Ci to, że gdy zrobiło się zimniej samochód dostał dodatkowej mocy (lepsza wydajność IC itd.), a nie zaczęło stukać.


Do tego jest czujnik IAT, jeśli jest zamontowany tam gdzie powinien (za ICkiem) to zmierzy temperaturę w dolocie i obliczy korektę dawki paliwa by utrzymać zamierzone warunki pracy silnika.

demol pisze:majkel_c napisał/a:
a podanie maksymalnego obciążenia na silnik, w którym występują jakieś niepokojące objawy,


podanie i wystrojenie zapłonu tak aby nie stukał - nie palowalem zeby se pojezdzic z zamknieta szafa tylko przestajałem zapłon - a to chyba co innego


No tak na prawdę nie do końca, nie mając sprawnych czujników nie możesz mieć pewności czy nie przypaliłeś gniazd zaworowych chociażby ;) Powinieneś sobie odpuścić takie zabiegi dopóki nie uruchomisz czujników znowu.

PB95? Nie polecam, zalej 98 - stać Cię było na turbo to zapewne przebolejesz dodatkowe 1,5zł na 100km a będzie zdecydowanie bezpieczniej. 98 wolniej i stabilniej spala się w komorze, zdecydowanie mniejsze prawdopodobieństwo stuku.

Pozdrawiam!
110@???KM
134@???Nm
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 9:59

Mayk pisze:Do tego jest czujnik IAT, jeśli jest zamontowany tam gdzie powinien (za ICkiem) to zmierzy temperaturę w dolocie i obliczy korektę dawki paliwa by utrzymać zamierzone warunki pracy silnika.


u mnie korekta na IAT jest właśnie wylaczona bo w ms-ie jest bardzo dziwnie to ustawione, musze sie temu przyjrzeć dokładniej teraz jak jest zimniej
Fuksja i Turkus :)
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

15 lis 2011, 10:06

demol pisze:u mnie korekta na IAT jest właśnie wylaczona bo w ms-ie jest bardzo dziwnie to ustawione, musze sie temu przyjrzeć dokładniej teraz jak jest zimniej


Jeśli jest tak jak mówisz to zapewne mocno ubogo się tam zrobiło i stąd problemy ...

Uruchom koniecznie korektę po IAT - to najważniejszy czujnik jeśli chodzi o poprawne podawanie paliwa.
110@???KM
134@???Nm
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 10:11

Uruchom koniecznie korektę po IAT - to najważniejszy czujnik jeśli chodzi o poprawne podawanie paliwa.


Tak zrobie ale musze wyskalowac krzywa korekty, z tym ze bez sondy to nic nie ustawię i magiczne koło sie zamyka ....
Fuksja i Turkus :)
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

15 lis 2011, 10:15

A nie ma tam generatora krzywiej na podstawie impedancji czujnika przy kilku przykładowych temperaturach?

MS nie wylicza tego samodzielnie?
110@???KM
134@???Nm
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2011, 11:32

generatora nie ma, ms ma wbudowaną korektę oraz tabelę do ewentualnej korekty tej korekty :)

mozna korygować paliwo oraz kąt opóźnienia zapłonu pod kątem wskazań IAT.

Tyle ze krzywe korekt zaczynją sie wspinać pod katem coraz wiekszej temeratury (czyli wtedy kiedy gestość powietrza maleje) , natomiast po stronie niskiej nic sie nie dzieje.

Czy paliwo powinno byc dolane i zaplon opóźniony przy mniejszej gestości powietrza?
Co gdy gęstość wzrasta (bardzo chłodne powietrze) ?
Załączniki
IMG_4903.jpg
IMG_4903.jpg (60.43 KiB) Przejrzano 1185 razy
2.jpg
2.jpg (60.78 KiB) Przejrzano 1188 razy
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

15 lis 2011, 11:56

A czy o tym, że jest to spalanie stukowe mówi Ci sensor, czy może Twoje ucho? Może to nie stuki, a wyrwany kawał kata, wydechu, osłony, cokolwiek innego? Tak przyszło mi do głowy też zapytać, bo czasem silnik zassa jakieś ciało obce i ono sobie wali w tłoki, a później magicznie znika :mrgreen:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

15 lis 2011, 13:39

demol pisze:Czy paliwo powinno byc dolane i zaplon opóźniony przy mniejszej gestości powietrza?
Co gdy gęstość wzrasta (bardzo chłodne powietrze) ?


Im mniejsza gęstość tym mniej tlenu = mniej paliwa.

No i oczywiście w drugą stronę tak samo - więcej tlenu = więcej paliwa ;)
110@???KM
134@???Nm
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

17 lis 2011, 9:11

dmk pisze:A czy o tym, że jest to spalanie stukowe mówi Ci sensor, czy może Twoje ucho? Może to nie stuki, a wyrwany kawał kata, wydechu, osłony, cokolwiek innego? Tak przyszło mi do głowy też zapytać, bo czasem silnik zassa jakieś ciało obce i ono sobie wali w tłoki, a później magicznie znika


Ucho - mówi prawdę :)

Zalałem PB98 - jest lepiej ... jak uporam sie z Wb02 to ogarnę strojenie
Fuksja i Turkus :)
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

17 lis 2011, 21:06

jak słychać na ucho to już jest za późno :/
Mazda mx5 NB 1,8 00r
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

17 lis 2011, 21:15

snafu pisze:jak słychać na ucho to już jest za późno :/


Za późno na co?

Spalanie stukowe nie oznacza automatycznej śmierci jednostki napędowej.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

17 lis 2011, 21:51

tak nie oznacza ale jak już je słychać na ucho to detonacje są w bardzo zaawansowanym stopniu :kciukdol:
ja mam dorobiony prosty i tani układ do podsłuchu detonacyjnego, z knock sensora kabla ekranowanego i mini jacka, wszystko podpięte pod wejście aux w radyjku i idealnie słychać kiedy auto wchodzi w sutkowe, chodź z pod maski nie dobiegały żadne niepokojące dźwięki
Mazda mx5 NB 1,8 00r
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

17 lis 2011, 22:02

snafu pisze:jak słychać na ucho to już jest za późno :/


Za późno może i nie. Ale niebezpiecznie - tak.

Demol - jeśli chcesz jeździć na 95, to musisz dość mocno cofnąć zapłon i mieć mocno podlaną mapę. Sam to praktykuję, na 95 mam obniżone doładowanie i cofniętą mapę o 7 stopni (w odniesieniu do seryjnej) powyżej 0.4bara.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

18 lis 2011, 9:30

Stuka w normalnej eksploatacji czy w czasie intensywnego upalania? Temperatury mamy teraz raczej sprzyjające...
ODPOWIEDZ