W obydwu tematach zwiększenia mocy (swap/kompresor) było już naprawdę sporo napisane na forum jednak pozwolę sobie założyć oddzielny temat na potrzeby porównania 2 najtańszych wariantów tuningu mocowego miaty do 150 KM .
Założenia kalkulacji:
Koszt wykonania modyfikacji powinien być jak najniższy.
obecna moc silnika NA 1.6 - 115KM
oczekiwana moc silnika 145-160 KM NA lub turbo.
Z uwagi na koszty wyłączam z rozważań gotowe sety super chargerów TDR, Jackson racing, Salon racing etc. tam koszt zestawu i strojenia przy zakupie nowych gratów przekracza 10k PLN nie mówiąc o przypadku rotrex gdzie sam zestaw to 4000-5000 USD więc .... nope...
opcje porównywane:
1) SWAP NBFL
2) eaton M45 lub M62 z szukaniem jak najtańszych części i ze strojeniem w granicach 150 KM
Ad.1 SWAP NB FL - obecnie na allegro,olx/ mx-5 centrum jest około 5-6 gotowych zestawów na swap NBFL do kupienia w granicach 2600-3000 PLN jeśli chodzi o koszty części.
koszt robocizny dla kogoś kto zna temat miaty ( kilka polecanych osób w PL robiących swapy ) najczęściej kwotowany w okolicach 2,5-3 k PLN do tego dochodzi jeszcze zazwyczaj rozrząd/ termostat/pompa wody etc, za ok 1,5k (najwyższa wycena jaką dostałem od jednej firmy specjalizującej się w miacie to 8000 PLN za wszystko "pod klucz" czyli razem z nową chłodnicą wody, sprzęgłęm i uszczelnieniami, z kilkumiesięczną gwarancją) - dla potrzeb tego porównania zakładam wariant bardziej oszczędnościowy (bez wymiany rozrządu/ sprzęgła i robione w tańszym warsztacie - wtedy pewnie realnie można zamknąć się nawet w okolicach 4500 PLN- zaznaczam że to są ceny o jakich słyszałem w Warszawie ( inne lokalizacje mogę mieć niższe cenniki);
Efekt ? Jeśli nie natrafiliśmy na jakąś minę mamy 144 KM radości i bazę pod dalsze modyfikacje NA lub turbo.
Plusy: hipotetycznie to powinna być najtańsza opcja bo nie trzeba stroić silnika. Również dla wyspecjalizowanych firm cały proces powinien być szybki. Dodatkowo można spróbować pchnąć własny silnik w całości lub na części i wyciągnąć kilkaset PLN z powrotem. Nie pakujemy się w żadne problemy związane z eksploatacją silnika turbo.
Ad.2 Kompresor- dlaczego? - głównie dlatego że cena M45 lub m62 które są bardzo popularne i wykorzystywane masowo w tuningu w PL ( KJS/ drift etc) jest relatywnie niska, w założeniu zestaw z kompresorem powinien też wymagać mniejszej uwagi w trakcie eksploatacji niż turbo- no i zapewniać liniowy przyrost mocy co w przypadku projektu obliczonego na stosunkowo niewielką moc może być zaletą. Temat kompresorów żyje na tym forum mniej więcej od 2009 roku - sądzę że od tego czasu poziom wiedzy społeczności na temat źródeł części i samego setupu wzrósł niepomiernie i sporo egzemplarzy mx-5 jeździ z "workiem jęczących kotów" pod maską w tej czy innej wersji. (naliczyłem co-najmniej 10 użytkowników forum podejrzanych o ten setup)
Przy założeniu niewielkiego zwiększenia mocy moją szczególną uwagę zwrócił poniższy temat:
https://grassrootsmotorsports.com/artic ... ent-more-/
tam setup był wykonany na eaton M 45 metodą chałupniczą i doszli bodajże do 157 KM . Panowie oczywiście nie policzyli kosztów swojej robocizny, kosztów niektórych części więc ich zapewnienie o uturbieniu za 200 USD można włożyć między bajki ))... ale..
Podsumujmy ten budżetowy setup:
- eaton M45 (z mini)
mocowanie + flansze wylot/ dolot
rury
seryjna pompa paliwa i wtryskiwacze
DET 3
brak intercoolera
Z tego co czytałem na forum warto do tego zestawu opisanego powyżej dodać bypass valve z mini w okolicach 350 PLN
Plusy są takie że to znany kompresor i po necie krążą projekty w CAD dla różnych części do MX-5 do niego.
Głownie wyzwanie in minus(poza standardowymi wadami sc/turbo) to ogarnąć mocowanie i wszystkie rzeźbione graty do adaptacji kompresora w bp . Większość firm robiących turbo miaty nie podejmuje się tego strugać z uwagi na brak czasu- zdecydowane preferencja idzie w kierunku turbo, Oczywiście można pójść na skróty i kupić ładny zestaw z http://www.salonmotorsport.com/ ale po podliczeniu całego zestawu jesteśmy na poziomie 5000 k bez kompresora/ strojenia montażu itp więc 8-10 k pyknie jak nic
Na olx są firmy które rozwiązują część problemów z częściami np. ta z Białegostoku która powiedziała, że może się podjąć tematu dorabiania gratów do Mx-5- podobno już kilka wykonali - może ktoś na forum ich zna?
https://www.olx.pl/oferta/kompresor-eat ... 7;promoted
może ktoś obeznany w temacie mógłby ocenić czy te części które są opisane wystarczą do prawidłowego umocowania tego kompresora ?
Licząc koszt ładnego eatona na jakieś 1000 PLN + 1300 graty mocowania/flansze custom made do mx-5 + DET 3 ok 600 PLN plus montaż oraz strojenie....3000, myślicie że można zamknąć się w granicach 6000 k ?
Jeśli tak to jest to jakaś alternatywa dla SWAP- tym bardziej że krzywa momentu powinna być ciekawsza niż seria w NBFL.
Jestem ciekaw waszych przemyśleń- najbardziej ucieszyłbym się gdyby wypowiedział się ktoś kto już przechodził temat montażu kompresora u siebie.
Pozdrawiam