Ecutek RaceRom Mazda MX-5 NC/ND

Wszystko na temat strojenia MX-5 na bazie softu Ecutek

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5457
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

15 kwie 2020, 6:40

Czym jest Ecutek

Ecutek to firma tworząca oprogramowanie (soft) do tuningu na bazie seryjnych komputerów (często określane jako ECU lub PCM) oraz tworząca własny interface do wgrywania oprogramowania do pamięci flash (remap) w ECU. Umożliwia także podstawową diagnostykę poprzez złącze OBDII.
Ecutek tworzy głównie narzędzia do Subaru, Mitsubishi, Mazdy, Nissanów a ostatnio także i do BMW.
Zaletą oprogramowania firmy Ecutek jest fakt, że bazuje na fabrycznym komputerze i dodaje do niego nowe funkcje oraz umożliwiając zmiany fabrycznych nastawów (map) upraszczając wiele skomplikowanych oem'owych mechanizmów.

Co to jest RaceRom

RaceRom to zestaw rozszerzeń, nowych funkcji dedykowanych fabrycznym komputerom, które dzięki narzędziom Ecuteka oferują zwiększone możliwości tuningu a nawet wpływają znacznie na właściwości jezdne naszych aut. RaceRom dostępny jest dla generacji NC/ND.

Jakie dodatki i nowe funkcje dodaje Ecutek RaceRom ?

- Zachowuje fabryczne funkcje, które zarządzają silnikiem i modułami w aucie. Dzięki temu auto pracuje jak fabryczne, zachowujemy pełny fabryczną komfort użytkowania auta (działająca klimatyzacja, tempomat, stabilne biegi jałowe, sprawny egr, fabryczna kontrola tzw.zamkniętej pętli, komunikacja z modułami oraz w pełni działający port diagnostyczny itp.).

- Rozszerza możliwości standardowego ECU poprzez opcje kalibracyjne, znacznie wykraczające poza możliwości fabrycznego oprogramowania (uproszczone mapy paliwa, zapłonu o większej rozdzielczości, kalibracja obciążenia, czujników itp.) przy zachowaniu fabrycznej subtelności w pracy silnika jak i kontroli spalania.
Od strony praktycznej pozwala na wystroić w NC swap na 2.5, ogarnąć strojenie doładowania turbosprężarką lub kompresorem. Pozwala ożenić z ECU czujniki o szerszym zakresie pracy np. 3 barowy map sensor czy przepływomierz z MPS lub dorzucić np. większą przepustnicę lub ostre wałki rozrządu.

- Możliwe zapisania 4. osobnych map, do których przypisane będą programy np. na różną oktanowość paliwa, w odmiennych konfiguracjach dodatków RaceRom’u lub dodania trybu serwisowego (limiter obrotów ustawiony np. na 4000 obr). Przełączanie map odbywa się za pomocą przycisków tempomatu (aktywacja: przycisk Cancel, wybór: przyciski + i -. Obrotomierz wskaże aktualnie wybraną mapę). Wybóru map można dokonać nawet podczas jazdy.
Możliwy jest także zakup interface’u bluetooth, dzięki któremu będziemy przełączać mapy przez apke w telefonie jak i będziemy mogli logować pracę silnika. Wg.mnie zbyteczny bajer, szczególnie za tą cenę – spokojnie można za to skompletować oryginalny tempomat ;) W przypadku, gdy auto nie ma tempomatu, wszystkie dodatki mogą być uruchomione na pierwszej, domyślnej mapie.

- Umożliwia przerobienie auta z wolnossącego na doładowane z prawidłową kontrolą mieszanki powietrzno-paliwowej (AFR) względem poprawnego zakresu obciążenia. Dodaje funkcję sterownia paliwem poprzez Speed Density – w oparciu o map sensor , w przeciwieństwie do fabrycznego sterowania po przepływomierzu. Umożliwia nawet hybrydę obu tych rozwiązań.

- Launch controll - Procedura startowa z regulowanymi obrotami startowymi z poziomu tempomatu (przyciski + i -). Procedura startowa wykorzystuje opóźnienie zapłonu , niski AFR i własną kontrolę trakcji (fabryczne DSC musi być wyłączone) aby zapewnić optymalny start z kreski.

- Flat foot shift / No-lift shift – zmiana biegów na wyższy przy pełnym wyciśnięciu pedału gazu. Nie ma potrzeby odpuszczania gazu przy zmianie biegów wtedy, gdy potrzebujemy maksymalnego przyspieszenia. Oprogramowanie redukuje moment obrotowy, AFR i obroty aby biegi wchodziły gładko , szybko i bez zgrzytów. Maksymalizuje to przyspieszenie i zmniejsza obciążenia w układzie napędowym, choć sprzęgło może nie do końca to lubić ;) Aktywuje się tylko przy pełnym gazie w podłodze.

- Auto blip - Międzygaz – automatyczne podbicie obrotów przy redukcji biegów i hamowaniu. Zmniejsza obciążenia w układzie napędowym, pozwala wbijać biegi lekko, likwidując uślizg tylnej osi w zakrętach. Podobnie jak flat foot shifty - bardzo przydatne w ucinaniu cennych sekund na torze. Aktywacja – wciskamy najpierw hamulec, potem sprzęgło. ECU podbije na sekundę obroty dając na krótkie okno na redukcję biegów.

- Różny ogranicznik obrotów na różnych biegach (i mapach). Nazwa mówi sama za siebie - możemy mieć dowolną kombinację limitera obrotów względem biegów i map. Jeśli brakuje kilkuste obrtów, by dokręcić bieg przed kreską na ¼ mili lub napędzić się o ułamek sekundy szybciej przed tym jednym, przeklętym zakrętem na torze gdzie zawsze jedziesz przez 2 sekundy na odcince, bo bez sensu przepinać na wyższy bieg ;)
Powyższe ficzery fajnie pokazane są na tymże filmiku:
https://cutt.ly/Jt1ckHn

- Dodatkowo oprogramowanie pozwala pozdejmować fabryczne kagańce i limitery. Więcej na ten temat na bazie modelu NC znajdziecie tutaj: viewtopic.php?f=26&t=24006

Hardware - czyli co z gratów sprzedaje Ecutek

- ProECU Programming Kit - Podstawowy i jedyny zestaw na kablu usb podpinany pod złącze OBDII, za pomocą którego połączysz się z ECU, wgrasz wykonane przez tunera mapy oraz dokonasz diagnostyki ECU i modułów. Pozwala logować na laptopie parametry wszystkie dostępne parametry z OBDII plus dodatkowo charakterystyczne parametry dla RaceRom'u. Zestaw nie pozwala na indywidualną modyfikację map na bazie RaceRomu. Soft posiada także przeglądarkę logów. W skrócie - zestaw loguje, wgrywa mapy, czyta/kasuje błedy.
Na chwilę obecną (kwiecień 2020) kosztuje 320 $
ecutek1.png
ecutek1.png (475.17 KiB) Przejrzano 1400 razy
- ECU Connect Programming Kit / ECU Connect - Interface bluetooth wpinany w OBDII i aplikacja na androida/iOS pozwalająca logować parametry silnika, przełączać mapy i czytać/kasować błedy. Na platformie NC/ND nie umożliwia wgrywania map :|
Na chwilę obecną (kwiecień 2020) kosztuje 200 $
ecutek_connect.png
ecutek_connect.png (656.23 KiB) Przejrzano 1400 razy
- Dongle Key - sprzętowy klucz na USB dołączany do ProECU Programming Kit, umożliwiający korzystanie z oprogramowania ProEcu. Każdy klucz posiada unikalny 6.znakowy kod, na bazie którego przypisywane są do niego zakupione licencje.
dongle.jpg
dongle.jpg (25.67 KiB) Przejrzano 1400 razy
- ProEcu - soft na laptopa do obsługi interface'u, logowania i diagnostyki poprzez OBDII.

Strojenie MX-5 NC / ND. Jak to zainstalować, skonfigurować i wszystko ogarnąć?

Początkiem tego procesu, jak zakup licencji Ecuteka. Jest to kawałek kodu, permanentnie instalowanego w seryjnym komputerze, który pozwala programować ecu przy pomocy oprogramowania ecuteka. Licencja jest niezbywalna, na stałe przypisana do komputera.
Na chwilę obecną (kwiecień 2020) licencja kosztuje 220 $.
Przesyłana jest ona w formie wirtualnych punktów flash, przypisanych do interface’u, za pomocą którego odbędzie się programowanie. Licencja instalowana jest przy pierwszym wgraniu zmodyfikowanego oprogramowania. Można przywrócić seryjny soft ale niestety nie można odzyskać licencji i np. przenieść jej do innego auta/ecu.
Potrzebny jest jak najbardziej interface czyli tzw. kabelek. Za pomocą niego, możemy wgrywać do ECU mapy od tunera, logować parametry pracy silnika oraz przeprowadzać diagnostykę ECU a nawet innych modułów. Jest to wydatek niewymagany, jako że tuner posiada swój własny interface, którym wgra licencję i wystroi auto ;)
Istnieje opcja strojenia zdalnego – poprzez email. Odbywa się to mianowicie w skrócie tak – pożyczamy kabelek od znajomego, instalujemy apke ProEcu na laptopa, kupujemy do niego licencję, sprawdzamy apką jaki mamy typ softu w swoim ECU, wysyłamy to info do tunera, wgrywamy otrzymany emailem program, logujemy parametry pracy silnika, odsyłamy loga, wgrywamy rewizję programu i tak w kółko do sukcesu ;)
Oczywiście najłatwiej w temacie strojenia generacji NC po prostu podjechać do stroiciela ;) i ogarnąć to wszystko w ciągu 2-3 godzin. Zapraszam eNCeki do Bydgoszczy ;) ogarniam cały proces łącznie z zakupem licencji korzystając z oferty Dynotronics 8-) lub alternatywnie możecie odstawić do warsztatu, który zrobi cały proces strojenia poprzez email za Was - polecam Dr.Kokon’a vel. Śluba w stolicy oraz Pepeg’a z Top Down Motors w Radziszowie a przy okazji dokoksują waszego emiksa zacnymi fruktami ;)

I tyle 8-) Będę dopisywał tutaj odpowiedzi na co ciekawsze pytania ;)
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

15 kwie 2020, 8:06

o proszę! Świetny post Five!
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2635
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

15 kwie 2020, 10:12

Elegancki manual :winner:
Ja się tylko zapytywuję czy ty już umiesz w NDki ? Albo wręcz doprecyzuję ND2? Gdzieś wcześniej przewijał się wątek, że Ecutec czegoś tam rozkminić nie potrafił.
Ostatnio zmieniony 15 kwie 2020, 11:42 przez irekJ, łącznie zmieniany 1 raz.
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2172
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

15 kwie 2020, 11:00

ZTCW Ecutec odpuścił ND2 w ogóle i nie będzie wspierał modelu.

Czytelnie i na temat :)
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5457
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

15 kwie 2020, 11:45

irekJ pisze:
15 kwie 2020, 10:12
Elegancki manual :winner:
Ja się tylko zapytywuję czy ty już umiesz w NDki ? Albo wręcz doprecyzuję ND2? Gdzieś wcześniej przewijał się wątek, że Ecutec czegoś tam rozmienić nie potrafił.
Umiem, mam interface (ale nie ecuteka) ale nie mam softa :P Postaram się mieć coś do lata. Możliwe, że i do ND2 ale muszę to sprawdzić.
Ecutek faktycznie jest na bakier z ND2.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
ODPOWIEDZ