Supercharged Miata

Pełny opis modyfikacji - koncept

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Polatany
Posty: 1
Rejestracja: 20 mar 2019, 2:56
Model: NB
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka

20 mar 2019, 3:23

Witam! Nie znalazłem nigdzie tak konkretnego wątku ani tematu gdzie było by wszystko zebrane do kupy, więc niżej przedstawiam wam mój cały koncept wsadzenia kompresora do mazdy,
wraz z koniecznymi modami. Na razie nic pewnego czy projekt zaistnieje, bardziej gdybanie i dlatego proszę was o sprawdzenie mojej pracy domowej ;).
O czymś zapomniałem? A może w czymś się pomyliłem? Masz jakieś inne pomysły rozwiązania? Jakieś tańsze dobre zamienniki? Cenne uwagi i krytyka mile widziana.
PS: Z góry przepraszam za jakieś błędy czy to w pisowni czy wynikające z braku wiedzy w niektórych dziedzinach ( nie można być Alfą i Omegą , nieprawdaż ? ;).
Opinie, że lepiej turbo zamiast kompresora pomińmy, jednego i drugiego nie ma co porównywać, dwie kompletnie różne rzeczy, zasługujące na oddzielny wątek :)
O tym że nie warto doładowywać 1.6 nie wspominajmy :)

Mazda MX 5 nb 1.6 99r

~~~~~układ paliwowy wymaga zmiany na bardziej wydajny:

- pompa paliwa która na pewno pasuje do 1.6 i daje rade to: Walbro HP Fuel Pump GSL393 190 lph (była w ford prove) jakość ponoć dobra
opcjonalnie w 1.8 montowali pompę paliwa Deatschwerks DW200 255 lph (siedziała np w nissanie 350z) która jest droższa choć może pewniejsza,
lecz z 2 strony nie potrzeba takiej przepustowości ponadto nie wiadomo czy przypasi do 1.6
w razie problemów można coś przykąbinować i zapewne jedna jak i druga pompa zfitują i dadzą radę. Choć skorzystam z pierwszej opcji - bardziej rozsądna ( koszt ~400zł)

- przewody paliwowe powinny dać radę choć nie jestem pewien, oryginalna pompa w 1.6 podaje 90 lph pompując 3,5 bara.
Litraż wydajniejszych jest podany za to ich ciśnienie 2,5-5,5 bara.i tu moje PIERWSZE PYTANIE co sądzicie , wymiana przewodów jest konieczna? ( ew. koszt ~ 50zł)

-wtryskiwacze zostaną zmienione na te z Mazdy RX-8 1.3 231KM paszą i dadzą spokojnie radę ( koszt ~50zł)

~~~~~Układ zapłonowy nie wymaga większych modyfikacji, w moim przypadku tyle co wymiana świec na boschowskie - moje są po prostu stare, mogą odbiegać od serii (koszt ~50 zł)

~~~~~ Teraz co tygryski lubią najbardziej- sam supercharger Eaton 62mb oczywiśćie z elektrosprzęgłem (koszt~ 1000zł) I tutaj moje DRUGIE PYTANIE
Jak poradzić sobie z podłączeniem elektrosprzęgła żeby załączało się odpowiednio? myślałem w ten sposób, powiedzmy od 4000 obrotów samego superchargera-
od takiej wartości zaczyna dopiero pompować ciśnienie, komputer miaty będzie tak strojony że ten dół powinien chodzić normalnie bez zmian -
no bo i tak nie ma boosta który jest dopiero w wyższej fazie obrotów (od 4k) więc po co kompresor ma chodzić cały czas co z resztą przyczynia się do nadmiernego sypania się pasków.
W skrócie dół bez zmian bo supercharhger nie ładuje jeszcze, wchodzi na 4000 tys obrotów elektrosprzęgło go załącza ( jeśli jest to bezpieczne dla elektrosprzęgła przy tych ~4k obrotów)
Myślałem żeby zastosować coś w desen czujnik stopu dźwigni hamulca tylnego z motocykla przymocowanego do przepustnicy z zewnątrz i podłączany do elektrosprzęgła
wyregulować odpowiednio że będzie załączał przy odchyleniu które daje ~2284 obrotów w maździe ( tu sprostowanie dalej będzie przy kole pasowym)

- do tego trzeba oddać koło pasowe superchargera do tokarza aby wytoczył dodatkowy rowek co by spasił pasek 7pk , bonusowe zabezpieczenie przed pękaniem i ślizganiem
przy zamiarze wciśnięcia 0,6 bara , ( co ten silnik powinien łyknąć bez zająknięcia) to raczej obowiązkowe rzeczy


- mocowanie podejdzie pod fabryczne mocowanie kompresora od klimatyzacji, moja miata nie posiada akurat A/C więc taki + ;) a że z fabryki każdy motor był do tego przygotowany
to tylko kwestia dorobienia flanszy, w własnym zakresie spokojnie dam radę

-kwestia napięcia paska, tutaj moje TRZECIE PYTANIE, jakieś sprawdzone metody? obmyśliłem sobie to w ten sposób długie i grube śruby wystające z flanszy ( która jest już przykręcona)
i nakrętkami łącznikowymi zrobić odpowiedni dystans = naciągnąć pasek i skontrować, w teorii powinno dać radę.Tym sposobem od razu mocowanie i naciąg załatwione za jednym razem
Czy może po prostu ulepić coś z napinaczem od razu?

~~~~ koło pasowe zlecę wykonanie na zamówienie z tworzywa sztucznego, wstępnie z poliamidu, ewentualnie polietylenu( koszt ~100zł) ( na celu jak najmniejsza waga a zarazem największa wytrzymałość koła
do tego gorsza przewodność cieplna, pasek nie będzie się tak grzał) chyba że inny materiał sprawdzi się lepiej w co wątpie. Same koło pasowe będzie 7pk i miało średnicę 17,5cm (ładny równy wynik wynik)
co da 9000 obrotów superchargera ( wtedy co ma najlepszego boosta ) przy 5139 obrotów motoru mazdy - gdzie ten ma z kolei maksymalny moment obrotowy 139r niżej,
reasumując po przekroczeniu 5k powinna ładnie podawać, mi z kolei też nie zależy na pałowaniu do odcięcia ( nie ma sensu motor bliżej czerwonego pola jak i na nim podaje coraz słabiej
jak i sam kompresor po przekroczeniu 10k obrotów traci najlepszego boosta i zaczyna zabierać więcej mocy niż to warte)
Mazda ma o tyle fajnie że te max nm ma przy 5k obrotów -czyli dość wysoko - duża siła, powinno starczyć do amatorskiego szurnięcia bokiem czasami ;)
uważam że proporcja jeden obrót kompresora na 0,5(5) obrotu koła pasowego co właśnie daje te proporcje 5139 r mazdy na 9k r kompresora ( najlepszy boost) i 2284 r mazdy na 4kr kompresora( załączanie)
jest najbardziej optymalna a zarazem nie przekroczymy maxymalnych 14kr superchargera co jest bardzo ważne gdyż na takich obrotach również może pracować tylko przez chwilę.


~~~~~ Teraz sam dolot - średnica dolotu będzie taka jak najwęższa średnica seryjnego układu do momentu rozdzielenia na cylindry - kolektor dolotowy, który nie bedzie zmieniany-
tam będzie ta średnica. Nie ma sensu dawać większego - większa pojemność układu kompresor-cylindry powodują większego laga , efekt niepożądany a nie przyniesie ze sobą żadnych innych korzyści
poza tym układ od miejsca zwężenia będzie miał taki sam przepływ nawet jeśli potem się rozszerzy. Samo ciśnienie w układzie zwiększy się (co zmniejszy wydajność kompresora)
kiedy najmniejszy pkt nie będzie miał przepływu 220 l/s (przy 14k r i 0,7bara tyle pompuje supercharger). Myślę że seryjna średnica kolektora da sobie radę z tym przepływem i nie będzie żadnych problemów.

-więc tak to jeszcze nie dokładna ilość jak i nie wiadome kąty , które wszystko to wyjdzie dokładnie w trakcie montażu ale w przybliżeniu: marka fmic rury i ich oporządzenie
6 kolanek (~ 360 zł) aluminiowe rurko-kolanka 4 ( ~ 200zł) T-clampy (50 zł) filtr stożkowy K&N (200zł) sam blow off Greedy RS style (150 zł)i tu CZWARTE PYTANIE montując zawór potrzebuję mieć dostęp
do podciśnienia, mniemam że takowe wytwarza się w kolektorze ssącym po zamknięciu przepustnicy, więc wystarczy po prostu zastąpić przewód idący z kolektora do pokrywy zaworów (tam filtr na odmę z kolei na zastępstwo) na przewód podciśnienia do BOV i sprawa załatwiona?

-INTERCOOLER, i tutaj PIĄTE PYTANIE, czy taki o objętości rdzenia 5k cm3 wystarczy ? producent podaje że jest do mocy 350km, czyli w najlepszym wypadku 150km zapasu
ale orientujący się w temacie ludzie z doświadczenia podpowiadali że małe mogą nie wyrabiać
(tutaj niestety bez sprecyzowań czy małe używki z np 1.9 tdi (one mają pojemność radiatora 3k cm3) czy np małe "firmówki" np od FMIC)
a to jest jeden z mniejszych od fmic, więc czy może jest sens wziąć taki o objętości rdzenia 8k cm3? Osobiście uważam że ten mniejszy powinien spokojnie dać radę,
więc go wlicze do kosztorysu przybliżonego (~ koszt 300zł). A może i nawet jakaś inna, tańsza wersja z dostawczaka podejdzie? ;)

-SZÓSTE PYTANIE, sam przepływomierz, czy wymaga zmiany? nigdzie nie wyczytałem nic o tym, jeśli tak to na jaki najlepiej? Ponoć TPS wymaga zmiany gdyż ma tylko 3 tryby: postój , jazda i pełna moc
i trzeba założyć taki % - potencjometryczny. Pasuje z bmw e36 1.8 lecz trzeba zrobić pod niego adapter w drukarce 3d , pliki idzie znaleźć w internecie.

~~~~~Wskaźniki co by mieć nad wszystkim kontrole: doładowania (100zł) temperatury spalin (100zł) temperatury oleju (100zł) + do tego od razu wstawię podstawkę pod filtr oleju (100zł) z chłodniczką oleju ( razem z przewodami 150zł)
trzeba jakoś zadbać o dodatkowe chłodzenie przy przyroście mocy, myślę również żeby dorzucić 2 wentylator (150 zł) oba włączane dodatkowo na przycisk ze środka.


~~~~~ Ostatnia najgorsza kwestia i zarazem SIÓDME PYTANIE: samo strojenie, oryginalny komp ponoć nie nadaje się do niczego, trzeba go zastąpić jakimś Standalone, dobrze mówię? Jak tak to Jakim konkretnie?
czy go potem trzeba stroić, czy on już sam to dzwignie?(chyba za fajnie by było) Jeśli trzeba stroić to gdzie najlepiej? (odległość nie gra roli) Jakie to koszta? ( akurat z tym całym pdpkt nie mam niemalże wgl pojęcia)



~~~~ Celuję w 170km choć to nie moc mnie interesuje a NM. Ponoć samochód zniesie tą moc bez potrzeby żadnych modyfikacji układu wydechowego czy napędowego (sprzęgło, wał, półosie) choć do samego dyfra nie jestem pewien to powinien wytrzymać
ale i tak zamierzam go zmienić na taki co ma w środku jakieś ciekawsze przełożenie (3.9+) więc tu moje ÓSME PYTANIE: czy wsadzę dyfer z takim przełożeniem (czy mocowania podpaszą od wału półosie itd)
np od mazdy mx5 1.8? Gdzieś znalazłem jakieś informacje że można normalnie manewrować wszystkimi dyframi każdej miaty od jednej do drugiej, tylko z 1.6 nie da się wsadzić do 1.8 . Ile w tym prawdy nie wiem

Wytrwałeś do końca? Kurde! Zaciekły z Ciebie jegomość. Miło jakbyś dorzucił coś merytorycznego od siebie ;)
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

20 mar 2019, 9:23

Przejrzyj wątki:
viewtopic.php?f=22&t=9653&p=432811&hili ... ty#p432811
viewtopic.php?f=22&t=8852
...jak poszukasz, to znajdziesz jeszcze ze trzy inne auta, na których można coś podpatrzyć w temacie kompresora.
Chyba nikt jeszcze nie montował kompresora na dole - będziesz pierwszy.
Pompa paliwa, którą podałeś na pewno wystarczy... pewnie i ta z NB 1.8 też by wystarczyła /sprawdzone z autopsji/ Wymiana przewodów nie jest konieczna.
O BOV'ie zapomnij. Bypass i druga przepustnica.
Komp do tego - najlepiej EMU + tablet i tam wszystkie wskazania.
Przepływomierz wylatuje na rzecz mapsensora.
...chyba zapominałeś zadać pytanie o poprawę wydajności układu chłodzenia ;-)
Awatar użytkownika
KyRy
Moderator
Moderator
Posty: 3747
Rejestracja: 13 mar 2008, 11:23
Model: NA
Wersja: Chiquita
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka
Kontakt:

20 mar 2019, 12:02

Skąd dokładniej jesteś? Zielona NB? ;)
Są: Chiquita | 93LE | Błękitna Laguna
Były: NA 1.6 92 Blue | NA 1.8 96 Bura | NA 1.6 92 SE | NA 1.6 89 Miata | NA 1.6 93 Smerfeta | NA 1.8 97 Czarna Wdowa | NA 1.6 95 Szczur | NA 1.8 97 Clean Bandit | NA 1.6 96 Merlota | NA 1.6 94 Żaba
ODPOWIEDZ