DIY kompresor
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Widziałem tan patent i jakoś nie przemówił do mnie. Do zbiorniczka pomiędzy przewodami paliwowymi i kolumną wejdą bez problemu dwa litry płynu. Jeżeli znalazłoby się kilka osób chętnych na zbiorniczek w podszybiu to zrobienie takiego nie powinno być nadmiernym problemem.
tfutfu99 pisze:Proszę poprawcie mnie jeśli się mylę.
Kompresor ze zdjęcia to M65. Zainstalowany jest tam zawór bypass.
Jeżeli powyższe jest prawdą, czy ktoś przymierzał, że kompresor tak ja ze zdjęcia zmieści się przy kolektorze wylotowym silnika?
Na moje oko to jest M45. By pass który jest tam zamontowany jest sterowany elektronicznie i nie na wiele chyba Ci sie przyda. Co do wielkosci zmiesci sie napewno ze wzgledu na to ze calej tej gornej czesci w ksztalcie litery S nie potrzebujesz i tak bedziesz potrzebowal wyspawac sobie flansze na dolot i wylot tak zeby wszystko spasowac.
Jeśli zrobisz to czego się boisz, to osiągniesz to czego chcesz...
swimmer pisze:Wbudowane bypassy nie są przypadkiem w kompresorach MP, nie M?
W MP jest bypass wewnetrzny. To co widać na zdjęciu to zewnetrzny. Mnie się również wydaje, że to M45.
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Kibicuje Panowie. Jak dobrze wszystko pójdzie i szlaki zostaną przetarte to może i ja się kiedyś skuszę na więcej mocy
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
tfutfu99 pisze:Znalazłem na sieci zdjęcia które pokazują M45 i M65. Z nich wnioskuję, że to jednak M65.
Moze faktycznie...
Ale on jest cholernie dlugi, nie wiem czy ci sie wymiesci do grodzi....
Jeśli zrobisz to czego się boisz, to osiągniesz to czego chcesz...
Ok, mój projekt już działa. Przejechałem już prawie 1000km i jedynie łożysko koła pasowego kompresora wymagało ponownego osadzenia i wklejenia na kleju do łożysk.
Na Xleciu dyskutowaliśmy o mocowaniu do 1.6/M45. Zapytałem i dostałem odpowiedź.
Pytałem o wykonanie tego co Kim Son San wrzucił kilka(naście) postów wcześniej.
Oferta, którą dostałem wygląda następująco:
- 3szt. 150zł / 1szt.
- 5szt. 125zł / 1szt.
- 7szt. 120zł / 1szt.
Mocowanie wykonane ze stali. Muszę jeszcze upewnić się, że ocynk jest w tej cenie.
Edit:
Dopytałem. Ocynk kosztuje zawrotne 2,5pln/ 1szt.
Na Xleciu dyskutowaliśmy o mocowaniu do 1.6/M45. Zapytałem i dostałem odpowiedź.
Pytałem o wykonanie tego co Kim Son San wrzucił kilka(naście) postów wcześniej.
Oferta, którą dostałem wygląda następująco:
- 3szt. 150zł / 1szt.
- 5szt. 125zł / 1szt.
- 7szt. 120zł / 1szt.
Mocowanie wykonane ze stali. Muszę jeszcze upewnić się, że ocynk jest w tej cenie.
Edit:
Dopytałem. Ocynk kosztuje zawrotne 2,5pln/ 1szt.
- Kim Son San
- Posty: 2018
- Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
- Model: ND
- Wersja: 200+
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
to są ceny mocowania kompresora do bloku? atrakcyjne!
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Brałbym! Dexter pewnie też. Muszę tylko wreszcie na 100% się upewnić czy rozstaw otworów w głowicy jest taki sam jak w 1,6NBFL
rogI pisze:Brałbym! Dexter pewnie też. Muszę tylko wreszcie na 100% się upewnić czy rozstaw otworów w głowicy jest taki sam jak w 1,6NBFL
Wiadomka! Dobrze Igor, że panujesz nad sytuacją, bo ja nie zawsze mam czas aby wejść na forum i wszędzie zajrzeć
Mógłby ktoś zrobić zdjęcia mocowań na których trzyma się M45 i zmierzyć średnice otworów? Patrząc na rysunek techniczny mam wrażenie, że ktoś chciał przyoszczędzić tnąc tulejki z rurki, zamiast wytoczyć je ładnie i spasowane bez nadmiernych luzów.
Edit:
Odległość pomiędzy środkami otworów w głowicy to 85mm.
Edit:
Odległość pomiędzy środkami otworów w głowicy to 85mm.
- Kim Son San
- Posty: 2018
- Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
- Model: ND
- Wersja: 200+
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Na 99% wezmę, ale nie w tym miesiącu
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Chciałbym wykorzystać bypass sterowany elektronicznie użyty w kopresorze.
Załączam informacje techniczną dotyczącą zaworu.
Jeżeli dobrze rozumiem to steruje się nim poprzez napięcię 0 - 5V.
Czy jest możliwość sterowanie tym zaworem przy użyciu DET III? Nie jestem ekspertem. Przeczytałem instrukcję DET III przy zastosowaniu FI. Wychodzi mi, że jedno wyjście (power output) sterowałoby wtryskiwaczami, drugie wyjście możnaby użyć do sterowania zaworem bypass. Czy dobrze kombinuję? Od czego uzależnić otwieranie zaworu, od TPS lub MAP?
Załączam informacje techniczną dotyczącą zaworu.
Jeżeli dobrze rozumiem to steruje się nim poprzez napięcię 0 - 5V.
Czy jest możliwość sterowanie tym zaworem przy użyciu DET III? Nie jestem ekspertem. Przeczytałem instrukcję DET III przy zastosowaniu FI. Wychodzi mi, że jedno wyjście (power output) sterowałoby wtryskiwaczami, drugie wyjście możnaby użyć do sterowania zaworem bypass. Czy dobrze kombinuję? Od czego uzależnić otwieranie zaworu, od TPS lub MAP?
- Załączniki
-
[Rozszerzenie pdf zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]
Mam wrażenie, że chcesz sobie skomplikować niepotrzebnie życie.
Trochę ubogi ten datasheet, ale wystarczy, żeby zrozumieć o co chodzi.
Podciśnieniowy bypass nie działa 0-1. Im ciśnienie w kolektorze jest bliższe atmosferycznemu tym bardziej bypass się zamyka. Potrzebowałbyś czegoś co wystawia sygnał 0-5V od ciśnienia bezwzględnego w kolektorze. 5V przy <20kPa do 0V przy 100kPa. Kolejne pytanie to jak powinien wyglądać przebieg tej funkcji (liniowa/wykładnicza/logartmiczna). Jaką średnice ma ta przepustnica?
Niby całkiem sprytne, ale chyba szkoda na to czasu.
Trochę ubogi ten datasheet, ale wystarczy, żeby zrozumieć o co chodzi.
Podciśnieniowy bypass nie działa 0-1. Im ciśnienie w kolektorze jest bliższe atmosferycznemu tym bardziej bypass się zamyka. Potrzebowałbyś czegoś co wystawia sygnał 0-5V od ciśnienia bezwzględnego w kolektorze. 5V przy <20kPa do 0V przy 100kPa. Kolejne pytanie to jak powinien wyglądać przebieg tej funkcji (liniowa/wykładnicza/logartmiczna). Jaką średnice ma ta przepustnica?
Niby całkiem sprytne, ale chyba szkoda na to czasu.
Jeśli liniowa, to można drugi mapsensor dorzucić i go bezpośrednio tam podłączyć (ew. przez jakiś układ konwersji napięcia typu dodaj stałą/odejmij stałą).
tfutfu99 pisze:Jeżeli dobrze rozumiem to steruje się nim poprzez napięcię 0 - 5V.
Na szybko spojrzałem, ale 0-5V liniowe dotyczy wyjścia TPS, który w nim siedzi. Na temat sterowania jest tam niewiele.
RS pisze:Kolejne pytanie to jak powinien wyglądać przebieg tej funkcji (liniowa/wykładnicza/logartmiczna).
Obawiam się, że to trzebaby obsłużyć w zamkniętej pętli. Wystawiasz kierunek na zawór i czytasz z jego TPS co się wydarzyło i jak bardzo
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
@Majkel
W dokumentacji faktycznie informacja jest jako output ale złącze jest 6-cio pinowe i nie widzę innej możliwości sterowania zaworem jak nie poprzez te wyjścia.
@RS
Teraz dopiero zdałem sobie sprawę, że wyjściem power out w Det III nie można sterować liniowo. Jaki ma być przebieg funkcji? Hmm, a wiesz jaki jest w bypassie z mini cooper?
W sumie podoba mi się propozocja Kuraka, wydaje się prosta w realizacji.
Przepustnica ma średnicę 60mm. Jeżeli baypass z mini ma taką samą średnicę to może podmianka na ten zawór byłoby też prostym rozwiązaniem
W dokumentacji faktycznie informacja jest jako output ale złącze jest 6-cio pinowe i nie widzę innej możliwości sterowania zaworem jak nie poprzez te wyjścia.
@RS
Teraz dopiero zdałem sobie sprawę, że wyjściem power out w Det III nie można sterować liniowo. Jaki ma być przebieg funkcji? Hmm, a wiesz jaki jest w bypassie z mini cooper?
W sumie podoba mi się propozocja Kuraka, wydaje się prosta w realizacji.
Przepustnica ma średnicę 60mm. Jeżeli baypass z mini ma taką samą średnicę to może podmianka na ten zawór byłoby też prostym rozwiązaniem
Mikołaj
tfutfu99, z jakiego samochodu pochodzi w ogóle ten kompresor? Nie spotkałem się ani z takimi kolektorami ani bypassem na krokowcu.
RS A ja byłem przekonany, że podciśnieniowy bypass ma działanie bardzo zbliżone do 0-1 Jeśli dobrze pamiętam to czytałem kiedyś, że wartością graniczną jest 5 cali słupka rtęci czyli coś ok. 0,17 bara podciśnienia. Możesz sprawdzić jak to u Ciebie wygląda i ew. nagrać film? (a trzeba było dokładniej przyjrzeć się w Kielcach )
RS A ja byłem przekonany, że podciśnieniowy bypass ma działanie bardzo zbliżone do 0-1 Jeśli dobrze pamiętam to czytałem kiedyś, że wartością graniczną jest 5 cali słupka rtęci czyli coś ok. 0,17 bara podciśnienia. Możesz sprawdzić jak to u Ciebie wygląda i ew. nagrać film? (a trzeba było dokładniej przyjrzeć się w Kielcach )
@rogi kupiłem sam kompresor i nie wiem dokładnie z jakiego mercedeso jest ale tu masz podobny [URL=http://allegro.pl/mercedes-w-204-1-8-sprezarka-kompresor-turbina-271-i3411360118.html]allegro[/URL]
tfutfu99 pisze:Hmm, a wiesz jaki jest w bypassie z mini cooper?
Pojęcia nie mam, ale działa.
tfutfu99 pisze:Przepustnica ma średnicę 60mm. Jeżeli baypass z mini ma taką samą średnicę to może podmianka na ten zawór byłoby też prostym rozwiązaniem
Od mini ma na pewno <40mm, coś około 30-35mm.
rogI pisze: z jakiego samochodu pochodzi w ogóle ten kompresor?
To CHYBA M65 w wykonaniu dla merca.
rogI pisze:że wartością graniczną jest 5 cali słupka rtęci czyli coś ok. 0,17 bara podciśnienia.
Trzeba by mieć pompkę do podciśnienia, wakuometr i dokonać obserwacji. Musze się zorientować czy jestem jestem w stanie zdobyć te gadżety i spróbować dla zaspokojenia własnej ciekawości to zanalizować.
Generalnie trudno mi ocenić na ile działanie nie 0-1 jest efektem ubocznym tego, że jest sterowany mechanicznie-podciśnieniowo, a tego, że tak powinno być.
rogI pisze:Możesz sprawdzić jak to u Ciebie wygląda i ew. nagrać film? (a trzeba było dokładniej przyjrzeć się w Kielcach
To doświadczenie na nieobciążonym silniku jest raczej niewykonalne, a podczas jazdy trudno nagrywać, żeby jeszcze jakoś skorelować pozycję zaworu motylkowego i ciśnienie.
Edit:
Znalazłem coś takiego:
http://www.ni.com/pdf/manuals/Throttle_Driver_UM_RevB.pdf
Wg tego sterowanie ETB odbywa się dzięki mostkowi H i odczytowi pozycji w zamkniętej pętli.
Boschowskie ETB bierze do 10A przy zmianie pozycji.
Edit2:
Zastanawia mnie co miał ktoś na myśli pisząc "Throttle position sensor is redundant", może chodziło mu o to, że dodatkowy TPS jest zbędny.
Edit3:
Ostatnio jak byłem na szrocie pod moje nogi wpadło jakieś ETB od Renaulta, nabyłem je za zawrotną kwotę 2pln. Jak dobrze pójdzie to je zobaczę jutro czy jest w ogóle sprawne i może będzie materiał na eksperymenty.
tfutfu99 pisze:@Majkel
W dokumentacji faktycznie informacja jest jako output ale złącze jest 6-cio pinowe i nie widzę innej możliwości sterowania zaworem jak nie poprzez te wyjścia.
Nie wiem jak można sterować zaworem przez wyjścia TPS Druga strona dokumentacji jest dość jasna. Z 6 pinów 4 wykorzystuje TPS. Vref, masa i 2 wyjścia liniowe. Pozostałe 2 opisane jako motor+ i motor- to zapewne sterowanie przepustnicą. Dla mnie to brzmi jak najnormalniejszy PWM 12V.
RS pisze:Edit2:
Zastanawia mnie co miał ktoś na myśli pisząc "Throttle position sensor is redundant", może chodziło mu o to, że dodatkowy TPS jest zbędny.
Może chodzić o tą konstrukcję TPSa z podwójnym wyjściem 0-5V i 5-0V dla 0-90 stopni.
RS pisze:To CHYBA M65 w wykonaniu dla merca.
Chyba też tak mi się wydaje.
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
To doświadczenie na nieobciążonym silniku jest raczej niewykonalne, a podczas jazdy trudno nagrywać, żeby jeszcze jakoś skorelować pozycję zaworu motylkowego i ciśnienie.
RS, masz rację. Pamiętałem jednak, że kiedyś widziałem film z pracy bypassa przy obciążeniu. I udało się go odkopać:
Z tego co widać i słychać to dużo było WOT więc zawór nie zdążył się nawet otwierać momentami I nie wiemy jakie było vacuum. No ale jakiś pogląd na sytuację jest. A żeby było śmieszniej to film został nagrany przez naszego klubowicza jakieś 4 lata temu.
Generalnie trudno mi ocenić na ile działanie nie 0-1 jest efektem ubocznym tego, że jest sterowany mechanicznie-podciśnieniowo, a tego, że tak powinno być.
I to jest ciekawe pytanie Ale ważne, że działa. I ja bym elektroniki tutaj żadnej nie angażował.
EDIT:
Zrobiłem mały risercz nt. bypassów. Dowiedziałem się, że we wczesnych rocznikach ('02-'04) występował tzw. efekt yoyo przy ok. 2500-3000rpm. Poza tym nie występowała w nich śruba regulacyjna służąca do ustawienia stopnia zamknięcia zaworu przez co możliwe było jego niedomknięcie nawet przy WOT. W późniejszych rocznikach problem wyeliminowano ale są też dostępne aftermarketowe zawory z twardszą sprężyną zamykające się przy 6psi podciśnienia (ok. 0,41bara). Niestety kosztują ca. 120 dolków.
Poniżej OEM bypassy. Po lewej najstarszy, w środku już poprawiony, z prawej najnowszy.
The first model was in use until at least 5/2003, the second version has different screws, same body (casting), same spring, in use during early model 2004; the latest (start date unknown, 2005 for sure) has a different body, stop limiter, and spring.
Może umówmy się, że będziemy używać ciśnienia bezwzględnego w kPa (atmosferyczne 100kPa), żeby uniknąć nieporozumień.
Dorwałem się do ETB z jakiegoś Renaulta. Pod tps jest przekładnia i najzwyklejszy silnik DC.
Zrobiłem prosty generator PWM, częstotliwość 125Hz. Do utrzymania w pełni otwartej przepustnicy potrzeba wypełnienia około 50%. Budowa sterownika działającego w zamkniętej pętli to moim zdaniem strata czasu, żeby używać tego zamiast bypassu to, ale może warto, jeżeli nie trzeba nic rzeźbić i wszystko jest P'n'P.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-4f-X8Absl4&feature=youtu.be[/youtube]
majkel pisze:Dla mnie to brzmi jak najnormalniejszy PWM 12V.
Dorwałem się do ETB z jakiegoś Renaulta. Pod tps jest przekładnia i najzwyklejszy silnik DC.
Zrobiłem prosty generator PWM, częstotliwość 125Hz. Do utrzymania w pełni otwartej przepustnicy potrzeba wypełnienia około 50%. Budowa sterownika działającego w zamkniętej pętli to moim zdaniem strata czasu, żeby używać tego zamiast bypassu to, ale może warto, jeżeli nie trzeba nic rzeźbić i wszystko jest P'n'P.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-4f-X8Absl4&feature=youtu.be[/youtube]
RS pisze:Budowa sterownika działającego w zamkniętej pętli to moim zdaniem strata czasu, żeby używać tego zamiast bypassu to,
+1. W końcu to ma po prostu odciąć/zapiąć kompresor
Ale wpadło mi do głowy inne zastosowanie... Jakby tak tempomacik popełnić ?
Po
em
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
majkel pisze:Jakby tak tempomacik popełnić ?
Pracuję nad tym, szefie, bo przecież what can possibly go wrong