Geometria - jakie ustawienia?

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

14 gru 2014, 14:17

Przeszukałem forum ale nigdzie nie znalazłem informacji w jedynym miejscu na temat ustawień geometrii.
To czego szukam, to: jak macie ustawione kąty u siebie, co wam to dało, czy zmiana na była sensowna a jeśli tak to np. jakim kosztem się odbyła :D
Jakie preferujecie ustawienia na tor a jak na codzień?
Taki wolny temat do wpisywania swoich doświadczeń...
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1915
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

14 gru 2014, 15:06

Jam mam wg ustawień Flyin Miata, mega progres in plus, auto stało się bardziej przewidywalne na torze i poza nim

http://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

21 gru 2014, 15:35

A ktoś kombinował może z mniejszym/większym negatywem niż 1-1,5 stop.?
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

21 gru 2014, 18:31

wieksze katy przydaja sie przy wyzszych predkosciach np na torze Poznan gdzie zakrety pokonuje sie nawet z predkosciami 160km/h. dla zakretow do 100km/h 1,5 stopnia raczej powinien starczyc. bardziej bym podazyl w rozbieznosci zbieznosci wieksze niz katy. to daje znacznie wiecej i duzo szybciej daje sie odczuc roznice w prowadzeniu.np auto nei skreca dajemy rozbieznosc na przodzie po -20 minut na strone i zaczyna ochoczo skrecac. albo auto szybko traci przyczepnosc kol tylnych napedzanych wiec dajemy zbieznosc na tyle po plus 20 minut na strone i juz jest lepiej.
dodtkowo twardosc zawieszenia czy twardosc bokow opon ma wplyw na to jak powinnismy ustawiac katy kol.
gdy mamy r888 czy ad08r to potrzebne sa duzo mniejsze negatywy niz przy cywilnych miekkich uhp np rainsportach.
wiec lepiej zainwetowac w r888 i dac mniejsza katy co wplynie pozytywnie na droge hamowania i trakcje na prostej.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2014, 6:07 przez piwo, łącznie zmieniany 2 razy.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

21 gru 2014, 18:39

Fajnie. To teraz gdzie się wybrać żeby wiedzieli co te słowa po angielsku znaczą i żeby to poprawnie ustawili ?
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1915
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

21 gru 2014, 18:50

Myślę że każdy ogarnięty diagnosta to ogarnie, u mnie tak było
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

22 gru 2014, 11:43

Lucas Z pisze:Myślę że każdy ogarnięty diagnosta to ogarnie, u mnie tak było
Nawet mało ogarnięty ogarnie. Jedyny problem jest z tym, że Ci mniej ogarnięci zawsze "wiedzą lepiej" i nie chcą Cię słuchać. Mówisz, co chcesz, a oni robią po swojemu, bo "tak mają w programie napisane dla tego modelu" :/
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

22 gru 2014, 12:25

to prawda. taka sytacja mnie wlasnie najczesniej spotyka na stacjach diagnostycznych. jesli chce sie wlasne ustawienia to zazwyczaj jest obrazanie sie diagnosty, przemadrzania a czasami i wyzywanie.zazwyczaj konczy sie wlasnie tak ze diagnosta robi to po swojemu i zada na koniec kase za zle wykonane zadanie (wg diagnosty dobrze).
ogolnie temat geometrii w Polsce to jest spore tabu i jest malo teamtow na ten temat. rzadko kiedy mozna przeczytac co zmienia rozbieznosc czy zbieznosc przy dodawaniu gazu a jak przy odpuszczaniu gazu, co daje duze a co male wyprzedzenie sworznia zwrotnicy) jakie negatywne efekty daja duze negatywy kol itd.
a szkoda bo to warto zglebiac.
zazwyczaj konczy sie na tym by ustawic tak geometrie by nie zjadalo opon albo tak by stabilnie prowadzilo sie auto na prostej.
zakrety sie pomija w rozwazanich.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

22 gru 2014, 12:53

No właśnie po to ten temat abyśmy mogli wymienić się doświadczeniami. :kciuk:

Mi Panowie w feu vert tak ustawili geometrię, że musiałem jechać cały czas z kierownicą mocno skręconą w lewą stronę... Jak pojechałem na reklamację, to usłyszałem, że "komputer tak pokazuje i tak ma być"..Na szczęscie są inni(wymenieni w temacie "książka adresowa" jeśli dobrze pamiętam)
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

22 gru 2014, 13:11

Omijaj Feu Vert szerokich łukiem - tych kompletnie niekumatych praktykantów na 3-miesięcznych umowach...
PiotrekR
Posty: 503
Rejestracja: 16 mar 2011, 20:12
Lokalizacja: Warszawa

22 gru 2014, 13:23

Ja zrobiłem ostatnio ustawieni z FM. Po Jastrzębiu słabo mi się jeździło, samochód był dość podsterowny. Z drugiej strony na Ułężu nic takiego nie obserwowałem, pewnie z powodu bardziej przyczepnego asfaltu i innego charakteru próby. Planuję jeszcze potestować i w razie czego ustawić zbieżność przodu na 0.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

22 gru 2014, 13:37

Wlasnie o to mi chodzilo zadajac pytanie, gdzie sie udac z tym tematem. Na wymiane oleju nie jezdze do FeuVert etc, a co dopiero na geometrie :)

Ktos poleca jakis warsztat w Wawie ktory ustawi tak jak im sie powie ?
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

22 gru 2014, 13:55

Polecam ten temat jeśli szukasz konkretnych adresów:
viewtopic.php?f=27&t=2266&start=30
Snabb
Posty: 211
Rejestracja: 08 lut 2011, 23:57
Model: NA
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna

28 gru 2014, 8:42

Z 949racing:

"Supermiata Street Alignment

For most street driven Miatas, tire wear is the most important parameter. Excess toe in or out will usually cause more tire wear than somewhat aggressive camber will. The OEM alignment numbers with more rear camber than in front, are designed to induce a bit of understeer. Lawyers ultimately dictate the OEM alignment, not the clever engineeers that designed the suspension. The actual suspension geometry is designed to require greater front than rear camber. The SuperMiata Street Alignment will generally result in no increase in tire wear over OEM and possibly a reduction in tire wear if you occasionally load the tires to maximum cornering forces. In general, this Street alignment is conservative and intended for cars that never slide their tires and spend almost no time at maximum conrnering loads.

NOTE: This alignment will require a slightly larger front sway bar. NB factory, FM or Racing Beat 1" solid bars will work. The RB 1.125 bar is to much for normal street tires (>240 treadwear). The Street Alignment may cause a 100% stock Miata to oversteer, or be too "loose".

>=5.25" front pinch weld height


Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16"

Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8"

SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)

In general, the Dual Duty alignment is intended for cars that will occasionally reach the limits of traction and slide the tires but don't want to give up too much tire wear for daily driving.

>=12" front ride height (measured hub center to fender)

>=4.75" front pinch weld height

Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0

Rear camber : -1.7°
Rear total toe: 0 for track use. + 1/8" for autocross


SuperMiata Race Alignment

The Race Alignment is intended to win national championships. YRMV
Best suited for high grip tires such as Hoosier DOT, Toyo RR, etc

<=12.0"

3.75~ 4.5" front pinch weld height. Xida's tend to work best for competition use with front pinch weld height close to 4.2".

Front camber: -3.5° (or as close as you can get to it)
Caster: >+4.5° or max available once you reach camber targets
Front total toe: 0

Rear camber : -3.0°
Rear total toe: +1/16~1/8" "
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

28 gru 2014, 10:26

Nastawy super miata race maja starsznie duze nagatywy - to chyba jest dla bardzo szybkich prob, jakich nie uswiadczymy na polskich obiektach?

Ja caly sezon szczurem przejezdzilem na 1°15' przod, 1°45' tyl (zbieznosci zerowe) i bylem zadowolony...
Awatar użytkownika
Rockatansky
Donator
Donator
Posty: 1977
Rejestracja: 06 mar 2012, 13:39
Lokalizacja: W-wa - St.Miłosna

28 gru 2014, 10:30

Qbatron pisze:Ja caly sezon szczurem przejezdzilem na 1°15' przod, 1°45' tyl (zbieznosci zerowe) i bylem zadowolony...


W poprzednim sezonie miałem podobne nastawy (1"45'/1"45') i mogę potwierdzić, że na nasze próby było ok.
Rockatansky

I miejsce w generalce MMC 2016 klasa 1.8/2.0
I miejsce w generalce MMC 2014 klasa 1.6
IV miejsce w generalce MMC 2013 klasa N/A
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

28 gru 2014, 23:03

Qbatron pisze:Ja caly sezon szczurem przejezdzilem na 1°15' przod, 1°45' tyl (zbieznosci zerowe) i bylem zadowolony...


A jeździłeś na Poznaniu, bo on trochę weryfikuje te "drogowe" nastawy ? ;)
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

29 gru 2014, 9:21

Nie jezdzilem na poznaniu, I pewnie nie bede mal okazji. Stad takie wlasnie nastawy.
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

29 gru 2014, 10:32

remik, pytanie: czy do użytku miasto/pozamiejskie winkle (zakładam że pokonywane z prędkością dozwoloną +20-30km/h) oraz prób torowych typu Ułęż/Debrzno/kartingi, warto dążyć do nastawów jakie sprawdzają się na Poznaniu?
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Do[Man]
Donator
Donator
Posty: 829
Rejestracja: 03 lut 2013, 11:44
Model: NA
Lokalizacja: Gdańsk/Kutno

29 gru 2014, 12:27

Dżunior pisze:remik, pytanie: czy do użytku miasto/pozamiejskie winkle (zakładam że pokonywane z prędkością dozwoloną +20-30km/h) oraz prób torowych typu Ułęż/Debrzno/kartingi, warto dążyć do nastawów jakie sprawdzają się na Poznaniu?

+1
Większość z tutaj piszących nigdy nie była i prawdopodobnie nie będzie na TP ( czego osobiście im nie życzę)
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

29 gru 2014, 12:50

Dzięki za pomocne odpowiedzi. A czy wysokość zawieszenia ma wpływ na ustawianie geometrii? np. im niżej tym większy negat itp...?
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

29 gru 2014, 13:34

Wysokość zawieszenia musi mieć wpływ na kąty. Aczkolwiek, zglebione Miaty mają duże kąty, bo im się koła nie mieszczą pod błotnikiem, a nie dlatego, że takich potrzebują (choć zwykle to idzie w parze, ale to różne powody). Niemniej, od wysokości zawieszenia zależy zwykle jego miękkość, a co za tym idzie, kąty pochylenia samochodu w zakrętach, stopień przyczepności, balans sterowności itd. A to wymaga innej nastawy całej geometrii. Jakiej innej, to już osobny temat (tu niech się wypowiedzą Ci, co przerobili temat na własnej Miacie), ale na pewno innej :)
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

29 gru 2014, 15:38

Dżunior pisze:remik, pytanie: czy do użytku miasto/pozamiejskie winkle (zakładam że pokonywane z prędkością dozwoloną +20-30km/h) oraz prób torowych typu Ułęż/Debrzno/kartingi, warto dążyć do nastawów jakie sprawdzają się na Poznaniu?


Nie warto , najlepiej ustawiać pod imprezę - ale imho - jakiś kompromis, szczególnie jeśli o karting chodzi można wypracować .

Na Poznaniu -3,5 z przodu w autach tylnonapędowych to jest w sumie standard , na kartingi i szybkie próby gdzie średnia V jest między 70 a 90 km/h - to pewnie - 2,15 można spokojnie ustawiać . U mnie np. w Gostyniu tył więcej niż -2 się nie sprawdził, ale ważne tutaj były opony ...
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

17 lut 2015, 10:43

Panowie, a jakie ustawienia zwrotnicy bo widzę, ze wspominacie o kpk i zbieżności a zwrotnica jakos nie. 4,5 -5?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

22 lut 2015, 10:01

Hej, jadę na geometrię w środę i nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi odnośnie optymalnego ustawienia Miaty. Czy ustawienie FM super miata dual duty( Daily car + recently race) będzie ok?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

22 lut 2015, 11:07

odnalazłem jeszcze jeszcze kilka ustawień ale generalnie są zbieżne z tym co piszą chłopaki wyżej
viewtopic.php?t=1435
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

22 lut 2015, 11:12

Dzięki za podopwiedź, następny link i następne ustawienia. Ktoś coś może polecić? 1raz na miesiąc tor + weekendowe jazdy wycieczkowe.

EDIT:
Ok, poczytałem uważnie jeszcze raz i znalazłem dwa najbardziej popularne ustawienia chyba:

Ustawienie 1

Pochylenie kół przód: -2*, (lub tak blisko jak można się do niego dostać)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: >4*
Zbieżność przód: 0

Pochylenie kół tył: -1,7*
Zbieżność tył: 0

-------------------------------

Ustawienie 2

Pochylenie kół przód: -1*
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: 5*
Zbieżność przód: 1/16 " , 0,15 °

Pochylenie kół tył: -1,5*
Zbieżność tył: 1/16", 0.15°

Pochylenia są podobne ale jest różnica w zbieżności. Kompletnie się na tym nie znam i nigdy tego nie robiłem. Ktoś doradzi laikowi?

Drugie pewnie proste pytanie. Na codzienną jazdę mam 16', na pojeżdżawki będę miał 15'. Czy jest różnica z jakimi kołami i oponami pojadę zrobić geometrię?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

22 lut 2015, 17:13

zbiezny tyl czyli w plus poprawia trakcje na zakrecie. zbieznosc z tylu ustawiona w zero powoduje gubienie trakcji w luku. zbiezny w plus przod powoduje stabilne prowadzenie na prostej i koleinach i niechetne skrecanie, auto chetniej wyjezdza przez przod. rozbiezny przod w minus auto bardziej chetnie skreca i robi sie bardziej nerwowe na prostej (myszkuje na koleinach).
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

22 lut 2015, 17:22

Ja dodam, że w ustawieniu 1 masz większy negatyw z przodu niż z tyłu, co mogłoby pomóc w wolniejszych sekcjach (nawroty, beczki, ciasne 90*), gdzie lekki uślizg tylniej osi jest czasem wskazany, natomiast w szybkich łukach pierwsze co zacznie puszczać to tylnia oś, więc trzeba będzie być czujnym i ostrożnym oraz szybkim z kontrą, dużo pracy kierownicą.
Obrazek
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

22 lut 2015, 22:09

Czyli jedym słowem ustawienie 2 powinno być bardziej optymalne tak?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
ODPOWIEDZ