Geometria - jakie ustawienia?

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
rachey
Posty: 785
Rejestracja: 21 lip 2013, 13:18
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Gliwice

04 maja 2015, 10:18

Zna ktoś jakiegoś szpeca od geometrii w okolicach Katowic/Gliwic?
Jakoś mam pecha - oddałem w Gliwicach to się maszyna spieprzyła, w innym serwisie powiedzieli, że oni tylko z maszyny ustawiają, a nie swoje nastawienia, a mój mechanik zapomniał ustawić jak oddałem do niego samochód na przegląd,
Soul Red NB- kiedy mózg mówi ND, ale portfel mówi NB
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

05 maja 2015, 0:21

nickesh v2.0 pisze:A co do Twoich pytań, Czester, to zmiana kół (i opon) nie sprawi, że geometria się "rozreguluje", czy coś w tym stylu (nie trzeba jej od nowa ustawiać)

moze i sie nie rozreguluje, ale przy zmianie srednicy kola chyba powinny sie zmienic katy nachylenia? :?

rachey pisze:Zna ktoś jakiegoś szpeca od geometrii w okolicach Katowic/Gliwic?

szpeca nie znam. ja robilem w bomie: przy biurku dowiedzialem sie, ze obnizonych nie zrobia, ale jak powiedzialem, ze mam swoje nastawy, to juz byla inna rozmowa, sam "ustawiacz" troche pesymistycznie do wszystkiego podchodzil (pewnie srub sie nie bedzie dalo odkrecic itp, itd). w sumie nie mam tego, co planowalem bo sie nie do konca dalo tak ustawic, wiec skonczylo sie wiekszym negatywem przodu niz tylu :( nie pamietam, ale chyba tez wyplacilem sie za to 180zl :roll:
jak zaloze polibushe to bede chcial sprawdzic w innym miejscu, wiec jesli ci sie nie spieszy, to poczekaj troche... chyba, ze dac ci namiary i ty sprawdzisz :mrgreen:
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

05 maja 2015, 0:26

R.E.D. pisze:moze i sie nie rozreguluje, ale przy zmianie srednicy kola chyba powinny sie zmienic katy nachylenia?

Kąty to niekoniecznie, ale zbieżności na pewno. A kąty muszą być inne przy różnych wysokościach zawieszenia. Trochę brakuje tych danych przy wrzucanych nastawach w tym wątku.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

05 maja 2015, 7:01

przy tej samej feldze, ale z wieksza opona zbieznosc raczej chyba sie nie zmieni

w sumie mam zle porownanie bo zalozylem felgi z wieksza opona i o mniejszym et - mialem wrazenie, ze kola sie bardziej pochylily, ale pewnie bardziej przez to, ze wieksze ramie bardziej ubilo sprezyne...
Obrazek
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

05 maja 2015, 8:47

R.E.D. pisze:
nickesh v2.0 pisze:A co do Twoich pytań, Czester, to zmiana kół (i opon) nie sprawi, że geometria się "rozreguluje", czy coś w tym stylu (nie trzeba jej od nowa ustawiać)

moze i sie nie rozreguluje, ale przy zmianie srednicy kola chyba powinny sie zmienic katy nachylenia? :?
Co to za dziennikarskie wyrywanie zdania z kontekstu? :bicz: :lol:

Oryginał brzmiał tak:
nickesh v2.0 pisze:(...) zmiana kół (i opon) nie sprawi, że geometria się "rozreguluje", czy coś w tym stylu (nie trzeba jej od nowa ustawiać), ale za to na różnych kołach auto może się inaczej zachowywać przy tych samych nominalnych parametrach (chyba nawet bardzo różnie).
Więc jak najbardziej, zgadzam się z Tobą, R.E.D. i jeśli to nie było do końca czytelne, wyjaśniam, że chodziło mi o to, że sama zmiana kół nie powoduje rozregulowania geometrii (np. po założeniu z powrotem poprzednich kół nie będzie żadnej zmiany), ale nie koniecznie geometria ustawiana na jednym komplecie kół będzie odpowiednia dla innego zestawu.

Teoretycznie każda zmiana w aucie może wymagać zmian geometrii. Nie tylko kół. W poważnych wyścigach robi się to choćby po zmianie ustawień dyfra, zawieszenia, po dodaniu mocy albo zmianie siły docisku. Ale schodząc na ziemię - w przypadku MX-5 na poziomie MMC, jak wrzucasz nowe koła, które nie różnią się drastycznie od poprzednich, a nie jesteś jakimś pedantem, to chyba nie musisz od razu lecieć na geometrię. Ja bym raczej sprawdził, jak to jeździ i czy przypadkiem nie lepiej niż na poprzednim komplecie ;)
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

05 maja 2015, 21:22

zacytowalem tylko poczatek bo z reszty mozna wywnioskowac, ze sie nie zmieni, a inne zachowanie bedzie raczej przez np opone lub wage felgi ;)

ja przechodzilem z 195/50 na 185/60, wiec roznica w srednicy juz byla zauwazalna :mrgreen:
...teraz sie obawiam jak to moze skakac na koleinach bo na horyzoncie widac 215 :shock:
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2015, 13:56

nickesh v2.0 pisze:Więc jak najbardziej, zgadzam się z Tobą, R.E.D. i jeśli to nie było do końca czytelne, wyjaśniam, że chodziło mi o to, że sama zmiana kół nie powoduje rozregulowania geometrii (np. po założeniu z powrotem poprzednich kół nie będzie żadnej zmiany), ale nie koniecznie geometria ustawiana na jednym komplecie kół będzie odpowiednia dla innego zestawu.

Teoretycznie każda zmiana w aucie może wymagać zmian geometrii. Nie tylko kół. W poważnych wyścigach robi się to choćby po zmianie ustawień dyfra, zawieszenia, po dodaniu mocy albo zmianie siły docisku. Ale schodząc na ziemię - w przypadku MX-5 na poziomie MMC, jak wrzucasz nowe koła, które nie różnią się drastycznie od poprzednich, a nie jesteś jakimś pedantem, to chyba nie musisz od razu lecieć na geometrię. Ja bym raczej sprawdził, jak to jeździ i czy przypadkiem nie lepiej niż na poprzednim komplecie


No właśnie w tym jest myk. Jeśli ustawiasz parametry (nawet seryjne z maszyny) na seryjnym zawieszeniu, a potem w magiczny sposób pojawią Ci się spręzyny obniżajace wysokość o na przykład 20mm to w efekcie bez regulacji nastaw dostajesz setup zachowujący się zupełnie inaczej niż na seryjnych nastawach. Dlatego przy ustawianiu ustawiacz mierzy wysokość i do niej nastawy przelicza.
Analogicznie jak sobie ustawisz zbieżność na na przykład 1/8" a potem załozysz koła o istotnie innej średnicy to w efekcie nie masz już pierwotnej 1/8" i aby ją z powrotem mieć musisz powtórnie regulację wykonać.
To nie jest do końca tak, że na różnych gratach inaczej się buda zachowuje tylko zmieniając graty mimowolnie zmieniasz nastawy, w tą stronę :D

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

06 maja 2015, 14:58

Wcześniej pytałem o to w czaterii działu technicznego, ale tutaj jest chyba bardziej odpowiednie miejsce.

Próbuję rozkminić, czy da się na ślepo (bez pomiarów) zwiększyć negatyw przednich kół "na maksa". O ile dobrze kombinuję, służą do tego dwie śruby na dolnym wahaczu. "Przednia śruba" (tutaj przykład na lewym przednim kole):

1. Luzuję blokadę (nakrętkę).
2. Przekręcam śrubę o kilka stopni (na główce śruby są kreski wyznaczające skalę).
3. Dokręcam blokadę.

Obrazek

To samo robię z "tylną śrubą" (na zdjęciu tym razem prawe przednie koło):

Obrazek


To teraz moje obawy i wątpliwości:

A) Czy kręcąc tą przednią i tylną śrubą napotkam jakiś opór na końcu skali, czy jest możliwość, że to przekręcę dalej, gdy np. źle ocenię podziałkę pod rdzą na śrubie?

B) Co mi grozi, jeśli wyjdę poza skalę? Kiepska geometria, którą będę mógł sobie zaraz pojechać ustawić profesjonalnie, czy może mi np. odpaść koło, czy coś w tym stylu? :D

C) Czy zmieniając kąt pochylenia w ten sposób (przekręcając przednią i tylną regulację o ten sam kąt), zmienię też kąt pochylenia zwrotnicy? Jeśli tak, to rozumiem, że bez pomiarów i korekty pochylenia zwrotnicy się nie obejdzie, więc olewam sprawę.

D) Czy na rysunku porąbałem kierunki zmiany regulacji?

Z góry dzięki za odpowiedzi NA TE PYTANIA. Proszę bez offtopów :twisted:
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

06 maja 2015, 18:22

:facepalm: nickesh.... krótko i na temat :

nickesh v2.0 pisze:czy da się na ślepo


Geometrii nie robi się na ślepo, od tego są odpowiednie narzędzia i wiedza.
Proszę Cię :facepalm:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

06 maja 2015, 18:32

Heh, no wiem, że geometrii nie robi się na ślepo. Pytałem, czy da się podkręcić sam negatyw na maksa, bez ruszania reszty. Znam obecne ustawienie i pomysł polegał na chwilowym zmniejszeniu same kąta pochylenia koła. Gdyby to działało tak, że jest tam gdzieś jedna konkretna śrubka, która pozwoli mi ustawić jeden tylko paramter oraz nie dałoby się przekroczyć maksymalnego ustawienia, to oznaczałoby, że można przestawić negatyw do maksymalnego odchylenia w identyczny sposób, jak na stacji z pomiarem - po prostu na maksa.

No, ale rozumiem, że nie da się tego zrobić bez wpływu na pozostałe ustawienia, więc tak jak na początku napisałem - nie tykam tego. I to jest odpowiedź na moje pytania.
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2015, 20:03

Panowie, u mnie wszystkie śruby zapieczone i tył nie do ruszenia. Ile jest tych śrub z tyłu i co jeszcze powinienem przy okazji wymienić(całą tuleje??)
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2015, 20:18

kermit01 pisze:i tył nie do ruszenia.

Zazwyczaj nie ma tych śrub nie do ruszenia. Dobre środki penetrujące i czas. Niektóre serwisy jako ostatnią deskę ratunku stosują grzanie indukcyjne.
kermit01 pisze:i co jeszcze powinienem przy okazji wymienić(całą tuleje??)

Jeśli nikt się z nimi nie siłował to reszta powinna być w porządku. Jak była próba na siłę to tuleje mogą być do wymiany bo guma zerwana.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2015, 20:23

majkel pisze:
kermit01 pisze:i tył nie do ruszenia.

Zazwyczaj nie ma tych śrub nie do ruszenia. Dobre środki penetrujące i czas. Niektóre serwisy jako ostatnią deskę ratunku stosują grzanie indukcyjne.
kermit01 pisze:i co jeszcze powinienem przy okazji wymienić(całą tuleje??)

Jeśli nikt się z nimi nie siłował to reszta powinna być w porządku. Jak była próba na siłę to tuleje mogą być do wymiany bo guma zerwana.

Po
eM

Na arkuszowej piekli i nic nie dało tak wiec chyba trzeba zastosować środki ostateczne :)
ols
Donator
Donator
Posty: 671
Rejestracja: 29 lip 2013, 13:27
Model: NA
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2015, 20:35

kermit01 pisze:Panowie, u mnie wszystkie śruby zapieczone i tył nie do ruszenia. Ile jest tych śrub z tyłu i co jeszcze powinienem przy okazji wymienić(całą tuleje??)

4 z tyłu, tyle samo z przodu.
kacper-k48
Posty: 230
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

12 kwie 2016, 9:37

Panowie,

Czy przy sporo obniżonym aucie ustawienia z flyin miata będą możliwe do uzyskania ?

I nurtuje mnie jedno pytanie. Wiadomo, różnica miedzy 15" a 16" jest ale czy ET przy takim samym rozmiarze koła też ma jakieś znaczenie ?
Obrazek
maciek01
Donator
Donator
Posty: 743
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:22
Model: Inny
Wersja: Fiesta ST
Lokalizacja: Gdańsk

12 kwie 2016, 9:50

zależy ile to sporo i jakie masz koło
#miatarri
kacper-k48
Posty: 230
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

12 kwie 2016, 10:01

No lewarek pod progi mi nie wchodzi, przednia dokladka 2,5 palca od ziemi. Będę ją podnosił ale dopiero jak bede miał 16" felgi żeby to jakoś spasować i teraz kolejne pytanie czy podniesienie auta o 1cm znacząco wpłynie na ustawione parametry ?
Obrazek
maciek01
Donator
Donator
Posty: 743
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:22
Model: Inny
Wersja: Fiesta ST
Lokalizacja: Gdańsk

12 kwie 2016, 10:28

no to na moje oko nie ma szans na negatywy -1 i -1.5 przy takiej glebie
#miatarri
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

12 kwie 2016, 10:30

przy mojej glebie minimalny negatyw był w okolicach -2 :D
kacper-k48
Posty: 230
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

12 kwie 2016, 10:37

kammich pisze:przy mojej glebie minimalny negatyw był w okolicach -2 :D



Myslę, że mam podobną glebe do Twojej :P ale bedę trochę podnosił.

Teraz pytanie jak mam ustawić żeby było dobrze :ryjezesmiechu:
Obrazek
Awatar użytkownika
damiansd4hide3
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2014, 9:37

14 kwie 2016, 13:49

Trochę tu poczytałem, trochę poczytałem na innych forach o geometriach i zamierzam jechać wkrótce na geometrię i ustawić pod takie paramtery które również w symulatorze ustawiłem i się sprawdzają na zakrętach :_) na żywo przetestyję to napiszę konkret jak samochód się zachowuje itp. Jeśli ktoś to rzeczywiście dobrze ogarnie.
Moje koła 205/45 R16 szer. 7.5J Zawias seria

Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe-out: 1/16”
Rear
Camber: 1.4 degrees negative
Toe-in: 1/16"
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

14 kwie 2016, 14:37

We wcześniejszych postach w tym wątki jest chyba wszystko, co można powiedzieć na temat tych trzech parametrów. Wyprzedzenie zwrotnicy pociągniesz nawet do 7 stopni, jak się postarasz.
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

14 kwie 2016, 17:45

Wszystko zależy od wysokości zawieszenia. Jak włożyłem bikki i eibach to ledwo 6* ustawiłem na wsz

Wysłane z mojego Venue 7 3730 przy użyciu Tapatalka
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
damiansd4hide3
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2014, 9:37

28 kwie 2016, 1:13

Ustawiłem geometrię, jednak zmieniłem trochę zdanie.
Przy okazji polecam dla osób z okolic NOWEGO SĄCZA, firmę King Soft. Tanio policzyli a ustawiali 2 godz dokładnie i wedle moich zaleceń :)

moje ustawienia By "damiansd4hide3"

Przód:
Pochylenie kół: -1 stopień Negatyw
Wyprzedzenie kąta zwrotnicy: 5.45 stopnia
Zbieżnośc: -15 Minut Rozbieżny

Tył:
Pochylnie kół: -1 stopień Negatyw
Zbieżność: +15 Minut Zbieżny

Będę testował, na razie nie ma odpowiedniej pogody. Ale na tyle ile udało się mi sprawdzić to dużo lepsza trakcja niż wczesniej :)
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2016, 14:51 przez damiansd4hide3, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

28 kwie 2016, 5:15

zbieznosc opisujemy na plusie, rozbieznosc na minusie. troche mylacy ten twoj opis.
powinno byc zbiezny calkowicie +15minut (no chyba ze te 0,15 to 1/6667 stopnia czyli kolo 10 minut ale mysle ze nie o to chodzilo) i rozbiezny calkowicie -15minut
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

28 kwie 2016, 6:26

Moje nastawy:
Przód:
pochylenie -1,23
Zbieżność (na stronę) +1,2
Wyprzedzenie zwrotnicy +5'06
Pochylenie osi +12,35
Tył:
Pochylenie -2,43
Zbieżność (na stronę) +0,5
Pojeździmy, zobaczymy ;)
Awatar użytkownika
matth
Donator
Donator
Posty: 278
Rejestracja: 15 wrz 2015, 23:03
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Poznań

01 maja 2016, 8:19

Szymek, gdzie robiles?
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2621
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

23 maja 2016, 9:51

Czy ma może ktoś sprawdzone ustawienia do NC?
Jeśli ma to jakieś znaczenie to w aucie będzie Eibach ProKit, Bile B6 i staby RX-8.
Autem w tym sezonie chcę zrobić kilka dłuższych tras więc pasuje też żeby ustawienia nie zjadały opon.

Wcześniej dostałem takie coś, testował ktoś?
https://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

23 maja 2016, 10:48

irekJ pisze:Wcześniej dostałem takie coś, testował ktoś?
https://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
Chyba większość z nas. Zrób, a jak coś wyjątkowo nie będzie Ci pasować, wróć do warsztatu i niech poprawią to, co Ci przeszkadza.

Podobają mi się ustawienia Flyin' Miata dla ND: negatyw -1.8 i pochylenie sworznia zwrotnicy na maksa - pod 8.0 :D
Awatar użytkownika
nikolakis
Posty: 264
Rejestracja: 16 gru 2015, 21:24
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: EZG
Kontakt:

28 cze 2016, 21:59

Cześć Irek, wprowadziłeś te ustawienia z flyinmiata czy jakieś inne?
Jak wrażenia?
irekJ pisze:Czy ma może ktoś sprawdzone ustawienia do NC?
Jeśli ma to jakieś znaczenie to w aucie będzie Eibach ProKit, Bile B6 i staby RX-8.
Autem w tym sezonie chcę zrobić kilka dłuższych tras więc pasuje też żeby ustawienia nie zjadały opon.

Wcześniej dostałem takie coś, testował ktoś?
https://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
ODPOWIEDZ