Kompresor czy Turbo, co z przelotem?

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Domiś
Posty: 47
Rejestracja: 22 lip 2012, 22:39
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

03 cze 2014, 13:11

Cześć,
Od pewnego czasu przeszukiwałem forum szukając odpowiedzi na moje liczne pytania. Jednak zamiast je rozwiać zrobiłem sobie mętlik w głowie. Zaczynając od początku, od kiedy zakupiłem moją miatkę wiedziałem że kiedyś przyjdzie taki dzień, w którym mój rozsądek polegnie, a lekki portfel studenta spustoszeje :kciuk: .
Zacząłem się zastanawiać nad uturbieniem bądź wsadzeniem kompresora. Jakoś do tego 2-go rozwiązania ciągnie mnie bardziej. Docelowo chciałbym około 190 kucyków. Myślałem nad eaton m45, 62 i 65, dalej nie wiem który. I teraz przejdę do kwestii najdziwniejszej, ponieważ pragnę zacząć od tyłka strony :ryjezesmiechu: . A mianowicie, planuje zrobić na początku przyszłego miesiąca przelot. Wiem że pod taki kompresor 2,5 lub 2,75 cala będzie jak znalazł. Ale jak to wygląda w wolnossącym? Podejrzewam że może to być niekorzystne z powodu zawirowań spalin, co spowoduje spadek mocy. Zamierzam pojeździć tak maksymalnie pół roku i wtedy wsadzić kompresor.
Czy to ma sens, czy da rade tak przejeździć pól roku? Zależało mi na zrobieniu tego przelotu, bo mój aktualny tłumik zaczyna mieć nieciekawy stan, a chciałem zrobić cały wydech za jednym zamachem. Dlatego prosiłbym was koledzy wyjadacze, o radę 8-) .
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

03 cze 2014, 14:30

Domiś pisze:Myślałem nad eaton m45, 62 i 65

Z moich doświadczeń wynika, że M45 będzie optymalny do otrzymania tego wyniku. Odezwij się do rogIego.

Domiś pisze: Wiem że pod taki kompresor 2,5 lub 2,75

Bardziej 2,25/2,5 cala. Nie masz przecież restryktora w postaci turba. Ja robię 2,25" kolektor 4-2-1, tłumik środkowy + twinloop na koniec. Powinno być cicho i dobrze. Celuję w >200hp, a pewnie bliżej 250hp.

Domiś pisze:Czy to ma sens, czy da rade tak przejeździć pól roku?

Da się.
Domiś
Posty: 47
Rejestracja: 22 lip 2012, 22:39
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

03 cze 2014, 19:51

Dzięki wielkie za odpowiedź :kciuk: . Odnośnie m45, czy jeżeli w przyszłości chciałbym jeszcze więcej mocy, wsadzę IC i zmienię wtryski itd., to dam z nim radę ją osiągnąć? I jeszcze w sprawie przelotu, w takim razie raczej 2,25 czy 2,5, a może po środku 2,36?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

03 cze 2014, 20:01

Domiś pisze:wsadzę IC i zmienię wtryski

To musisz zrobić od razu jak wstawisz kompresor. Oczywiście musisz też poprawić sterowanie silnikiem, jedna z opcji to wymiana ECU na akcesoryjne (MS, EMU) albo podobne rozwiązanie.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

03 cze 2014, 21:19

wojteks pisze:
Domiś pisze:wsadzę IC i zmienię wtryski

To musisz zrobić od razu jak wstawisz kompresor. Oczywiście musisz też poprawić sterowanie silnikiem, jedna z opcji to wymiana ECU na akcesoryjne (MS, EMU) albo podobne rozwiązanie.

No niby nie musi, przy malym doladowaniu, ale 190KM to bez IC raczej bym sie bal wycisnac.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

03 cze 2014, 22:53

Domiś pisze:Odnośnie m45, czy jeżeli w przyszłości chciałbym jeszcze więcej mocy,

Nie. Okolice 200 to przy m45 jest mniej wiecej sufit, jeśli z góry zakładasz sporo wiecej, celuj w M6x.

Po
em
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Domiś
Posty: 47
Rejestracja: 22 lip 2012, 22:39
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

04 cze 2014, 13:28

Nie zakładam sporo więcej, ale warto mieć zapas nigdy nie wiadomo jak się życie potoczy :lol: .
IC planuje też zakładać, ale miałem nadzieję że na początku bez jakiegoś upalanie da radę bez :roll: .
No i kwestia co z tym przelotem :jupi:.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

04 cze 2014, 14:09

Przelot możesz spokojnie zrobić nawet na serii, może minimalnie gorzej będzie jechał, ale da się tak jeździć bez problemu.

Tak jak już się rozwodzimy na kompresorami, ciekawą opcją jest wodny intercooler, jako ciekawostkę powiem, że np. był kiedyś oferowany z tego co pamiętam przez JR jako rozwinięcie ich kitu. Opcja ta ma kilka zalet:
- mniejsza objętość dolotu = lepsza reakcja na gaz
- duża wydajność
- łatwiejszy do poprowadzenia dolot

Wady:
- trochę większy koszt (chociaz na ebayu ceny chinczyków dobre)
- większe skomplikowamie systemu (dodatkowa chłodnica z seja i elektryczna pompa wody)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

05 cze 2014, 15:41

Domiś pisze:IC planuje też zakładać, ale miałem nadzieję że na początku bez jakiegoś upalanie da radę bez

Chiński i dobry IC to niezbyt znacząca część kosztów, które musisz ponieść, żeby zrobić to dobrze, a po co robić dolot 2 razy?
Domiś
Posty: 47
Rejestracja: 22 lip 2012, 22:39
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

06 cze 2014, 0:44

RS, fakt nie pomyślałem że musiał bym go wtedy robić dwa razy :oops: . Mógłbym Cię prosić jeszcze o taki szybki kosztorys samych części na "oko", abym wiedział w jakim przedziale jestem wstanie się zamknąć. Oczywiście robiąc to dobrze, bez szastania kasą.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

06 cze 2014, 23:51

Domiś pisze:Mógłbym Cię prosić jeszcze o taki szybki kosztorys samych części na "oko", abym wiedział w jakim przedziale jestem wstanie się zamknąć.

Tak, ale najpierw chciałbym zobaczyć twój wstępny kosztorys i przemyślenia.
W skrócie trzeba wydać przynajmniej 8 tys. pln na części żeby zrobić to na prawdę dobrze, bez głupich oszczędności.
4Fan
Posty: 45
Rejestracja: 21 kwie 2011, 14:05
Lokalizacja: Kraków

08 cze 2014, 14:16

szczerze mówiąc faktycznie ciut od tyłka strony podchodzisz do kwestii zwiększania mocy, o wydechu pomyślisz jak części będziesz miał już częściowo pod maską albo nawet i w całości.

Sam w silniku 1.6 z kompresorem M62 mam 187 koni i fabryczny wydech bez katalizatora...
owszem zapewne oddychało by się lżej jeżeli wydech byłby o ciut wiekszym fi, niemniej jednak w twoim przypadku wydaje mi się ze lepiej zastanowić sie konkretniej nad dobraniem kompresora niżeli martwić sie kwestią wydechu

w wolnossącym silniku zwiększenie średnicy wydechu nie wpłynie znacząco na osiągi silnika fabrycznego, możliwy jest niezauważalny spadek jak i wzrost wartości mocy i momentu, ale tak niewielki że w granicach błędu hamowni, natomiast efekt akustyczny zapewne doda ci parę HP :)
ODPOWIEDZ