Elektryczna pompa wspomagania
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- Alex
- Donator
- Posty: 4567
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Witam,
co myslicie o takim gadzecie:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=622253631152605&set=a.318143858230252.82978.299379160106722&type=1&theater
tutaj zainstalowany co prawda w Hondzie Prelude, pompa od Toyoty MR2 - ale w Miatce powinno dzialac to podobnie - nie wiem tylko co ze sterowaniem zaleznym od predkosci. Byloby to pare KM zyskane wzglednie niewielkim kosztem
co myslicie o takim gadzecie:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=622253631152605&set=a.318143858230252.82978.299379160106722&type=1&theater
tutaj zainstalowany co prawda w Hondzie Prelude, pompa od Toyoty MR2 - ale w Miatce powinno dzialac to podobnie - nie wiem tylko co ze sterowaniem zaleznym od predkosci. Byloby to pare KM zyskane wzglednie niewielkim kosztem
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Trochę nie chce mi się wierzyć w 9hp pochłanianej mocy. To jest pompa, a pompa gdy nie nabija ciśnienia (pracuje pod małym obciążeniem) pochłania mało mocy. Sprawność paska to około 97-98%. Załóżmy, że alternator ma 2kW, a raczej ma zdecydowanie mniej, nie znalazłem na szybko mocy alternatora w Mxie. Obawiam się, że to 9hp to takie konie australijsko-amerykańskie, nie mające odniesienia na naszym kontynencie. Do tego dochodzi sprawność silnika pompy, czyli kolejna strata mocy.
Prawie 10hp za darmo byłoby zbyt piękne.
Znalazłem gdzieś informacje o 2hp bez obciążenia i prawie 4hp pod obciążeniem i te wartości wydają się realne.
Ciekawy mod, obniżanie siły wspomagania ze wzrostem prędkości jest fajną funkcją. Możemy też wtedy zdobyć trochę więcej miejsca przed kolektorem wydechowym. Budując coś N/A pewnie bym się skusił.
Ciekawe ile bierze prądu to elektryczne cudo przy maksymalnym obciążeniu.
Prawie 10hp za darmo byłoby zbyt piękne.
Znalazłem gdzieś informacje o 2hp bez obciążenia i prawie 4hp pod obciążeniem i te wartości wydają się realne.
Ciekawy mod, obniżanie siły wspomagania ze wzrostem prędkości jest fajną funkcją. Możemy też wtedy zdobyć trochę więcej miejsca przed kolektorem wydechowym. Budując coś N/A pewnie bym się skusił.
Ciekawe ile bierze prądu to elektryczne cudo przy maksymalnym obciążeniu.
- Alex
- Donator
- Posty: 4567
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
prawde mowiac tez mi te 9KM wydaje sie przesadzone, zreszta to pewnie zalezy od auta tj. jego masy, wielkosci kol i szerokosci opon. A moze ktos pomierzyl wzrost mocy przy odpietej pompie to bysmy mieli konkretne dane.
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex pisze:prawde mowiac tez mi te 9KM wydaje sie przesadzone,
Szczerze mówiąc nie bardzo mogę ten zysk znaleźć. Ta pompa przecież jest też mechaniczna, tyle że silnikiem elektrycznym napędzana. Więc w bilansie energetycznym jest pasek alternatora i sprawność przetwarzania alternatora. Może jakaś różnica wynika po prostu z różnicy mocy seryjnej pompy mechanicznej i tej elektrycznej tojotowej.
Tak czy inaczej fajny patent, jeśli ktoś szuka wolnego miejsca na inny osprzęt.
Inną wersją takiego moda byłoby wsadzenie elektrycznego, mechanicznego wspomagania na kolumnę kierownicy. Widziałem taki wszczep w jednym pojeździe wyposażonym w układ kierowniczy bez maglownicy, bardzo fajnie gościom wyszedł.
RS pisze:nie znalazłem na szybko mocy alternatora w Mxie.
Zdaje się że 75 albo 85 A.
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
polecam pompę z astry II testowana już.
- Kim Son San
- Posty: 2017
- Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
- Model: ND
- Wersja: 200+
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
majkel pisze:Tak czy inaczej fajny patent, jeśli ktoś szuka wolnego miejsca na inny osprzęt.
jak na przykład KLZE
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Kim Son San pisze:jak na przykład KLZE
To akurat pomysł z pogranicza nonsensu
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
- Kim Son San
- Posty: 2017
- Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
- Model: ND
- Wersja: 200+
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
oj tam oj tam, ja chcę V6!
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
- Alex
- Donator
- Posty: 4567
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
majkel pisze:Szczerze mówiąc nie bardzo mogę ten zysk znaleźć. Ta pompa przecież jest też mechaniczna, tyle że silnikiem elektrycznym napędzana. Więc w bilansie energetycznym jest pasek alternatora i sprawność przetwarzania alternatora. Może jakaś różnica wynika po prostu z różnicy mocy seryjnej pompy mechanicznej i tej elektrycznej tojotowej.
pompa z toyoty jest sterowana sygnalem predkosci VSS i > chyba 30kmh zwalnia a > 50kmh wylacza sie calkiem. Wiec wtedy zysk moze byc.
Andy pisze:polecam pompę z astry II testowana już.
latwiej dostepna i nawet tansza niz z toyoty. Ma sterowanie sila wspomagania zalezne od predkosci?
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
pompa ma stałe wspomaganie. sa tam az 4 kabelki jesli dobrze pamietam :]
Andy pisze:polecam pompę z astry II testowana już.
Andy, chodzi o taki model jak na focie z załącznika ?
Nie, nie szukam jakiś ukrytych koni Muszę w Ptaszorze i tak przekuć przewody do magla aby pompę z NBfl podłączyć. Więc może mechaniczną zastąpić jakąś takim elektrykiem a miejsce przy bloku jakoś inaczej wykorzystać...
Po
eM
- Załączniki
-
- 3648664521.jpg (104.52 KiB) Przejrzano 2876 razy
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
majkel pisze:Więc może mechaniczną zastąpić jakąś takim elektrykiem
Ja bym się w to nie bawił. Bo jak coś będzie nie tak to ciężko coś zdziałać (autopsja). Poza tym musiałbyś szukać czegoś co nie komunikuje w wymyślny sposób po CANie...
Krzywy pisze:Ja bym się w to nie bawił.
Wiem, to taka fanaberia Zamiast załatwić zmianę końcówek na rurach w 10 minut to przypomniałem sobie o tym wątku i wymyślam głupoty
Krzywy pisze:Poza tym musiałbyś szukać czegoś co nie komunikuje w wymyślny sposób po CANie...
To akurat nie jest problem, pod warunkiem że protokół pompy jest gdzieś udokumentowany.
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
majkel pisze:pod warunkiem że protokół pompy jest gdzieś udokumentowany.
Z racji wykonywanej pracy mam dostęp do iso które normalnie jest płatne(UDS i ta cała diagnostyka). Nawet mając ten dokument ciężko byłoby coś ugrać ze sterownikiem, którego architektury oprogramowania nie znasz. Bo norma pozwala na pewną dowolność w identyfikacji pod-funkcji. Tak jak producent samochodu sobie zażyczy tak ma. Nie mam zielonego pojęcia jak robi się te interface'y diagnostyczne typu Tech czy jakieś proste elmscany żeby to było uniwersalne. Chyba, że OBD jest trochę ściślej ustandaryzowane.
Im dłużej to drążę tym bardziej mnie odrzuca od pojazdów w których jest jakakolwiek elektronika poza prostym sterownikiem silnika...
Krzywy pisze:Nawet mając ten dokument ciężko byłoby coś ugrać ze sterownikiem, którego architektury oprogramowania nie znasz.
Chodziło mi o dokładny protokół komunikacji z pompą, z opisanymi wszystkimi funkcjami. Bez tego to nawet szkoda czasu się za coś takiego zabierać. Z samego CANa nie wynika kompletnie nic, ramki sobie można pooglądać
Krzywy pisze:Chyba, że OBD jest trochę ściślej ustandaryzowane.
OBD2 ma część podstawową bardzo ustandardyzowaną, chociaż jest ona stosunkowo funkcjonalnie uboga. Do tego są rozszerzenia w których każdemu producentowi wolno zrobić co mu się podoba. Stąd na przykład w Hondzie chińskiem ELMem można sobie co najwyżej podstawowe błędy silnika odczytać, aby zarządzać wszystkimi podzespołami potrzebny jest oryginalny HDS za odpowiednio większe pieniądze... Albo odpowiednie oprogramowanie do chińskiego ELMa. Tyle że ono kosztuje zazwyczaj XXXX EUR i się go na alledrogo nie kupuje
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Krzywy pisze:Takie rzeczy to tylko w Erze.
Ano. Albo w Erze albo w sklepie, tyle że w chorej cenie...
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
majkel pisze:Andy, chodzi o taki model jak na focie z załącznika ?
Sory że dopiero teraz odp. Ta ze zdjecia ma zmienną siłe wspomagania, ale nie trzeba tego podłączać i działa wtedy stałą siłą. Ta starsza ma wyraźnie krótszą szyjkę wlewu.
http://allegro.pl/pompa-wspomagania-trw-opel-astra-g-ii-2-zafira-i-1-i3621898837.html
można to wyrwać za 150zł a nawet taniej.
Podpięcie pompy :
Jest 5 kabli dwa grube, czerwony i brązowy, czerwony plus z aku, brązowy masa, do tego czarny cienki, plus po stacyjce, i teraz sa jeszcze dwa, jeden chyba brązowo-zólty jeśli dobrze pamiętam - złącze diagnostyczne, czyli to olewamy, i ten ostani który zostanie podpinamy do kabla wzbudzenia od alternatora, ten cienki kabelek. Dwa węze i mamy wspome elektryczną
Jest 5 kabli dwa grube, czerwony i brązowy, czerwony plus z aku, brązowy masa, do tego czarny cienki, plus po stacyjce, i teraz sa jeszcze dwa, jeden chyba brązowo-zólty jeśli dobrze pamiętam - złącze diagnostyczne, czyli to olewamy, i ten ostani który zostanie podpinamy do kabla wzbudzenia od alternatora, ten cienki kabelek. Dwa węze i mamy wspome elektryczną
Działa tak samo jak zwykła wspoma, to jest hydrauliczna pompa. A nie wspomaganie elektryczne jak np w cytrynach
Nie wiem czy pompy w ogóle tak można sterować, ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można dać kondensator od VSS -> tranzystor -> i mamy sterowanie siłą pompowania w zależności od prędkości
Sa ich dwie wersje jedna ma "twardniejącą kiere" druga nie ma. Wspomaga to podobnie jak seryjna wspoma w NA. Mamy nawet taką astre z takim wspomaganiem, i nie widze żadnej różnicy pomiedzy tą elektryczną pompą a zwykłą, ogólnie to jest dokładnie ten sam system wspomagania. Z tym że podstawowa różnica to to że zamiast kółka na pasek masz silnik elektryczny. Nie ma co szukać dziury w całym, jest to seryjnie stosowany element i śmiga pięknie :]
Krzywy pisze:Już raczej po CANie, LINie albo K-Line.
Ale skąd takie czary wziąć w NA? Albo nawet i w NB?
k-line nie powinien być? To jest raczej stary i prosty protokół. Czy w NA jeszcze wszystko analogowo (+ "cyfrowe flagi" na pinach - nie wiem jak to nazwać) się dzieje?
Przecież ten konektor jest. Tool diagnostyczny mazdy chyba nie odczytuje błędów powoli, aż mu je wszystkie wymiga tylko jakoś się komunikuje.
Przecież ten konektor jest. Tool diagnostyczny mazdy chyba nie odczytuje błędów powoli, aż mu je wszystkie wymiga tylko jakoś się komunikuje.
- Alex
- Donator
- Posty: 4567
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Kurak pisze:Nie wiem czy pompy w ogóle tak można sterować, ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można dać kondensator od VSS -> tranzystor -> i mamy sterowanie siłą pompowania w zależności od prędkości
albo jeszcze jakies Attiny do tego ozenic, wtedy moze byc juz bajer-full z przelaczaniem trybow tor / normalny / slabowita bialoglowa na przyklad
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Krzywy pisze:k-line nie powinien być? To jest raczej stary i prosty protokół. Czy w NA jeszcze wszystko analogowo (+ "cyfrowe flagi" na pinach - nie wiem jak to nazwać) się dzieje?
Przecież ten konektor jest. Tool diagnostyczny mazdy chyba nie odczytuje błędów powoli, aż mu je wszystkie wymiga tylko jakoś się komunikuje.
Jedyne scalaki w NA to te w ECU, ABS i pewnie w kontrolerze airbaga. Z tego co pamiętam z książki serwisowej narzędź diagnostyczny powoli czeka aż wypika, ale nie jestem pewien
Alex pisze:albo jeszcze jakies Attiny do tego ozenic, wtedy moze byc juz bajer-full z przelaczaniem trybow tor / normalny / slabowita bialoglowa na przyklad
To już by był przerost formy nad treścią. Bo na tor to też conajmniej dwa tryby, na czasówkę i latanie bokiem, a to wtedy jeszcze na mokre i suche... jak to mówią, KISS!