Elektryczna pompa wspomagania

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 sie 2013, 7:34

Witam,

co myslicie o takim gadzecie:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=622253631152605&set=a.318143858230252.82978.299379160106722&type=1&theater

tutaj zainstalowany co prawda w Hondzie Prelude, pompa od Toyoty MR2 - ale w Miatce powinno dzialac to podobnie - nie wiem tylko co ze sterowaniem zaleznym od predkosci. Byloby to pare KM zyskane wzglednie niewielkim kosztem
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

20 sie 2013, 8:48

Trochę nie chce mi się wierzyć w 9hp pochłanianej mocy. To jest pompa, a pompa gdy nie nabija ciśnienia (pracuje pod małym obciążeniem) pochłania mało mocy. Sprawność paska to około 97-98%. Załóżmy, że alternator ma 2kW, a raczej ma zdecydowanie mniej, nie znalazłem na szybko mocy alternatora w Mxie. Obawiam się, że to 9hp to takie konie australijsko-amerykańskie, nie mające odniesienia na naszym kontynencie. Do tego dochodzi sprawność silnika pompy, czyli kolejna strata mocy.

Prawie 10hp za darmo byłoby zbyt piękne.

Znalazłem gdzieś informacje o 2hp bez obciążenia i prawie 4hp pod obciążeniem i te wartości wydają się realne.

Ciekawy mod, obniżanie siły wspomagania ze wzrostem prędkości jest fajną funkcją. Możemy też wtedy zdobyć trochę więcej miejsca przed kolektorem wydechowym. Budując coś N/A pewnie bym się skusił.

Ciekawe ile bierze prądu to elektryczne cudo przy maksymalnym obciążeniu.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 sie 2013, 8:56

prawde mowiac tez mi te 9KM wydaje sie przesadzone, zreszta to pewnie zalezy od auta tj. jego masy, wielkosci kol i szerokosci opon. A moze ktos pomierzyl wzrost mocy przy odpietej pompie to bysmy mieli konkretne dane.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

21 sie 2013, 8:48

Alex pisze:prawde mowiac tez mi te 9KM wydaje sie przesadzone,

Szczerze mówiąc nie bardzo mogę ten zysk znaleźć. Ta pompa przecież jest też mechaniczna, tyle że silnikiem elektrycznym napędzana. Więc w bilansie energetycznym jest pasek alternatora i sprawność przetwarzania alternatora. Może jakaś różnica wynika po prostu z różnicy mocy seryjnej pompy mechanicznej i tej elektrycznej tojotowej.
Tak czy inaczej fajny patent, jeśli ktoś szuka wolnego miejsca na inny osprzęt.
Inną wersją takiego moda byłoby wsadzenie elektrycznego, mechanicznego wspomagania na kolumnę kierownicy. Widziałem taki wszczep w jednym pojeździe wyposażonym w układ kierowniczy bez maglownicy, bardzo fajnie gościom wyszedł.

RS pisze:nie znalazłem na szybko mocy alternatora w Mxie.

Zdaje się że 75 albo 85 A.


Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Andy
Posty: 1146
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

21 sie 2013, 9:35

polecam pompę z astry II ;) testowana już.
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2017
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

21 sie 2013, 11:06

majkel pisze:Tak czy inaczej fajny patent, jeśli ktoś szuka wolnego miejsca na inny osprzęt.


jak na przykład KLZE :wink:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

21 sie 2013, 11:14

Kim Son San pisze:jak na przykład KLZE

To akurat pomysł z pogranicza nonsensu :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2017
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

21 sie 2013, 11:21

oj tam oj tam, ja chcę V6! :mrgreen:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

21 sie 2013, 11:49

majkel pisze:Szczerze mówiąc nie bardzo mogę ten zysk znaleźć. Ta pompa przecież jest też mechaniczna, tyle że silnikiem elektrycznym napędzana. Więc w bilansie energetycznym jest pasek alternatora i sprawność przetwarzania alternatora. Może jakaś różnica wynika po prostu z różnicy mocy seryjnej pompy mechanicznej i tej elektrycznej tojotowej.

pompa z toyoty jest sterowana sygnalem predkosci VSS i > chyba 30kmh zwalnia a > 50kmh wylacza sie calkiem. Wiec wtedy zysk moze byc.



Andy pisze:polecam pompę z astry II ;) testowana już.

latwiej dostepna i nawet tansza niz z toyoty. Ma sterowanie sila wspomagania zalezne od predkosci?
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Andy
Posty: 1146
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

26 sie 2013, 11:16

pompa ma stałe wspomaganie. sa tam az 4 kabelki jesli dobrze pamietam :]
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

29 paź 2013, 12:16

Andy pisze:polecam pompę z astry II testowana już.

Andy, chodzi o taki model jak na focie z załącznika ?

Nie, nie szukam jakiś ukrytych koni :mrgreen: Muszę w Ptaszorze i tak przekuć przewody do magla aby pompę z NBfl podłączyć. Więc może mechaniczną zastąpić jakąś takim elektrykiem a miejsce przy bloku jakoś inaczej wykorzystać...

Po
eM
Załączniki
3648664521.jpg
3648664521.jpg (104.52 KiB) Przejrzano 2876 razy
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

29 paź 2013, 16:54

majkel pisze:Więc może mechaniczną zastąpić jakąś takim elektrykiem

Ja bym się w to nie bawił. Bo jak coś będzie nie tak to ciężko coś zdziałać (autopsja). Poza tym musiałbyś szukać czegoś co nie komunikuje w wymyślny sposób po CANie...
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

29 paź 2013, 18:02

Krzywy pisze:Ja bym się w to nie bawił.

Wiem, to taka fanaberia :mrgreen: Zamiast załatwić zmianę końcówek na rurach w 10 minut to przypomniałem sobie o tym wątku i wymyślam głupoty :mrgreen:
Krzywy pisze:Poza tym musiałbyś szukać czegoś co nie komunikuje w wymyślny sposób po CANie...

To akurat nie jest problem, pod warunkiem że protokół pompy jest gdzieś udokumentowany.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

29 paź 2013, 18:24

majkel pisze:pod warunkiem że protokół pompy jest gdzieś udokumentowany.

Z racji wykonywanej pracy mam dostęp do iso które normalnie jest płatne(UDS i ta cała diagnostyka). Nawet mając ten dokument ciężko byłoby coś ugrać ze sterownikiem, którego architektury oprogramowania nie znasz. Bo norma pozwala na pewną dowolność w identyfikacji pod-funkcji. Tak jak producent samochodu sobie zażyczy tak ma. Nie mam zielonego pojęcia jak robi się te interface'y diagnostyczne typu Tech czy jakieś proste elmscany żeby to było uniwersalne. Chyba, że OBD jest trochę ściślej ustandaryzowane.

Im dłużej to drążę tym bardziej mnie odrzuca od pojazdów w których jest jakakolwiek elektronika poza prostym sterownikiem silnika...
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

29 paź 2013, 18:36

Krzywy pisze:Nawet mając ten dokument ciężko byłoby coś ugrać ze sterownikiem, którego architektury oprogramowania nie znasz.

Chodziło mi o dokładny protokół komunikacji z pompą, z opisanymi wszystkimi funkcjami. Bez tego to nawet szkoda czasu się za coś takiego zabierać. Z samego CANa nie wynika kompletnie nic, ramki sobie można pooglądać :mrgreen:
Krzywy pisze:Chyba, że OBD jest trochę ściślej ustandaryzowane.

OBD2 ma część podstawową bardzo ustandardyzowaną, chociaż jest ona stosunkowo funkcjonalnie uboga. Do tego są rozszerzenia w których każdemu producentowi wolno zrobić co mu się podoba. Stąd na przykład w Hondzie chińskiem ELMem można sobie co najwyżej podstawowe błędy silnika odczytać, aby zarządzać wszystkimi podzespołami potrzebny jest oryginalny HDS za odpowiednio większe pieniądze... Albo odpowiednie oprogramowanie do chińskiego ELMa. Tyle że ono kosztuje zazwyczaj XXXX EUR i się go na alledrogo nie kupuje :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

29 paź 2013, 18:56

majkel pisze:hodziło mi o dokładny protokół komunikacji z pompą, z opisanymi wszystkimi funkcjami.

Takie rzeczy to tylko w Erze.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

29 paź 2013, 19:09

Krzywy pisze:Takie rzeczy to tylko w Erze.

Ano. Albo w Erze albo w sklepie, tyle że w chorej cenie...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Andy
Posty: 1146
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

01 lis 2013, 22:28

majkel pisze:Andy, chodzi o taki model jak na focie z załącznika ?



Sory że dopiero teraz odp. Ta ze zdjecia ma zmienną siłe wspomagania, ale nie trzeba tego podłączać i działa wtedy stałą siłą. Ta starsza ma wyraźnie krótszą szyjkę wlewu.
http://allegro.pl/pompa-wspomagania-trw-opel-astra-g-ii-2-zafira-i-1-i3621898837.html

można to wyrwać za 150zł a nawet taniej.
Andy
Posty: 1146
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

06 lis 2013, 18:28

Podpięcie pompy :
Jest 5 kabli :) dwa grube, czerwony i brązowy, czerwony plus z aku, brązowy masa, do tego czarny cienki, plus po stacyjce, i teraz sa jeszcze dwa, jeden chyba brązowo-zólty jeśli dobrze pamiętam - złącze diagnostyczne, czyli to olewamy, i ten ostani który zostanie podpinamy do kabla wzbudzenia od alternatora, ten cienki kabelek. Dwa węze i mamy wspome elektryczną :)
jimmunio
Posty: 466
Rejestracja: 28 sty 2012, 16:28
Model: NA
Wersja: szczur
Lokalizacja: Olsztyn/NowyDworMaz

06 lis 2013, 19:03

testować będę w przyszłym tygodniu to zrobię fotorelację :)
Obrazek
Andy
Posty: 1146
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

06 lis 2013, 21:10

Działa tak samo jak zwykła wspoma, to jest hydrauliczna pompa. A nie wspomaganie elektryczne jak np w cytrynach
Awatar użytkownika
marrazz
Posty: 512
Rejestracja: 27 paź 2012, 21:39
Model: NB
Wersja: NR-Limited
Lokalizacja: London

06 lis 2013, 23:22

fajnie, ale czy jest sterowanie sila wspomagania? tj kiera "twardnieje" z predkoscia czy to pompuje stale tyle samo?
NB'00 - było
NB'00 NR-Limited - jest

Abbey Motorsport
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

06 lis 2013, 23:59

Nie wiem czy pompy w ogóle tak można sterować, ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można dać kondensator od VSS -> tranzystor -> i mamy sterowanie siłą pompowania w zależności od prędkości ;)
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

07 lis 2013, 4:51

jimmunio pisze:testować będę w przyszłym tygodniu to zrobię fotorelację :)
czekamy :)
Obrazek
Obrazek
Andy
Posty: 1146
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

07 lis 2013, 10:23

Sa ich dwie wersje jedna ma "twardniejącą kiere" druga nie ma. Wspomaga to podobnie jak seryjna wspoma w NA. Mamy nawet taką astre z takim wspomaganiem, i nie widze żadnej różnicy pomiedzy tą elektryczną pompą a zwykłą, ogólnie to jest dokładnie ten sam system wspomagania. Z tym że podstawowa różnica to to że zamiast kółka na pasek masz silnik elektryczny. Nie ma co szukać dziury w całym, jest to seryjnie stosowany element i śmiga pięknie :]
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

07 lis 2013, 16:02

Kurak pisze:ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można

Już raczej po CANie, LINie albo K-Line.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

07 lis 2013, 22:11

Krzywy pisze:Już raczej po CANie, LINie albo K-Line.


Ale skąd takie czary wziąć w NA? Albo nawet i w NB?
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

08 lis 2013, 5:44

k-line nie powinien być? To jest raczej stary i prosty protokół. Czy w NA jeszcze wszystko analogowo (+ "cyfrowe flagi" na pinach - nie wiem jak to nazwać) się dzieje?

Przecież ten konektor jest. Tool diagnostyczny mazdy chyba nie odczytuje błędów powoli, aż mu je wszystkie wymiga tylko jakoś się komunikuje.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

08 lis 2013, 6:56

Kurak pisze:Nie wiem czy pompy w ogóle tak można sterować, ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można dać kondensator od VSS -> tranzystor -> i mamy sterowanie siłą pompowania w zależności od prędkości ;)

albo jeszcze jakies Attiny do tego ozenic, wtedy moze byc juz bajer-full z przelaczaniem trybow tor / normalny / slabowita bialoglowa na przyklad :wink:
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

08 lis 2013, 10:08

Krzywy pisze:k-line nie powinien być? To jest raczej stary i prosty protokół. Czy w NA jeszcze wszystko analogowo (+ "cyfrowe flagi" na pinach - nie wiem jak to nazwać) się dzieje?

Przecież ten konektor jest. Tool diagnostyczny mazdy chyba nie odczytuje błędów powoli, aż mu je wszystkie wymiga tylko jakoś się komunikuje.


Jedyne scalaki w NA to te w ECU, ABS i pewnie w kontrolerze airbaga. Z tego co pamiętam z książki serwisowej narzędź diagnostyczny powoli czeka aż wypika, ale nie jestem pewien :)

Alex pisze:albo jeszcze jakies Attiny do tego ozenic, wtedy moze byc juz bajer-full z przelaczaniem trybow tor / normalny / slabowita bialoglowa na przyklad

To już by był przerost formy nad treścią. Bo na tor to też conajmniej dwa tryby, na czasówkę i latanie bokiem, a to wtedy jeszcze na mokre i suche... jak to mówią, KISS!
ODPOWIEDZ