Strona 1 z 2

Elektryczna pompa wspomagania

: 20 sie 2013, 7:34
autor: Alex
Witam,

co myslicie o takim gadzecie:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=622253631152605&set=a.318143858230252.82978.299379160106722&type=1&theater

tutaj zainstalowany co prawda w Hondzie Prelude, pompa od Toyoty MR2 - ale w Miatce powinno dzialac to podobnie - nie wiem tylko co ze sterowaniem zaleznym od predkosci. Byloby to pare KM zyskane wzglednie niewielkim kosztem

: 20 sie 2013, 8:48
autor: RS
Trochę nie chce mi się wierzyć w 9hp pochłanianej mocy. To jest pompa, a pompa gdy nie nabija ciśnienia (pracuje pod małym obciążeniem) pochłania mało mocy. Sprawność paska to około 97-98%. Załóżmy, że alternator ma 2kW, a raczej ma zdecydowanie mniej, nie znalazłem na szybko mocy alternatora w Mxie. Obawiam się, że to 9hp to takie konie australijsko-amerykańskie, nie mające odniesienia na naszym kontynencie. Do tego dochodzi sprawność silnika pompy, czyli kolejna strata mocy.

Prawie 10hp za darmo byłoby zbyt piękne.

Znalazłem gdzieś informacje o 2hp bez obciążenia i prawie 4hp pod obciążeniem i te wartości wydają się realne.

Ciekawy mod, obniżanie siły wspomagania ze wzrostem prędkości jest fajną funkcją. Możemy też wtedy zdobyć trochę więcej miejsca przed kolektorem wydechowym. Budując coś N/A pewnie bym się skusił.

Ciekawe ile bierze prądu to elektryczne cudo przy maksymalnym obciążeniu.

: 20 sie 2013, 8:56
autor: Alex
prawde mowiac tez mi te 9KM wydaje sie przesadzone, zreszta to pewnie zalezy od auta tj. jego masy, wielkosci kol i szerokosci opon. A moze ktos pomierzyl wzrost mocy przy odpietej pompie to bysmy mieli konkretne dane.

: 21 sie 2013, 8:48
autor: majkel
Alex pisze:prawde mowiac tez mi te 9KM wydaje sie przesadzone,

Szczerze mówiąc nie bardzo mogę ten zysk znaleźć. Ta pompa przecież jest też mechaniczna, tyle że silnikiem elektrycznym napędzana. Więc w bilansie energetycznym jest pasek alternatora i sprawność przetwarzania alternatora. Może jakaś różnica wynika po prostu z różnicy mocy seryjnej pompy mechanicznej i tej elektrycznej tojotowej.
Tak czy inaczej fajny patent, jeśli ktoś szuka wolnego miejsca na inny osprzęt.
Inną wersją takiego moda byłoby wsadzenie elektrycznego, mechanicznego wspomagania na kolumnę kierownicy. Widziałem taki wszczep w jednym pojeździe wyposażonym w układ kierowniczy bez maglownicy, bardzo fajnie gościom wyszedł.

RS pisze:nie znalazłem na szybko mocy alternatora w Mxie.

Zdaje się że 75 albo 85 A.


Po
eM

: 21 sie 2013, 9:35
autor: Andy
polecam pompę z astry II ;) testowana już.

: 21 sie 2013, 11:06
autor: Kim Son San
majkel pisze:Tak czy inaczej fajny patent, jeśli ktoś szuka wolnego miejsca na inny osprzęt.


jak na przykład KLZE :wink:

: 21 sie 2013, 11:14
autor: majkel
Kim Son San pisze:jak na przykład KLZE

To akurat pomysł z pogranicza nonsensu :mrgreen:

Po
eM

: 21 sie 2013, 11:21
autor: Kim Son San
oj tam oj tam, ja chcę V6! :mrgreen:

: 21 sie 2013, 11:49
autor: Alex
majkel pisze:Szczerze mówiąc nie bardzo mogę ten zysk znaleźć. Ta pompa przecież jest też mechaniczna, tyle że silnikiem elektrycznym napędzana. Więc w bilansie energetycznym jest pasek alternatora i sprawność przetwarzania alternatora. Może jakaś różnica wynika po prostu z różnicy mocy seryjnej pompy mechanicznej i tej elektrycznej tojotowej.

pompa z toyoty jest sterowana sygnalem predkosci VSS i > chyba 30kmh zwalnia a > 50kmh wylacza sie calkiem. Wiec wtedy zysk moze byc.



Andy pisze:polecam pompę z astry II ;) testowana już.

latwiej dostepna i nawet tansza niz z toyoty. Ma sterowanie sila wspomagania zalezne od predkosci?

: 26 sie 2013, 11:16
autor: Andy
pompa ma stałe wspomaganie. sa tam az 4 kabelki jesli dobrze pamietam :]

: 29 paź 2013, 12:16
autor: majkel
Andy pisze:polecam pompę z astry II testowana już.

Andy, chodzi o taki model jak na focie z załącznika ?

Nie, nie szukam jakiś ukrytych koni :mrgreen: Muszę w Ptaszorze i tak przekuć przewody do magla aby pompę z NBfl podłączyć. Więc może mechaniczną zastąpić jakąś takim elektrykiem a miejsce przy bloku jakoś inaczej wykorzystać...

Po
eM

: 29 paź 2013, 16:54
autor: Krzywy
majkel pisze:Więc może mechaniczną zastąpić jakąś takim elektrykiem

Ja bym się w to nie bawił. Bo jak coś będzie nie tak to ciężko coś zdziałać (autopsja). Poza tym musiałbyś szukać czegoś co nie komunikuje w wymyślny sposób po CANie...

: 29 paź 2013, 18:02
autor: majkel
Krzywy pisze:Ja bym się w to nie bawił.

Wiem, to taka fanaberia :mrgreen: Zamiast załatwić zmianę końcówek na rurach w 10 minut to przypomniałem sobie o tym wątku i wymyślam głupoty :mrgreen:
Krzywy pisze:Poza tym musiałbyś szukać czegoś co nie komunikuje w wymyślny sposób po CANie...

To akurat nie jest problem, pod warunkiem że protokół pompy jest gdzieś udokumentowany.

Po
eM

: 29 paź 2013, 18:24
autor: Krzywy
majkel pisze:pod warunkiem że protokół pompy jest gdzieś udokumentowany.

Z racji wykonywanej pracy mam dostęp do iso które normalnie jest płatne(UDS i ta cała diagnostyka). Nawet mając ten dokument ciężko byłoby coś ugrać ze sterownikiem, którego architektury oprogramowania nie znasz. Bo norma pozwala na pewną dowolność w identyfikacji pod-funkcji. Tak jak producent samochodu sobie zażyczy tak ma. Nie mam zielonego pojęcia jak robi się te interface'y diagnostyczne typu Tech czy jakieś proste elmscany żeby to było uniwersalne. Chyba, że OBD jest trochę ściślej ustandaryzowane.

Im dłużej to drążę tym bardziej mnie odrzuca od pojazdów w których jest jakakolwiek elektronika poza prostym sterownikiem silnika...

: 29 paź 2013, 18:36
autor: majkel
Krzywy pisze:Nawet mając ten dokument ciężko byłoby coś ugrać ze sterownikiem, którego architektury oprogramowania nie znasz.

Chodziło mi o dokładny protokół komunikacji z pompą, z opisanymi wszystkimi funkcjami. Bez tego to nawet szkoda czasu się za coś takiego zabierać. Z samego CANa nie wynika kompletnie nic, ramki sobie można pooglądać :mrgreen:
Krzywy pisze:Chyba, że OBD jest trochę ściślej ustandaryzowane.

OBD2 ma część podstawową bardzo ustandardyzowaną, chociaż jest ona stosunkowo funkcjonalnie uboga. Do tego są rozszerzenia w których każdemu producentowi wolno zrobić co mu się podoba. Stąd na przykład w Hondzie chińskiem ELMem można sobie co najwyżej podstawowe błędy silnika odczytać, aby zarządzać wszystkimi podzespołami potrzebny jest oryginalny HDS za odpowiednio większe pieniądze... Albo odpowiednie oprogramowanie do chińskiego ELMa. Tyle że ono kosztuje zazwyczaj XXXX EUR i się go na alledrogo nie kupuje :mrgreen:

Po
eM

: 29 paź 2013, 18:56
autor: Krzywy
majkel pisze:hodziło mi o dokładny protokół komunikacji z pompą, z opisanymi wszystkimi funkcjami.

Takie rzeczy to tylko w Erze.

: 29 paź 2013, 19:09
autor: majkel
Krzywy pisze:Takie rzeczy to tylko w Erze.

Ano. Albo w Erze albo w sklepie, tyle że w chorej cenie...

Po
eM

: 01 lis 2013, 22:28
autor: Andy
majkel pisze:Andy, chodzi o taki model jak na focie z załącznika ?



Sory że dopiero teraz odp. Ta ze zdjecia ma zmienną siłe wspomagania, ale nie trzeba tego podłączać i działa wtedy stałą siłą. Ta starsza ma wyraźnie krótszą szyjkę wlewu.
http://allegro.pl/pompa-wspomagania-trw-opel-astra-g-ii-2-zafira-i-1-i3621898837.html

można to wyrwać za 150zł a nawet taniej.

: 06 lis 2013, 18:28
autor: Andy
Podpięcie pompy :
Jest 5 kabli :) dwa grube, czerwony i brązowy, czerwony plus z aku, brązowy masa, do tego czarny cienki, plus po stacyjce, i teraz sa jeszcze dwa, jeden chyba brązowo-zólty jeśli dobrze pamiętam - złącze diagnostyczne, czyli to olewamy, i ten ostani który zostanie podpinamy do kabla wzbudzenia od alternatora, ten cienki kabelek. Dwa węze i mamy wspome elektryczną :)

: 06 lis 2013, 19:03
autor: jimmunio
testować będę w przyszłym tygodniu to zrobię fotorelację :)

: 06 lis 2013, 21:10
autor: Andy
Działa tak samo jak zwykła wspoma, to jest hydrauliczna pompa. A nie wspomaganie elektryczne jak np w cytrynach

: 06 lis 2013, 23:22
autor: marrazz
fajnie, ale czy jest sterowanie sila wspomagania? tj kiera "twardnieje" z predkoscia czy to pompuje stale tyle samo?

: 06 lis 2013, 23:59
autor: Kurak
Nie wiem czy pompy w ogóle tak można sterować, ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można dać kondensator od VSS -> tranzystor -> i mamy sterowanie siłą pompowania w zależności od prędkości ;)

: 07 lis 2013, 4:51
autor: tmx89
jimmunio pisze:testować będę w przyszłym tygodniu to zrobię fotorelację :)
czekamy :)

: 07 lis 2013, 10:23
autor: Andy
Sa ich dwie wersje jedna ma "twardniejącą kiere" druga nie ma. Wspomaga to podobnie jak seryjna wspoma w NA. Mamy nawet taką astre z takim wspomaganiem, i nie widze żadnej różnicy pomiedzy tą elektryczną pompą a zwykłą, ogólnie to jest dokładnie ten sam system wspomagania. Z tym że podstawowa różnica to to że zamiast kółka na pasek masz silnik elektryczny. Nie ma co szukać dziury w całym, jest to seryjnie stosowany element i śmiga pięknie :]

: 07 lis 2013, 16:02
autor: Krzywy
Kurak pisze:ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można

Już raczej po CANie, LINie albo K-Line.

: 07 lis 2013, 22:11
autor: Kurak
Krzywy pisze:Już raczej po CANie, LINie albo K-Line.


Ale skąd takie czary wziąć w NA? Albo nawet i w NB?

: 08 lis 2013, 5:44
autor: Krzywy
k-line nie powinien być? To jest raczej stary i prosty protokół. Czy w NA jeszcze wszystko analogowo (+ "cyfrowe flagi" na pinach - nie wiem jak to nazwać) się dzieje?

Przecież ten konektor jest. Tool diagnostyczny mazdy chyba nie odczytuje błędów powoli, aż mu je wszystkie wymiga tylko jakoś się komunikuje.

: 08 lis 2013, 6:56
autor: Alex
Kurak pisze:Nie wiem czy pompy w ogóle tak można sterować, ale nawet jeśli nie ma kontroli po VSS to można dać kondensator od VSS -> tranzystor -> i mamy sterowanie siłą pompowania w zależności od prędkości ;)

albo jeszcze jakies Attiny do tego ozenic, wtedy moze byc juz bajer-full z przelaczaniem trybow tor / normalny / slabowita bialoglowa na przyklad :wink:

: 08 lis 2013, 10:08
autor: Kurak
Krzywy pisze:k-line nie powinien być? To jest raczej stary i prosty protokół. Czy w NA jeszcze wszystko analogowo (+ "cyfrowe flagi" na pinach - nie wiem jak to nazwać) się dzieje?

Przecież ten konektor jest. Tool diagnostyczny mazdy chyba nie odczytuje błędów powoli, aż mu je wszystkie wymiga tylko jakoś się komunikuje.


Jedyne scalaki w NA to te w ECU, ABS i pewnie w kontrolerze airbaga. Z tego co pamiętam z książki serwisowej narzędź diagnostyczny powoli czeka aż wypika, ale nie jestem pewien :)

Alex pisze:albo jeszcze jakies Attiny do tego ozenic, wtedy moze byc juz bajer-full z przelaczaniem trybow tor / normalny / slabowita bialoglowa na przyklad

To już by był przerost formy nad treścią. Bo na tor to też conajmniej dwa tryby, na czasówkę i latanie bokiem, a to wtedy jeszcze na mokre i suche... jak to mówią, KISS!