w kwestii formalnej - przyrzady pomiarowe sa roznej klasy wiec blad moze byc np. 1,2, 5% ale także 0,2 itd. No moze nie w przypadku hamowni Ale tez nie chodzi nam tu o blad bezwzgledny ale o porownywanie roznic!bjorm pisze: ↑08 paź 2020, 12:33O ile dobrze pamietam z pracowni fizycznej, to skoro skala jest od 0 do 200 na wykresie koni to znaczy ze blad pomiaru to co najmniej 1 lub 2 jednostki podzialki.
Do tego dochodzi zmienna temperatury zewnetrznej i cisnienia. Wykresy na jednej hamowni w roznych tempach ladnie pokazuja jak 5C roznicy miedzy pomiarami potrafi dodac lub odjac po co najmniej 5 konikow.
Dla mnie w sumie porownywanie wynikow hamowni z innych hamowni i innych temp jest totalnie niemiarodajne.
W dziale hamowania kolega jeden mial ladne wykresy 1.8 z kolektorem i bez, ale ta sama hamownia, i ta sama temp zewnetrzna. Takie porownania sa dopiero cokolwiek warte.
owszem masz racje ze by cos faktycznie zmierzyc hamownia powinna byc ta sama i warunki pomiaru porownywalne. Wydaje mi sie jednak patrzac na wykresy ze w IL o to zadbali. Do np. 2500-3000rpm wyniki sie pokrywaja, dopiero dalej rozjezdzaja. Ten efekt moze byc wlasnie dzieki kolektorowi i pozwala nam oszacowac jak on dziala