[połączony] Układ chłodzenia - tematy ogólne

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

17 kwie 2016, 7:32

podepne sie pod temat poniewaz walcze od zeszlego sezonu z ukladem chlodzenia i chcialbym doprowadzic go do stanu tip-top. Po kolei:

Zaczelo sie od zauwazenia ze wskaznik podczas normalnej jazdy zaczal byc przechylony w prawo gdzies do polowy piktogramu, wczesniej przez 1.5 roku byl ztcp pionowo. Na torze blyskawicznie wedrowal na 3/4, trzeba bylo jezdzic caly czas z ogrzewaniem na max i wlaczonym wentylatorem co bylo niekomfortowe a i na dlugo nie pomagalo. To nie bylo dobrze wiec zaczalem dzialac:

- zrobilem linear temp. gauge mod. by moc dokladniej monitorowac temperature
- wymienilem termostat (Vernet), sprawdzilem stary faktycznie otwieral sie dopiero gdzies przy 95st wiec zle
- wymienilem pompe wody, akurat okazja ku temu byla.
- wymienilem czujnik zalaczania wentylatora, stary sie rozpadl.
- wymienilem czujnik temp do wskaznika.

No i okazalo sie ze jest nieco lepiej ale nadal nie idealnie. Wiec

- wyplukalem uklad chlodzenia srodkiem Kleen-flo + plukanka woda destylowana kilka razy
- zbadalem droznosc cienkich rurek przy termostacie i kroccu na silniku. Tutaj troche dziwna sprawa bo jak sciagalem rurki to wylecialo pare kropel czarnego plynu a rurka przy kroccu wchodzacym w silnik (obok pompy wspomy) wydawala sie podejrzanie sucha. Jednak mimo raczej dlugiego dlubania zadnej niedroznosci nie stwierdzilem. Po odpaleniu silnika ww. rurki szybko robia sie gorace wiec przeplyw raczej jest ok
DSC_0359.JPG
rurki chlodzenia NA 1.6


- po plukance zalalem tymczasowo mix 5L wody + 1L koncentratu Shell (lezal w komorce i czekal na zastosowanie)
- wymienilem chlodnice (Koyorad). Stara miala juz 20 lat, poza tym zauwazylem ze po otwarciu termostatu niektore jej czesci pozostaja dluuuuugo zimne. Plyn Prestone, przy okazji wrzucilem termostat Stahlter (Termot) poniewaz o Vernecie znalazlem pare malo pochlebnych opinii
- przemiescilem tablice rej. z przodu aby nie zaslaniala wlotu do chlodnicy

Efekt obecny jest taki:
- katowanie na Poznaniu ok 100st ew. niewiele powyzej bez koniecznosci uzywania ogrzewania itepe. Temp. otoczenia 15-20st
- powolny cruising 94-95st
- autostrada 100-120 95-96st
- danie ogrzewania na max. zmniejsza temp o orientacyjnie 1-2st


O ile 100 stopni na torze mi odpowiada to okolice 95 przy normalnej jezdzie lekko mnie stresuja, wolalbym blizej 92-93. Zastanawia mnie o co moze chodzic i co z tym zrobic:

1. olac. Najtaniej ale bede dalej sie stresowal :x
2. zapodac porzadna plukanke np. Wynns'a
3. zapodac WaterWetter
4. szukac termostatu o nieco nizszej temp. otwarcia np. 82st
5. wymienic korek chlodnicy? 0.9bara, 1.1 czy jaki?
6. jakas kombinacja pkt 2,3,4,5. Jaka? A moze cos innego?

Zastanawia mnie kwestia termostatu. Oryginalnie byl on 2-stopniowy wg. manuala wstepny ma otwarcie 83-86st, glowny 86-89. Vernet tez jest 2 stopniowy ma oznaczenie V2252 88/82st, z kolei Stahlter jest 1 stopniowy 52A00.88 wiec 88stopni. Mozna tez kupic inne termostaty o podawanych temp. otwarcia 85 (Wahler), 82 (Gates, Facet) a nawet 71 stopni (IL). To ostatnie to juz imho przeginka.

Termostat jest z przodu silnika a czujnik z tylu. Dedukuje wiec ze temp. mierzona jest zawsze troche wyzsza od tej ustawianej przez termostat.

Hmmm... moze mam schizy z ta temperatura i tak naprawde 95 stopni silnikowi szkody nie zrobi. Ale ja mam jakos zakodowane ze prawidlowa temp. silnika to 90.
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2016, 10:00 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

17 kwie 2016, 8:22

NA 1.6 ma czujnik temperatury do zegara na króćcu termostatu z przodu silnika, ten z tyłu to czujnik dla komputera. Pozostaje Ci wymiana na zimniejszy termostat skoro 95-96 stopni to za dużo. Czym mierzysz tak dokładnie temperaturę?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

17 kwie 2016, 8:36

wojteks pisze:NA 1.6 ma czujnik temperatury do zegara na króćcu termostatu z przodu silnika, ten z tyłu to czujnik dla komputera. Pozostaje Ci wymiana na zimniejszy termostat skoro 95-96 stopni to za dużo. Czym mierzysz tak dokładnie temperaturę?

1. NA 1.6 na kroccu przy termostacie jest wylacznik do wentylatora a nie czujnik. Oba czujniki - do zegarow i do ECU - sa na dekielku z tylu

2. temperature mierze seryjnym wskaznikiem ale zlinearyzowanym i skalibrowanym na stole. Ustawilem go tak ze wskazowka na lewej krawedzi piktogramu to 90 st a na prawej 100st, po srodku jest 95. Pozostaje jeszcze kwestia dokladnosci czujnika, wiem. Tego nie badalem.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

17 kwie 2016, 10:14

Alex pisze:1. olac. Najtaniej ale bede dalej sie stresowal :x

+1. 95 stopni do normalna tempertura robocza i nic się nie zepsuuje
Alex pisze:2. zapodac porzadna plukanke np. Wynns'a

nie zaszkodzi niczemu
Alex pisze:3. zapodac WaterWetter

jak wyżej
Alex pisze:4. szukac termostatu o nieco nizszej temp. otwarcia np. 82st

taki termostat nie zrzuci temperatury o 2 stopnie tylko w pobliże 80. przy codziennej jeździe będzie niedogrzany
Alex pisze:5. wymienic korek chlodnicy? 0.9bara, 1.1 czy jaki?

nie pomoże, zwiekszanie ciśnienia w układzie jedynie podnosi temperaturę wrzenia
Alex pisze:6. jakas kombinacja pkt 2,3,4,5. Jaka? A moze cos innego?

jeśli chcesz zrobić tak niewielka zmianę to jedyną metodą mechaniczną (waterwetter teoretycznie mógłby pomóc) jest zrobienie niewielkiego przepływu czynnika przy zamkniętym termostacie. Czyli wywiercić mu otworek w przesłonce albo tego typu coś.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

17 kwie 2016, 17:10

majkel pisze:
Alex pisze:4. szukac termostatu o nieco nizszej temp. otwarcia np. 82st

taki termostat nie zrzuci temperatury o 2 stopnie tylko w pobliże 80. przy codziennej jeździe będzie niedogrzany

prawde mowiac liczylem ze wlaczysz sie do dyskusji :)

dlaczego termostat 82 stopnie mialby dawac temp silnika 80 skoro termostat 88 daje 95? To nie jest tak ze pierwszy cylinder ma temp. pare stopni wyzsza niz otwarcia termostatu a kolejne cylindry stopniowo coraz wyzsza az do czwartego ktory jest najgoretszy i tam wlasnie mierzymy temperature czujnikami?

Zreszta sa jeszcze termostaty 85st a zeby sprawe jeszcze skomplikowac kazdy ma rozrzut parametrow, ech...



majkel pisze:jeśli chcesz zrobić tak niewielka zmianę to jedyną metodą mechaniczną (waterwetter teoretycznie mógłby pomóc) jest zrobienie niewielkiego przepływu czynnika przy zamkniętym termostacie. Czyli wywiercić mu otworek w przesłonce albo tego typu coś.

rozumiem ze istniejace otworki z latajacym w nich nitem ktore sie spotyka w termostatach to za malo?


majkel: jako doswiadczony w plukaniu ukladu ;) jaka zalecasz h2o do plukania? Musi byc caly czas demineralizowana czy na ktoryms etapie wchodzi w gre kranówa?
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

18 kwie 2016, 21:06

Alex pisze:jaka zalecasz h2o do plukania? Musi byc caly czas demineralizowana czy na ktoryms etapie wchodzi w gre kranówa?

reszta potem. a do płukania normalna woda z węża cały czas :D silnik to silnik a nie niewiadomoco żeby go wodą demineralizowaną płukać :D
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

11 maja 2016, 12:04

doktoryzuje sie dalej :lol:

wczoraj zapodalem plukanke Wynnsa, te mocniej stezona. Trzymalem ja 40 minut, troche na wolnych obrotach, troche jazdy. To co sie zlalo bylo praktycznie czyste. Potem plukanie woda jakies 5 czy 6 razy, stracilem rachube, na koniec wlalem z powrotem Prestone.

Obserwacje: Na samej wodzie temperatura w tych samych warunkach jest nizsza niz gdy jest plyn. Generalnie roznica temperatury miedzy termostatem przy 1 cylindrze a czujnikiem przy 4 cylindrze jest mniejsza. Np. na Prestone temperatura waha sie zwykle miedzy 95 a 100 stopni (wtedy wlacza sie wentylator i ja zbija), na wodzie raczej 94-96 (wentylator wlacza sie przy 96). Water wetter moze miec wiec sens.

Wieczorem bede testowac czy na pewno temperatura na wskazniku w danym miejscu wskazowki jest taka jak mi sie wydaje ;)

zastanawiam sie tez skad wziasc termowylacznik o nizszej temp. zalaczania niz seryjne 96. Tak mniej wiecej 93 byloby calkiem calkiem

update: na razie znalazlem termowylacznik od 323: FAE36670 ale ma on temperature zał/wył 91/86. troche slabo
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
kamilwlkp
Posty: 54
Rejestracja: 03 wrz 2015, 10:49
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Poznań

20 maja 2016, 8:59

W związku z tym, iż czeka mnie wymiana cieknącej nagrzewnicy w NA, to może wie ktoś czy od NB podpasuje :)? Wiemy jak to jest z dostępnością :p
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

20 maja 2016, 12:56

Podpasuje.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

20 maja 2016, 13:16

Alex pisze:update: na razie znalazlem termowylacznik od 323: FAE36670 ale ma on temperature zał/wył 91/86. troche slabo

słabo. ciężko imho będzie, ten sposób załączania wentylatorów już od lat nie jest stosowany, a tu jeszcze rozmiar gwintu się musi zgadzać.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 maja 2016, 20:20

majkel pisze:
Alex pisze:update: na razie znalazlem termowylacznik od 323: FAE36670 ale ma on temperature zał/wył 91/86. troche slabo

słabo. ciężko imho będzie, ten sposób załączania wentylatorów już od lat nie jest stosowany, a tu jeszcze rozmiar gwintu się musi zgadzać.

znalazlem FAE36390 od Hondy Accord V / Prelude III, troche lepszy bo 92/87. Gwint M16x1.5 wiec powinien pasowac, wtyczka niestety inna.

Faktycznie malo owocne te dzialania, jeszcze troche to mi sie chyba zachce zeby zmajstrowac mini sterownik podlaczony do czujnika do ECU albo tego w zegarach ;)
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

20 maja 2016, 22:09

Alex pisze:achce zeby zmajstrowac mini sterownik podlaczony do czujnika do ECU albo tego w zegarach ;)

mam wrażenie że tak szybciej będzie.
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

25 lip 2016, 17:23

dalej walcze z temperatura ktora wydaje mi sie cokolwiek za wysoka. W skrocie co zostalo zrobione:
- wymiana termostatu (nawet 2 razy)
- wymiana czujnika temp. do zegarow i wylacznika wentylatora
- plukanie ukladu (2 razy, Kleen-flo a potem Wynns stezony), swiezy plyn Prestone
- nowa chlodnica
- linear temp. gauge
- nowa pompa wody

i jest tak:
- podczas jazdy w trasie temp. ma oklice 95 st, jadac w korku podchodzi pod 100. To bym jeszcze moze jakos zdzierzyl.
- podczas upalania jak na ostatnim goracym Ulezu temp. rosnie momentalnie w okolice 105, moze i 110 i mimo jazdy ze stale pracujacym wentylatorem i ogrzewaniem na max non stop. Zlapana temperature ciezko zbic.

Plynu nie ubywa, moc jest, ogrzewanie jest - acz nigdy nie bylo za mocne.

Mysle nad Water Wetter ale wolalbym usunac usterke a nie ja tuszowac. Czy moze byc cos nie tak z uszczelka pod glowice? Albo z nagrzewnica? Jak sprawdzic jej droznosc? Jakies inne mozliwosci??
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

25 lip 2016, 21:57

Moje dwa może głupie pomysły.

1. Zdejmij rejestrację i się przejedź.
2. Ściągnij jeśli masz lub załóż jeśli nie masz osłonę pod silnik.

Pytanie?
Wentylator sprawny, tzn. nie ma już luzów i dużych oporów? Może dołóż drugi do chłodzenia na postoju?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

26 lip 2016, 8:00

zapomnialem napisac: rejestracja zaslaniala czesc wlotu ale jeszcze na Poznaniu ja podnioslem i nie zaslania. Oslona od spodu jest.

Wentylator .... hmmm zastanawialismy sie z Jan'em na Ulezu czy w jego aucie - ktore tez ma problem z przegrzewaniem - nie kreci sie za wolno. U mnie jest na oko podobnie, moze dmucha ciut mocniej. Przekladajac chlodnice mialem wentylator w reku, wyczyscilem, krecil sie normalnie bez wiekszych oporow. Dolozyc drugi moglbym tyle ze to wplynie raczej na szybkosc schladzania na postoju, podczas jazdy wentylator niewiele daje raczej. A u mnie z tym wydaje sie byc glowny problem.

Coraz bardziej mysle zeby pominac nagrzewnice i pojezdzic tak pare dni.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

26 lip 2016, 10:54

Alex pisze:- podczas jazdy w trasie temp. ma oklice 95 st, jadac w korku podchodzi pod 100. To bym jeszcze moze jakos zdzierzyl.

To jest OK.
Alex pisze:Mysle nad Water Wetter ale wolalbym usunac usterke a nie ja tuszowac.

Zanim zaczniesz dolewac WaterWetter zmień mieszankę na 70:30 i zobacz co będzie na torze. Możesz to też na drogę zrobić, silnik się nie wychłodzi bo go termostat wyreguluje.
czester_ pisze:1. Zdejmij rejestrację i się przejedź.

+1
czester_ pisze:Może dołóż drugi do chłodzenia na postoju?

Na postoju nie ma co chłodzić, emisja nie jest zbyt duża.
Alex pisze:ktore tez ma problem z przegrzewaniem - nie kreci sie za wolno

???? :shock: zobacz czy nie masz korozji na przewodach zasilających wiatrak.
Alex pisze:Coraz bardziej mysle zeby pominac nagrzewnice i pojezdzic tak pare dni.

a co ma pokazać to ćwiczenie ?

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

26 lip 2016, 13:09

majkel pisze:Zanim zaczniesz dolewac WaterWetter zmień mieszankę na 70:30 i zobacz co będzie na torze. Możesz to też na drogę zrobić, silnik się nie wychłodzi bo go termostat wyreguluje.

czyli zlac z 1.5 L plynu i dolac wody zdemoralizowanej ;) , tak? Obstawiam ze temp. nieco spadnie, jezdzilem troche na czystej wodzie gdy plukalem uklad, potem gdy wymienialem termostat i temp. podczas jazdy byla o dobre 2-3st nizsza, upalania nie bylo wiec nie wiem.



majkel pisze:
czester_ pisze:Może dołóż drugi do chłodzenia na postoju?

Na postoju nie ma co chłodzić, emisja nie jest zbyt duża.

jednak w korku szybko z 95 st robi sie 100. Po czym uruchamia sie wiatrak ale na postoju temp nie spada albo spada baardzo wolno.



majkel pisze:
Alex pisze:ktore tez ma problem z przegrzewaniem - nie kreci sie za wolno

???? :shock: zobacz czy nie masz korozji na przewodach zasilających wiatrak.

nic nie widzialem, dla pewnosci zmierze dzis napiecie


majkel pisze:
Alex pisze:Coraz bardziej mysle zeby pominac nagrzewnice i pojezdzic tak pare dni.

a co ma pokazać to ćwiczenie ?

ze nie jest zapchana nagrzewnica i co za tym idzie przeplyw plynu nie jest zaklocony. Tak sobie rozumuje
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

26 lip 2016, 13:28

Alex pisze:czyli zlac z 1.5 L plynu i dolac wody zdemoralizowanej

mhm, za dużo chyba. teraz masz w układzie 50:50. Generalnie chodzi o to aby zwiekszyc pojemnosc cieplną czynnika ale aby nie przegiąć i zostawić odpowiednia ilość dodatków antykorozyjnych.
Alex pisze:ze nie jest zapchana nagrzewnica i co za tym idzie przeplyw plynu nie jest zaklocony. Tak sobie rozumuje

nagrzewnica jest równolegle, więc nawet kompletnie niedrożna nie powinna szkód uczynić.
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

26 lip 2016, 14:31

majkel pisze:
Alex pisze:ze nie jest zapchana nagrzewnica i co za tym idzie przeplyw plynu nie jest zaklocony. Tak sobie rozumuje

nagrzewnica jest równolegle, więc nawet kompletnie niedrożna nie powinna szkód uczynić.

napewno? O ile dobrze widze na:
http://www.solomiata.com/CoolantReroute.html
Obrazek

to plyn tloczony przez pompe plynie przez silnik od 1 do 4 cylindra, a dalej do nagrzewnicy i z niej z powrotem. Czyli jak dla mnie jest to szeregowo. Dopiero reroute - czego robic mi sie zdecydowanie nie chce - zmienia uklad w rownolegly.
Obrazek
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

27 lip 2016, 12:33

Z wielkim zaciekawieniem czytam ten wątek i jestem bardzo ciekawy potencjalnych wniosków.

Nie jestem zadowolony z temperatury cieczy chłodzącej u siebie. Podczas normalnej jazdy trzyma się w okolicach 90 st., natomiast przy mocnym wciśnięciu gazu, błyskawicznie rośnie do 98 i w warunkach miejskich jej nie przekracza, ale w korkach już nie spada poniżej 90-92.

Na torze miałem w pewnym momencie 110 st (bardzo upalny dzień), co nie pozwoliło mi na jazdę przy wykorzystaniu pełnej mocy.

- Czy zmiana termostatu na zimniejszy może mieć pozytywny wpływ na temperatury powyżej 100st?
Zakładam , że zarówno zimniejszy jak i mój są już wtedy otwarte na 100%, czyli działają de facto tak samo.
- Czy skoki temperatury z 90->97 st przy bucie z 2 (3000->max moment) -> 3 (do ca 5000 obr/min) są normalne? Mam wrażenie, że temperatura rośnie wręcz skokowo.

dotychczas korzystałem z wskaźnika na desce, teraz odczytuję temperaturę z EMU.
Mam grubą chłodnicę, zmieniłem płyn na Motula w składzie 70% woda 30% płyn.
Awatar użytkownika
Enzis
Posty: 577
Rejestracja: 02 gru 2014, 8:55
Model: NB FL
Lokalizacja: Ostrzeszów\Wrocław

18 sie 2016, 12:33

Witam, jakiś czas temu w mojej NBFL wyskoczyła mi kontrolka check engine, błąd miał kod P0128 i opisany był, z tego co pamiętam: "termostat płyny chłodzące". Poruszałem czujnikiem, skasowałem błąd i przez jakiś czas wszystko działało, lecz kilka dni temu błąd wrócił.
Jak sprawdzić, czym błąd jest powodowany (uszkodzony czujnik czy termostat)?
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

18 sie 2016, 12:45

Wkładasz termostat do wrzątku i sprawdzasz czy się otwiera (w okolicach 80 stopni). Czujnik pewnie sprawdzisz znając prawidłową rezystancję.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

18 sie 2016, 13:00

sophisty pisze:Wkładasz termostat do wrzątku i sprawdzasz czy się otwiera (w okolicach 80 stopni).

Odwrotnie, on może być otwarty i się nie zamykac. W NBfl nie da się monitorować zamknietego termostatu, bo nie ma drugiego czujnika temperatury w chłodnicy.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Enzis
Posty: 577
Rejestracja: 02 gru 2014, 8:55
Model: NB FL
Lokalizacja: Ostrzeszów\Wrocław

18 sie 2016, 13:03

Termostat gdy pojawia się błąd jest otwarty, od razu po odpaleniu (na zimnym) uruchamiają się wiatraki. Ale nie ma na to reguły, czasem się tak dzieje, czasem nie.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

18 sie 2016, 13:33

Enzis pisze:od razu po odpaleniu (na zimnym) uruchamiają się wiatraki.

Jeśli nie masz właczonej klimatyzacji to nie jest normalne.
Jeśli masz czytnik błędów OBD, sprawdź na całkowicie wystudzonym silniku (po nocy) temperaturę silnika i temperaturę powietrza. Jeśli się będą różnić o wiecej niż powiedzmy 10 stopni jest problem z czujnikiem temperatury silnika.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Enzis
Posty: 577
Rejestracja: 02 gru 2014, 8:55
Model: NB FL
Lokalizacja: Ostrzeszów\Wrocław

18 sie 2016, 13:53

Dzięki za pomoc, jeśli mechanik dziś jej nie ruszał, to sprawdzę 8-)
eiti
Posty: 896
Rejestracja: 17 lip 2012, 7:23
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

19 sie 2016, 14:10

Obrazek

podejdzie to do nbfl 1,8 bez rzezby (klimy brak)?
dl 66
szer 40cm
wsyokosc 6cm

niby wymiary pokrywaja sie z http://www.kmparts.pl/692.Chlodnica-alu ... BNBFL-50mm, ale niepokoi mnie brak nozek i nie wim jak to poza gora zamontowac do mazdy
bezmiatowy //
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

23 wrz 2016, 14:47

Po pewnym czasie założyłem nowy termostat. Od razu zauważalna poprawa, mam wrażenie, że otwiera się wcześniej, przez co nie pozwala na wzrost temperatury do okolic 97+.
Teraz jest sporo chłodniej, ale jeszcze w upalne dni odczyt temperatury był zdecydowanie przyjemniejszy dla oka, niż przed wymianą ;)
Co ciekawe, gdy porównywałem termostaty, miały one nieco inną budowę (pe lewej stary, po prawej nowy (OEM), oba miały te same napisy więc stary pewnie też OEMowy)
IMAG4157.jpg
ubek
Donator
Donator
Posty: 1340
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

23 wrz 2016, 14:52

Powinna być temp przy której się otwiera wybita bo bez tego nic nam to nie mówi.
White NA BP'95
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

23 wrz 2016, 15:06

ubek pisze:Powinna być temp przy której się otwiera wybita bo bez tego nic nam to nie mówi.

Była taka sama, 88C
Bardziej odnosiłem się do kodu produktu wybitego na termostacie - był taki sam.
ODPOWIEDZ