[połączony] Układ chłodzenia - tematy ogólne

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

10 kwie 2013, 17:05

W jakiem pozycji masz pokrętło regulacji temperatury w kabinie? Bo w NB/NBfl ciepłe powietrze zaczyna lecieć z nawiewów dopiero przy pokrętle ustawionym na 70-80% skali (pokrętło praktycznie w pozycji poziomej).
Jeździłem kilkoma NBfl i w każdej było tak samo.
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2013, 17:05 przez Dżunior, łącznie zmieniany 1 raz.
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

10 kwie 2013, 17:05

logimen pisze:zdejmowanie dechy i wymiana nagrzewnicy

Może płukanie chemią układu chłodzenia pomoże.

logimen pisze:czyszczenie kanalow z lisci

To gdyby nadmuch był słaby ale gorące z niego leciało. Ja bym oczyścił co się da z liści i ich resztek.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

10 kwie 2013, 19:12

Dżunior pisze:W jakiem pozycji masz pokrętło regulacji temperatury w kabinie? Bo w NB/NBfl ciepłe powietrze zaczyna lecieć z nawiewów dopiero przy pokrętle ustawionym na 70-80% skali (pokrętło praktycznie w pozycji poziomej).


Pokretlo mam na max. na cieple ustawione. Zeszlej zimy, grzala jak szalona, ledwo przekrecilem na poczatek czerwonego i juz cieple lecialo, a teraz jest tak jak piszesz wlasnie. Ale tez nie leci gorace jak zeszlej zimy tylko ledwo co cieple. Ewidentnie cos jest nie tak.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

10 kwie 2013, 22:57

Dżunior pisze:Jeździłem kilkoma NBfl i w każdej było tak samo.

Bo sobie cięgna nie wyregulowałeś, je można przesuwać.
logimen pisze:Pokretlo mam na max. na cieple ustawione. Zeszlej zimy, grzala jak szalona, ledwo przekrecilem na poczatek czerwonego i juz cieple lecialo, a teraz jest tak jak piszesz wlasnie. Ale tez nie leci gorace jak zeszlej zimy tylko ledwo co cieple. Ewidentnie cos jest nie tak.

Po objawach termostat sprawia wrażenie działającego. Możesz miec problem z droznością nagrzewnicy. Jak jest zawalona brudem ogrzewanie może kiepsko działać.
Druga rzecz, czy wymieniałeś termostat ? Jeśli wstawiono Ci otwierający się przy niższej temperaturze, silnik będzie permanentnie niedogrzany i ogrzewanie przy mrozach również będzie kiepskie.
trzecia rzecz związana z ogrzewaniem, cięgno od regulacji ciągnie za dzyndzel regulujący przepustnice powietrza. Są po prawej i lewej stronie nagrzewnicy (tylko nie pamietam po której to od temperatury) dostępne bez problemu od strony schowka i od strony kierownicy. zobacz czy ustawienie pokrętła na maksymalne grzanie pociąga dzyndzlem do końca, czy ręką można przepustnicę jeszcze bardziej przesunąć. Nie potrafie tego bardziej obrazowo opisać, jak zajrzysz tam to zorientujesz się o co chodzi :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

11 kwie 2013, 21:36

majkel pisze:czy wymieniałeś termostat ?


Jeszcze nie

majkel pisze:Nie potrafie tego bardziej obrazowo opisać, jak zajrzysz tam to zorientujesz się o co chodzi


Ok, chyba kumam o co Ci chodzi ;) Dzieki za wskazowki
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Kinio
Donator
Donator
Posty: 685
Rejestracja: 05 wrz 2011, 14:45
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

01 lip 2013, 18:02

Jaka jest prawidłowa temperatura płynu chłodniczego w rozgrzanym układzie?
Kupiłem to urządzenie obd2-bluetooth i odczyt z niego podaje na rozgrzanym w zależności od jazdy tak 93-96 stopni.
Kinio
Donator
Donator
Posty: 685
Rejestracja: 05 wrz 2011, 14:45
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

02 lip 2013, 18:02

może ktoś sprawdzić kto ma tego szwagra do obd2 bo nie wiem czy mam coś działać z tym termostatem czy nie ruszać?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

02 lip 2013, 21:52

Kinio pisze:Jaka jest prawidłowa temperatura płynu chłodniczego w rozgrzanym układzie?

Taka właśnie jak masz.
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Kinio
Donator
Donator
Posty: 685
Rejestracja: 05 wrz 2011, 14:45
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

03 lip 2013, 19:44

majkel pisze:Taka właśnie jak masz.

Super, dzięki. Czyli chyba jedyne trzy możliwości dlaczego wskaźnik temperatury na desce pokazuje poniżej połowy to:
- albo zawsze tak było i coś mi się pomyliło, że wskazówka była dalej niż połowa
- zepsuł się czujnik odpowiedzialny za wskaźnik
- po wymianie chłodnicy i płynu spadła temperatura czyli wcześniej była za wysoka
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

09 lip 2013, 19:53

majkel pisze:
chrism pisze:W zasadzie potrzebujemy tylko spacer i płytkę-zaślepkę.

Już zupełnie pomiajam takie kwiatki, że jedna warsiawska miata mająca zainstalowany as-is kit Begi musi mieć przód na żabie podnoszony aby napełnić układ chłodzenia, bo inaczej jest on nieodpowietrzalny :mrgreen:

Po
eM


Dogrzebałem się :shock: .
Mam już specjalny odpowietrznik :winner: .

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Marcin Zzzz...
Posty: 37
Rejestracja: 20 gru 2011, 23:13
Lokalizacja: Wa-wa/Praga Północ

27 wrz 2013, 15:04

Cześć,

Przy dokręcaniu ściąłem śrubkę spustu chłodnicy (pod chłodnicą na środku).
Macie może pomysł jak wyjąć ściętą śrubę (rozwiercić ) ?
I po drugie, możecie podpowiedzieć gdzie szukać śruby, którą mógłbym tam wkręcić (najlepiej metalowa) ?
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

27 wrz 2013, 16:10

Marcin Zzzz... pisze:Cześć,

Przy dokręcaniu ściąłem śrubkę spustu chłodnicy (pod chłodnicą na środku).
Macie może pomysł jak wyjąć ściętą śrubę (rozwiercić ) ?
I po drugie, możecie podpowiedzieć gdzie szukać śruby, którą mógłbym tam wkręcić (najlepiej metalowa) ?


Żeby odkręcić tą plastikową śrubę użyj zaostrzonego płaskiego śrubokręta, trzeba go wcisnąć na ile się da w plastyk śruby i potem delikatnie kręcić.
Co do nowej śruby to nie wiem czy metalowa to dobry pomysł, bo może uszkodzić gwint w chłodnicy. Ja proponuję zakup takiej śruby jak była, powinni mieć w aso.
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

27 wrz 2013, 17:41

ree pisze:
Marcin Zzzz... pisze:Cześć,

Przy dokręcaniu ściąłem śrubkę spustu chłodnicy (pod chłodnicą na środku).
Macie może pomysł jak wyjąć ściętą śrubę (rozwiercić ) ?
I po drugie, możecie podpowiedzieć gdzie szukać śruby, którą mógłbym tam wkręcić (najlepiej metalowa) ?


Żeby odkręcić tą plastikową śrubę użyj zaostrzonego płaskiego śrubokręta, trzeba go wcisnąć na ile się da w plastyk śruby i potem delikatnie kręcić.
Co do nowej śruby to nie wiem czy metalowa to dobry pomysł, bo może uszkodzić gwint w chłodnicy. Ja proponuję zakup takiej śruby jak była, powinni mieć w aso.


Patent na odkręcenie dobry, szeroki ale płaski śrubokręt najlepiej nabij delikatnie młotkiem na resztki i postaraj się wykręcić, a śrubę możesz wkręcić metalową, sam tak mam i z gwintem nie było i nie ma żadnego problemu bo już dwa razy spuszczałem płyn i jest gitara.
Rules are made to be broken
Marcin Zzzz...
Posty: 37
Rejestracja: 20 gru 2011, 23:13
Lokalizacja: Wa-wa/Praga Północ

28 wrz 2013, 5:40

Dzięki za informację ree i hantkus.
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1915
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

13 paź 2013, 10:25

Panowie mam pytanko , wczoraj wracałem mazdą z pod Poznania, jakieś 200 km do Łodzi, temp. otoczenia poniżej 10 c, jechałem spokojnie, 100-120 km/h i zauważyłem że podczas takiej jazdy wskaźnik tempteratury silnika ledwo wychyla się poziom "c" (chłodny), jak chwilę postałem w korku to temp rośnie i dochodzi prawie do połowy. Czy to normalne?
Wydaje mi się że na trasie powinien spokojnie złapać wskaźnik na połowę, tak było jak jeździłem latem.

Proszę o radę.
piotr-gka
Posty: 669
Rejestracja: 06 paź 2013, 11:13
Lokalizacja: gka

13 paź 2013, 10:35

pewno termostat otwarty na stałe
irekkurczak
Posty: 194
Rejestracja: 07 maja 2012, 20:11
Model: NC FL
Lokalizacja: Elbląg

15 paź 2013, 20:45

Termostat do wymiany jak nic
mleko8
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2015, 19:13
Model: NB FL

15 lut 2015, 12:57

Kurcze może tu mi ktoś pomoże...

Geneza problemu:
1. Robię 270 km i działa wszystko poprawnie - wskazówka temperatury wskazuje połowę (tak było zawsze)
2. Na drugi dzień wsiadam i widzę że po pierwsze, bardzo szybko się nagrzewa i za chwilę po przejechaniu może 3 km wskazówka leci na maxa, zatrzymuję się więc i dotykam silnik który okazuje się że nie jest taki gorący.
3. Tego samego dnia wracam mazdą do domu z pracy i to samo wskazówka na maxa wychylona (aż poza skalę - ja przerażony) więc wyłączam silnik i po 20 sekundach odpalam i tu nagle wszystko w porządku, wskazówka wskaźnika na środku. Tego samego dnia kupiłem termostat bo yślałem że to to.
4. Wymieniony termostat + nowy płyn chłodnicy i co, i dupa. Nadal wskazówka temperatury leci na maxa w górę.

POMÓŻCIE

Nie wiem co to może być, dodam, że jak jest włączony silnik i wskazówka jest na maxa to kiedy wyłączę silnik i mam załączony prąd to wskazówka nie dochodzi nawet do połowy. Czy to może być walnięty czujnik?
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

15 lut 2015, 14:42

mleko8 pisze:więc wyłączam silnik i po 20 sekundach odpalam i tu nagle wszystko w porządku

No to chyba coś z elektryką.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

15 lut 2015, 16:14

Na początek nowy czujnik.
mleko8
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2015, 19:13
Model: NB FL

15 lut 2015, 19:52

Zrobiłem kilka testów.
Po rozgrzaniu silnika na maxa (czyli wskazówka poza skalę) nie włączył się wentylator.
Odpaliłem silnik bez czujnika, oczywiście wyskoczył błąd silnika ale włączył się wentylator.
Wyczyściłem wtyki od czujnika i nic, dalej wskazówka leci na maxa.
Jeszcze kilka faktów, dziwię się że silnik tak się szybko grzeje, bo trwa to około 5 minut. Wydaje mi się że tak wcześniej nie było. Pompa wody musi działać bo wąż ciepły i ciepła jest chłodnica.

Kolejny krok to wymiana czujnika. Czy to taki:

http://allegro.pl/czujnik-temperatury-w ... 25653.html
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

16 lut 2015, 16:16

mleko8 pisze:Po rozgrzaniu silnika na maxa (czyli wskazówka poza skalę) nie włączył się wentylator.

Jedno z drugim ma mało wspólnego, bo czujnik to są tak naprawdę 2 czujniki we wspólnej obudowie, jeden do PCM i ten steruje wentylatorem a drugi wyłącznie do wskaźnika na desce. Czujnik może byc uszkodzony, ale sprawdź również czy kabel nie wygląda na uszkodzony/przetarty.

mleko8 pisze:Czy to taki:

zapewne. choć firma premium to raczej nie jest renomowany producent czujników :D

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
mleko8
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2015, 19:13
Model: NB FL

16 lut 2015, 20:17

OK trochę mnie uspokoiłeś.
Jutro jestem umówiony na diagnostykę u kumpla w warsztacie, Wszystko się wyjaśnić powinno.
Boję się że to uszczelka pod głowicą - to też będziemy badać.

Co do czujnika, czy ktoś ma namiar na czujnik jakiej renomowanej firmy?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

17 lut 2015, 3:06

mleko8 pisze:Jutro jestem umówiony na diagnostykę u kumpla w warsztacie

Jak ma czytnik OBD to podłączcie do emiksa i zobaczcie po prostu jaką temperaturę "widzi" PCM w czasie kiedy konsola pokazuje głupoty. Co do producenta, niech Ci kumpel sprawdzi co ma dostępnego w katalogu z tego co normalnie kupuje, wkłada i się nie sypie :D

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
mleko8
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2015, 19:13
Model: NB FL

17 lut 2015, 18:20

Właśnie tak kumpel zrobił.

Komputer pokładowy nie ma żadnych błędów, odczyty temperatury są OK i nawet pogrzaliśmy silnior do włączenia się wiatraka i wszystko działa poprawnie.

Więc to czujnik się zkasztanił bądź wskaźnik.
Czujnik jutro odbieram i montaż... dam znać co i jak...
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

17 lut 2015, 18:27

Ze wszystkich możliwości, czujnik to chyba najmniejsze zło. Trzymamy więc kciuci :>
mleko8
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2015, 19:13
Model: NB FL

21 lut 2015, 12:13

No i problemu się nie pozbyłem.

Po wymianie czujnika nadal wskazówka temperatury leci na łeb na szyję na maxa.

Może ma ktoś jakieś pomysły, co to może być?

POMOCY :(


Opiszę co się dzieje ze wskażnikiem: jak włączam silnik to od razu wskazówka startuje na minimum czyli ponad "C" i ponad tę kreskę jak się zaczyna skala, po 5 -10 sekundach wskazówka idzie na 1/3 skali no i za jakieś 3 minuty leci na maxa.
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

21 lut 2015, 14:37

A resetowałeś kompa? Podmień na spocie liczniki.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
mleko8
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2015, 19:13
Model: NB FL

21 lut 2015, 14:55

Jak zresetować kompa? (czy wystarczy minus z akumulatora odpiąć - to robiłem).

Co oznacza - podmień na spocie liczniki ?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

21 lut 2015, 16:56

Może licznik walnięty. Zawsze możesz podmienić... 30min roboty i sprawdzić.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
ODPOWIEDZ