[połączony] Układ chłodzenia - tematy ogólne

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

15 lis 2008, 9:39

Pierwsza część artykułu,a więc "Produkty spalania"
[URL=http://www.precyzja.pl/?l=pl&lv=dbf]http://www.precyzja.pl/?l=pl&lv=dbf[/URL]

Wniosek? Jeśli nie bierze wody, to jest bardzo dobrze i silnik działa prawidłowo :cool:
stefanek81
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
Lokalizacja: częstochowa

15 lis 2008, 19:35

zrobilem dzis madzia 400 km odwiedzilem warszawe,i tak jak przyspieszalem do okolo 150 rekord dzis 180:)to w mgnieniu oka temperatura wzrastala na 3/4 wskaznika jak odpuscilem z gazu zwolnilem do 90 po kilku kilometrach temeperatura spadala do polowy wskaznika,i tak w kolko,balem sie jechac szybciej niz 110 ,zeby mi sie wskaznik nie zamknla,w sumie nie wiem czy by sie zamnkanl,ale mialem lęki:)
Załączniki
mx5.jpg
mx5.jpg (161.33 KiB) Przejrzano 1223 razy
moje gg6762774
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

15 lis 2008, 19:59

stefanek81 pisze:zrobilem dzis madzia 400 km odwiedzilem warszawe,i tak jak przyspieszalem do okolo 150 rekord dzis 180:)to w mgnieniu oka temperatura wzrastala na 3/4 wskaznika jak odpuscilem z gazu zwolnilem do 90 po kilku kilometrach temeperatura spadala do polowy wskaznika,i tak w kolko,balem sie jechac szybciej niz 110 ,zeby mi sie wskaznik nie zamknla,w sumie nie wiem czy by sie zamnkanl,ale mialem lęki:)


coś jest nie tak.... :neutral:
nie powinno tak się dziać w czasie jazdy. Zrozumiałbym, gdybyś cały czas miał jedno wskazanie temperatury wody (za wysokie, czy za niskie), ale takie ruchy wskazówki raczej nie są prawidłowe :neutral: Coś z chłodzeniem może być nie tak...zmieniłeś termostat, pompę? Płynu masz odpowidnio dużo w chłodnicy i w zbiorniczku wyrównawczym?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

15 lis 2008, 20:07

przemasi pisze:Coś z chłodzeniem może być nie tak...zmieniłeś termostat, pompę? Płynu masz odpowidnio dużo w chłodnicy i w zbiorniczku wyrównawczym?

stefanek, płukałeś układ chłodzenia jakimś preparatem czyszczącym przy wymianie płynu ?
Może chłodnica ma nazbierane jakiegoś szajsu i nie wyrabia z odprowadzeniem ciepła...
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
stefanek81
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
Lokalizacja: częstochowa

15 lis 2008, 21:31

na starym silniku bylo wszystko ok ,wskazowka stala na pion niezaleznie od stylu jazdy.
moje gg6762774
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

16 lis 2008, 2:29

majkel_c, dobrze zasugerował, że to może być niedrożny układ...możesz też mieć nieprawidłową mieszankę płynu i wody w układzie - złą ciecz chłodzącą.

Wszystko dokładnie jest opisane w linku
[URL=http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html]http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html[/URL]

...zacytuję ważniejszą część:

"Overheating at Speed
This problem, assuming there is adequate uncontaminated coolant in the system, is either poor water flow through the Figure 1 path, or poor airflow through the radiator.
Poor water flow can be caused by a stuck thermostat (only partially open), collapsed hose, clogged radiator, or a bad water pump.
Poor airflow through the radiator can be caused by air blockage due to a license plate configuration, bugs etc. stuck in the fins, bent fins due to mishandling, and in rare cases, the Radiator Cooling Fan running backwards!
If all of the above items have been checked and the engine still overheats, the cooling system should be flushed to remove any scaling or corrosion inside the water passages.
Draining and refilling of the coolant with a lower percentage of glycol in the mixture (see Tables I and II) would help if the glycol percentage is too high (over 50%).
Also keep in mind that temperature sensors and gauges do go bad occasionally. If the gauge says the engine is too hot, but there are no other apparent symptoms like lower-than-normal oil pressure, steam or bubbles escaping into the coolant reservoir, or a very hot under hood temperature, maybe the gauge is giving a false reading."
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

20 kwie 2009, 19:36

Fiveopac pisze:majkel_c napisał/a:
W nawiązaniu do OT z wątku Five'a :smile: wydłubałem porównanie efektów po
zastosowaniu dodatków do chłodnic:
http://www.turbomagazine....ives/index.html

Bardzo ciekawe, ktos przetestuje? ;)

Melduję, że ja :mrgreen: W ramach przygotowań mazdy do zdobywania alpejskich przełęczy zmieniłem mieszankę. Zbełtałem ze sobą 10% glikolu, resztę wody i trochę różowej magii z butelki Redline --> http://www.2brally.pl/redlineoil/index.php?main=prod&grupa=dodatki&podgrupa=0
Niestety rzetelnego porównania sprzed i po raczej nie będzie, bo zrobiłem też porządne czyszczenie układu chłodzenia, zeszła cała masa kamienia i szlamu... Więc trudno byłoby stwierdzić od czego się poprawiło, o ile oczywiście jakiś efekt dodatni będzie :mrgreen:

Pozdr
Michał
Ferguson
Posty: 77
Rejestracja: 26 wrz 2009, 12:28
Lokalizacja: Rydułtowy

03 mar 2010, 16:38

odgrzebie temat....
Mam sytuacje podobną jak Stefanek81 tzn przy jezdzie na wyzszych obrotach wskaźnik temperatury wody podnosi sie i opada i po chwili znow to samo.
Z tego co dowiedzialem sie od mechanika przed zimą to to, że nie włancza mi się wentylator na 2 bieg. Byl sprawdzony wentylator i po wymuszonej probie włącza się drugi bieg wentylatora wiec teoretycznie działa prawidlowo.
Co może wpływać na włączenie kolejnego biegu wentylatora?
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5457
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

04 mar 2010, 15:21

Ferguson pisze:Byl sprawdzony wentylator i po wymuszonej probie włącza się drugi bieg wentylatora wiec teoretycznie działa prawidlowo.

Gratuluje! Wymusiłeś drugi bieg, ktorego nigdy nie bylo :cool:
Ferguson pisze:Co może wpływać na włączenie kolejnego biegu wentylatora?

Cud ew napięcie 24V :lol: ale to i tak tylko przez chwile dopoki smiglo bez obudowy nie wejdzie na orbite.
Wentylator pracuje tylko z jedna predkosci. Masz tylko dwa kabelki w kostce. Tak wogule to wentylator wogule nie poprawia chlodzenia przy wiekszych predkosciach.

Mam sytuacje podobną jak Stefanek81 tzn przy jezdzie na wyzszych obrotach wskaźnik temperatury wody podnosi sie i opada i po chwili znow to samo.

Przeczysc uklad chlodzneia (wyplucz dokladnie), wlej nowy plyn. oraz wymień termostat na nowy.
Ubywa ci płynu? Nie dolewałeś jakiegos uszczelniacza do chlodnic? Zobacz czy w zbiorniczku wyrownawczym i pod korkiem chlodnicy nie ma bagna.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

04 mar 2010, 16:20

Fiveopac pisze:Gratuluje! Wymusiłeś drugi bieg, ktorego nigdy nie bylo :cool:

luzik. Mechanik brał trefny towar i pomylił mu się wentylator chłodnicy z wentylatorem od ogrzewania :mrgreen:

Po
eM
Ferguson
Posty: 77
Rejestracja: 26 wrz 2009, 12:28
Lokalizacja: Rydułtowy

04 mar 2010, 20:55

no to ciekawych rzeczy sie dowiaduje :evil:

Fiveopac pisze:Przeczysc uklad chlodzneia (wyplucz dokladnie), wlej nowy plyn. oraz wymień termostat na nowy.
Ubywa ci płynu? Nie dolewałeś jakiegos uszczelniacza do chlodnic? Zobacz czy w zbiorniczku wyrownawczym i pod korkiem chlodnicy nie ma bagna.


Płyn wlany to Prestone. Ok sprawdze co tam sie dzieje w zbiorniczku i pod korkiem.
Ok w takim razie w pierwszej kolejnosci zafunduje mu plukanie :wink: dzieki za pomoc :cool:
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5457
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

04 mar 2010, 22:57

Ferguson pisze:Płyn wlany to Prestone. Ok sprawdze co tam sie dzieje w zbiorniczku i pod korkiem.
Ok w takim razie w pierwszej kolejnosci zafunduje mu plukanie dzieki za pomoc


Plukanie to podstawa jednoczesnie jak juz masz plyn spuszczony wymien od razu termostat na nowy! Kosztuje grosze a moze on powodowac gotowanie sie silnika.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

05 mar 2010, 9:51

czym/jak plukac?

Nic mi to nie rozszczelni?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

05 mar 2010, 9:59

Qbatron pisze:czym/jak plukac?

Nic mi to nie rozszczelni?

Ja płuczę preparatem Prestone, do kupienia na stacjach benzynowych (mały żółty kanisterek). Bardzo ładnie osady wypłukuje. Nic się nie rozszczelni :wink: No chyba że masz normalne dziury w chłodnicy zatkane jedynie osadami :wink:

Po
eM
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

05 mar 2010, 10:23

[URL=http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=1535&postdays=0&postorder=asc&start=30]Tutaj co nieco[/URL] o tym jak :wink:
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

05 mar 2010, 10:49

dzieki :)

BTW: szacun przemasi za prace przy aucie :)
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

05 mar 2010, 10:51

Dzięki Qbatron :smile:
Perfekcja wymaga pracy :razz:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

05 mar 2010, 12:46

majkel_c pisze:Ja płuczę preparatem Prestone, do kupienia na stacjach benzynowych (mały żółty kanisterek). Bardzo ładnie osady wypłukuje. Nic się nie rozszczelni


Też płukałem przed zimą tym płynem - polecam
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

06 wrz 2011, 19:47

Do 1,8 BP w NBFl ile wejdzie płynu chłodniczego? 6 litrów wystarczy ? Chcę zmienić płyn przy okazji wymiany rozrządu i pompy wody.
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

06 wrz 2011, 20:28

Blade, wystarczy.

A tka w temacie - ktoś w PL samodzielnie zmieniał kierunek obiegu płynu chłodzącego? Znalazłem fajne materiały i się chce za to zabrać, chętnie poczytam, jeżeli ktoś ma doświadczenie w temacie.

Pozdrawiam
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

06 wrz 2011, 21:07

hella_flush pisze:Blade, wystarczy.

A tka w temacie - ktoś w PL samodzielnie zmieniał kierunek obiegu płynu chłodzącego? Znalazłem fajne materiały i się chce za to zabrać, chętnie poczytam, jeżeli ktoś ma doświadczenie w temacie.

Pozdrawiam


Samodzielnie chyba jedno auto miało zrobione - nie wiem czy nie w silniku z GTXa u 88et? Nie mam pojęcia.

Niesamodzielnie (bo gotowy kit) ma założony pmcomp. Dużo filozofii w tym chyba nie ma, ale puszczenie obiegu z tyłu bloku do przodu jest dość problematyczne (chodzi mi głównie o wymyślenie sposobu montażu dodatkowej rurki, wymianę termostatu itd.).

Choć osobiście jakoś nie trafiło do mnie to rozwiązanie - zamiast podgrzewać ostatni cylinder będzie podgrzany pierwszy (zdaje sobie sprawę, że obieg wygląda nieco inaczej przy zmianie przepływu). Lepsze rozwiązanie dla mnie to pojemniejsza chłodnica + termostat na 72'C.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

06 wrz 2011, 21:12

Termostat na 72 już mam, podobno zamontowanie z tyłu termostatu jest całkiem łatwe na osłonie z 1,6. Podgrzewany będzie pierwszy, owszem, ale po tym zabiegu wyraźnie spada temperatura w całym układzie.

Poglądowy filmik:
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2011, 21:25 przez hella_flush, łącznie zmieniany 1 raz.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5457
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

06 wrz 2011, 21:14

hella_flush pisze:A tka w temacie - ktoś w PL samodzielnie zmieniał kierunek obiegu płynu chłodzącego? Znalazłem fajne materiały i się chce za to zabrać, chętnie poczytam, jeżeli ktoś ma doświadczenie w temacie.

Ravestation ma zestaw reroute Begi jeszcze w woreczkach, usmiechnij sie do niego to pstryknie kilka fotek w celach skopiwania pomyslow.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

06 wrz 2011, 21:21

Fiveopac, dzieki, napiszę PW.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

06 wrz 2011, 21:27

hella_flush pisze:ale po tym zabiegu wyraźnie spada temperatura w całym układzie


U pmcompa i tak było upalnie w układzie po jeździe na torze. Zastanawiam się bardziej, czy utrzymanie większego ciśnienia w układzie nie miałoby lepszego wpływu na to.

Oczywiście dla świętego spokoju bym to pewnie chętnie zrobił, ale chwilowo jakoś nie czuję takiego ciśnienia :oops:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

06 wrz 2011, 21:35

Ja czuję po moich różnych przygodach z grzejącym się silnikiem, chce odwrócić układ, dołożyć drugi wentylator na pstryczek i się zobaczy... Tym bardziej, że z filmiku, który wkleiłem (zmieniłem link na okienko) wychodzi, ze nie jest to jakimś przedużym wyzwaniem, jutro zobaczę, czy u mnie też pasują obudowy P&P czy w prezentowanym na w/w filmiku NB jest inaczej..
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

06 wrz 2011, 21:42

hella_flush pisze:Ja czuję po moich różnych przygodach z grzejącym się silnikiem, chce odwrócić układ, dołożyć drugi wentylator na pstryczek i się zobaczy...


Wiem, że to może idiotyczne pytanie, ale nie masz przypadkiem zasyfionego układu? Bo jakoś trudno mi uwierzyć, że wolnossaka możesz łatwo przegrzać - w moim przypadku turbina, dodatkowa chłodnica od klimy i jakoś (odpukać) większych problemów z temperaturą nie miałem... a termostat na 84'C teraz.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

06 wrz 2011, 21:55

Wiesz co, miałem lekko wywaloną uszczelkę pod głowicą... ;) A układ bardzo mocno Wynsem płukany, ale się naczytałem o grzejących Miatach, ostatnio na Rakietowej hary też zagotował, przy mocnym kacie wszystko się da zagotować, a fajnie sobie czasem przykatować... :twisted:

Moje auto w założeniach buduję do bardzo mocnego i częstego katowania więc staram się z góry eliminować wszystkie potencjalne słabe punkty, żeby potem mieć mniej roboty i stresu. No i nie ukrywam, że mam lekką paranoję na tym punkcie, cały nasz mini klub (DOA JDM :D) miał już przygody z wyrzyganym płynem i mi siedzi na bani, żeby o to zadbać od A do Z zawczasu a nie po kilku kółkach parkować na trawie...

Poza tym, mam lekkie motoryzacyjne ADHD i jak się da coś poprawić to się staram pójść w tym kierunku, w miarę możliwości, a ten mod powinien być wykonalny.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

06 wrz 2011, 22:00

A może warto pomyśleć o sprawdzeniu nagrzewnicy?? Jeśli padła Ci uszczelka pod głowicą to najprawdopodobniej z niewydolności układu chłodzenia... Może pompa wody? Może chłodnica?? Myślę że modyfikacja jak pomoże to tylko na chwilę...
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

06 wrz 2011, 22:04

Zobaczymy, pompa nowa, jak i połowa silnika, po testach auta będę wiedział więcej.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
ODPOWIEDZ