[połączony] Układ chłodzenia - tematy ogólne

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2017
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

07 wrz 2011, 8:57

jak by co to odstąpię nową pompę za flaszkę :grin:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

07 wrz 2011, 9:44

Jaka to ma być flaszka :?:
serio pytam...
Spotkamy się zapewne w Karpaczu na II. Wypadzie, to dokonamy wymiany barterowej :lol:
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2017
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

07 wrz 2011, 11:10

vox pisze:Jaka to ma być flaszka :?:


:arrow: PW
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

07 wrz 2011, 11:50

Kitson, nie zgadzaj sie na nic tańszego niż buteleczka Henri IV Dudognon Heritage :lol:
rafik14
Posty: 1414
Rejestracja: 20 kwie 2009, 19:59
Lokalizacja: Poznań

06 gru 2011, 5:43

czy to normalne zeby przy tych temperaturach po 15 minutach jazdy w mieście uruchamiał sie wentylator chłodnicy czy to potwierdzenie stanu krytycznego małej?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

06 gru 2011, 13:54

czy to normalne zeby przy tych temperaturach po 15 minutach jazdy w mieście uruchamiał sie wentylator chłodnicy czy to potwierdzenie stanu krytycznego małej?

Myślę że spokojnie może się włączać. W korkach przepływ powietrza przez chłodnicę jest minimalny. Jeśli już jakiś stan krytyczny, to szybciej chłodnicy.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

13 gru 2011, 18:59

rafik14 pisze:czy to normalne zeby przy tych temperaturach po 15 minutach jazdy w mieście uruchamiał sie wentylator chłodnicy czy to potwierdzenie stanu krytycznego małej?

Nowy post bo mi się przypomniało że mi się zapomniało. Co masz rafik wlane do układu chłodzenia ? Tzn czy jest to gotowy płyn, czy też rozrabiałeś z koncentratu i przesadziłeś z ilością glikolu ?

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
rafik14
Posty: 1414
Rejestracja: 20 kwie 2009, 19:59
Lokalizacja: Poznań

13 gru 2011, 20:14

majkel_c pisze:
rafik14 pisze:czy to normalne zeby przy tych temperaturach po 15 minutach jazdy w mieście uruchamiał sie wentylator chłodnicy czy to potwierdzenie stanu krytycznego małej?

Nowy post bo mi się przypomniało że mi się zapomniało. Co masz rafik wlane do układu chłodzenia ? Tzn czy jest to gotowy płyn, czy też rozrabiałeś z koncentratu i przesadziłeś z ilością glikolu ?

Po
eM


gotowy płyn
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

28 gru 2011, 21:54

Pomocy...
po pęknięciu wężyka do nagrzewnicy, wymianie pompy wody, zalaniu układu nowym płynem mam kolejny problem z układem chłodzenia - coś mi cieknie...
zaczęło się wczoraj wieczorem, w pewnym momencie zauważyłem lekki biały dym spod maski. nie było go wiele, wskaźnik w normie, więc jechałem dalej. dojechałem, zajrzałem, okazało się, że wszystko mokre.
lewa strona chłodnicy, osłona pod silnikiem, stabilizator, nawet światła ochlapane (to już dzisiaj rano, przy zamkniętych). pod dokładnych oględzinach coś kapie spod górnego węża. poziom płynu w normie, ubywa ze zbiorniczka wyrównawczego.
dzisiaj rano wymieniłem obejmę "zaciskową" na nową, zakręcaną, myśląc, że może tu jest problem. dalej cieknie, dalej dymi.

czy macie jakieś sugestie? czy jest możliwe, żebym miał z jakiegoś powodu za wysokie ciśnienie w układzie? z czego to wynika?
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
kapoost
Posty: 350
Rejestracja: 07 lip 2010, 13:20
Lokalizacja: Zamość / Warszawa

29 gru 2011, 23:50

Szczupak, sprawdz korek... kiedy moj odmowil wspolpracy mialem podobne symptomy. Na pierwszy rzut oka wygladalo jakby cieklo z weza zbiornika wyrownawczego. Wymiana korka na zamiennik pomogla.
Najlepiej odpal ja rano w dobrze oswietlonym miejscu i obserwuj gdzie pojawi sie kaluza-wyciek-para :)
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

23 lut 2012, 16:57

Pojawiło mi się kilka kropel płynu na termostacie, może źle dokręciłem jak go kiedyś wymieniałem, nie wiem, pytanie brzmi czy mozna dostać samą uszczelkę gdzieś ? czy trzeba kupić razem z nowym termostatem ? bo termostat działa przecież to po co go wymieniać. :???:
w necie nie znalazłem.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
slawekte
Posty: 79
Rejestracja: 01 gru 2008, 9:37
Lokalizacja: Warszawa

12 maja 2012, 13:12

Może ktoś się orientuje, czy wentylator chłodnicy z NB pasuje do NA ?
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

02 sty 2013, 8:08

Koledzy, wrzucam tu moje pytanie. W moim aucie po odpaleniu silnika wskazówka od razu przesuwa się jakieś 1-2 mm na prawo od pionu i tak stoi bez względu na jadę (długo, krótko, szybko, wolno). Co może być tego przyczyną i jak to naprawić?
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
zoharek
Posty: 1304
Rejestracja: 24 maja 2010, 12:26
Model: Inny
Wersja: Subaru Outback H6
Lokalizacja: Łódź

02 sty 2013, 9:27

Mówisz o wskazówce ciśnienia oleju? Działa prawidłowo, dopiero w NC jest 'analogowa'.
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

02 sty 2013, 9:38

wlasnie, o której kontrolce piszesz? bo po środku masz cisnienie oleju, które u mnie tez od razu wychyla się lekko za połowę i praktycznie ani drgnie później. A po prawej jest temperatura, która narasta stopniowo do połowy skali.

Jakieś poglądowe zdjęcie z netu:

Obrazek
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

11 sty 2013, 10:03

Koledzy co byście powiedzieli na zakup grupowy od BEGI kilku gracików do modyfikacji układu chłodzenia?
[URL=http://www.bellengineering.net/templates/BEGi/images/Manuals/94-05_Miata_Turbo_Coolant_reroute.pdf]opis modyfikacji[/URL]
W zasadzie potrzebujemy tylko spacer i płytkę-zaślepkę.
Załączniki
block off plate - small.JPG
zaślepka
block off plate - small.JPG (62.27 KiB) Przejrzano 5094 razy
spacer - small.JPG
spacer
spacer - small.JPG (72.28 KiB) Przejrzano 5094 razy
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

11 sty 2013, 11:16

chrism, nie wiem czy grzes nie robił tego u siebie
Obrazek

miatasm.com
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

11 sty 2013, 11:27

chrism pisze:W zasadzie potrzebujemy tylko spacer i płytkę-zaślepkę.

Dopóki nie posiadasz mocy zainstalowanej na poziomie 250hp, to ten mod jest potrzebny jak psu zegarek :mrgreen: A i wtedy nie jest to takie pewne, poprawnie doładowane silniki z prawidłowo utrzymanym układem chłodzenia nie wykazują problemów wskazujących na konieczność grzebania. Więc nieco sztuka dla sztuki.
Musiałbym poszukać źródła, ale w klubie MSM uczeni w piśmie porównywali konstrukcję głowic z NA i NB i wyszło, że o ile w przypadku NA można mówić o jakiś korzyściach o tyle w NB i późniejszych może to narobić jedynie szkód...

Już zupełnie pomiajam takie kwiatki, że jedna warsiawska miata mająca zainstalowany as-is kit Begi musi mieć przód na żabie podnoszony aby napełnić układ chłodzenia, bo inaczej jest on nieodpowietrzalny :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

11 sty 2013, 13:54

Ciekawe wnioski. Z tego co wiem to silnik do NA został zaczerpnięty z 323GTX gdzie był umieszczony poprzecznie i tam wlot i wylot płynu chłodzącego były po przeciwnych strony bloku silnika. W NA ten silnik obrócili o 90st pozostawiając ok 10cm pomiędzy silnikiem a grodzią i dlatego przenieśli wlot i wylot na przód silnika. W ten sposób cylindry nie są jednakowo chłodzone co w wielu przypadkach prowadzi do przegrzewania cylindra 4. Stąd powstał mod polegający na przywróceniu chłodzenia takiego jakie było pierwotnie w tym silniku.
Z tego co piszą na miata.net ten mod jest wręcz niezbędny przy instalacji turbo.
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

11 sty 2013, 15:53

Amerykanie piszą dużo różnych rzeczy do których należy podejść z pewnym dystansem.
Taki zestaw będzie wart pewnie połowę słupka silnika.
Teraz ważne: możesz wskazać konkretny przypadek takiego przegrzania (czwartego cylindra)?

Edit:
Myślisz o założeniu tego do seryjnego silnika, czy masz w planach daleko posunięte mody?


chrism pisze:wręcz niezbędny przy instalacji turbo

Dobrze, że auta o tym nie wiedzą.
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

11 sty 2013, 16:21

muszę prawdopodobnie wymienić uszczelkę głowicy więc grzechem byłoby przy okazji nie zrobić tego moda
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

11 sty 2013, 21:53

Twoje auto i twoje pieniądze - moim zdaniem w seryjnym aucie szkoda ruszać. Nie słyszałem o żadnym konkretnym przypadku przegrzania silnika z tego powodu.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

10 kwie 2013, 13:04

Przeczesalem temat, ale nie znalazlem. W mojej miatce mam wskaznik temp. lekko odchylony na lewo, a powinien byc odchylony do prawej - po rozgrzaniu. Do tego ogrzewanie kiepsko dziala o czym przekonalem sie z poczatkiem zimy. innych objawow narazie nie widze.

Pytanie co wymieniac ? Czujniki, termostat czy moze jeszcze cos innego ?
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

10 kwie 2013, 13:28

logimen pisze:termostat

Skoro się nie nagrzewa płyn to odpowiedź jest prosta. Sprawdź czy po uruchomieniu zimnego silnika wąż idący do chłodnicy (górny) robi się szybko ciepły, podobnie jak węże do nagrzewnicy. Przy normalnej pracy termostatu najpierw robią się gorące węże do nagrzewnicy a dopiero potem pojawia się główny obieg.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

10 kwie 2013, 13:34

logimen pisze:Przeczesalem temat, ale nie znalazlem. W mojej miatce mam wskaznik temp. lekko odchylony na lewo, a powinien byc odchylony do prawej - po rozgrzaniu. Do tego ogrzewanie kiepsko dziala o czym przekonalem sie z poczatkiem zimy. innych objawow narazie nie widze.

Pytanie co wymieniac ? Czujniki, termostat czy moze jeszcze cos innego ?


Lekko odchylony na lewo to dobrze, bo ludki którym stoi już w pionie w panike wpadają :ryjezesmiechu:
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

10 kwie 2013, 15:40

Bardock pisze:Lekko odchylony na lewo to dobrze,


Z watku wynika, ze to prawidlowe w NA, w NB mialem wczesniej odchylona wskazowke na prawo i ogrzewanie dzialalo prawidlowo.

wojteks pisze:podobnie jak węże do nagrzewnicy


Musze sie jeszcze dowiedziec gdzie one sa :D
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

10 kwie 2013, 15:46

Czujnik do zegara nie ma nic wspólnego z czujnikiem ECU.

Węże do nagrzewnicy są pomiędzy kolektorem wydechowym, a ścianą grodziową.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

10 kwie 2013, 16:38

Odpalilem ja zimna i doslownie po 2 min pracy na wolnych obrotach waz, ktory idzie do nagrzewnicy zrobil sie cieply. Gorny waz idacy od chlodnicy byl w tym momencie nadal zimny.

Tak wiec termostat ?
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

10 kwie 2013, 16:41

Czyli wydaje się wszystko jest w porządku. (termostat otwiera się dopiero gdy mały obieg jest nagrzany.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

10 kwie 2013, 16:49

Qrde to co to moze byc, ze kiepsko grzeje ? Czyzby mnie czekalo zdejmowanie dechy i wymiana nagrzewnicy ew. czyszczenie kanalow z lisci ? Fak
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
ODPOWIEDZ