[NC] Tempomat - montaż w 2.0 NC 2006

Cruise control Mazda MX-5 NC

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

koro13
Posty: 455
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:18
Model: NC
Lokalizacja: łeba

22 gru 2021, 10:03

Koledzy jak w 1.8 u mnie nie hula to trzeba ecu zmienic? Podejdzie z 2.0 p&p???
Robertus
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

22 gru 2021, 10:53

koro13 pisze:
22 gru 2021, 10:03
Koledzy jak w 1.8 u mnie nie hula to trzeba ecu zmienic? Podejdzie z 2.0 p&p???
w pewnym sensie podejdzie. Jak zwykle przy wymianie PCM trzeba zaprogramowac immo, poza tym nalezy miec swiadomosc ze mapy nie beda zbytnio pasowaly i bedzie wyrzucalo blad zmiennych faz. Jest to do przeprogramowania. Ogolnie wymiana PCM na 2.0 ma sens jesli planujesz swap w przyszlosci.

przedliftowy PCM od 1.8 mozna przerobic, opisywalem w watku. Jest to troche zabawy owszem, podejrzewam że dla większości nie do przejścia.

dosc tanim rozwiazaniem jest wymiana PCM na poliftowy 1.8, tam tempomat powinien dzialac (czy na pewno nie wiem bo nie mam obecnie NCka by sprawdzic). Przypadkiem mam taki PCM, jeśli ktoś chce sprawdzić mogę sprzedać.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
koro13
Posty: 455
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:18
Model: NC
Lokalizacja: łeba

25 gru 2021, 10:27

A gdzie ten wątek kolega opisywal z przed lifta 1,8?
Robertus
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

25 gru 2021, 12:16

Przewin wątek a znajdziesz

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

10 maja 2022, 19:32

montaż tempomatu w 2 godziny? Tak, z wiązką od "Alex Engineering" to możliwe!

prototyp
IMG_20220510_152133.jpg
IMG_20220510_152133.jpg (3.04 MiB) Przejrzano 2337 razy
jeśli byliby chętni mogę powielić w kilku egzemplarzach. W pełni plug and play, z użyciem oryginalnych pinów, instrukcją a nawet zestawem trytytek :)

zadziałało od strzału :twisted:
IMG20220510181123.jpg
IMG20220510181123.jpg (1.09 MiB) Przejrzano 2337 razy
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

11 maja 2022, 19:25

PCM od poliftowego 1.8 (rocznik 2009, oznaczenie L843) przetestowany. Tempomat działa
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Kuba04
Posty: 110
Rejestracja: 15 paź 2021, 15:09
Model: NC
Wersja: 2.5L 220KM
Lokalizacja: Środa Wielkopolska

12 maja 2022, 9:36

Fajna schludna robota :D
Ile byś cenił za taką wiązkę?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 maja 2022, 10:15

Kuba04 pisze:
12 maja 2022, 9:36
Fajna schludna robota :D
Ile byś cenił za taką wiązkę?
1BTC i robie :)

na obecną chwilę 3 wiazki to max, nie mam wiecej pinow do wtyczki hamulca więc edycja limitowana Obrazek
Ostatnio zmieniony 29 cze 2022, 21:46 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

19 maja 2022, 18:57

łapcie świeżo wyprodukowaną szczegółową instrukcję instalacji tempomatu. Uwagi mile widziane
Załączniki
instalacja tempomatu mx5 nc.zip
(696.98 KiB) Pobrany 57 razy
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
byebye
Donator
Donator
Posty: 61
Rejestracja: 22 wrz 2020, 15:20
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Krzeszowice

22 cze 2022, 8:12

Czy komuś udało się dołożyć kontrolkę tempomatu? Zastanawiam się, czy wystarczy wlutować LED (lub dwa) w puste miejsce, czy to nie takie proste.
zegary_kontrolka_cruise.jpg
Miejsce na kontrolkę tempomatu
zegary_kontrolka_cruise.jpg (707.09 KiB) Przejrzano 2189 razy
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

22 cze 2022, 9:26

lutuj i zdaj relacje!!! ktos to musi wreszcie sprawdzic :D jak widac tunel swietlny od ledow jest, moze jeszcze brakowac piktogramu kontrolki na folii


btw. jedno przedliftowe NC 1.8 z tempomatem juz jezdzi w okolicach Lublina ;)
Ostatnio zmieniony 22 cze 2022, 9:26 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1055
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

22 cze 2022, 18:26

Oprócz wlutowania diody to raczej na pewno jeszcze potrzebne są tarcze z ikonką tak jak mówi Alex, aczkolwiek działaj - jestem ciekaw efektów, kontrolkami bym nie pogardził :D
Obrazek
Awatar użytkownika
byebye
Donator
Donator
Posty: 61
Rejestracja: 22 wrz 2020, 15:20
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Krzeszowice

22 cze 2022, 19:42

Oczywiście macie rację, tarcza OEM nie ma ikonki "Cruise", zdjęcie powyżej zrobiłem przy okazji wymiany na tarcze od Revlimitera, która ją posiada ;)

W takim razie próbuję, zamówiłem LEDy SMD PLCC2 (według miata.net) i mam nadzieję, że przy moich umiejętnościach lutowania niczego nie popsuję :D Jeszcze będę musiał odkryć, gdzie ma iść pomarańczowa, a gdzie zielona (zgaduję pomarańczowa po lewej - zielona po prawej).
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

22 cze 2022, 20:14

Jeśli nie umiesz lutować SMD poćwicz na czymś najpierw albo daj komuś. Diody LED SMD są wrażliwe na przegrzanie

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
byebye
Donator
Donator
Posty: 61
Rejestracja: 22 wrz 2020, 15:20
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Krzeszowice

29 cze 2022, 22:59

Niestety, wygląda na to, że same diody to za mało :(

Dzięki tutorialom na YT udało mi się je przylutować i nie spalić (wciąż świecą przy przyłożeniu napięcia do płytki), trochę krzywo, ale jednak :D Jednak odpalenie tempomatu nie daje napięcia, potwierdziłem multimetrem. Mimo, że na elektronice się dobrze nie znam, to patrząc na tył płytki, wnioskuję że brakuje kilku rezystorów do zakmnięcia obiegu. Próbowałem to sprawdzić w kilku miejscach i wydaje mi się, że przynajmniej w jednym było napięcie przy włączonym tempomacie i nie było przy wyłączonym, co by potwierdzało tezę.

Nie wiem natomiast jak sprawdzić, czego dokładnie brakuje - ilu rezystorów (lub innych cudów), o jakich parametrach i w którym miejscu. Być może ktoś z fabrycznie zamontowanym tempomacie ma zdjęcia (najlepiej obu stron) płytki, żeby spróbować zgapić? ;) Albo w ogóle zna się na reverse-engineeringu takich rzeczy. Ja myślałem podążać za ścieżkami i zobaczyć gdzie brakuje do obwodu, ale nawet jeśli to wyjdzie, to nie znam parametrów.

Samemu nie udało mi się znaleźć zdjęć sensownej jakości w Internecie, więcej widziałem płytek o trochę innej budowie, które nie pomagają (być może US/UK wersja była trochę inna, albo kwestia rocznika). Wrzucam dla porównania bardzo słabej jakości zdjęcie ze strony Revlimitera, gdzie widać przynajmniej 3 rezystory w okolicach cruise, których nie ma u mnie (ale nie jestem pewny, czy to płytka tej samej budowy).
zegary_przod.jpg
zegary_przod.jpg (716.02 KiB) Przejrzano 2074 razy
zegary_tyl.jpg
zegary_tyl.jpg (1.17 MiB) Przejrzano 2074 razy
zegary_tyl_zblizenie.jpg
zegary_tyl_zblizenie.jpg (743.75 KiB) Przejrzano 2074 razy
zegary_revlimiter.jpg
zegary_revlimiter.jpg (283.82 KiB) Przejrzano 2074 razy
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

30 cze 2022, 12:42

myslalem ze pomoge ale niestety. Mam zegary od angola, zupelnie inna plytka i rozmieszczenie elementow.

Jesli jednak masz chec dalej eksperymentowac to tak:
- warto sprawdzic multimetrem i sledzac sciezki i przelotki dokad ida sciezki od LEDow. Jest spora szansa ze sa sterowane z wyjsc typu open-drain, wtedy kilka LEDow bedzie mialo anody polaczone razem do jakiegos zasilania a katody beda isc w kierunku wyjsc jakiegos drivera badz mikrokontrolera, moze dojdziemy wtedy do wolnych padów na rezystory
- rezystory sprobowalbym wlutowac np. 1kohm, rezystancja na tle duza ze nic nie powinno sie upalic, co najwyzej LEDy beda sie ledwie swiecic
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
byebye
Donator
Donator
Posty: 61
Rejestracja: 22 wrz 2020, 15:20
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Krzeszowice

30 cze 2022, 13:50

Dzięki, nie poddaję się, ale z racji wyjazdu będę mógł próbować dalej dopiero za dwa tygodnie. Dam znać jak postępy ;)
Awatar użytkownika
byebye
Donator
Donator
Posty: 61
Rejestracja: 22 wrz 2020, 15:20
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Krzeszowice

20 lip 2022, 23:12

Wreszcie udało się znaleźć trochę czasu i... sukces! :D Miejsce jednego rezystora znalazłem po ścieżkach, a drugiego multimetrem.

Tak więc w sumie potrzebne są:
  • 2 diody LED PLCC2 - zielona i pomarańczowa. Ja kupiłem o jasności odpowiednio 125 i 267 mcd (bo takie znalazłem), ale myślę, że mogą być też słabsze, bo te świecą domyślnie mocniej od innych kontrolek.
  • 2 rezystory 2512. Ja zamontowałem o mocy 2'200 Om, ale to nie była jakaś doinformowana decyzja, po prostu zadziałało to zostawiłem ;)
Do przylutowania diód trzeba zdjąć tarczę zegarów: zieloną lutujemy po lewej stronie, pomarańczową po prawej. Rezystory lutujemy z tyłu (gdy już mamy diody, nie trzeba zdejmować tarczy). Zdjęć już w pełni zamontowanych i działających zegarów jeszcze nie mam, bo żeby uniknąć kilkukrotnego demontażu tarczy, testowałem tylko na surowej płytce 8-) Może jutro się uda zamontować.
diody.jpg
Miejsce lutowania LED, wraz z kolorami
diody.jpg (2.03 MiB) Przejrzano 1966 razy
rezystory.jpg
Miejsce lutowania rezystorów
rezystory.jpg (2.19 MiB) Przejrzano 1966 razy
testowanie.jpg
Testowanie zegarów na dziko
testowanie.jpg (1.74 MiB) Przejrzano 1966 razy
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

21 lip 2022, 21:57

Gratulacje :kciuk:

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
koro13
Posty: 455
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:18
Model: NC
Lokalizacja: łeba

08 wrz 2022, 7:38

A jak kolega ogarnal tempomat w 1.8 przedlift???
Robertus
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1055
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

14 wrz 2022, 18:28

koro13 pisze:
08 wrz 2022, 7:38
A jak kolega ogarnal tempomat w 1.8 przedlift???
Alex pisze:
25 gru 2021, 12:16
Przewin wątek a znajdziesz

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka
Stronę wcześniej w tym wątku masz opis :roll:
Obrazek
staradama
Posty: 2
Rejestracja: 31 maja 2022, 6:53
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Lublin

21 lis 2022, 18:49

Tak potwierdzam, przerobiłem mojego przedliftowego NC 1.8 na wersję z tempomatem za pomocą Alexa:) Jego zestaw to pełna profeska jak i instrukcja jak to zrobić. 2-3 godz i zrobione. Największy problem miałem z odblokowaniem wtyczki, ale Alex wyciągnął pomocną dłoń, za co mu bardzo dziękuje. Jazda z tempomatem to teraz sama przyjemność na trasie. :D
ktoosiu
Posty: 21
Rejestracja: 23 sty 2022, 18:31
Model: NC
Wersja: 2.0 6M hardtop
Lokalizacja: Andrychów

07 lip 2023, 9:26

byebye pisze:
20 lip 2022, 23:12
Wreszcie udało się znaleźć trochę czasu i... sukces! :D Miejsce jednego rezystora znalazłem po ścieżkach, a drugiego multimetrem.

Tak więc w sumie potrzebne są:
  • 2 diody LED PLCC2 - zielona i pomarańczowa. Ja kupiłem o jasności odpowiednio 125 i 267 mcd (bo takie znalazłem), ale myślę, że mogą być też słabsze, bo te świecą domyślnie mocniej od innych kontrolek.
  • 2 rezystory 2512. Ja zamontowałem o mocy 2'200 Om, ale to nie była jakaś doinformowana decyzja, po prostu zadziałało to zostawiłem ;)
Do przylutowania diód trzeba zdjąć tarczę zegarów: zieloną lutujemy po lewej stronie, pomarańczową po prawej. Rezystory lutujemy z tyłu (gdy już mamy diody, nie trzeba zdejmować tarczy). Zdjęć już w pełni zamontowanych i działających zegarów jeszcze nie mam, bo żeby uniknąć kilkukrotnego demontażu tarczy, testowałem tylko na surowej płytce 8-) Może jutro się uda zamontować.

diody.jpg
rezystory.jpg
testowanie.jpg
potwierdzam, działa. Diody kupiłem bursztynową 180÷355mcd oznaczenie HSMA-A101-S3WJ1 oraz zieloną 112.5÷200mcd oznaczenie HSMM-A101-R00J1, świeci bardzo podobnie do oryginału. Problem jest taki, że seryjna tarcza nie ma ikkonki od tempomatu i musiałem ręcznie wyskrobać, nie wygląda to jakoś wybitnie, pewnie kupię kiedyś jakąś fajną tarczę od revlimitera ;)
dioda.jpg
dioda.jpg (1.1 MiB) Przejrzano 1458 razy
Awatar użytkownika
rsmx5
Posty: 1423
Rejestracja: 17 lis 2011, 19:00
Model: NC FL
Wersja: 20th Anniversary
Lokalizacja: Bochnia

22 mar 2024, 15:05

Odkopię, głównie po to żeby podziękować.

@Alex za pilotaż, dobre rady i nieocenioną pomoc w trakcie montażu.
@Fiveopac za rozpoczęcie wątku
i wszystkim, którzy dołożyli swoje trzy grosze to tego materiału.

U mnie to poszło tak:
Pacjentka: NCfl 1.8, 2010 - z tego co wiem import z Włoch
Wystarczyło dołożyć panel na kierownicy i wymienić czujnik przy pedale hamulca na 4-pinowy.
Wiązka była kompletna (oprócz tej krótkiej w kierownicy).
Ba! Nawet kontrolka na zegarach jest i działa.

Mam i ja!
Załączniki
20240322_153727.jpg
20240322_153727.jpg (155.79 KiB) Przejrzano 41 razy
Jest Anni-ni
Była Anni
Była Zielona
ODPOWIEDZ