Jakie felgi ?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Rad Mox
Posty: 273
Rejestracja: 25 sty 2007, 19:11
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

18 kwie 2007, 22:30

pomijam wygląd

wrażenia z jazdy na torze przy rozmiarze seryjnym 185 60 r 14 mam fantastyczne = bardzo dobrze czuje auto i co się z nim dzieje, na 195 50 r 15 + większe ET było znacznie gorzej

nie wiem jakie miały te fele ET
pozdrawiam
Radek

www.mx5.prv.pl
Miata Klub Polska
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

19 kwie 2007, 7:25

Rad Mox pisze:pomijam wygląd

wrażenia z jazdy na torze przy rozmiarze seryjnym 185 60 r 14 mam fantastyczne = bardzo dobrze czuje auto i co się z nim dzieje, na 195 50 r 15 + większe ET było znacznie gorzej

nie wiem jakie miały te fele ET

Dodaj jeszcze,że auto na większych gumach było inne i z inną historią;)
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Rad Mox
Posty: 273
Rejestracja: 25 sty 2007, 19:11
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

19 kwie 2007, 7:28

geo zawieszenia było ok
pozdrawiam
Radek

www.mx5.prv.pl
Miata Klub Polska
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

19 kwie 2007, 7:29

Rad Mox pisze:geo zawieszenia było ok

Ale może reszta bardziej elastyczna?
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Rad Mox
Posty: 273
Rejestracja: 25 sty 2007, 19:11
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

19 kwie 2007, 7:59

eee

ja jestem przekonany , że rozmiar kół, ciężar miał znaczenie kolosalnee, a głowny wpływ negatywny to zmiana ET (szerszy rozstaw kół)
pozdrawiam
Radek

www.mx5.prv.pl
Miata Klub Polska
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

19 kwie 2007, 23:17

et musi sie zmienic wraz z wieksza felga bo by ocierala o amortyzator, wiec to nie jest raczej powod innej jazdy. co do wagi to wszystko zalezy od producenta felgi jak i opony. ja przez chwile jezdzilem na stalowych 14`kach no i chyba jedyna roznica, jaka zauwazylem to wieksza tolerancja dla polskich drog :razz: na torze niestety nie mialem okazji posmigac, ale chetnie bym sprawdzil na co stac miatke :mrgreen: btw czy jest jakis tor na slasku?

edit:

znalazlem na allegro ciekawy link - teraz juz bedzie wszystko jasne: [url]http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp[/url]
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

20 kwie 2007, 8:24

R.E.D. pisze:et musi sie zmienic wraz z wieksza felga bo by ocierala o amortyzator, wiec to nie jest raczej powod innej jazdy.

Hmm, a założyłbyś 10cm dystanse (zakładając, że wytrzymają)? Zmienia sporo;)
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 kwie 2007, 12:14

dystansow nie zalozylbym nigdy :wink: moze podobny efekt, ale inne dzialanie, wiec wydaje mi sie, ze sa tez inne odczucia przy stosowaniu dystansow lub innego et :???:

btw dla wszystkich lubiacych dbac o wage swoich miatek (i nie tylko) podaje linki do spisu z waga felg:

[url=http://www.wheelweights.net/wheel-weight-size.pdf]wg rozmiarow[/url]

[url=http://www.wheelweights.net/wheel-weight-alpha.pdf]alfabetycznie[/url]

w spisach sa nawet felgi ronala :mrgreen: - ta z misiem jest najciezsza w swoim rozmiarze :razz:
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

20 kwie 2007, 12:27

Oprócz ewentualnego luzu i konieczności stosowania długich śrub działanie takie samo - wysunięcie koła na zewnątrz.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 kwie 2007, 12:39

wysuniecie kola na zewnatrz to wlasnie efekt, ale dzialanie jest inne chociazby ze wzgledu na sily dzialajace na lozysko. felga o mniejszym et moze bardziej wystaje, ale nacisk na piaste jest bezposredni, natomiast przy stosowaniu dystansow nacisk jest na dystans, ktory dziala na piaste na zasadzie dzwigni jednostronnej.
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

20 kwie 2007, 14:19

R.E.D. pisze:wysuniecie kola na zewnatrz to wlasnie efekt, ale dzialanie jest inne chociazby ze wzgledu na sily dzialajace na lozysko. felga o mniejszym et moze bardziej wystaje, ale nacisk na piaste jest bezposredni, natomiast przy stosowaniu dystansow nacisk jest na dystans, ktory dziala na piaste na zasadzie dzwigni jednostronnej.

Nie bardzo to widzę - w którym miejscu ta dźwignia, której nie ma przy ET. W obu przypadkach masz właśnie dźwignię - koło jest odsunięte i robi się większe ramię. Niemniej to są detale - ważniejsze jest to, jak zmienia się środek obrotu (pozorny oczywiście) co w krańcowych przypadkach może powodować, że auto Ci się będzie kładło na zakrętach jak motocykl (w połączeniu z ekstremalnym obniżeniem). Drobne zmiany robią cuda - w ramach rozrywki polecam wyszukanie w necie, po kiego dzwona kierowcy fiatów CC podwiązywali tylne koła parcianymi paskami (ograniczali możliwość wychyłu w dół).
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 kwie 2007, 17:20

dzwignia nie jest w obu przypadkach bo przy et ramiona przylegaja do piasty. poza tym zazwyczaj przy szerszej feldze jest mniejsze et ale ramiona sa w tym samym miejscu wzgledem wezszej felgi (ewentualnie sa troche grubsze) - wiec glownie ranty bardziej odstaja. przy dystansach przesunieta jest cala felga wraz z ramionami - wtedy dystans dziala jak dzwignia :wink:

nie wiem czy mowimy o tym samym, ale mi chodzi o mniejsze et wymuszone szerokoscia wiekszej felgi :razz:
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

20 kwie 2007, 22:30

Nie ma znaczenia czy ramiona (felgi) przylegają do piasty, czy nie. Liczy się ramię wynikające z punktu podparcia koła (środka, oczywiście). Jak sobie narysujez siły, przykładając siłę reakcji podłoża do środka koła (tak, działa na całe po troszku, ale jak przecałkujesz to wyjdzie to samo, co policzenie ze środka), to zobaczysz, że ramię jest;) Im większe odsadzenie, tym większe ramię. Będę się upierał przy tym, że statyczne siły (momenty nawet) działające na piastę są takie same w przypadku szerokiego koła i wąskiego, ale odsadzonego. Dynamiczne obciążenia są nawet gorsze dla gumy szerokiej - w zależności od tego, czy pracuje wewnętrzną stroną, czy zewnętrzną dźwignia robi się większa lub mniejsza. Nie na to jednak chciałem zwrócić uwagę - nie interesuje mnie, czy koło się urwie szybciej, czy później. Chodzi mi raczej o to, że przy tego rodzaju modyfikacjach zawieszenie pracuje ineczej, niż zamierzał konstruktor. Najczęściej gorzej.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 kwie 2007, 23:06

ja nadal twierdze, ze jezeli pomniejszenie offsetu jest narzucone przez zwiekszenie szerokosci felgi to zawieszenie nie zmieni swojej pracy - zwlaszcza, ze sam producent zrobil podobnie. jezeli kolidowalo by to z praca zawieszenia to mysle, ze mazda do dzisiaj wyjezdzalaby na 14-to calowych kolach :wink:
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

21 kwie 2007, 21:40

To że zrobił, nie znaczy, że nie zmienia. To tak, jakbyś próbował mnie przekonać, że przy silniku 1.8 nie występują większe momenty niż przy 1.6, bo producent zastosował... Jak to mówią - życia nie oszukasz, siła x ramię działa zawsze;)
A, jeszcze jedno. Ja oczywiście mówię o zmienie ofsetu powodującej zmianę położenia środka koła. Jęli środek koła pozostaje na miejscu, to tylko zmienia się dynamiczne obciążenia (znaczy się w zakręcie).
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

22 kwie 2007, 10:22

Konrad pisze:A, jeszcze jedno. Ja oczywiście mówię o zmienie ofsetu powodującej zmianę położenia środka koła. Jęli środek koła pozostaje na miejscu, to tylko zmienia się dynamiczne obciążenia (znaczy się w zakręcie).


ja wlasnie caly czas o tym myslalem piszac, ze ramiona sa w tym samym miejscu, a felga tylko wystaje po bokach :wink: troche sie nie dogadalismy :razz:
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

18 maja 2007, 14:41

podlacze sie do tematu? jak jezdzi sie mx5 na felgach 16''? nie za duze?

pozdrawiam.
xxx
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

18 maja 2007, 14:58

wydaje mi sie, ze to zalezy od indywidualnych upodoban :wink: dla mnie czasami na 15 jest za twardo, ale generalnie mam chyba za mocno napompowane - musze zaglebic sie w tym temacie :roll:

jesli chodzi o praktycznosc to w gre wchodza ceny opon, ktore potrafia byc w obrebie tego samego modelu nawet dwukrotnie tansze ( o ile nie wiecej) oraz ilosc dziur na uczeszczanych drogach :mad:
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

18 maja 2007, 19:02

kamil pisze:podlacze sie do tematu? jak jezdzi sie mx5 na felgach 16''? nie za duze?

pozdrawiam.



bez problemu.
Mam 16'' z gumka 195/45 i uwazam ze to nie jest przegiecie.
Jezdzi sie dobrze. Nie uwazam zeby bylo za twardo.

Za twardo to moze bedzie jak zawias zmienimy na twardszy i nizszy... :???:
Dr.KoKoN
Donator
Donator
Posty: 1845
Rejestracja: 17 kwie 2007, 14:35
Model: NA
Wersja: PoTurbowana
Lokalizacja: WWA
Kontakt:

20 maja 2007, 14:11

a co panowie sadzicie o wstawieniu 17"/18" 215/35 do mx5 na?? :razz:
pytam tylko z ciekawosci :mrgreen:
NA'93 TURBO 380HP http://www.facebook.com/MiataTheDriftStory
NBFL'05 -> EX TIBU MMC SPEC MIATA
NCFL'14 LS6.2SC aka Popiołek (w budowie)
NBFL'01 1.8 LiftedMiata by KoKoN
NCFL'11 2.0 N/A aka TriColore
NCFL11 2.0 N/A ex Delfin
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 maja 2007, 18:36

18" raczej nie wejda jesli chcesz zachowac przyblizona srednice kola :wink:
pitbull2000
Posty: 191
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:08

20 maja 2007, 19:51

18 nie wchodzą w żaden realny sposób, a 17 ledwo dojeżdżają do granicy niemieckiej i nie chcą już wracać- sprawdzone. Jeśli chodzi o NA.
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

20 maja 2007, 21:51

jeszcze jedno pytanie: 15x6,5 czy 15x7?
jakie to ma znaczenie? roznica jest odczuwalna? dla opon 195/50 ktoras opcja jest lepsza?

pozdrawiam.
xxx
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 maja 2007, 22:13

nie widzialem 15x6,5 ale opona na 15x7 ladnie wyglada - ma proste boki zamiast oblych - tak jak ma to miejsce w 15x6.

musisz sobie odpowiedziec na pytanie co jest wazniejsze dla ciebie: wyglad czy waga - jesli twoj wybor ograniczony jest do tego samego modelu, to szersza felga bedzie ciezsza :roll:

jesli interesuja cie rozne modele, to mozna wyszukac dosc lekki felgi 15x7 :grin:
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

23 maja 2007, 23:48

na miata.net pisza, ze przy oponach 195/50/15 najszersza felga to 15x6,5.
podobno nawet szpece z toyo tak mowia.
przy 205/50 juz 15x7 .
xxx
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

24 maja 2007, 0:01

to ciekawe bo nawet na stronie [url=http://www.toyo.com/docs/tires/product_spec.asp?lpid=18966&name=Proxes%20T1R%99&category=sport]toyo[/url] jest wyraznie napisane, ze opona 195/50 wchodzi na felgi o szerokosci od 5,5 do 7 cali :???:
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

24 maja 2007, 1:52

"Can it be done...yes. Should it be done...no, not in Toyo's eyes." :wink:
xxx
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

24 maja 2007, 18:28

widzialem yokohamy avs sport na 15x7 i wygladaly cudownie :mrgreen:

moze ktos ma gume 195 na szerokosci 6,5 zalozona i zarzucilby zdjeciem?
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

24 maja 2007, 20:47

wiesz co R.E.D.? zwracam Ci honor - teraz pojawily sie glosy potwierdzajace Twoja teorie. :wink:
wiec w sumie to pewnie jest tak, ze komu co bardziej pasuje. :smile:
ktos napisal, ze powinno sie okreslic, czy bardziej zalezy na komforcie czy na przyczepnosci i skrecaniu. jesli jest sie za druga opcja (a ja jestem) to lepiej miec nawet 15x7,5. :cool:
xxx
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

24 maja 2007, 21:24

kamil pisze:teraz pojawily sie glosy potwierdzajace Twoja teorie.


to nie byla moja teoria tylko dane producenta :wink:

7,5 to juz chyba z deka za duzo - to w koncu 190,5 mm, a cos musi wystawac poza felge, zeby sie opona trzymala :razz:
ODPOWIEDZ