weberski pisze:Stig pisze:DieSpinnePL pisze:"To że będziesz miał szersze opony ani trochę nie wpłynie na przyczepność."
Pozwolę sobie nie zgodzić się z tą opinią. Dlaczego np szerokość tarczy hamulcowej jest proporcjonalna do konieczności wyhamowania szybszego/cięższego auta, hę?
To oczywiste, że im większe pole powierzchni przylegania gumy, tym lepsze hamowanie (mowa o suchych nawierzchniach). Generalnie szersza guma oznacza lepszą przyczepność, choć oczywiście nie jest to jedyny warunek, sine qua non.
Niemniej w lekkich mx-5 przekraczanie szerokości 205 nie jest chyba ani estetycznie, ani w żaden inny sposób uzasadnione.
Fizyka, szkoła podstawowa (kiedyś, teraz pewne gimnazjum). Siła tarcia (a to ona odpowiada za przyczepność) jest wprost proporcjonalna do siły nacisku i współczynnika tarcia. Nie ma żadnej zależności pomiędzy siłą tarcia, a wielkością powierzchni.
Cięższe samochody mają większe tarcze hamulcowe z dwóch powodów. Po pierwsze energia samochodu w czsie hamowania zamieniana jest na ciepło. Tarcza przez pewien czas pracuje jak 'zbiornik' takiego ciepła. Im większa, tym więcej może go pomieścić i dzięki temu dłużej hamować. Ponadto większa powierzchnia tarczy, to większa powierzchnia wymiany ciepła z powietrzem. Dzięki temu z kolei tarcza rozumiana jako 'zbiornik ciepła' ma możliwość szybszego wypróżnienia sie;)
Drugi powód również powinieneś znać ze szkoły. Im większa różnica pomiędzy promieniem koła, a promieniem tarczy tym większą siłą musisz hamować co stawia większe wyzwanie klockom i tarczom. W rezultacie są dwa rozwiązania - albo robi się większe tarcze, albo silniejsze wspomaganie.
Nie oznacza to, że nie ma jakiejkolwiek zależności pomiędzy szerokością opony a przyczepnością. Ekstremalnie wąska opona mimo wszystko będzie miała mniejszą powierzchnie styku z asfaltem - całego koła się nie rozpłaszczy. Istotna różnica jest przede wszystkim w zdolności szerokiej, a więc większej opony w odprowadzaniu ciepła. Im szersza opona tym bardziej bezwładna pod tym względem - dłużej się rozgrzewa i dłużej chłodzi. Trudniej w przypadku takiej opony o nagłe zmiany przyczepności np. w trakcie pojedynczego hamowania wynikające z przegrzania.
Generalnie zakładając większe koła i szersze opony pogarsza się właściwości miaty. Wynika to z większej bezwładności takiego zestawu, a ta z kolei powoduje większe obciążenie zawieszenia i wynikające z tego częstsze zrywanie przyczepności oraz gorsze przyspieszenia i dłuższe hamowania.