Szpera

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Mirek
Posty: 49
Rejestracja: 27 lip 2006, 9:31
Lokalizacja: Prudnik

15 maja 2007, 8:11

Szukam informacji czy Mazda MX 5 była produkowana z dyferem wyposażonym w szperę.Wiem na pewno, że niektóre egzemplarze miały Torsena.Podobno modele produkowane na dziesięciolecie wyposażone w 6 stopnową przekładnię miały szperę. Czy ktoś może mi pomóc? Pzdr Mirek
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

15 maja 2007, 10:15

jesli dobrze pamietam z wyczytanych informacji to (przynajmniej w stanach) wszystkie z silnikiem 1.8 i 6-cio biegowa skrzynka mialy torsena. na pewno wszystkie wersje soprt(ive) czy jakos tak - chodzi o egzemplarze z fabrycznie twardszym zawiasem bodajze bilstein`a :cool:
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

15 maja 2007, 15:05

hmm... ostatnio po analizie numeru VIN w salonie powiedzieli mojej Kici ze nasza miata ma szpere,a mamy 1.8 5biegow 98 rok.
Nie wiem co mieli na mysli mowiac szpera,bo nie bylo mnie przy tym.
Skoro torsen byl niby tylko w wersji sportive to co siedzi u mnie???
Po co jezdzic skoro mozna latac...
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

15 maja 2007, 16:02

perver pisze:Skoro torsen byl niby tylko w wersji sportive to co siedzi u mnie???

wersje sport mialy w standardzie torsena :wink: , a co tam ktos sobie zamowil to juz jego sprawa :razz:

byc moze [url=http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html]to[/url] wam pomoze :wink:
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

15 maja 2007, 17:46

torsen byl seryjnie od 1994 (nie bylo go w wersji z automatem). wczesniej wiskoza, jednak nie w kazdym egzemplarzu - czesc byla bez szpery.

http://www.miata.net/faq/features.html
xxx
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

15 maja 2007, 18:09

wyrazilem sie niepecyzyjnie. torsen byl w kazym egzemplarzu 1.8 od 1994r.
nie sprawdzalem empirycznie, tylko takie informacje wyczytalem.

pozdr.
xxx
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

15 maja 2007, 19:09

kamil pisze:wyrazilem sie niepecyzyjnie. torsen byl w kazym egzemplarzu 1.8 od 1994r.

obawiam sie, ze wypowiedz przemka jest aktualna rownierz przy tym stwierdzeniu :wink:

p.s. czy to przypadkiem nie powinno byc w dziale technicznym? :???:
Mirek
Posty: 49
Rejestracja: 27 lip 2006, 9:31
Lokalizacja: Prudnik

15 maja 2007, 19:55

Pardon! Szpera to nie to samo co torsen.Wg mojej wiedzy szpera to pięterko wyżej.Pzdr! Mirek
kamil
Posty: 202
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:24

15 maja 2007, 20:25

to juz sam nie wiem, co mam o tym myslec. :smile:

[URL=http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?p=453220#453220]LINK[/URL]

EDIT: jednak przemek ma racje - przepraszam za wprowadzenie w blad. :oops:
http://miata.net/faq/Miata90-97A3.pdf

tu jest z reszta to samo:
http://www.miata.net/faq/features.html
nie wiem jak ja to przedtem czytalem. :roll:
xxx
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

15 maja 2007, 22:40

Wiec posumowujac.
Ma ktos jakis patent na to zeby sprawdzic czy siedzi szpera czy nie?
Nie rozbierajac wszytskiego,bo Panu z serwisu to ja "czasem" wierze.
Bo rozumiem,ze W NB 1.8 wystepuje szpera,a torsen w wersji sportiva?
W czym jest lepszy torsen od tej "zwyklej" szpery?
Warto to zaadoptowac z jakiejs rozbitej?
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

16 maja 2007, 9:02

Mówimy o NB/NBFL. W tych autach były tylko otwarte dyfry (wszystkie 1.6 i prawdopodobnie niektóre 1.8) i torseny (wszystkie wyposażone w skrzynie 6b czyli 10AE, Miracle, Sportive i według danych niemieckich każda 1.8 na tym rynku). Wiskozy i innej szpery nie było. Jeśli po vinie piszą, że jest szpera, to stawiam, że jest. Test wskazany przez PeeVee powinien to wyjaśnić. W praktyce torsen daje tyle, że jak rwiesz przyczepność, to na dwóch kołach, a nie tylko na wewnętrznym.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Mirek
Posty: 49
Rejestracja: 27 lip 2006, 9:31
Lokalizacja: Prudnik

18 maja 2007, 10:32

To ciekawe! W jaki sposób mogę wyczytać z vinu auta czy jest torsen czy szpera? Pzdr Mirek
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

18 maja 2007, 15:41

Mirek pisze:To ciekawe! W jaki sposób mogę wyczytać z vinu auta czy jest torsen czy szpera? Pzdr Mirek

W ASO Mazda. W cywilizowanych krajach, to nawet przez telefon to podają;)
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
MichaliKarolina
Posty: 69
Rejestracja: 15 paź 2006, 10:09
Lokalizacja: Rybnik

18 maja 2007, 16:31

w az auto podają, dzwoń na dział częsci zamiennych 022 648 40 61
michal
widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

23 lis 2008, 14:22

perver pisze:Ma ktos jakis patent na to zeby sprawdzic czy siedzi szpera czy nie?
Zeby sprawdzic czy sie ma szpere to podnies auto za tylek i pokrec kolem ...jesli drugie kreci sie w ta sama strone to masz szpere
Awatar użytkownika
Karolina
Administrator
Administrator
Posty: 3144
Rejestracja: 24 maja 2008, 19:09
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

23 lis 2008, 15:10

A nie prościej spalić kapcia? :mrgreen: Jak dym pójdzie spod obu kół szpera obecna :mrgreen:
Jest ryzyko - jest przyjemność
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

23 lis 2008, 17:52

Zeby sprawdzic czy sie ma szpere to podnies auto za tylek i pokrec kolem ...jesli drugie kreci sie w ta sama strone to masz szpere

Nieprawda w przypadku mx5. Torsen nie dziala w ten sposob.
Karolina pisze:A nie prościej spalić kapcia? :mrgreen: Jak dym pójdzie spod obu kół szpera obecna :mrgreen:

Tez niekoniecznie, jedynie dlugi łuk bokiem udowodni, ze jest szpera.

Najpewniejsza metoda jest...spojrzenie do dyfra przez poloś. Napisalem nawet na ten temat post na forum.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
GRAF
Posty: 298
Rejestracja: 05 cze 2008, 21:35
Lokalizacja: Kraków

23 lis 2008, 19:14

Mirek pisze:Pardon! Szpera to nie to samo co torsen.Wg mojej wiedzy szpera to pięterko wyżej.Pzdr! Mirek

nie wyzej a inaczej spera plytkowa dziala na innej zasadzie - generalnie do sportu jest lepsza bo spina takze podczas hamowania silnikiem (1.5-way i 2-way) ale wymaga serwisu. Torsen jest calkowicie mechaniczny im wieksze obciazenie tym mocniej spina i sie nie psuje na codzien rewelka
a i kazdy kierowca ktory umie skorzystac ze szpery wyczuje od razu czy dana MX-5 ma TORSENA czy tez nie :idea: a jesli nie czuje tzn ze mu sie nie przyda do niczego
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

24 lis 2008, 9:05

GRAF pisze:generalnie do sportu jest lepsza bo spina takze podczas hamowania silnikiem (1.5-way i 2-way)

z tego co ja czytałem to szpera Kaaz 1,5 spina tylko przy przyspieszaniu, natomiast szpera 2-way spina też przy hamowaniu. Jesli chodzi zaś o % spięcia to mozna to sobie wyregulować - jest pewnie kilka ustawień w zalezności od ilości płytek

GRAF pisze: i kazdy kierowca ktory umie skorzystac ze szpery wyczuje od razu czy dana MX-5 ma TORSENA czy tez nie a jesli nie czuje tzn ze mu sie nie przyda do niczego

może nie jestem jakimś super kierowcą ale torsenowej szpery w mx-5 dla mnie po prostu nie czuć - tak jak pisze five, trzebaby się rozpędzić i w długim zakręcie sprawdzić jak jedzie auto bez i z szperą bo przy małej predkości i paleniu gumy nie ma przynajmniej dla mnie żadnej różnicy
GRAF
Posty: 298
Rejestracja: 05 cze 2008, 21:35
Lokalizacja: Kraków

24 lis 2008, 9:20

yanik pisze:
GRAF pisze:generalnie do sportu jest lepsza bo spina takze podczas hamowania silnikiem (1.5-way i 2-way)

z tego co ja czytałem to szpera Kaaz 1,5 spina tylko przy przyspieszaniu, natomiast szpera 2-way spina też przy hamowaniu. Jesli chodzi zaś o % spięcia to mozna to sobie wyregulować - jest pewnie kilka ustawień w zalezności od ilości płytek

GRAF pisze: i kazdy kierowca ktory umie skorzystac ze szpery wyczuje od razu czy dana MX-5 ma TORSENA czy tez nie a jesli nie czuje tzn ze mu sie nie przyda do niczego

może nie jestem jakimś super kierowcą ale torsenowej szpery w mx-5 dla mnie po prostu nie czuć - tak jak pisze five, trzebaby się rozpędzić i w długim zakręcie sprawdzić jak jedzie auto bez i z szperą bo przy małej predkości i paleniu gumy nie ma przynajmniej dla mnie żadnej różnicy

- szpera 1-way spina tylko przy przyspieszaniu, 1.5-way spina przy przyspieszaniu i lekko przy hamowaniu a 2-way spina rowno przy hamowaniu jak i przyspieszaniu tyle wyczytalem kiedys z technicznych opisow szper plytkowych.
- moze w NA jest inaczej choc watpie ale ja najbardziej czuje obecnosc TORSENA pod czas ruszania, przy parkowaniu czuc to tez bardzo wyraznie jak spina gdy mocniej depniesz
- gumy nie palilem ale np baczka czy nawrot z TORSENEN to dziecinnie prosta sprawa bez tego ciezko chyba nie na sniegu. Ja pisze o serii 1.6 i 1.8 bo jak masz turbo i 230+KM to pewnie to inaczej wyglada
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

24 lis 2008, 10:27

masz racje szpera 1,5 spina tez lekko przy hamowaniu. http://www.kaazuk.com/faq.php#whatway

u mnie wlasnie szpera tak nie działa... dla mnie szpera powinna działac tak: na morkym skrecam koła ruszam dynamicznie i auto zaczyna sie obracać. natomiast u mnie nawet na mokrym zewnętrzne kolo dostaje za dużo momentu i auto "wyrywa do przodu" zamiast sie slizgać.... nie wiem może u mnie coś nie gra ale torseny raczej sie nie psują - nie ukrywam też że do tej pory zawieszenie w moim aucie było kompletnie zaniedbane wiec moze to i tego kwestia...
widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

24 lis 2008, 11:44

Do czego służy szpera dokładnie ?
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

24 lis 2008, 11:58

do zabawy ;)
Po co jezdzic skoro mozna latac...
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

24 lis 2008, 12:23

w każdym aucie masz mechanizm różnicowyc który powoduje, że koła w zakręcie krecą sie z różna predkościa bo mają różna droge do pokonania. w zakrecie wewnetrzne kreci sie wolniej niż zewnetrzne. dobrze to tez widać jeśli ruszasz a jedno kolo stoi na lodzie drugie na asfalcie - wtedy cała moc idzie na jedno koło - a to które jest na asfalcie moze stać w miejscu.

Szpera powoduje że niezależnie od podłoża jakis % mocy jednak zostaje na jednym kole. szpery stosuje sie w terenowkach do jazdy w trudnym terenie, poprawiaja też trakcję przy ruszaniu zwyklym autem gdy przyczepność kół jednej osi jest inna, dzieki szperom można tez driftować:)
GRAF
Posty: 298
Rejestracja: 05 cze 2008, 21:35
Lokalizacja: Kraków

24 lis 2008, 13:59

szpera poprawia trakcje troche przy ruszaniu, umozliwia zawracanie w miejscu :mrgreen: i wiele innych fajnych manewrow :wink: ale na sliskim wymaga tez wiekszej koncentracji bo jak oba kola traca trakcje to auto robi sie bardzo niestabilne, gdy nie ma szpery czesto trakcje traci tylko jedno kolo i dalej auto jedzie wmiare prosto
widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

24 lis 2008, 14:21

Jesli z ta trakcja jest tak jak mowicie to ja mam chyba ze dwie szpery w jednym...wczoraj testowalem na pewnym placyku :) i jak przycisnalem gaz to zrobilem ze 2 obroty dookola siebie :) hehehe ale to juz teraz wszystko czaje ...dziekuje za wyjasnienie...
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

24 lis 2008, 15:41

yanik, w NA nie było Torsena tylko LSD.

Mimo wszystko ja nawet tego LSD nie mam :P
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

24 lis 2008, 15:46

DieSpinnePL pisze:LSD

Wiskoza by uscislić ;) czyli VLSD.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

24 lis 2008, 18:29

dalbym sobie reke uciac ze byl torsen w NA... jak znajde jakies info to podesle
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

24 lis 2008, 18:41

yanik pisze:dalbym sobie reke uciac ze byl torsen w NA... jak znajde jakies info to podesle

Jasne ze byly, ale od 94 roku. Do 94 byla wiskoza i to pewnie mial na mysli DieSpinnePL
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
ODPOWIEDZ