Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

creidd
Posty: 181
Rejestracja: 04 sie 2018, 15:20
Model: Inny

28 sie 2020, 13:30

Wysyłał ktos już może 4 felgi 15' z oponami kurierem? Macie jakieś sprawdzone opcje wysyłki i ile płaciliście?
Słyszałem, że opłaca się to wysłać w 2 oddzielnych paczkach?
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2096
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

28 sie 2020, 15:35

creidd pisze:
28 sie 2020, 13:30
Wysyłał ktos już może 4 felgi 15' z oponami kurierem? Macie jakieś sprawdzone opcje wysyłki i ile płaciliście?
Słyszałem, że opłaca się to wysłać w 2 oddzielnych paczkach?
Na przeszkodzie może stać waga (razem z felgami). Same opony 195-ki (4 szt.) mieszczą się z zapasem kilku mm np. w gabarycie DHLu. Ale uwaga, łatwiej je nadać u kuriera np. ostreczowane, niż w ServicePointcie, gdzie wymagają kartonu odpowiadającego ich wyśrubowanym normom.
Sprawdź ile waży taki komplet. Może się okazać, że dwie mniejsze paczki będą sporo tańsze od paletówki.

Edit: za 4 opony (bez felg) płaciłem niespełna 30pln.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
maciekzx
Posty: 118
Rejestracja: 11 wrz 2014, 7:32
Model: NB
Lokalizacja: Pruchnik

30 sie 2020, 11:22

Mam mały problem po montażu rollbara w NBFL. Jest jakis błąd ze światłami oraz hamulcem. Świeci się kontrolka od ABS, a co gorsze cały czas po włączeniu postojowych świeci się stop oraz wsteczny, a przy wyłączonych światłach po naciśnięciu hamulca zaświecają się postojowe.
Macie jakiś pomysł? Z której strony samochodu idzie wiązka od świateł?

Updated: problem rozwiązany - uszkodzona wiązka po prawej stronie podczas wiercenia otworów na rollbar ;)
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

31 sie 2020, 13:47

Jakie są nominalne, poprawne obroty na jałowym, cieplym silniku w NC 2.0/2.5?

Takie?
IMG_20200827_214855.jpg
IMG_20200827_214855.jpg (1.2 MiB) Przejrzano 1598 razy
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

31 sie 2020, 14:46

850rpm wygląda zupełnie dobrze
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

31 sie 2020, 14:50

w moim nc 1.8 rozgrzanym i bez klimy jest ciut nizej. o ile pamietam w manualu podawane jest 720-770rpm.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

31 sie 2020, 14:55

maciekzx pisze:
30 sie 2020, 11:22
Mam mały problem po montażu rollbara w NBFL. Jest jakis błąd ze światłami oraz hamulcem. Świeci się kontrolka od ABS, a co gorsze cały czas po włączeniu postojowych świeci się stop oraz wsteczny, a przy wyłączonych światłach po naciśnięciu hamulca zaświecają się postojowe.
Macie jakiś pomysł? Z której strony samochodu idzie wiązka od świateł?

Updated: problem rozwiązany - uszkodzona wiązka po prawej stronie podczas wiercenia otworów na rollbar ;)
Spawałeś coś w trakcie montażu?
Wiązkę zlokalizujesz podnosząc wykładzine podłogi w kabinie. Błędy absu możesz sprawdzić zwierając odpowiednie styki w złączu diagnostycznym.
https://mx5diy.blogspot.com/2015/04/ret ... -1989.html
Awatar użytkownika
maciekzx
Posty: 118
Rejestracja: 11 wrz 2014, 7:32
Model: NB
Lokalizacja: Pruchnik

31 sie 2020, 15:07

mutra pisze:
31 sie 2020, 14:55
maciekzx pisze:
30 sie 2020, 11:22
Mam mały problem po montażu rollbara w NBFL. Jest jakis błąd ze światłami oraz hamulcem. Świeci się kontrolka od ABS, a co gorsze cały czas po włączeniu postojowych świeci się stop oraz wsteczny, a przy wyłączonych światłach po naciśnięciu hamulca zaświecają się postojowe.
Macie jakiś pomysł? Z której strony samochodu idzie wiązka od świateł?

Updated: problem rozwiązany - uszkodzona wiązka po prawej stronie podczas wiercenia otworów na rollbar ;)
Spawałeś coś w trakcie montażu?
Wiązkę zlokalizujesz podnosząc wykładzine podłogi w kabinie. Błędy absu możesz sprawdzić zwierając odpowiednie styki w złączu diagnostycznym.
https://mx5diy.blogspot.com/2015/04/ret ... -1989.html
Już ogarnięte :) podczas wiercenia otworów na górne mocowanie, została uszkodzona wiązka - na przyszłość - bardzo łatwy dostęp od strony bagażnika, wystarczy zdjąć tapicerkę po prawej stronie i wszystko widać :)
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

31 sie 2020, 15:57

Alex pisze:
31 sie 2020, 14:50
w moim nc 1.8 rozgrzanym i bez klimy jest ciut nizej. o ile pamietam w manualu podawane jest 720-770rpm.
Wlasnie, zapomniałem dodać że bez klimy.
pirul pisze:
31 sie 2020, 14:46
850rpm wygląda zupełnie dobrze
Wydaje mi się, że miałem deko niżej.

A pytam bo ostatnie parę dni włączenie na zimnym powoduje skok na około chyba 1300-1500 i nie spada zanim nie zacznę jeździć. Czekałem parę minut i wisi srogo powyżej 1k.
Spróbuję później nagrać rozruch na zimnym.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

31 sie 2020, 16:58

Temperatury spadły i silnik trzyma wyższe obroty, żeby się nagrzać. W każdym silniku tak jest.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

31 sie 2020, 17:02

Obroty na zimno to inna sprawa, też mam 1500+

Za to na gorąco tak jak Ty miałem gdy był walniety termostat i temp trzymał zazwyczaj ok 70stopni. Po wymianie spadło na tyle ile pisalem

Więc podłączy obd2 i sprawdź jaka masz temp i ile obrotów jest faktycznie. Może zegary coś oszukuja?

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

31 sie 2020, 17:50

Alex pisze:
31 sie 2020, 17:02
Obroty na zimno to inna sprawa, też mam 1500+

Za to na gorąco tak jak Ty miałem gdy był walniety termostat i temp trzymał zazwyczaj ok 70stopni. Po wymianie spadło na tyle ile pisalem

Więc podłączy obd2 i sprawdź jaka masz temp i ile obrotów jest faktycznie. Może zegary coś oszukuja?
Jaki soft pod OBD2 polecasz?
Fifkers pisze:
31 sie 2020, 16:58
Temperatury spadły i silnik trzyma wyższe obroty, żeby się nagrzać. W każdym silniku tak jest.
Niby logiczne. 10C różnicy między obecnym a poprzednim tygodniem.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

31 sie 2020, 18:13

Ja używam Torque albo Piston

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
creidd
Posty: 181
Rejestracja: 04 sie 2018, 15:20
Model: Inny

01 wrz 2020, 17:23

Jaką i gdzie polecacie kupić chłodnicę do NB 1.6 (daily, bez wypraw na tor)?
Brać na kmparts Original I.L. Motorsport® za równe 400zł, czy np. jest sens skłaniać się w stronę jakiejś chłodnicy np. z allegro, firmy np. Nissens / NRG (330~zł)?
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

01 wrz 2020, 17:57

Rozejrzyj się za NRF, z tego co na szybko wyszukałem 53317 powinna być ok ale musisz sobie porównać wymiary i kształt

https://www.iparts.pl/czesc/chlodnica-w ... tml#100103

U siebie w NA mam 506522 i spisuje się bez zarzutu.
Awatar użytkownika
Berger
Posty: 222
Rejestracja: 01 kwie 2014, 12:24
Model: ND
Wersja: 2.0 Homura
Lokalizacja: Warwickshire
Kontakt:

01 wrz 2020, 18:04

Hej!

Mam pytanie do bardziej doświadczonych mechanicznie kolegów;

Pacjent to NA 1.6 116, prawdopodobnie problem ze sprzęgłem lub osprzętem sprzęgła; w trakcie przejażdżki (trochę ogień) 4ty bieg wszedł "śmiesznie" z trochę większym oporem, po czym ciężko go było wyjąć z miejsca. Od tego moment w 80% przypadków biegi nie chciały wchodzić, tak jakby był jakiś opór na drążku. Nie było żadnych dziwnych dźwięków itd. Na wyłączonym wszystko chodziło ok, można było zapiąć bieg i jechać. Przy zapiętej 1ynce i sprzęgle wciśniętym do podłogi auto ewidentnie toczyło się do przodu, podczas jazdy i puszczeniu hamulca hamowało też lekko silnikiem. Po "podpompowaniu" pedałem sprzęgła wygląda na to, że biegi wchodzą normalnie póki co, aczkolwiek nie ruszałem za bardzo auta od tego momentu. Nie znalazłem żadnego wycieku pod autem lub wokół pedała sprzęgła, poziom płynu wygląda też ok.

Przed tą usterką były jedna lub dwie dziwne rzeczy ze sprzęgłem - po rozgrzaniu auta i zmianie biegu, pedał nie zawsze wracał gładko na pozycje, czuć było jakby poruszał się skokowo pod nogą. Wydaje mi się też, że sama pozycja wyjściowa sprzęgła była dość nisko jak na NA, ale tutaj nie jestem pewien. Nie zauważyłem żadnego uślizgu przy ruszaniu.

Mając na uwadze te objawy stwierdziłem, że zamówię nowy wysprzeglik, zanim kupię całkowicie nowe sprzęgłu, w związku z tym mam pytania:
  • czy polecacie jakiś konkretny produkt, czy np wysprzeglik od IŁ, który znalazłem w którymś sklepie będzie ok?
  • czy ktoś z Was miał podobne problemy i czy jest coś na co warto zwrócić uwagę?
Dziękuję za porady i pozdrawiam!
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

01 wrz 2020, 18:16

Najpierw włóż łapę pod maskę, zsuń palcami gumkę ochronną z wysprzęglika i zobacz czy masz mokre od płynu palce. W ten sposób jednoznacznie potwierdzisz sobie winowajcę.

Teraz druga sprawa - nie kupuj zamienników jeśli chodzi o wysprzęgliki bo będziesz je zmieniał co sezon. Kup sobie zestaw naprawczy OE, koszt to ok. 120pln, naprawa to kwestia max godziny, wystarczy dla wygody zdjąć prawe przednie koło, nie potrzeba kanału ani żadnych specjalistycznych narzędzi, choć przydaje się kompresor bo sobie nim łatwo wydmuchać stary tłoczek z korpusu.

Tak wygląda zestaw, przy okazji stare elementy obok.

Obrazek

Numer części jak widać FB01-49-460

Jeśli chodzi o odpowietrzenie płynu po naprawie to wystarczy podpompować parę razy pedałem sprzęgła i reszta dzieje się sama grawitacyjnie, płyn będzie wyciekał z odkręconego odpowietrznika na wysprzęgliku (dlatego przy cieknącym wysprzęgliku często nie ma objawów dopóki płyn jest w zbiorniczku wyrównawczym).
Awatar użytkownika
Berger
Posty: 222
Rejestracja: 01 kwie 2014, 12:24
Model: ND
Wersja: 2.0 Homura
Lokalizacja: Warwickshire
Kontakt:

01 wrz 2020, 19:17

pirul: Dziękuję za odpowiedź!

Właśnie zerknąłem na auto i za wskazówkami ściągnąłem gumę z wysprzeglika, wygląda że wszystko jest suche - i guma i wszystkie okolice elementu, starałem się zbadać wszystko do czego mogłem dosięgać włącznie z przewodami, wszystko suche.

Natomiast odpaliłem ją ponownie i pojawiły się nowe dźwięki, wszystko dochodzi centralnie zza silnika (z samego sprzęgła jakby moim zdaniem, nasłuchując stojąc na zewnątrz auta) i na wolnych obrotach na luzie i przy operowaniu sprzęgłem; generalnie brzmi jakby luźna sprężyna latała po metalu albo dwie metalowe tacki uderzały o siebie losowo. Generalnie metaliczne brzęczenie (trochę podobne do dźwięku luźnej osłony termicznej) - zakładam, że może to wskazywać jednak na samo sprzęgło? Podpomowanie pomoga raz na jakiś czas. Sprzęgło łapie definitywnie szybciej i bardziej agresywnie, przy ruszaniu nie ma żadnych nowych dźwięków.

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam!
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

01 wrz 2020, 19:52

Skoro tak to faktycznie może być samo sprzęgło, ale to już trzeba zweryfikować na żywo. Płyn w zbiorniczku wyrównawczym przy pompie sprzęgła jest w normie?
Awatar użytkownika
Berger
Posty: 222
Rejestracja: 01 kwie 2014, 12:24
Model: ND
Wersja: 2.0 Homura
Lokalizacja: Warwickshire
Kontakt:

01 wrz 2020, 20:03

pirul: Tak, poziom w normie, nic wokół niego nie cieknie, nic się z nim nie dzieje.

Tak czy siak zamówie ten zestaw naprawczy polecony przez Ciebie, biorąc pod uwagę jak auto jest jeżdżone warto będzie chyba ten element odświeżyć tak czy siak, następnie wleci nowe sprzęgło i przynajmniej będzie zrobione nieco bardziej kompleksowo.

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam!
creidd
Posty: 181
Rejestracja: 04 sie 2018, 15:20
Model: Inny

01 wrz 2020, 20:21

pirul pisze:
01 wrz 2020, 17:57
Rozejrzyj się za NRF, z tego co na szybko wyszukałem 53317 powinna być ok ale musisz sobie porównać wymiary i kształt

https://www.iparts.pl/czesc/chlodnica-w ... tml#100103

U siebie w NA mam 506522 i spisuje się bez zarzutu.
Zamówione, dam znać po montażu. Dzięki! :winner:
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

01 wrz 2020, 21:47

Berger pisze:
01 wrz 2020, 20:03
pirul: Tak, poziom w normie, nic wokół niego nie cieknie, nic się z nim nie dzieje.

Tak czy siak zamówie ten zestaw naprawczy polecony przez Ciebie, biorąc pod uwagę jak auto jest jeżdżone warto będzie chyba ten element odświeżyć tak czy siak, następnie wleci nowe sprzęgło i przynajmniej będzie zrobione nieco bardziej kompleksowo.

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam!
Jeśli tarcza okaże się cała to rozważ obicie jej na nowo kevlarem LUKa zamiast kupować gotowca. Można sobie zamówić nieco większą okładzinę tak, żeby wykorzystać całą powierzchnię docisku, będzie to działać lepiej niż typowy aftermarket. No chyba, że planujesz spiek.
creidd pisze:
01 wrz 2020, 20:21
pirul pisze:
01 wrz 2020, 17:57
Rozejrzyj się za NRF, z tego co na szybko wyszukałem 53317 powinna być ok ale musisz sobie porównać wymiary i kształt

https://www.iparts.pl/czesc/chlodnica-w ... tml#100103

U siebie w NA mam 506522 i spisuje się bez zarzutu.
Zamówione, dam znać po montażu. Dzięki! :winner:
No i elegancko.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

03 wrz 2020, 16:46

Powodz w NCku vol 2 (bo vol 1 był w środku), tym razem bagażnik. Gdzie rozpocząć poszukiwania źródła?
Obrazek

Odplywy czyscilem w tym roku baaaaardzo dokładnie z demontażem rurek itd więc to raczej nie to. W kabinie jest suchutko a było jezioro


pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

03 wrz 2020, 17:09

Gąbka uszczelniająca w tylnych lampach?
Awatar użytkownika
janux
Donator
Donator
Posty: 310
Rejestracja: 03 sie 2017, 12:21
Model: NC
Wersja: Sport
Lokalizacja: Białystok

03 wrz 2020, 18:19

Dokładnie. Prawdopodobnie te gąbkowe uszczelki tylnych lamp się ze starości wyrobiły.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

04 wrz 2020, 6:28

Taka uszczelke się z czegoś dorabia, kupuje nowe czy jak?

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

04 wrz 2020, 7:30

No i ciekawostka. Woda jest ale źródła jej nie widać. Wszystko dookoła lamp, anteny, 3 stopu - suche

Obrazek

Update po symulacji deszczu Obrazek
- uszczelki lamp ok
- jest za to kilka innych zródeł: koleczki mocujace zderzak, antena, odpowietrzniki bagażnika, zamek i jeszcze niezidentyfikowane coś nad kolumna z amorem. Rynna dachu? Obrazek




pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

04 wrz 2020, 19:58

Alex pisze:
04 wrz 2020, 7:30
No i ciekawostka. Woda jest ale źródła jej nie widać. Wszystko dookoła lamp, anteny, 3 stopu - suche

Obrazek

Update po symulacji deszczu Obrazek
- uszczelki lamp ok
- jest za to kilka innych zródeł: koleczki mocujace zderzak, antena, odpowietrzniki bagażnika, zamek i jeszcze niezidentyfikowane coś nad kolumna z amorem. Rynna dachu? Obrazek
Jeżeli w nc jest taka sama konstrukcja jak w na/nb to pewnie rynna
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

06 wrz 2020, 18:08

zna się ktoś na lampach przednich z NC1? jak wyjąć siłownik regulacji wysokości i go wymienić? Przekręcam, luzuje się ale odczepić za bardzo nie chce
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
ODPOWIEDZ