[połączony] klocki i tarcze hamulcowe do MX-5

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

23 kwie 2007, 10:23

I jeszcze o zaletach rowkowanych tarcz:
W porównaniu ze standardowymi tarczami hamulcowymi, rowkowanie tarcz pozwala na uzyskanie większego współczynnika tarcia już w początkowej fazie hamowania. To oznacza krótszą drogę hamowania i bardziej wydajne hamulce.
Jazda w niektórych warunkach, np. w górach, w zawodach sportowych pociąga za sobą ryzyko doprowadzenia tarcz hamulcowych do temperatur rzędu 800°C. Jednocześnie towarzyszy temu emisja gazów lokujących się w przestrzeni pomiędzy klockami hamulcowymi a powierzchnią tarczy hamulcowej. Rowki tarcz służą do szybkiego odprowadzania tych szkodliwych produktów hamowania.
Rowki te poprawiają (odmładzają) powierzchnię materiału ciernego klocków.
Rowki tarcz pozwalają na szybsze usuwanie wody, błota i in. substancji gromadzących się na powierzchni tarcz hamulcowych.
Dzięki rowkowaniu tarcz nie musimy już dokonywać pomiarów grubości tarcz i oceniać na tej podstawie stopnia ich zużycia. Po prostu zniknięcie rowków wskazuje na konieczność wymiany tarcz. Dodatkowo ew. nierównomierne zużycie rowków np. na części powierzchni tarczy może sugerować konieczność weryfikacji innych podzespołów samochodu.

Cytat z forum.subaru.pl : Lech "Ferodo" Wójcik


ps. Mam nadzieje ze nikt nie obrazi się za wrzucenie takiej ilości cytatów ale uważam że warto wiedzieć "cos" więcej nt. hamulców :)
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

23 kwie 2007, 10:37

demol pisze:ps. Mam nadzieje ze nikt nie obrazi się za wrzucenie takiej ilości cytatów ale uważam że warto wiedzieć "cos" więcej nt. hamulców :)

Daj spokój - to jak biblia hamowania;)
Jak pierwszy raz założyłem brembo+ferodo do VW Polo to jakbym innym autem zaczął jeździć. Co prawda klocki zmieniałem częściej niż olej ( i to 2x), ale warto było.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

23 kwie 2007, 14:26

mail od Lecha "Ferodo" Wójcika:

"Ferodo nie produkuje klockow do MX-5.
Tarcze Brembo (jakie malutkie 235 mm) sa dostepne w cenie po 100,- sztuka.
Ja leje Motula DOT5.1 i zmieniam zgodnie z zaleceniami Subaru co 30 tys. km. Data sie tutaj nie liczy.
70,- litr temp. wrzenia 270 st. Jest oczywiscie wyczynowy plyn ale to faktycznie zabawa na krotka mete, czyli czeste wymiany.
Skad wziac klocki ? Nie wiem. Ludzie zakladaja jakies zielone EBC, wysmiewane na forum Subaru i przez zawodnikow.
Ale jak nie ma to moze jest to jakies rozwiazanie."

zglebilem temat na miata.net i niestety zeby wrzucic wieksze tarcze trzeba tez zmienic zaciski a to juz sie robi za drogo. chyba jednak poprzestane na zmianie samych klocków na ebc green stuff i wymienie płyn ale na normalny - wydaje mi sie ze na tych małych tarczkach i tych klockach wiele bym musiał robić zeby zagotować hamulce (nie bede miec napewno takich przeciążeń jak u konrada)
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

25 kwie 2007, 13:50

czy ktos z was mial stycznosc z klockami (podobno) japonskiej firmy mk kashiyama?

czeka mnie wymiana, a niefartownie w poblizu tylko sa z tej firmy. ewentualnie moga sprowadzic z firmy woking. oferta dotyczy sklepu kapitan w kato - moze ktos zna inne sklepy w poblizu, w ktorych mozna dostac jakies dobre klocki?
Ostatnio zmieniony 15 sty 2011, 23:57 przez majkel, łącznie zmieniany 1 raz.
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

25 kwie 2007, 15:21

moge dac namiar na goscia do Wawy co handluje klockami, tarczami, ogolnie wszytskim do hamowania. Kupowalem od niego ferodo premier do hodny po dosc atrakcyjnej cenie. Ma tez inne,ale nie mam pewnosci czy bedzie mial do mazdy.
Jeszcze tego nei sprawdzalem.


Ja osobicie czaje sie na EBC i jakies mile nawiercane/nacinane tarcze...
o ile matka boska pieniezna pozwoli...
Po co jezdzic skoro mozna latac...
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

25 kwie 2007, 23:08

moze ktos mi poradzi jak najskuteczniej wymienic plyn i klocki? glownie boje sie zapowietrzenia ukladu :roll:
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

25 kwie 2007, 23:10

ja sie nie znam. Jakos zawsze ktos mi plyn wymienial. Klocki to ogolnie latwizna,ale w miacie jeszcze nie zmienialem.
Po co jezdzic skoro mozna latac...
kempi
Posty: 49
Rejestracja: 26 kwie 2007, 4:44
Lokalizacja: USA, Chicagoland
Kontakt:

26 kwie 2007, 5:28

Jezdzilem na EBC Green Stuff, troszke lepsze niz fabryczne Mazdy, ciche, nie brudza pylem, ale przegrzewalem je na wyscigach zbyt szybko. Poza tym wymagaja paru dni "ukladania" zanim zaczna dzialac jak nalezy. Red Stuff nie nadaja sie na ulice.

Polecam Axxis Ultimate, najlepsze klocki na ulice (zimne) i krotkie/umiarkowane sciganie. Brudza dosc mocno, ale nie tak jak Hawk.

Wymiana klockow z przodu to najlatwiejsza rzecz, z tylu trzeba wiedziec gdzie jest ukryta sruba do regulacji docisku.
Napisz prywatnie, to przysle Ci zdjecia.

Wymienic plyn mozesz sam, z pompka prozniowa, przy okazji wymien plyn w sprzegle!!!

Pozdrawiam,
Kempi
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

26 kwie 2007, 18:34

kempi: a powiedz co myslisz o ferodo,bo smiaglem na nich w hondzie i bylo dobrze,ale z tego co czytalem to EBC jest lepsze niz ferogo premiere.
A te Axxis sa dostepne w polsce? JAkie sa orientacyjne ceny??
Po co jezdzic skoro mozna latac...
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

26 kwie 2007, 21:33

Jaksa pisze:Łatwizna dla kogoś kto troche lizną mechaniki ..... :lol:


no nie tak do konca - jak ostatnio wymienialem caly plyn w fordzie, to mi sie uklad zapowietrzyl i jakos nie wyszlo mi wypuszczenie calego powietrza :roll:

z tylnimi klockami tez czytalem na miata.net, ze jest gorzej niz z przodem bo w tloczku jest sruba :neutral:
mihau
Posty: 145
Rejestracja: 10 lis 2005, 13:20
Lokalizacja: Warszawa

26 kwie 2007, 23:14

moje 3 grosze : teraz mam Hawk z tyłu (takie pośrednie streetowe, ale wybór mają rzeczywiscie obłędny) i Willwood Smart z przodu. Testowałem też EBC (nie bardzo, green) i porterfileds (SUPER, podobnie jak HAWK i willwood).

Tarcze mam nacinane.
Płyn DOT4. Wymiana dużo daje.

Przecietny polski mechanik nie ma pojecia o zakładaniu tarcz. Pomiar bicia piasty ? nawet nie wiedza ze coś takiego sie mierzy. Masakra.
Klucz pneumatyczny do wszystkiego. Dynamometryczny jeden na 5 stanowiskowy warsztat. Zwylke badziewny i rozregulowany ( nawt nie wiedzą ze trzeba go czasem kalibrować).

mihau
kempi
Posty: 49
Rejestracja: 26 kwie 2007, 4:44
Lokalizacja: USA, Chicagoland
Kontakt:

27 kwie 2007, 1:35

RED - fotki sruby pod tloczkiem ida na PWl!

perver - Nigdy nie uzywalem ferodo, Axxis Ultimates najtaniej widzialem za $110 z przesylka w USA za komplet przod i tyl, $60 za sam przod.
EBC Green Stuff dymily po 8 okrazeniach OS-u - Axxis zaczely smierdziec przy 19, a trzymaly jeszcze niezle.
Kempi
kempi
Posty: 49
Rejestracja: 26 kwie 2007, 4:44
Lokalizacja: USA, Chicagoland
Kontakt:

27 kwie 2007, 2:09

HAWK byly bardzo skuteczne, ale piszczaly na ulicy, i pylily niemilosiernie.

Teraz jezdze na drugim komplecie Axxis Ultimates, niemal tak samo dobre, brudza mniej i latwiejszym do zmycia pylem, ciche i bardzo latwo z nimi modulowac sile hamowania.
Niestety wystarczaja tylko na 8-10tys mil + 15-20 dni wyscigow.

EBC Green Stuff byly czyste i ciche, ale przegrzewaly sie za szybko na wyscigach.

Wymieniajac plyn hamulcowy nie zapomnijcie wymienic tez w sprzegle!!!! (ten sam plyn).
Ostatnio wymienialem w nowym nabytku sasiada (1992 1.6) i plyn ze sprzegla mial konsystencje zupy :shock:

Pozdrawiam
Kempi
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

27 kwie 2007, 9:37

perver pisze:kempi: a powiedz co myslisz o ferodo,bo smiaglem na nich w hondzie i bylo dobrze,ale z tego co czytalem to EBC jest lepsze niz ferogo premiere.


ja słyszałem z kolei że lepsze jest ferodo ale niestety z tego co sie dowiedziałem ferodo nie robi klocków do MX-5 NA. ja juz zamówiłem EBC green.
mihau
Posty: 145
Rejestracja: 10 lis 2005, 13:20
Lokalizacja: Warszawa

27 kwie 2007, 10:03

R.E.D., - odpowietrzenie układu to piece of cake.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

27 kwie 2007, 13:05

mihau pisze:R.E.D., - odpowietrzenie układu to piece of cake.


widocznie pare lat temu nie bylem dobrym kucharzem :razz: - moze teraz mi lepiej pojdzie :oops:

kempi jaki plyn w sprzegle?? gdzie to mozna wymienic? (moze glupie pytania, ale do tej pory mialem tylko automat "pod noga" ) :wink:
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

27 kwie 2007, 13:28

mihau pisze:Przecietny polski mechanik nie ma pojecia o zakładaniu tarcz. Pomiar bicia piasty ? nawet nie wiedza ze coś takiego sie mierzy. Masakra.


przed zakupem samochodu chyba dzwonilem do 3 lub 4 stacji kontroli pojazdow i musialem tlumaczyc czym jest geometria nadwozia i za kazdym razem probowali mi wmowic, ze chodzi o geometrie zawieszenia i ze to jest dokladnie to samo. :roll:
mihau
Posty: 145
Rejestracja: 10 lis 2005, 13:20
Lokalizacja: Warszawa

27 kwie 2007, 14:40

HAWK pyli ale nie jest jakiś bardzo piskliwy. Moze coś poprawili.
Willwood Smart są zajebiste, ale są tylko do willwoodowskich zacisków.

mihau
kempi
Posty: 49
Rejestracja: 26 kwie 2007, 4:44
Lokalizacja: USA, Chicagoland
Kontakt:

27 kwie 2007, 14:50

Zeby miec automat pod noga musialbys stanac na konsoli srodkowej :lol:

W sprzegle jest plyn hamulcowy, cylinderek jest zaraz obok pompy hamulcowej tylko 2 razy mniejszy.

Najprostszy sposob - zaciagnij reczny, podnies strone pasazera z przodu (podstaw cos, bo podnosnikom nie ufam), zdejmij kolo (przednie pass).

W glebi na tle tylu silnika/skrzyni biegow znajdziesz maly silownik (slave cylinder), ktory porusza ramieniem wchodzacym do sprzegla. do niego podlaczona jest metalowa rurka (przewod taki jak hamulcowy) i zaworek z gumowa czapeczka do odpowietrzania/wymiany plynu.

Wymiana tak samo jak przy zaciskach hamulcow.
Kempi
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

27 kwie 2007, 15:29

moze mialbys jakies foto? bo miatke garazuje, a nie chce mi sie co chwila chodzic sprawdzac - wole miec wszystko przygotowane i jak juz isc do garazu to zrobic co trzeba :razz:

a co jesli i ten uklad sie zapowietrzy? :oops:

konrad ty jestes zwolennikiem motula - jakim plynem zalales te uklady? 5.1 czy racing? bo tylko te dwa widze w ich ofercie :???:
hoodyedd
Posty: 75
Rejestracja: 20 lut 2007, 23:07
Lokalizacja: tu i tam

27 kwie 2007, 15:58

kempi pisze:Wymiana klockow z przodu to najlatwiejsza rzecz, z tylu trzeba wiedziec gdzie jest ukryta sruba do regulacji docisku.
Napisz prywatnie, to przysle Ci zdjecia.
Witam serdecznie ,zamierzam wymienic klocki na dniach i jesli mozesz bylbym wdzieczny za przeslanie zdjec o ktorych mowa. hoodyedd@yahoo.co.uk dzieki wielkie
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

27 kwie 2007, 16:04

R.E.D. pisze:moze mialbys jakies foto? bo miatke garazuje, a nie chce mi sie co chwila chodzic sprawdzac - wole miec wszystko przygotowane i jak juz isc do garazu to zrobic co trzeba :razz:

a co jesli i ten uklad sie zapowietrzy? :oops:

konrad ty jestes zwolennikiem motula - jakim plynem zalales te uklady? 5.1 czy racing? bo tylko te dwa widze w ich ofercie :???:

Może to śmiesznie zabrzmi, ale ufam im tak dalece, że nie patrzę co leją. 3x już prosiłem, żeby mi napisali konkretne produkty i gdzie tanio kupić. Mam nadzieję, że w końcu to dostanę.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
mihau
Posty: 145
Rejestracja: 10 lis 2005, 13:20
Lokalizacja: Warszawa

27 kwie 2007, 20:16

R.E.D., Co ty z tym zapowietrzaniem ???? Procedura zmiany płynu jest prosta jak drut. Jak jak nadal masz problem to kup zaworki samoblokujace zamiast oryginalnych i wtedy to już wogóle luz.

Jak to działa ? Hamulce i sprzegło tak samo:

1) generalnie tego typu operacje jak wymiana płynu, czy odpowietrzanie zaczynamy od kół tylnych !!!. A konkretnie od koła po stronie pasazera z tyłu. Potem kierowcy z tyłu, potem pasazera z przodu i ostatnie wiadomo ktore.

2) po zakonczeniu operacji serwisowych (wymiany klocków , zacisków itp) potrzebujemy do pomoicy drugą osobe. Jedna w aucie naciska pedał, druga na zewnątrz bawi sie w "zaworowego" czyli zamyka i otwiera zaworek wg potrzeby.
na zaworek dobrze dobrana przezroczyta rurka i jakiś zbiorniczek (idelane są rurki od kroplówek lub coś w tym stylu). W rurce widać czy idzie stary płyn czy już nowy, czy są babelki powietrza itp.

3) wg potrzeby czyli jak ? ano tak:
- otwórz zaworek (delikatnie, pół obrotu zwykle wystarcza)
- pedał spokojnie ale zdecydowanie w dół
- zamknij zaworek (delikatnie, to tylko zawór, nie musi jęczeć ;)
- pedał delikatnie w góre, spokojnie
- i od nowa ;-)

4) mozna zamiast otwierac i zmykać zaworek wymienć go na taki automatyczny.

to metoda dla prawdziwych paranoików - nie ma prawa nic zostać w środku.
Dla 100% pwenosci jedziesz koła wg podanej kolejności az płyn jest czysty i bez powietrza, apotem jeszcze raz po jednym "pomnieciu" kązde kolo.

5) modyfikacja dla niestatndardowych zacisków - zwukle mają po cztery zaworki. odpowietrza sie dwa górne. Tylko. Czyli troche wiecej roboty, ale zwykle łatwiejszej (podobnie jak wymiana klocków -- taki zaciski są przystosowane do wyniamy klocków w kilka sekund , nie liczaz zdiecia koła. )

powodzenia
mihau
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

28 kwie 2007, 0:16

mihau pisze:R.E.D., Co ty z tym zapowietrzaniem ????

ano bo wlasnie taka metoda kilka lat temu robilem i nie poszlo wszystko jak nalezy :oops:

a o sprzeglo sie pytalem ogolnie bo nie wiem czy ten uklad moze sie zapowietrzyc i jakie sa tego konsekwencje :wink:
kempi
Posty: 49
Rejestracja: 26 kwie 2007, 4:44
Lokalizacja: USA, Chicagoland
Kontakt:

28 kwie 2007, 5:06

michau - w Miacie zaczyna sie od TYLNEJ STRONY KIEROWCY - potem tylna pasazera, przod pasazera i na koncu przod kierowcy.
Tylna strona kierowcy jest najdalej od pompy hamulcowej - wejdz pod auto i sprawdz jak ida przewody.

hoodyed - opis poszedl na PW

RED - ponizej link do fotki:

[URL=http://www.kempi.pl/miata/clutch.jpg]http://www.kempi.pl/miata/clutch.jpg[/URL]
Kempi
mihau
Posty: 145
Rejestracja: 10 lis 2005, 13:20
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2007, 20:15

kempi - racja, pospieszyłem sie z pisaniem. Ale dalej jest tak samo.

RED - teoretycznie można zapowietrzyć oczywiscie. Technicznie to bardzo podobny układ tylko znacznie mniej skomplikowany (jeden cylinder jeden cylinderek, bezpośrednio połaczone. W hamulcach jest tego 1+4 i jeszcze ABS czasem).

Cylinderek od czasu do czasu warto "odświerzyć". Zestaw napraczy jest dość tani. Warto bo mozna zostać bez sprzegła nagle. Ja ostatnio jechałem bez sprzegła ale z powodu pęknietego wężyka - po zmianie sprzegła na znaczeni mocniejsze nie dał rady. Fajnie sie jedzie ;) Zmiana biegów to pół biedy ale ruszanie autem to niezła zabawa.

pozdr
mihau
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

29 kwie 2007, 10:39

mihau pisze:1+4 i jeszcze ABS czasem


a wlasnie czy abs zmienia cos w kwestii odpowietrzania?
perver
Posty: 321
Rejestracja: 12 kwie 2007, 10:09
Lokalizacja: Olsztyn

29 kwie 2007, 10:45

yanik pisze:
perver pisze:kempi: a powiedz co myslisz o ferodo,bo smiaglem na nich w hondzie i bylo dobrze,ale z tego co czytalem to EBC jest lepsze niz ferogo premiere.


ja słyszałem z kolei że lepsze jest ferodo ale niestety z tego co sie dowiedziałem ferodo nie robi klocków do MX-5 NA. ja juz zamówiłem EBC green.


Do NB robia na bank :D

Licze,ze opiszesz wrazenia z EBC green,bo tez sie na nie czaje,ale nie wiem ktore lepsze? :roll:
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

10 maja 2007, 10:03

nie podjałem sie zmieniania płynu i klocków samemu wiec pojechałem do midasa - zrobili mi to od ręki za stówke

klocki EBC Green Stuff
płyn EBC BF307

teraz jest o niebo lepiej - póki co nie sprawdzałem jakoś ostrzej bo musza sie klocki ułozyć ale jest o wiele lepiej - nie wiem czy to zasluga płynu czy klocków czy i tego i tego - ciezko mi powiedziec co to za klocki mialem wcześniej. po niedzielnej wizycie na torze napisze jak sie sprawowały w ekstremalnych warunkach

przy wymianie płynu wlali mniej niż 0,5 litra - troche mam wątpliwości czy zlali cały stary płyn ale zapewniali mnie że tak i że cały układ hamulcowy ma napewno mniej niz 0,5 litra
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

10 maja 2007, 10:51

yanik pisze:przy wymianie płynu wlali mniej niż 0,5 litra - troche mam wątpliwości czy zlali cały stary płyn ale zapewniali mnie że tak i że cały układ hamulcowy ma napewno mniej niz 0,5 litra

:lol: do zbiorniczka miesci sie przynajmniej z cwierc litra, wiec szczerze watpie czy wymienili calosc :roll: osobiscie jeszcze nie wymienilem plynu - czekam na pomoc w postaci kempi`ego :oops: ale on juz wymienial nie raz, wiec moze osobiscie sie wypowie w tym temacie.

p.s. w sumie to taki sam temat juz istnieje, ale jak kto lubi :razz:
ODPOWIEDZ