[połączony] klocki i tarcze hamulcowe do MX-5

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

26 lut 2009, 15:44

Spoko - jakoś doszliśmy do konkluzji, bardzo mi miło z tego powodu.

Reasumując - nawet najlepsze hamulce zahamują tylko tak jak opona pozwoli i ani trochę lepiej, za to owe lepsze hamulce pozwolą nam wykorzystać lepszą oponę i potrafią przyśpieszyć reakcję na naciśnięcie pedału.

Fajnie, że się dogadaliśmy. Pozdroxy :wink:
Wujo
Posty: 254
Rejestracja: 24 wrz 2008, 17:45
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

09 mar 2009, 23:04

odświeżę trochę temat...

Wczoraj ni stąd ni z owąt zaczęło mi coś obcierać w prawym kole, obcieranie narastało i narastało. Po kilkugodzinnym postoju przestało, a dzisiaj znowusz coś delikatnie od czasu do czasu obciera ... może to być coś z tarczą/klockiem?

Idąc za ciosem - też od jakiegoś czasu zapatruje się nad zmianą tarcz i klocków. Przypuśćmy, że zainwestuje w tarcze i klocki te trochę "upgrade'owane" - pytanie lamerskie - czy klocki te trochę lepsze będą pasować do zacisków które normalnie znajdują się w miacie? nie trzeba bedzie nic więcej kombinować? kupuje tarcze i klocki, daje je mechanikowi i nie będzie nic więcej potrzebować? (tak, płyn hamulcowy też zmienie za jednym zamachem)
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

09 mar 2009, 23:13

Wujo pisze:Wczoraj ni stąd ni z owąt zaczęło mi coś obcierać w prawym kole,

Zużyty klocek - koniec jeżdżenia :twisted: Jak tego nie zmienisz szybko, to nie dość, że hamulce będą słabsze, to tarcze będą do wyrzucenia...o ostrym hamowaniu nawet nie wspominam...
Wujo pisze:czy klocki te trochę lepsze będą pasować do zacisków które normalnie znajdują się w miacie?

Jeżeli kupisz przeznaczone do tego modelu o tych samych wymiarach to tak. Polecam klocki EBC green stuff, jeśli chcesz lepsze. Tarcze hmm...nie muszą być EBC :wink:
Jak chcesz pójść dalej, to jakieś nawiercane/nacinane, ale do jazdy na co dzień nie trzeba aż tak przesadzać :twisted:
Wujo pisze:kupuje tarcze i klocki, daje je mechanikowi i nie będzie nic więcej potrzebować? (tak, płyn hamulcowy też zmienie za jednym zamachem)

To wszystko o ile śruby i tłoczki okażą się w dobrym stanie, ale to wyjdzie po rozłożeniu i można wymienić w razie czego później... :wink:
Wujo
Posty: 254
Rejestracja: 24 wrz 2008, 17:45
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

10 mar 2009, 20:18

już pogodziłem się z faktem sporego wydatku, no ale jeszcze tak dzisiaj pogadałem, zasięgnąłem języka ... może ktoś z was miał też taki przypadek, bo ja w takich sprawach no nie ukrywam trochę ciemny jestem

opcja nr1 może być tak że po prostu klocek się sam z siebie źle ułożył?
opcja nr2 zacisk od klocka czasami nie odbija do końca tzn delikatnie blokuje się w jednej pozycji i dlatego mi coś obciera?

cały czas coś mi obciera - raz mniej, raz bardziej, a czasami wogóle nic... jest to dla mnie bardzo dziwne
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

10 mar 2009, 20:41

opcja nr3 :wink: - skończyły się klocki jak już pisał Przemasi
Adrian
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2008, 11:33
Lokalizacja: Łódź

10 mar 2009, 22:27

A istnieje może jeszcze opcja
nr4: łożysko się zużyło?
lub
nr5: jakaś wygięta blacha o coś ociera?

Pytam bo też od jakiegoś czasu walczę z takim obcieraniem (lewe przednie) i nie wiem za co się zabrać :neutral: Jak kupowałem samochód to klocki podobno były dobre a wątpię żebym przez jedną zimę je całkowicie zużył.... (ale nie wykluczam opcji że mi ktoś po prostu kit wcisnął)
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

10 mar 2009, 22:49

CmOs - zależy jak jeździsz i jakie to klocki, zdarzało mi się zabić klocki w kilka tysięcy kilometrów.
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

10 mar 2009, 22:52

Nie widzę problemy panowie...ręczny, byle który bieg zostawić, podnieść samochód, zdjąć koło i zobaczyć w czym problem...5 minut i sprawa jasna. :idea:
Adrian
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2008, 11:33
Lokalizacja: Łódź

10 mar 2009, 23:29

Wroniasty, harcore'u nie robię - taka zwykła dynamiczna jazda po mieście. Nie mam bladego pojęcia co to za klocki, bo były tam jak kupowałem autko (sprzedawca mówił że są jeszcze dobre i powinny długo wytrzymać - zapewne "delikatnie" mijał się z prawdą)

przemasi, może dla Ciebie i 5minut (po genialnych fotorelacjach sądzę że nawet krócej :wink: ), ale dla mnie to już duże wydarzenie :lol: Jak pogoda jutro dopiszę to spróbuje coś w tym kierunku zrobić (garażu nie mam).
A przy okazji... jak już zdejmę koło to po czym poznam że to koniec klocków?

P.S: nie jest ze mną jeszcze najgorzej bo na przykład kable zapłonowe sam sobie wymieniłem i nawet nic nie popsułem a madzia chodzi teraz jak burza :mrgreen: :oops:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

10 mar 2009, 23:34

CmOs - jak zdejmiesz koło to po prostu spójrz jaka jest grubość okładziny ciernej klocka hamulcowego
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

11 mar 2009, 0:07

CmOs, jakby co to na gg mnie spróbuj złapać 1266903 - spróbuje poinstruować jakbyś sobie nie poradził :wink:
Na szybko masz tutaj fotkę, co i jak.
Obrazek
radek77
Posty: 541
Rejestracja: 23 sie 2008, 10:08
Lokalizacja: kraków i okolice;)

11 mar 2009, 8:38

to sie nazywa fachowa porada:)
Różnica pomiędzy seksem i śmiercią polega na tym, że kiedy będziesz umierał, nikt nie będzie się śmiać z ciebie, że robisz to sam.
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

11 mar 2009, 8:55

Hej,
Witam mój pierwszy post :twisted:

Mam pytanie, przy wymianie klocków jak ważna jest zmiana tarcz? Bo z tego co widzę, niewiele postów o tym wspomina, a z tego co słyszałem wymiana samych klocków daje niepełną poprawę jesli nie wymieni się tarcz.


I drugie pytanie, czy tylne klocki wskazane jest także wymienić czy można odpuścić?


I trzecie pytanie, jeśli już zmieniamy tarcze to na jakie? Czy polecacie konkretne?

Pozdro :smile:
Mayk
Posty: 2345
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

11 mar 2009, 9:29

Nie ma potrzeby zmiany tarcz wraz z klockami. Normalne tarcze powinny wytrzymać nawet do 5 kompletów klocków. Zmieniać należy kiedy jest krzywa lub po prostu zbyt cienka. Choć w tym przypadku nie ma zasady, dużo zależy od twardości klocków czy sposobu jazdy. Mogą wytrzymać mniej albo i więcej.

Nie musisz zmieniać klocków z tyłu o ile nie są zużyte, choć najlepiej jak z przodu i z tyłu będą klocki podobnej klasy by zachować nominalny rozkład siły hamowania.

Dodam również, że klocki z tyłu zużywają się wolniej od przedniej osi.

np moje z tyłu przetrzymały jeden cały komplet przodu i połowę nowego a nadal trzymają się nieźle.

Pozdrawiam
110@???KM
134@???Nm
Adrian
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2008, 11:33
Lokalizacja: Łódź

11 mar 2009, 9:48

Dziękuję wam, teraz na pewno sobie poradzę :mrgreen:
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

11 mar 2009, 11:20

Mayk pisze:Nie ma potrzeby zmiany tarcz wraz z klockami. Normalne tarcze powinny wytrzymać nawet do 5 kompletów klocków.


Hmm...przejechałem ponad milion kilometrów różnymi autami, ale jeszcze nie udało mi się osiągnąć takiego wyniku. Wszystkie tarcze wytrzymywały max. dwie zmiany klocków.
Nowy
Posty: 298
Rejestracja: 09 paź 2008, 19:01
Lokalizacja: Basel (CH)

11 mar 2009, 12:14

profilone pisze:Hej,
Mam pytanie, przy wymianie klocków jak ważna jest zmiana tarcz? Bo z tego co widzę, niewiele postów o tym wspomina, a z tego co słyszałem wymiana samych klocków daje niepełną poprawę jesli nie wymieni się tarcz.


Nie, jesli wymieniasz klocki a tarcze sa jeszcze w dobrym stanie to nie musisz ich zmieniac. Na tarczy powinienes miec wskaznik zuzycia - zazwyczaj jakies male wglebienie - jesli wciaz tam jest to spokojnie mozesz na nich jezdzic dalej. Of course o ile tarcza nie jest peknieta lub krzywa - ale to bys poczul, bo w takim przypadku przy hamowaniu wibracje tarcz powoduja charakterystyczne "drzenie" kierownicy. Jesli nic takiego u Ciebie nie ma miejsca, to spokojnie mozesz zostawic te ktore masz, a wymienic tylko klocki. Ja zawsze zmienialem tarcze co ok 100tys km, klocki co mniej wiecej 50tys. Mowa tu oczywiscie o calkowicie normalnej jezdzie, bez szalenstw i wizyt na torze. :mrgreen:

Jesli natomiast chcesz wymienic tarcze, to powinienes wymienic rowniez i klocki na nowe. Stare, z powodu uzywania ich z np. krzywymi tarczami, prawdopodobnie rowniez beda niewlasciwie zuzyte.
Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

11 mar 2009, 13:54

Super,
Dzięki wszystkim wielkie za odpowiedzi.

@GRAF Napisałem na maila którego podałeś, jestem ciekaw jaka cena wyjdzie za pakiecik :)
Standby
Posty: 907
Rejestracja: 01 lis 2007, 14:08
Lokalizacja: Vava Town
Kontakt:

11 mar 2009, 15:57

Graf ma bana na tym forum, więc nie wiem czy Ci odpisze ;)
Łoś
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

11 mar 2009, 16:21

profilone pisze:@GRAF Napisałem na maila którego podałeś, jestem ciekaw jaka cena wyjdzie za pakiecik :)

jak kupowałem u nich jakieś 4 miesiące temu to ceny kształtowały się następująco:
Klocki:
Klocki przód GREEN DP21002 - 182 zł / komplet
Klocki tył GREEN DP21003 - 176 zł / komplet
Klocki tył BLACK DP1003 - 51 zł / komplet
Tarcze:
Tarcze gładkie przód STANDARD D799 - 349 zł / komplet
Tarcze nacinane/nawiercane przód TURBO GROOVE GD799 - 537 zł / komplet
Tarcze nacinane przód UTLIMAX USR799 - 537 zł / komplet
Tarcze gładkie tył STANDARD D639 - 283 zł / komplet
Tarcze nacinane/nawiercane tył TURBO GROOVE GD639 - 475 zł / komplet
Tarcze nacinane tył UTLIMAX USR639 - 375 zł / komplet

Jak jest teraz nie wiem.
trewor
Posty: 157
Rejestracja: 05 lis 2007, 14:02
Lokalizacja: Ruda Śląska

11 mar 2009, 16:58

ja mam do sprzedania komplet klockow EBC nie chce zeby to byla jaka kryptko tutaj reklama w temacie, ale mam 2 komplety jeden ori mazda, 1 komplet to EBC, ori zostawiam dla siebie a EBC sa mi zbedne wiec jezeli ktos jest zainteresowany to moge odsprzedac po jakiejs przystepnej cenie. ewentualnie jezeli ktos reflektuje na oryginaly to moge przywiesc z reichu ale to dopiero "po czasie"
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

11 mar 2009, 21:23

mehau pisze:Graf ma bana na tym forum, więc nie wiem czy Ci odpisze ;)


Uuuu to nie wiedziałem...ale na zawsze? :razz:

Dzięki wszystkim raz jeszcze za pomoc

@ trewor uderzyłem do Cię na PW jak możesz to prośba o odzew :)
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

12 mar 2009, 14:22

PanKolczyk pisze:Tarcze gładkie przód STANDARD D799 - 349 zł / komplet
Tarcze nacinane/nawiercane przód TURBO GROOVE GD799 - 537 zł / komplet


Może to lamerskie pytanie, ale jakie są w praktyce zalety nacinanych tarcz w porównaniu z gładkimi? (oprócz tego, że szybciej ścierają się klocki ;) )
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

12 mar 2009, 15:34

Większa powierzchnia oddawania ciepła - lepsze chłodzenie. :wink:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Mayk
Posty: 2345
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

12 mar 2009, 16:35

Do tego dochodzą dodatkowe zawirowania powietrza, które dodatkowo chłodzą nie tylko tarczę ale i klocki...
110@???KM
134@???Nm
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

12 mar 2009, 18:44

Jedno i drugie jest bardzo mało istotne - przede wszystkim nacięcia/nawiercenia odprowadzają gazy z powierzchni klocek-tarcza oraz ścinają powierzchnię zeszklonego klocka - to ich dwa najważniejsze zadania. Generalnie o ile nie ma się problemów jak wyżej to zakładanie takich tarcz nie ma większego sensu. Dopiero w warunkach kiedy zbierające się pod klockiem gazy osłabiają hamowanie, albo szklą się klocki warto zamontować nacinane/nawiercane tarcze.

Zwykły miękki klocek na nacinanej/nawiercanej tarczy się znacznie szybciej zużywa, więc warto do niej zakupić odpowiednie klocki.
radek77
Posty: 541
Rejestracja: 23 sie 2008, 10:08
Lokalizacja: kraków i okolice;)

12 mar 2009, 19:21

jeśli tarcze sa zużyte znaczy sie maja jakieś "większe" rowki a są w miarę grube można tarcze przetoczyć na tokarce;)
Różnica pomiędzy seksem i śmiercią polega na tym, że kiedy będziesz umierał, nikt nie będzie się śmiać z ciebie, że robisz to sam.
Mayk
Posty: 2345
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

12 mar 2009, 19:42

radek77 pisze:tarcze przetoczyć na tokarce;)


Jeśli ktoś jest zdesperowany to można, przetoczenie tarcz przy normalnej prędkości obrotowej tokarki rozhartowuje je. Jedynie powolne ztaczanie z chłodzeniem wodą ma szanse coś dać.
110@???KM
134@???Nm
radek77
Posty: 541
Rejestracja: 23 sie 2008, 10:08
Lokalizacja: kraków i okolice;)

12 mar 2009, 19:47

hmmmm znajomy mechanik robi tak od lat i jakoś jeszcze nic się nie działo złego... oczywiscie jak ma sie kasę to należy zakupić nowe- przetaczanie jest jakąś alternatywą.
Różnica pomiędzy seksem i śmiercią polega na tym, że kiedy będziesz umierał, nikt nie będzie się śmiać z ciebie, że robisz to sam.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

12 mar 2009, 23:47

radek77 - przetoczyć można, ale to zazwyczaj pozorna oszczędność, bo zaraz tarcze biją, nierówno się zużywają itp. - przy toczeniu zostaje naruszona struktura materiału itd. IMO bez sensu, szczególnie, że komplet (4 szt.) markowych (Lucas, ATE itp.) tarcz do Miaty można dostać za 500zł
ODPOWIEDZ