Lampa NBfl - anglik <-> europejska

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

16 wrz 2010, 11:59

Wczoraj bylem na przegladzie..

troszke sie zdziwilem dowiedziawszy sie ze lewa lampe w swojej NBfl mam od anglika :(

po odczytaniu oznaczen na lampie pan diagnosta w sumie juz sam zglupial i nie wiedzial co jest piec, jedno bylo pewne - lampa nie swiecila tak jak powinna, zalamanie swiatla powinno byc w druga strone :(

szukałem na allegro lampa za 600 zł :(

jakaś uszkodzona za 200 zł, - można pobawić się w przekładkę bebechów


ale pan diagnosta poddał w wątpliwość jedną rzecz, mianowicie czy można jakoś odwrócić soczewkę albo jej przysłonę?

orientujecie się w temacie?

w sumie troszkę pogooglowałem i znalazłem jakiś poradnik ale to było o omedze:
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=213280&c=114&f=9


da radę taki patent zrobić w NBfl?
JTMX-5NBFL
Posty: 385
Rejestracja: 23 lut 2007, 22:54
Lokalizacja: żegnam wszystkich

16 wrz 2010, 12:49

Podpowiem tylko, że obecnie jest brak lamp do NBFL.
Allegro przeglądam od początków jego założenia, a jeżdżąc na giełdę z częściami w Poznaniu okazuje się że od dwóch miesięcy nie ma żadnej lampy prawej NBFL, a lewych jest ok. 4szt. Wszystkie naprawiane w cenie od 200 do 500zł.
Stąd ta cena prosto z "batorego" na allegro :???:
O przełożeniu nic nie wiem, jedynie słyszałem, że warto zatrzymać swoją starą uszkodzoną lampę z europejską soczewką i przełożyć do anglika.
Na szczęście lewych soczewek europejskich mam dwie sztuki...
Żałuję że mieszkam w Poznaniu, albo inaczej.... żałuję, że jeżdżę mx-5, albo jeszcze inaczej.... szkoda, że te auto jest takie tanie, bo zaczynają nim jeździć niewłaściwi ludzie!
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

16 wrz 2010, 13:38

Te "wycięcia" to tak naprawdę przesłona w formie "ściętego" plastiku. Obrócić jej się raczej nie da, ale przełożyć soczewkę jak najbardziej - po prostu trzeba lampę rozkleić i wkleić z nową szybą.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

16 wrz 2010, 13:40

to lipa, pozniej pewnie bede mial problemy z parujaca lampa, lepiej chyba kupic sprawna nieuszkodzona
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

16 wrz 2010, 13:42

kammich pisze:to lipa, pozniej pewnie bede mial problemy z parujaca lampa, lepiej chyba kupic sprawna nieuszkodzona


Lampy w NBfl są szczelnie zamknięte?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

16 wrz 2010, 13:44

nie wiem, pytam :)


jak ją rozbiorę wymienię soczewkę nie będzie problemów z parowaniem?
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

16 wrz 2010, 13:53

kammich pisze:nie wiem, pytam :)


jak ją rozbiorę wymienię soczewkę nie będzie problemów z parowaniem?


W NB lampy są całkowicie otwarte (od wewnątrz).
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

16 wrz 2010, 14:42

soczewka namierzona :)


teraz tylko jakiś manual odnośnie wymiany, posiadacie coś takiego? :)
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

17 wrz 2010, 11:02

wiem że tak nie można dlatego z góry przepraszam :)
ale moja ciekawość nie daje mi spokoju :P


1. rozbierał ktoś lampy od NBfl i przekładał soczewki?

2. ciężko rozebrać taką lampę?

3. czym później najlepiej skleić szkło?

4. i co z parowaniem lampy? NBfl z tego co widzę wydają się być szczelne
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

19 wrz 2010, 9:01

kammich zerknij tutaj

[URL]http://www.youtube.com/watch?v=5457ulpHuaM[/URL]

oraz tutaj

[URL]http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=127&t=61161[/URL]

post użytkownika arni0000, teoria + praktyka i fotorelacja. Co prawda do Xedosa ale zasady są podobne. No i link z you tuba powinien też być pomocny :wink:
SypkerS
Posty: 149
Rejestracja: 19 gru 2007, 22:17
Model: NA
Wersja: V-special
Lokalizacja: Warszawa

19 wrz 2010, 11:26

a może naklej adaptery :mrgreen:
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

19 wrz 2010, 12:16

kammich pisze:3. czym później najlepiej skleić szkło?

Tym samym, czym była oryginalnie sklejona. Po podgrzaniu powinno zmięknąć i dać się użyć ponownie :wink:
kammich pisze:4. i co z parowaniem lampy? NBfl z tego co widzę wydają się być szczelne

W najgorszym wypadku włożysz sobie do lampy woreczek z pochłaniaczem wilgoci. Nie żartuję, w przypadku na przykład Hondy Accord jest to jak najbardziej polecany przez fabrykę sposób "naprawy gwarancyjnej" parujących fabrycznie przednich reflektorów :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Marcin Zzzz...
Posty: 37
Rejestracja: 20 gru 2011, 23:13
Lokalizacja: Wa-wa/Praga Północ

13 sie 2013, 21:06

Jestem w trakcie przerabiania lampy wersja "anglik" na europejską.
Wyjmuję ten element, który nadaje kształt światłu i..... nie mogę dostać się do śróbki, która go mocuje.
Nie moge wyjąć metalowego elementu (2) na którym trzymają się odbłyśniki.
Wszystko przez
metalowy stożek, na który wciśnięty jest plastikowy element (1).
Obrazek
Ktoś robił coś takiego i może pomóć ?
Szała
Posty: 75
Rejestracja: 24 kwie 2013, 13:47
Lokalizacja: Poznań

13 sie 2013, 21:17

Ja miałem w europejskiej też zły kont światła bo żarówka była źle włożona. wystarczyło obrócić mocowanie żarówki o 180 stopni tak żeby kabelki wychodzące od żarówki patrzyły do wewnątrz silnika :P sam sie zdziwiłem ale pomogło :)
Marcin Zzzz...
Posty: 37
Rejestracja: 20 gru 2011, 23:13
Lokalizacja: Wa-wa/Praga Północ

14 sie 2013, 11:33

Udało mi się wyjąć odbłyśniki. Niestety metoda jest inwazyjna:
1)Wiercimy 2 małe otwory 7-8mm w obudowie
2) Odktęcamy te 2 śrubki trzymające podstawę odbłuśników na trzpieniu oznaczonym jako 2
3) Odbłyśniki ładnie wypadają (po wcześniejszym odkręceniu 2 regulacji: wysokości i poziomu).

W nowej lampie robimy to samo, a otwory zalepi się poxiliną. Co do pomysłu SZAŁA, to niezły szał - nie ma fizycznej możliwości włożenia żarówki obruconej o 180 st. :mrgreen:
Szała
Posty: 75
Rejestracja: 24 kwie 2013, 13:47
Lokalizacja: Poznań

14 sie 2013, 13:29

Blacharz źle włożył mocowanie od żarówki do lampy. Nie wpasował mocowania żarówki we wszystkie wcięcia w lampie, i po prostu żarówka była krzywo włożona. Co powodowało że światło źle padało w soczewce i doświetlało inny punkt. Śmieszna sprawa z tym była aż sam diagnosta się zdziwił :shock:. mogę zrobić kilka zdjęć wieczorkiem to zobaczysz jak to wyglądało ;P
MarekSz
Posty: 141
Rejestracja: 14 paź 2014, 20:50
Model: Inny
Lokalizacja: Białystok

23 lis 2015, 19:09

Podepnę się pod ten temat gdyż mam podobny problem. Podobnie jak u kammich diagnosta stwierdził, że lewa lampa w moim MX-ie pochodzi od anglika i przeglądu nie podbije (rok wcześniej przy pierwszym badaniu technicznym jakoś tego nie stwierdził :evil: ). I teraz pytanie, po czym rozpoznać, że dana lampa pochodzi od anglika ? U siebie mam takie oznaczenia na obudowie.

Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

23 lis 2015, 20:59

MarekSz pisze:rok wcześniej przy pierwszym badaniu technicznym jakoś tego nie stwierdził

Pewnie ustawienia świateł nie sprawdził.

MarekSz pisze:po czym rozpoznać, że dana lampa pochodzi od anglika

Podjedź do ściany wieczorem i zobacz jak świecą lampy, obydwie powinny patrząc na ścianę świecić jakoś tak _/ _/ (oświetlać mocniej prawe pobocze). Lewa od anglika będzie świecić tak \_ lub w trybie EU nie będzie skosu __.
MarekSz
Posty: 141
Rejestracja: 14 paź 2014, 20:50
Model: Inny
Lokalizacja: Białystok

23 lis 2015, 21:41

No ok ale jak przyjdzie do zakupu to jak to rozpoznać ?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

24 lis 2015, 14:28

MarekSz pisze:ale jak przyjdzie do zakupu to jak to rozpoznać ?

Zaświecić na ścianę samą lampą, ma świecić tak: _/

Z systemu oznaczeń wynika że nie powinien mieć żadnych strzałek http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/j ... ktor/rbpns a na Twoim zdjęciu jest strzałka pod HCRPL więc to lampa do ruchu lewostronnego a strzałka pod A oznacza zewnętrzną stronę lampy.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

27 lis 2015, 15:29

MarekSz pisze:No ok ale jak przyjdzie do zakupu to jak to rozpoznać ?

W tym temacie problem został rozwiązany viewtopic.php?f=25&t=5538&p=356233#p356233
MarekSz
Posty: 141
Rejestracja: 14 paź 2014, 20:50
Model: Inny
Lokalizacja: Białystok

27 lis 2015, 20:23

wojteks dzięki. Ale mam też inny niecny plan :twisted:, w razie jego powodzenia opiszę go tu.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

27 lis 2015, 21:43

MarekSz pisze:Ale mam też inny niecny plan

Wiele nie wymyślisz, Demontaż lampy i wymiana soczewki z lustrem na coś z ruchu prawostronnego albo manewry z przesłoną o ile taka konstrukcja.
Awatar użytkownika
Johnson
Donator
Donator
Posty: 362
Rejestracja: 30 mar 2015, 8:11
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

28 lis 2015, 13:43

Mam rozwaloną lewą lampę i najprawdopodobniej kupię anglika, do którego przerzucę soczewkę z obecnej. Ale póki co 'na szybko' chciałbym wrzucić oryginalnego anglika, żebym w ogóle mógł jeździć. (bo z rozbitą lampą i nie działającym kierunkiem to taka jazda do pierwszego kontaktu z jakimś patrolem i po dowodzie). Da się w ten sposób, teoretycznie, jeździć czy będę wszystkich z naprzeciwka oślepiał, a sam będę gówno widział ?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

28 lis 2015, 16:24

Johnson pisze:czy będę wszystkich z naprzeciwka oślepiał, a sam będę gówno widział ?

Będziesz oślepiał tych z przeciwka a pobocze będzie słabiej oświetlone. W razie dzwona jak ktoś powie że go oślepiłeś to prosisz się o kłopoty.
Awatar użytkownika
Johnson
Donator
Donator
Posty: 362
Rejestracja: 30 mar 2015, 8:11
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

05 gru 2015, 12:11

Jako że jestem świeżo po przekładce soczewki, postanowiłem że wrzucę pare zdjęć dla potomnych. Nie wiem czy jest to optymalny sposób, ale mi się jakoś udało.

Co będzie nam potrzebne:
- podstawowe narzędzia typu śrubokrety, kleszcze itd itp
- piekarnik z termoobiegiem
- ścisk stolarski - bardzo się przyda przy klejeniu lampy (mały kosztuje w castoramie jakieś 8zł), aczkolwiek da się bez
- czteropak piwa - ja użyłem tyskiego, ale inne też powinno się sprawdzić

Zaczynamy.

- Demontujemy anglika z samochodu(u mnie akurat jeździł przez kilka dni) / demontujemy popsutą europę

0.jpg
0.jpg (163.62 KiB) Przejrzano 2288 razy


Przed przystąpieniem do kolejnego kroku, wypijamy pierwsze dwa piwa. Pozostałe dwa (lub więcej) wlewamy podczas kolejnych kroków wedle uznania i predyspozycji. Ważne jest to aby kompletnie nie zjechać na 0, bo na trzeźwo podczas siłowania się z lampą robi sie nerwowo..

-Z europy wymontowujemy następującą część - możemy to robić nie zważając na ewentualne uszkodzenie innych części, bo i tak nie będą nam potrzebne. Moje akurat i tak już były uszkodzone.

1.jpg


- Przystępujemy do rozklejenia anglika. Ściągamy zatyczki i gumowe uszczelki z tylnej części. Piekarnik z termoobiegiem ustawiamy na 70 stopni. W moim przypadku wystarczyło 10min. Metoda 'na siłę' sprawdza się tutaj doskonale.

3.jpg
3.jpg (133.77 KiB) Przejrzano 2288 razy


- Demontujemy bebechy wykręcając śruby od regulacji (cierpliwości). Ten dzyndzel na dole chyba trzeba wyciągnąć, ale ja go połamałem, wiec na kolejnych zdjęciach będzie tam widać śrubę z podkładkami.

4.jpg
4.jpg (119.23 KiB) Przejrzano 2288 razy


- Odbłyśnik przekładamy do europejskich bebechów i całość z powrotem montujemy do obudowy

5.jpg
5.jpg (112 KiB) Przejrzano 2288 razy

6.jpg
6.jpg (117.06 KiB) Przejrzano 2288 razy

7.jpg
7.jpg (129.18 KiB) Przejrzano 2288 razy


- Prowizorycznie dopasowujemy do siebie części lampy. Do piekarnika rozgrzanego na 70 stopni na 5 min. Wyjmujemy, dokręcamy śruby w obudowie, dociskamy (tu przydaje się ścisk stolarski), znowu na 5 min do piekarnika i po wyjęciu ostatecznie dociskamy. Lampa powinna być w miarę szczelna, bo tej czarnej gumy arabskiej było tam dosyć dużo.

8.jpg
8.jpg (98.32 KiB) Przejrzano 2288 razy


- Montujemy i po robocie

9.jpg
9.jpg (103.1 KiB) Przejrzano 2288 razy
ODPOWIEDZ