[połączony] Olej w skrzyni biegow - dobór i wymiana

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

17 paź 2018, 7:24

Do torsena może być ten sam. Do otwartego dyfra 80W90.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2091
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

17 paź 2018, 9:35

Maniek, poczytaj o wymianie oleju w skrzyni, bo w zależności od skrzynki, różna jest procedura.
edit: miałem na myśli: "ten temat od początku"
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Maniek19PL
Donator
Donator
Posty: 337
Rejestracja: 10 lip 2018, 16:10
Model: NA
Wersja: Przedlift
Lokalizacja: Pomorskie

17 paź 2018, 14:44

Krzych pisze:Torsen, to właśnie dyferencjał z ograniczonym poślizgiem.


czyli biorę do torsena : MOTUL GEAR 300 LS 75W90
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

17 paź 2018, 15:04

Maniek19PL pisze:
Krzych pisze:Torsen, to właśnie dyferencjał z ograniczonym poślizgiem.


czyli biorę do torsena : MOTUL GEAR 300 LS 75W90


torsen nie wymaga dodatków w oleju , zwykły motul gear 300 75w90 (bez "LS") będzie w sam raz :kciuk:
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

17 gru 2018, 22:45

Czy w NC 6- biegowej wymienia się olej pod drążkiem zmiany biegów? Ten film z linku poniżej mnie trochę zdziwił, bo nie wiedziałem o tym. Wiem, że w NB 5-biegowej zmienia się tam olej, a w 6-biegowej już nie, a jak to jest w NC?
https://youtu.be/_8LGGRuvgLM
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

17 gru 2018, 23:10

Fifkers pisze:
17 gru 2018, 22:45
Czy w NC 6- biegowej wymienia się olej pod drążkiem zmiany biegów? Ten film z linku poniżej mnie trochę zdziwił, bo nie wiedziałem o tym. Wiem, że w NB 5-biegowej zmienia się tam olej, a w 6-biegowej już nie, a jak to jest w NC?
https://youtu.be/_8LGGRuvgLM
wydaje mi się że autor filmu po prostu nie bardzo wie o co "kaman" i wymienia olej tak jak w NB 5b. Przepraszam nie "olej", tylko "płyn sprzęgłowy" ;)
Awatar użytkownika
Maniek19PL
Donator
Donator
Posty: 337
Rejestracja: 10 lip 2018, 16:10
Model: NA
Wersja: Przedlift
Lokalizacja: Pomorskie

18 gru 2018, 16:22

mam już dyfer z osiami na miejscu, przyszło na zlanie starego oleju ze skrzyni - wszystko zlane - olej ładny brązowy nie ma opiłków i nawet czysty magnesik przy śrubie :)
Ale do rzeczy - zlałem olej do bańki patrze a tam 2.5 l było :O jak to możliwe ? kupiłem 3 litry (według tutaj forumowiczów 2 do skrzyni + około 0.8-0.9 do dyfra ) hmm ? możliwe że było ponad stan około te 0.5 l ? to ile wreszcie zalać :O ?
sebalenk
Posty: 34
Rejestracja: 29 lip 2019, 20:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Poznań

13 sie 2019, 11:41

co prawda nie NC a NBfl (nie widzę tematu o NB) jaki olej specyfikacja + ew. producent do tylnego dyfra 1.8 2001 z torsenem
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

13 sie 2019, 14:06

sebalenk pisze:
13 sie 2019, 11:41
co prawda nie NC a NBfl (nie widzę tematu o NB) jaki olej specyfikacja + ew. producent do tylnego dyfra 1.8 2001 z torsenem
viewtopic.php?f=25&t=482&p=477829&hilit ... 82#p477829
sebalenk
Posty: 34
Rejestracja: 29 lip 2019, 20:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Poznań

13 sie 2019, 14:41

NBfl 2001 1.8 146KM 6B torsen
- skrzynia Motul 300 75W90
- dyfer Motul 300 75W90 bez „LS”

W sumie 4l

Dobrze czy źle czy do dyfra z torsenem jednak z „LS”?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

13 sie 2019, 15:47

sebalenk pisze:
13 sie 2019, 14:41
NBfl 2001 1.8 146KM 6B torsen
- skrzynia Motul 300 75W90
- dyfer Motul 300 75W90 bez „LS”

W sumie 4l

Dobrze czy źle czy do dyfra z torsenem jednak z „LS”?
Niekoniecznie motul - każdy 75w90, spełniający normę GL 5 (albo GL 4/GL 5 dla skrzyni) się nada. 3l powinny wystarczyć.
Nie potrzebujesz oleju LS do dyferencjału z torsenem bo tam nie ma elementów ciernych.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

13 sie 2019, 20:52

Nawet tani mannol 75W90 jest lepszy niż stary (10-20 letni) olej.
Awatar użytkownika
Feiro
Posty: 19
Rejestracja: 14 lis 2016, 10:56
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Babienica

24 sie 2019, 18:35

NBFL 5b otwarty dyfer. Lałem Motul Gear 300 75w90. Odczucia? Dyfer nieznacznie ucichł, w skrzyni to samo. Generalnie dobry wybór! 3 l załatwiły sprawę z lekkim naddatkiem.
sebalenk
Posty: 34
Rejestracja: 29 lip 2019, 20:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Poznań

29 sie 2019, 0:04

Zalałem do dyfra 300 75W90 i do skrzyni to samo. NBfl 1.8 z torsenem 6B skrzynia, czy pod lewarkiem też wymieniam/dolewam?
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

29 sie 2019, 5:54

W 6b nie.
Awatar użytkownika
miszka
Posty: 63
Rejestracja: 19 maja 2019, 14:15
Model: NB
Lokalizacja: Wrocław

06 paź 2019, 12:47

Czyli w NB pod lewarkiem dolewamy tylko w 5b? Właśnie kupiłem auto i przymierzam się do wstępnej obsługi serwisowej....będę wdzięczny za wskazówki....
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

06 paź 2019, 15:00

miszka pisze:
06 paź 2019, 12:47
Czyli w NB pod lewarkiem dolewamy tylko w 5b? Właśnie kupiłem auto i przymierzam się do wstępnej obsługi serwisowej....będę wdzięczny za wskazówki....
Do wybieraka lejesz tylko w 5b. Jak nie miałeś wymienianych gum lewarka to prawdopodobnie będziesz miał je do wymiany więc możesz sprawę załatwić przy okazji
Awatar użytkownika
miszka
Posty: 63
Rejestracja: 19 maja 2019, 14:15
Model: NB
Lokalizacja: Wrocław

06 paź 2019, 19:19

Dzięki za odpowiedź :) powiedz mi jeszcze cóż to za gumki tam są i gdzie ewentualnie mogę je nabyć drogą kupna? :)

O tym mówisz? :)

https://kmparts.pl/57.Oslony-Skrzyni-biegow
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

06 paź 2019, 20:41

miszka pisze:
06 paź 2019, 19:19
Dzięki za odpowiedź :) powiedz mi jeszcze cóż to za gumki tam są i gdzie ewentualnie mogę je nabyć drogą kupna? :)

O tym mówisz? :)

https://kmparts.pl/57.Oslony-Skrzyni-biegow
Tak, o tym. Tylko kup sobie oryginalne z mazdy - dłużej wytrzymają (podobno) no i przy okazji wymień tulejkę lewarka. Koszt niewielki a skoro już tam dłubiesz to warto zrobic
Awatar użytkownika
miszka
Posty: 63
Rejestracja: 19 maja 2019, 14:15
Model: NB
Lokalizacja: Wrocław

09 paź 2019, 19:52

A gdzie ta tulejka i gdzie ją zdobędę? :/
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

09 paź 2019, 20:01

miszka pisze:
09 paź 2019, 19:52
A gdzie ta tulejka i gdzie ją zdobędę? :/
Tulejka jest wciśnięta w dolną część lewarka. Napisz do carspeed.pl. jak im powiesz że wymieniasz gumy lewarka i poprosisz o tulejkę do kompletu to będą wiedzieli o co chodzi.
Awatar użytkownika
miszka
Posty: 63
Rejestracja: 19 maja 2019, 14:15
Model: NB
Lokalizacja: Wrocław

09 paź 2019, 20:22

Heh, właśnie czekam na zamówienie od nich :) Ale myślę, że spokojnie wymienię od dołu, a górę do wiosny już na spokojnie, bo to i tak nie jest powiązane, prawda? Dzięki za pomoc :)
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

09 paź 2019, 20:50

No jak najbardziej jest powiązane: żeby dolać olej do mechanizmu wybieraka musisz zdemontować dźwignię zmiany biegów. Dźwignia jest przymocowana do obudowy skrzyni biegów tymi gumkami które zamówiłeś a w samym wybieraku opiera się na tej plastikowej tulejce o której mówię. To nie jest coś co musisz wymienić, ale we wszystkich Nb/nbfl które ja widziałem ta tulejka miała luzy.

Jeżeli mówisz o oleju to tak: w 5b góra i dół nie mają połączenia więc możesz wymienić olej w skrzyni a wybieraka nie ruszać
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

10 paź 2019, 13:15

Jak już wyjmiesz mechanizm wybieraka, żeby zmienić osłony to głupio nie wymienić oleju. Jest go tam mało, wystarczy wyssać dużą strzykawką z wężykiem i zalać nowy olej. Robota na 5-10 minut.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
PKzalew
Donator
Donator
Posty: 220
Rejestracja: 08 wrz 2019, 12:20
Model: NA
Wersja: 1.6 Turbo
Lokalizacja: Warszawa

06 lis 2019, 11:24

To ja jeszcze dopytam w tej kwestii, czy ten olej od góry lać taki sam jak od dołu? Oraz ile dokładnie go wlać? Jest tam jakoś zaznaczone do jakiego poziomu dolać?
Jest: NA 1.6 Turbo
Była: NBFL 1.8
II Vice-Mistrz MC 2020 - klasa Stock
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

06 lis 2019, 11:40

Olej do wybieraka taki sam jak do skrzyni. Uzupełniasz do poziomu dolnego białego teflonowego pierścienia. Do suchego "zbiornika" wchodzi ok. 300ml, jeśli ma się skrzynię na wierzchu dobrze odkręcić pokrywkę, wyczyścić szlam ze środka i przedmuchać powietrzem, sporo się tam tego zbiera. Pokrywka nie ma uszczelki, fabrycznie jest składana na odrobinie silikonu.
Awatar użytkownika
miszka
Posty: 63
Rejestracja: 19 maja 2019, 14:15
Model: NB
Lokalizacja: Wrocław

14 gru 2019, 14:52

Moi Drodzy, pomocy :)
Wziąłem się za wymianę gum i oleju w wybieraku.....i zatrzymałem się, bo nie wiem jak to rozebrać? :( Bardzo proszę o pomoc.
I jeszcze pytanie - ile oleju tam wchodzi? Bo wyczytałem, że 300ml, a mi się tam tyle nie zmieści.....ten wężyk trzeba bardzo głęboko pchać? Kupiłem strzykawkę 100ml i nawet do połowy nie odessałem....
Załączniki
IMG_2433-1.jpg
IMG_2433-1.jpg (1.67 MiB) Przejrzano 2303 razy
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

14 gru 2019, 14:55

miszka pisze:
14 gru 2019, 14:52
Moi Drodzy, pomocy :)
Wziąłem się za wymianę gum i oleju w wybieraku.....i zatrzymałem się, bo nie wiem jak to rozebrać? :( Bardzo proszę o pomoc.
I jeszcze pytanie - ile oleju tam wchodzi? Bo wyczytałem, że 300ml, a mi się tam tyle nie zmieści.....ten wężyk trzeba bardzo głęboko pchać? Kupiłem strzykawkę 100ml i nawet do połowy nie odessałem....
Odnośnie ilości oleju w whbieraku skrzyni 5b masz dokładne info w poście powyżej twojego.
Tę białą tulejke musisz sciągnąć na siłę albo rozciąć. Gumę ściągasz ciągnąć w górę ( w kierunku gałki zmiany biegów) posmaruj drążek ;) to Ci łatwiej pójdzie
Awatar użytkownika
miszka
Posty: 63
Rejestracja: 19 maja 2019, 14:15
Model: NB
Lokalizacja: Wrocław

14 gru 2019, 15:09

Ta guma przejdzie bez uszkodzeń? pytam o nową jak będę naciągał.....rzecz jasna przesmaruje wcześniej ;) ja nie wiem gdzie tam tyle oleju upchnę....
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

14 gru 2019, 19:30

miszka pisze:
14 gru 2019, 15:09
Ta guma przejdzie bez uszkodzeń? pytam o nową jak będę naciągał.....rzecz jasna przesmaruje wcześniej ;) ja nie wiem gdzie tam tyle oleju upchnę....
Jak odsysasz bez demontażu obudowy wybieraka to nie wlejesz tam 300 ml - nalej tak jak pirul napisał: do poziomu tej plastikowej tulejki. U mnie guma naciągnęła się bez uszkodzeń 😉
ODPOWIEDZ