[połączony] Olej w skrzyni biegow - dobór i wymiana

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

_Przemo_
Posty: 104
Rejestracja: 13 lis 2014, 6:56
Model: NB
Lokalizacja: Sosnowiec

03 lut 2015, 12:52

Pczs4 pisze:Planuje wymienić wszystkie oleje w swojej MX-5. Widzę że opinię są różne, co możecie mi polecić (skrzynia 5b + torsen)
Czy Motul 75W90 Gear 300 do mojej skrzyni będzie ok? I co z dyfrem :?:


Ja niedawno zakupiłem moją piękność ( także NB 1.8 skrzynia 5-ka) i za 2 tygodnie odstawiam do ASO na płyny - zalewam:
- silnik: Motul 6100 Synergie Plus Technosynthese 10W40 (w tej chili jest magnatec 10W40 więc nie przechodzę na syntetyka)
- skrzynia: MOTUL GEAR 300 SAE 75W-90
- dyfer: leje według instrukcji - API service GL-5 SAE90 (olej mazdy) - myślałem jeszcze o Motul G90 to jest olej do tylnich mostów z blokadą mechanizmu różnicowego, ale zaleje ten z ASO zobaczymy.
BUTELKA NB 1.8 '98 -> viewtopic.php?f=22&t=16026
Pczs4
Posty: 65
Rejestracja: 02 lis 2014, 19:11
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Bolesławiec

17 lut 2015, 16:59

I jak tam kolega już po wymianie? Bo chyba się skuszę na taki sam zestaw do skrzyni i dyfra... ;)
_Przemo_
Posty: 104
Rejestracja: 13 lis 2014, 6:56
Model: NB
Lokalizacja: Sosnowiec

18 lut 2015, 6:48

Jeszcze nie, dopiero na 7 marca się umówiłem bo przyjdą do serwisu gadżety do mazduni także dam znaka czy widzę poprawę po wymianie
BUTELKA NB 1.8 '98 -> viewtopic.php?f=22&t=16026
Pczs4
Posty: 65
Rejestracja: 02 lis 2014, 19:11
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Bolesławiec

14 mar 2015, 18:45

Czy można zalać dyfer tym samym olejem co skrzynie? (75W90 Gear 300)
Yogi
Posty: 406
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:26
Lokalizacja: EL

14 mar 2015, 18:56

do dyfra jest chyba inny, przynajmniej ja kupowałem 2 różne oleje
ale może dlatego że miałem specjalny olej do szpery w 1.8 motul 90pa, a dl skrzyni gear 300
Obrazek nbfl 1.8 sportive
chbr
Posty: 574
Rejestracja: 26 mar 2010, 10:14
Model: NC FL
Wersja: Sport
Lokalizacja: WWA

14 mar 2015, 19:18

ja zawsze leje do skrzyni i dyfra to samo Motul Gear 300 75w90
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

14 mar 2015, 20:06

chbr pisze:ja zawsze leje do skrzyni i dyfra to samo Motul Gear 300 75w90

+1
Darecki888
Posty: 124
Rejestracja: 07 maja 2014, 7:20
Model: NB FL
Wersja: Memories 1.8
Lokalizacja: Sosnowiec/Warszawa

09 wrz 2015, 14:10

No i przeczytawszy wszystko wiem, że nic nie wiem :)

Jaki lepiej do skrzyni? MOBIL Mobilube 1 SHC 75W90 lub MOTUL GEAR 300 75W-90 lub Redline 75W90
A dyfer? według instrukcji - API service GL-5 SAE90 (olej mazdy) lub motul 90pa, a może to samo co do skrzyni ?
Do szpery musi być olej z oznaczeniem LS (limited slip)?

Ktoś, coś jeszcze może powiedzieć o swoich decyzjach?
Awatar użytkownika
unaimed1337
Donator
Donator
Posty: 384
Rejestracja: 25 gru 2014, 18:41
Model: NC FL
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Rybnik/Kraków

27 paź 2015, 22:47

Jaki jest polecany olej do skrzyni 6MT w NCfl ? Redline mt90, czy motul 300 ?
I czy ktoś orientuje się, ile wchodzi oleju do skrzyni ? (Niestety nie mam instrukcji pod ręką)
OutRun - NCFL 2.0 Turbo viewtopic.php?f=22&t=16824
331.2hp 373nm
Awatar użytkownika
transporterdriver
Posty: 378
Rejestracja: 02 lip 2009, 0:02
Model: NA
Wersja: 1.6 90km
Lokalizacja: Toruń

09 lut 2016, 18:58

Czytam, czytam ten wątek i nic nie wiem :( Jazda weekendowa, czasem lajtowo czasem bardziej agresywnie, Mazda mx-5 NA 95r. 1.6 90km, jaki olej do skrzyni zalać ?
Mazda mx-5 1.6 115 km - przeszłość
Mazda mx-5 1.6 90 km - teraz :)
Awatar użytkownika
AaaA
Donator
Donator
Posty: 611
Rejestracja: 24 sie 2014, 20:56
Model: Inny
Wersja: ND2 2.0 Recaro
Lokalizacja: Mladá Boleslav - tak mam też Škode w garażu

14 lut 2017, 14:05

transporterdriver pisze:Czytam, czytam ten wątek i nic nie wiem :( Jazda weekendowa, czasem lajtowo czasem bardziej agresywnie, Mazda mx-5 NA 95r. 1.6 90km, jaki olej do skrzyni zalać ?

do skrzyni GL-4 lub GL-5 SAE 75W-90 lub dla cieplejszego klimatu SAE 80W-90 a co do produktu to najczesciej spotykam sie z opiniami ze Motul Gear 300 na bazie syntetycznej albo tanszy porownywalny Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 sprawdzaja sie swietnie,

a co do dyferencjalu to GL-5 SAE 90 polecam znow ten sam Motul Gear 300 do otwartego lub tanszy mineralny Castrol Axle EPX 90 a tanszy do dyferecjalu z LSD: Motul MOTUL 90PA albo CASTROL Axle Z Limited Slip 90
Ostatnio zmieniony 20 mar 2017, 11:20 przez AaaA, łącznie zmieniany 1 raz.
<strike>miata is always the answer</strike>
hadrák is always the answer
bylo NA 1.6 prawie M Edition, potem NBFL 1.8 Phoenix, jest ND2 2.0 SkyFREEDOM Recaro Sport Obrazek zastępczo Toyobaru Obrazek
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2173
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

14 lut 2017, 16:44

Chyba, że chcesz na bogato zalać cudotwórczy specyfik polecany przez hamburgerów do skrzyni http://www.ford-esklep.pl/mobile/pl/p/Olej-przekladniowy-FORD-75W-90-1l.-FORD-WSD-M2C200-C/53
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
AaaA
Donator
Donator
Posty: 611
Rejestracja: 24 sie 2014, 20:56
Model: Inny
Wersja: ND2 2.0 Recaro
Lokalizacja: Mladá Boleslav - tak mam też Škode w garażu

14 lut 2017, 19:24

ja tam nie wierze w cudotworcze srodki:)
<strike>miata is always the answer</strike>
hadrák is always the answer
bylo NA 1.6 prawie M Edition, potem NBFL 1.8 Phoenix, jest ND2 2.0 SkyFREEDOM Recaro Sport Obrazek zastępczo Toyobaru Obrazek
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2173
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

14 lut 2017, 20:01

Ja też nie wierzyłem, zalałem i... działa :D Zdecydowanie poprawiło się przejście 2-3 przy upalaniu.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
AaaA
Donator
Donator
Posty: 611
Rejestracja: 24 sie 2014, 20:56
Model: Inny
Wersja: ND2 2.0 Recaro
Lokalizacja: Mladá Boleslav - tak mam też Škode w garażu

14 lut 2017, 20:18

a co tam wczesniej w trybach chlupotalo? moze wszystko lacznie z olejem palmowym by pomoglo?:)
<strike>miata is always the answer</strike>
hadrák is always the answer
bylo NA 1.6 prawie M Edition, potem NBFL 1.8 Phoenix, jest ND2 2.0 SkyFREEDOM Recaro Sport Obrazek zastępczo Toyobaru Obrazek
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2173
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

15 lut 2017, 5:39

Wcześniej był Motul Gear 300 ;) Fakt faktem, że mówimy o trackdayowej chłoście a nie o cruisingu po mieście.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
AaaA
Donator
Donator
Posty: 611
Rejestracja: 24 sie 2014, 20:56
Model: Inny
Wersja: ND2 2.0 Recaro
Lokalizacja: Mladá Boleslav - tak mam też Škode w garażu

15 lut 2017, 6:31

flatline pisze:Wcześniej był Motul Gear 300 ;) Fakt faktem, że mówimy o trackdayowej chłoście a nie o cruisingu po mieście.
moze jednak hamburgery maja troche racji albo po prostu cos wyplukales z wymiana oleju:)
<strike>miata is always the answer</strike>
hadrák is always the answer
bylo NA 1.6 prawie M Edition, potem NBFL 1.8 Phoenix, jest ND2 2.0 SkyFREEDOM Recaro Sport Obrazek zastępczo Toyobaru Obrazek
Awatar użytkownika
Bazyl
Posty: 18
Rejestracja: 02 cze 2017, 22:48
Model: NB
Lokalizacja: Katowice

12 lip 2017, 6:35

Przepraszam za odgrzanie kotleta ale chciałem potwierdzić odczucia flatlina.
Wlałem to fordowskie oleum do skrzyni 5b NB i synchronizatory pracują lepiej. Na zimno czuć różnicę, a na ciepło jest jak w masło. Na ulicy, nie na torze.

Doświadczyłem tego wcześniej w moim focusie gdzie nie wiedząc o zaleceniu, wymieniłem olej w skrzyni na Valvo GL5 i biegi podczas zimy były "niewrzucalne" zanim skrzynia się nie rozgrzała. Z tym olejem nie było tego problemu.

Nie pamiętam już dokładnie ale ma jakieś magiczne dodatki oraz lepsza dynamikę lepkości zimny/ciepły niż inne oleje. Gdzieś w sieci był wykres tych właściwości ale nie mam pod ręką.

Ave
Ostatnio zmieniony 20 lut 2018, 13:50 przez Bazyl, łącznie zmieniany 1 raz.
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

07 sie 2017, 15:53

Pytanie:)

Chce kupić Motula ale widze w necie dwa produkty:

MOTUL GEAR 300 75W90
MOTUL GEAR 300 LS 75W90

Czy to jest to samo? Co to jest ten LS? Jakaś nowsza wersja produktu?

Dodam, że LS jest droższe.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

07 sie 2017, 16:13

Marcinos pisze:Pytanie:)

Chce kupić Motula ale widze w necie dwa produkty:

MOTUL GEAR 300 75W90
MOTUL GEAR 300 LS 75W90

Czy to jest to samo? Co to jest ten LS? Jakaś nowsza wersja produktu?

Dodam, że LS jest droższe.

LS jest do dyfrów z ograniczonym poslizgiem
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

08 sie 2017, 10:03

mutra pisze:
Marcinos pisze:Pytanie:)

Chce kupić Motula ale widze w necie dwa produkty:

MOTUL GEAR 300 75W90
MOTUL GEAR 300 LS 75W90

Czy to jest to samo? Co to jest ten LS? Jakaś nowsza wersja produktu?

Dodam, że LS jest droższe.

LS jest do dyfrów z ograniczonym poslizgiem


Z tym, że mi chodzi o olej do skrzyni, a nie do dyfra;)
Stąd pytanie czy to jakaś róźnica:)
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

08 sie 2017, 10:32

Marcinos pisze:
mutra pisze:
Marcinos pisze:Pytanie:)

Chce kupić Motula ale widze w necie dwa produkty:

MOTUL GEAR 300 75W90
MOTUL GEAR 300 LS 75W90

Czy to jest to samo? Co to jest ten LS? Jakaś nowsza wersja produktu?

Dodam, że LS jest droższe.

LS jest do dyfrów z ograniczonym poslizgiem


Z tym, że mi chodzi o olej do skrzyni, a nie do dyfra;)
Stąd pytanie czy to jakaś róźnica:)

Jeżeli potrzebujesz do skrzyni to bierz zwykły. Dodatek modyfkatora tarcia w oleju "LS" nie powinien skrzyni zaszkodzić (niektóre dodatki powodują tylko szybsze starzenie się oleju) ale nie przyniesie żadnych korzyści.
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

08 sie 2017, 11:29

mutra pisze:
Marcinos pisze:
mutra pisze:
Marcinos pisze:Pytanie:)

Chce kupić Motula ale widze w necie dwa produkty:

MOTUL GEAR 300 75W90
MOTUL GEAR 300 LS 75W90

Czy to jest to samo? Co to jest ten LS? Jakaś nowsza wersja produktu?

Dodam, że LS jest droższe.

LS jest do dyfrów z ograniczonym poslizgiem


Z tym, że mi chodzi o olej do skrzyni, a nie do dyfra;)
Stąd pytanie czy to jakaś róźnica:)

Jeżeli potrzebujesz do skrzyni to bierz zwykły. Dodatek modyfkatora tarcia w oleju "LS" nie powinien skrzyni zaszkodzić (niektóre dodatki powodują tylko szybsze starzenie się oleju) ale nie przyniesie żadnych korzyści.


Dzięki :)
Wąsu
Posty: 31
Rejestracja: 15 maja 2016, 15:20
Model: Inny
Lokalizacja: Lubawka

19 paź 2017, 19:25

Sorki za odgrzanie kotlecika ale jestem tak wyj....y że już nie mam sił czytać. Musze wymienić olej w skrzyni i dyfrze bo na pewno nie był długo wymieniany. Proszę o info ile tego wchodzi. Będzie to raczej Motul GEAR 300 75w90 chyba że coś innego polecicie. Model nb rok 2003 1.6 110 km skrzynia 5-tka. Za pomoc dziękuje ślicznie.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

19 paź 2017, 20:14

Wąsu pisze:Sorki za odgrzanie kotlecika ale jestem tak wyj....y że już nie mam sił czytać. Musze wymienić olej w skrzyni i dyfrze bo na pewno nie był długo wymieniany. Proszę o info ile tego wchodzi. Będzie to raczej Motul GEAR 300 75w90 chyba że coś innego polecicie. Model nb rok 2003 1.6 110 km skrzynia 5-tka. Za pomoc dziękuje ślicznie.


do skrzyni wchodzi niecałe dwa litry (plus coś tam od góry do mechanizmu wybieraka)
do dyfra jakies 700-800 ml.

jak kupisz trzy litry to wystarczy Ci na wszystko
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

17 maja 2018, 7:30

Chciałbym sprawdzić stan skrzyni (ew. opiłki w oleju) i wymienić chyba mimo wszystko fabryczny olej w skrzyni w ND po 15 000 kilometrów. Co polecacie zalać i w jakiej ilości? No chyba, że totalnie nie warto tego robić?

Bonusowo zapytuję czy warto wymienić olej w dyfrze (na jaki?) czy tutaj już zostawić to, co jest?
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

17 maja 2018, 9:52

Hookie pisze:Chciałbym sprawdzić stan skrzyni (ew. opiłki w oleju) i wymienić chyba mimo wszystko fabryczny olej w skrzyni w ND po 15 000 kilometrów. Co polecacie zalać i w jakiej ilości? No chyba, że totalnie nie warto tego robić?

Bonusowo zapytuję czy warto wymienić olej w dyfrze (na jaki?) czy tutaj już zostawić to, co jest?


W dyfrze wg. katalogu jest olej OEM więc trzeba by zakupić w ASO. Olej w skrzyni GL 75W90. 2l +0.3l (zakładam że jest w Twojej skrzyni jakis dodatkowy rezerwuar jak w 5b w na/nb i stąd to dodatkowe 0.3l)
olej w skrzyni wytrzymuje wg producenta 5 lat albo 100tys więc przy Twoim przebiegu pewnie jest jeszcze ok.
Co do dyfra to nie wiem jaki jest interwał wymiany, ale jeżeli dostęp jest tak łatwy jak w pozostałych generacjach to ja bym wymienił niezależnie od przebiegu - szpera Ci podziękuje.
Awatar użytkownika
Aero50
Donator
Donator
Posty: 364
Rejestracja: 27 cze 2014, 8:37
Model: NA
Wersja: 90' 1.6
Lokalizacja: Kraków

20 maja 2018, 9:27

Do NC polecany jest olej forda który podobno działa cuda, nada się do NA ? Czy lepiej zalać sprawdzony gear 300. I drugie pytanie, do dyfra dużo osób lało ten same olej co do skrzyni (gear 300) czy ten z forda też się nada gdybym sie na niego zdecydował?

Wysłane z mojego SM-J510FN przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Maniek19PL
Donator
Donator
Posty: 337
Rejestracja: 10 lip 2018, 16:10
Model: NA
Wersja: Przedlift
Lokalizacja: Pomorskie

17 paź 2018, 1:27

witam Panowie, jak wyczytałem : MOTUL GEAR 300 75W90 - do skrzyni biegów.
jest sens dodatkowego płukania może czymś skrzyni ? przed zalaniem nowego oleju ?
A do torsena też ten sam olej ? bo nie do końca rozumiem pojęcie "dyfer z ograniczonym poślizgiem " ?
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

17 paź 2018, 5:47

Torsen, to właśnie dyferencjał z ograniczonym poślizgiem.
ODPOWIEDZ