Jakie opony na sezon letni?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

24 cze 2020, 20:32

Arkadiusz z Migreny śmigał na 13 slikach - jakimś cudem udało mu się na midy wsadzić ... chyba od Renault jakiegoś?

Chwalił sobie.
Obrazek
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

24 cze 2020, 23:51

W f1 też ciągle na 13", ale jednak przechodzą na 18 cali. Chyba jednak łatwiej zrobić niskoprofilową oponę, która daje poczucie kontroli nad pojazdem, a nie tylko brak uślizgu ze startu zatrzymanego, który przy dużej mocy silnika jest decydujący przy np. 1/4
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

25 cze 2020, 4:39

Przechodzą na 18stki i juz mówi się że czasy poleca z tego wzgledu 3s w górę. Duży balon to amortyzacja. A amortyzacja to przyczepnośc. szukając przyczepności osi utwardzacz zawieszenie czy je zmiękczacz? Dopuszczasz powietrze zwiekszajac ciśnienie czy je zmniejszasz? no taki paradoks.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

25 cze 2020, 23:06

Szef Pirelli twierdzi, że przy przymiarkach do 18 cali w gp2 w 2015, czasy miały się poprawić o kilka sekund w przypadku rozwoju opony.

“I can tell you,” Isola says carefully, as though sharing a secret, “that the product we developed for GP2 at the time, in terms of performance, was in line with the 13-inch. Consider that it was a completely new product, so to have this, with the same performance as the 13-inch, that is a tyre that was developed since many years, it’s an encouraging result.

And anticipated performance gain after development?

“Maybe a couple of seconds. I would say maybe three. Three is a lot anyway. Three seconds per lap.”
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

26 cze 2020, 13:57

Wiesz to takie gdybania. Po testach tych opon teamy f1 wyraziły się negatywnie. Ogólnie trochę taka rozkminka co szybsze czy sztywna os czy jednak pracujące na amorze i sprężynie zawieszenie. Dla ciebie niepracujące zawieszenie jest szybsze niż te ulegajace odksztalceniom na nierównościach i pod wpływem przeciążeń. Jeśli opona nie pracuje na boku całą pracę musi przejąć sprężyna i amortyzator.
Zresztą nie ma co gdybać wystarczy spojrzeć na czym jeździ czołówka w mmc. Jak na 18 calach wygrywa to przyznaje ci rację ;)
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

26 cze 2020, 17:09

Skad zatem ta maniera do instalacji 18 cali w sportowych samochodach? Osobiście miałem subiektywne wrażenie dużo lepszej kontroli kierunku w swoim samochodzie po instalacji opon o mniejszym profilu i sztywniejszej ściance natomiast komfort jazdy był nie do zaakceptowania /Bridgestone Potenza 205/45r17/. Jeśli 13 cali jest lepsze niż 17-19 to skąd ten trend do zwiększania średnicy felgi? Rozumiem że w samochodach na ulicę mogą brać górę względy wizualne, ale na torze? Dtm też jeździ na 18"
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

26 cze 2020, 19:19

Tak samo jest trend zwiększania średnicy tarcz hamulcowych jak i wagi pojazdów. Rekord toru lodz Jacek zrobił na oponach 15 calowych 200mm szerokości. Tarcze hamulcowe 250 coś tam i opitolil tym Porsche gt3 rs z tarczami hamulcowymi 400mm i oponami 300 na felgach 19 i BMW M3 na szerokich slikach na 18' mistrza Polski Marczyka i wiele innych aut. To że na większych felgach masz mniej bujania nie znaczy że jesteś szybszy. Oczywiście nie namawiam do mniejszych felg, ale z takiego wyboru nie ma co się śmiać bo można się zdziwić.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

26 cze 2020, 21:02

Rozumiem, że jednak mówimy tu o specyficznym, bardzo lekkim samochodzie. Zakładam że przy większej masie trudno jednak redukować średnicę tarczy hamulcowej i felga musi ja pomieścić. Większa masa bo jednak auta produkcyjne muszą mieć konstrukcje, która spełnia pewne kryteria bezpieczeństwa w ruchu ulicznym. Osobiście byłbym ciekaw jak wyglądałby czas przejazdu tyłm samym egzemplarzem MX5 na kółkach od r15 do r17 (w Nb chyba się zmieszczą) ta sama średnica całego koła i szerokość opony
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
chebum
Posty: 73
Rejestracja: 21 cze 2020, 11:16
Model: NC FL
Wersja: 2.0 5b
Lokalizacja: Warszawa

28 cze 2020, 23:41

tytusr pisze: Osobiście byłbym ciekaw jak wyglądałby czas przejazdu tyłm samym egzemplarzem MX5 na kółkach od r15 do r17 (w Nb chyba się zmieszczą) ta sama średnica całego koła i szerokość opony
Nie MX5, ale właśnie taki test. TyreReview testowali 17, 18 i 19. 19 były najszybsze na suchej nawierzchni, ale najwolniejsze na mokrej:
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/T ... -tyres.htm
Na mokrej wygrali 17'', bo zapewniają lepszą kontrolę samochodu na mokrej.

Jednak na prostej mniejsza średnica rozpędza się szybciej:
Obrazek
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

29 cze 2020, 19:45

Hmm, bardzo ciekawe (dla mnie) wnioski. Mimo najlepszych przyspieszeń na feldze o mniejszej średnicy i wysokim profilu opony to jednak czas okrążenia najszybszy był na niskoprofilowej oponie i dużej feldze (najlepszy handling na suchym i marginalnie słabiej na mokrym).
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
osek
Posty: 27
Rejestracja: 23 gru 2016, 21:43
Model: NB
Wersja: NB '99 1.8
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

19 lip 2020, 15:28

Co myślicie o tej oponie miękkim semi-slicku ZESTINO 195/50R15 LOZ 82W GRED S ? Ktoś miał z tą oponą do czynienia? Widzę, że obecnie można dorwać ją w bardzo fajnej cenie. Zastanawiam się też nad klasyką czyli Federalami 595RS-R. Opona do jazdy drogowej, na winkle, okazjonalnie na wolniejszy tor tj Krzywa.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

19 lip 2020, 18:21

Z tego co czytałem moze być szybsza niekiedy od vr2 a rsr zostawi daleko w tyle. Raczej pewniak. To nie syrion. Mimo że cena niska oponka bardzo dobra lepsza niż rsr.

https://m.youtube.com/watch?v=_JurMIgYBw4


Ar-1 BMW M3 1: 52: 1s
Vr2 r9 BMW M3 1: 51: 5s

Ar-1 BMW M2: 1: 52: 0s
Vr2 r9 BMW M2 : 1: 51: 5s

Pojawiła się druga część porównawcza 265/35r18 extreme r7a vs zestino gredge 07rs

Vr2 r7a BMW M2 1m53,2s
Zestino BMW M2 1m51,8s

Vr2 r7a BMW M3 1m49,5s
Zestino BMW m3 1m49,3s


Jak co radzio flatout na niej upalal i już ktoś z mx5 dobrze się wyrażał. Więc możesz podpytać.
Cyt. Winni z tego forum
"Po miesiącu na Zestino RS, jako opona do bardzo żwawej jazdy na zakrętach, bardzo polecam. Nawet w temperaturach około 10 stopni bardzo dobrze klei. Twarda ścianka, łatwo wyczuwalny i przewidywalny górny limit przyczepności, na rozgrzanej oponie ciężko zerwać przyczepność startując z 5-6k obrotów.

Typowo jak dla semi slicków jest szersza niż normalna cywilna opony, rozmiar 195 mniej więcej jak 205.

Do tego nie jest głośna w porównaniu do Fedków lub Nankangów NS2R, można spokojnie do daily montować.

Jak się spisze na RCP Time Attack, okaże się miejmy nadzieję niedługo 😉"

Możesz spytać jak spisały się na torze
viewtopic.php?f=22&t=30770&p=519904#p519904
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 lip 2020, 21:31

Ciekawe jak ze zużyciem owych Zestino.

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Gumason
Posty: 8
Rejestracja: 07 kwie 2019, 22:17
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Warszawa

23 lip 2020, 23:21

Wskoczę tak poza aktualny temat, jest jakaś sensowna opona drogowa lub semi w rozmiarze 13" na drogę czyli z homo? Coś jak federal 595, daily ale żeby czasem można było bardziej pociągnąć i spoko cenie.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

24 lip 2020, 5:24

Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Gumason
Posty: 8
Rejestracja: 07 kwie 2019, 22:17
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Warszawa

24 lip 2020, 15:48

Tylko 7j felge mam, a 205/60 brak. Też czy vr2 nadaje się na jeżdżenie daily? Rsry schodzą wolno tez bym oczekiwał tego od następnej opony
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

24 lip 2020, 15:57

Opona która długo schodzi jest twarda i mało przyczepna zwłaszcza na deszczu i w chłodne dni czy od startu. Jak rsr ci długo wytrzymały i byłeś z nich zadowolony kup je ponownie . Nie ma co kombinować jak opona człowiekowi pasi. Ja wolę opony starczają w na dwa tysiace kilometrów o miękkiej mieszance. I takie mi pasza.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Gumason
Posty: 8
Rejestracja: 07 kwie 2019, 22:17
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Warszawa

24 lip 2020, 17:30

Z rsrow byłem zadowolony ale na 15". Chcę się przerzucić na 13" a ich w tym rozmiarze nie produkują. W ciągu roku robię do 10k km więc nie wyobrażam sobie 5 zmian w ciągu roku
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

24 lip 2020, 18:14

Federal Fz201 jest w 185/60r13
https://m.facebook.com/racingtires/phot ... 18/?type=3
Poziom lepsze od rsr. Weź miekkie
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Gumason
Posty: 8
Rejestracja: 07 kwie 2019, 22:17
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Warszawa

28 lip 2020, 4:15

Troszkę po za budżetem, patrząc na wybór opon z homo to przerzucenie się na 13 to raczej słaby pomysł
Winni
Posty: 222
Rejestracja: 22 paź 2017, 22:13
Model: NA

01 sie 2020, 23:07

osek pisze:
19 lip 2020, 15:28
Co myślicie o tej oponie miękkim semi-slicku ZESTINO 195/50R15 LOZ 82W GRED S ? Ktoś miał z tą oponą do czynienia? Widzę, że obecnie można dorwać ją w bardzo fajnej cenie. Zastanawiam się też nad klasyką czyli Federalami 595RS-R. Opona do jazdy drogowej, na winkle, okazjonalnie na wolniejszy tor tj Krzywa.
To co pisałem we wcześniejszym poście nadal podtrzymuję, bardzo dobra opona za śmiesznie pieniądze.

Na torze opona potwierdziła swoje właściwości z jazdy na ulicy, bardzo łatwo wyczuć limit, przy 20 stopniach klei jak szalona.

Co ciekawe, mimo naprawdę miękkiej mieszanki Zestino w tych warunkach nie popłynęło. Robiłem kółko za kółkiem, 5-6 sztuk w jednej sesji, z okrążenia na okrążenie miałem wrażenie, że opona im bardziej rozgrzana tym lepiej klei. Potwierdza to fakt, że najlepszy czas udało mi się wykręcić w jednym z ostatnich okrążeń.

Toyo R1R w podobnych warunkach już by dawno pływało.
Alex pisze:
20 lip 2020, 21:31
Ciekawe jak ze zużyciem owych Zestino.

przy użyciu Tapatalka
Jak na taką mieszankę przystało, zauważalne ale nie extremalne.

Osobiście wolę zajechać miękka oponę do drutów i ją w pełni wykorzystać, niż wyrzucić twardą oponę po X latach ze starości 😉

Przy kątach -3 / -3,5 i odpowiedniej zbieżności zużywają się względnie równo.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

02 sie 2020, 6:48

A jak czasy ogólnie? Który byłeś w zawodach na ilu zawodników?
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Winni
Posty: 222
Rejestracja: 22 paź 2017, 22:13
Model: NA

03 sie 2020, 10:46

Czas 49 sekund z hakiem, 3 w mojej klasie, ilu zawodników nie pamiętam.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

03 sie 2020, 15:34

No czyli bardzo konkurencyjnie. Widać opony są niesamowite w stosunku do ceny.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

03 sie 2020, 16:39

trzeba je kupić i upalić, póki jeszcze nie podrożały :D
Gwiazda
Donator
Donator
Posty: 316
Rejestracja: 09 gru 2019, 23:26
Model: NB
Lokalizacja: Suwałki
Kontakt:

04 sie 2020, 23:00

Mącicie mi w głowie bo stoję przed wyborem opon. Jeżdżę głównie po prostych drogach, ale zdarzają się fajne miejsca do konkretnych prędkości, do tego mam zaplanowane jakieś tam wypady na zagraniczne wynkle. I może tor. I teraz Fedek Rsr, czy może spróować te Zestino
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

05 sie 2020, 5:13

ja bym bral zestino bo sie bardziej na codzien nadaje bo miekka
https://www.facebook.com/zestinotyremal ... 107323787/
szybsza od r888r a r888r wg testow racintires jest szybsza od federala rsr. wiec moim zdaniem wiele testow w tym porownawczy do extreme vr2 pokazuje ze ta opona trzyma niezly poziom. lepszy niz federal. no i to ze miekka powoduje ze nadaje sie na ulice w przeciwienstwie do ferdka ktory na ulice jest za twardy i sliski. jak cena jest w porzadku bralbym zestino.
tyle ze zejda do plotna dwa razy szybciej ( a moze jeszcze szybciej ) niz 595 rsr.
https://www.zestinotyreusa.com/single-p ... -Tire-Test

Winni pisze:
01 sie 2020, 23:07
Osobiście wolę zajechać miękka oponę do drutów i ją w pełni wykorzystać, niż wyrzucić twardą oponę po X latach ze starości 😉
Przy kątach -3 / -3,5 i odpowiedniej zbieżności zużywają się względnie równo.

tez wole jak winni skonczyc opony do plotna przez dwa lata niz miec opony 10 lat ktore maja jeszcze bieznik. kwestia wyboru.
mi sie ciezej (wiecej niebezpiecznych sytuacji na przestrzelonych niedohamowanych lukach, na deszczu, nacodzien gdy auto plozy przodem i w niekontrolowany sposob gubi tyl) i wolniej jezdzi na zimnych oponach niz na przegrzanych (gdzie jest to tylko drogie bo zabija opony i tylko neiznacznie pogarsza przyczepnosc; zawsze mozna odpuscic na kolko i wystudzic opone).
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Winni
Posty: 222
Rejestracja: 22 paź 2017, 22:13
Model: NA

05 sie 2020, 8:17

Gwiazda pisze:
04 sie 2020, 23:00
Mącicie mi w głowie bo stoję przed wyborem opon. Jeżdżę głównie po prostych drogach, ale zdarzają się fajne miejsca do konkretnych prędkości, do tego mam zaplanowane jakieś tam wypady na zagraniczne wynkle. I może tor. I teraz Fedek Rsr, czy może spróować te Zestino
Zdecydowanie Zestino, RSR dogrzać na ulicy jest bardzo ciężko.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1391
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

05 sie 2020, 11:33

powiem szczerze ze no niezle promocje maja
https://intercars.pl/produkty/1870735-o ... GQQAvD_BwE
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Gwiazda
Donator
Donator
Posty: 316
Rejestracja: 09 gru 2019, 23:26
Model: NB
Lokalizacja: Suwałki
Kontakt:

05 sie 2020, 12:35

A tak mniej więcej w kilometrach - w ile skończę komplet Zestino? I jak jest na deszczu bo to ważna kwestia...
Nie ma dużej różnicy między 205/50 a 195/50? Będą leżeć na enkeiu.
PS. $%#@#%$ zostały 2 na magazynie. Przespałem. Ale 2 moje. Może dorzucą na magazyn
PS2. jednak jakoś zamówiłem 4 :V Wypowiem się o nich za miesiąc jak siedzą na daily ;)
Ostatnio zmieniony 05 sie 2020, 12:47 przez Gwiazda, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ