Jakie opony na sezon letni?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

10 mar 2014, 9:40

Czy ktoś z Was jeżdził może na Debicach Presto, najlepiej w rozmiarze 195/50r15? Są strasznie tanie, a to nowa opona więc nie może być bardzo zła... Zastanawiam się czy nie kupić do Jazza dla Małżonki - komplet 550pln!
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

10 mar 2014, 12:27

mszczyrek pisze:Czy ktoś z Was jeżdził może na Debicach Presto, najlepiej w rozmiarze 195/50r15? Są strasznie tanie, a to nowa opona więc nie może być bardzo zła... Zastanawiam się czy nie kupić do Jazza dla Małżonki - komplet 550pln!


A już myślałem że na MMC2014 się zbroisz ;)
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

10 mar 2014, 13:30

MMC w tym roku odpuszczam, może wrócę za rok jeśli będzie edycja:)
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

10 mar 2014, 14:41

mszczyrek pisze:na Debicach Presto,

Kup coś innego, twarde, śliskie.
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

10 mar 2014, 16:12

Dzięki za info, odpuszczam w takim razie. Trzeba się będzie bardziej zrujnować finansowo :)
Awatar użytkownika
meo87
Posty: 327
Rejestracja: 30 kwie 2013, 17:45
Model: NC
Wersja: NC
Lokalizacja: Nowy Sącz

12 mar 2014, 21:53

Jestem na etapie zakupu opon na moje nowe felgi 17". Nie chcę bardzo stracić na dynamice tak więc pierwszą rzeczą, na którą patrze to obwód koła, i tak wychodzi:
195/40/17 = 587,8 mm
205/40/17 = 595,8 mm
Różnica = 0,8 mm - to dużo.
Bardziej jestem za 195. Fakt trochę ciężej znalejść opony w tym rozmiarze ale spokojnie się da. Za 205 przemawia trochę większy profil, a i tak jest niski więc felga była by bardziej chroniona. Ale na pewno troszkę gorsza dynamika. Co sądzicie? Który rozmiar wybrać?
Słyszał ktoś o Kumho Ecsta KU31 1290 zł, Federal SS-595 EVO 1035 lub Toyo Proxes T1-R 1245 zł - te są w przystępnych cenach
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1400
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

13 mar 2014, 5:20

mysle ze do 2% w srednicy kola to zadna ronica. 8mm jest miedzy nowa a zuzyta do lysa opona.
wiec te tutaj 8mm spowoduje co najwyzej 4mm w gore czy w dol auta. duzo i nieduzo.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

13 mar 2014, 7:36

meo87 pisze:Jestem na etapie zakupu opon na moje nowe felgi 17". Nie chcę bardzo stracić na dynamice tak więc pierwszą rzeczą, na którą patrze to obwód koła, i tak wychodzi:
195/40/17 = 587,8 mm
205/40/17 = 595,8 mm
Różnica = 0,8 mm - to dużo.
Bardziej jestem za 195. Fakt trochę ciężej znalejść opony w tym rozmiarze ale spokojnie się da. Za 205 przemawia trochę większy profil, a i tak jest niski więc felga była by bardziej chroniona. Ale na pewno troszkę gorsza dynamika. Co sądzicie? Który rozmiar wybrać?
Słyszał ktoś o Kumho Ecsta KU31 1290 zł, Federal SS-595 EVO 1035 lub Toyo Proxes T1-R 1245 zł - te są w przystępnych cenach


Jestem na podobnym etapie, na Superleggery założyłem póki co 215/40 żeby sprawdzić czy na 17 nie będzie mi za twardo przed malowaniem a właśnie taki rozmiar(zamiast seryjnego 205/40) miałem w piwnicy. Jest sztywniej niż na 195/50 i 195/55/15, najbardziej czuć krótkie poprzeczne nierówności(łączenia, tory itd.) ale jest to do przeżycia. Nie czuję jakiejś różnicy w dynamice ale w n/a może być to odczuwalne(15 vs 17) ale na pewno nie jeśli wybór masz między 195/40 a 205/40 w 17 bo jak napisał piwo ta różnica 4 mm jest kosmetyczna. Z trójki podanej przez Ciebie tylko Kumho brałbym pod uwagę, pozostałe to wyjątkowe gówna.
Reasumując ten przydługi wywód bierz ku31 205/40/17 8-)
Rules are made to be broken
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

15 mar 2014, 9:30

mlodyMazda pisze:Doradzi mi ktos ,bo juz wymiekam ;p chodzi o opony letnie ,obecnie mam Bridgestone Potenza 205/45 r17 050AEZ ,potrzebuje kupic 2 takie opony na tyl ,ale wszedzie sa z innymi oznaczeniami, czy to ma jakis wlpyw?

Znalazlem 3 sztuki ,niby takie same ale jednak cena i oznaczenia inne ,dodam ,ze chce aby w nowym byl taki sam "fartuch ochronny" na felgi.

http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?dsco=100&cart_id=25170075.100.27806&sowigan=So&Breite=205&Quer=45&Felge=17&Speed=W&kategorie=6&Marke=Bridgestone&ranzahl=4&Herst=Bridgestone&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=E-B-71-2&details=Ordern&typ=R-172826

lub


http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?dsco=100&cart_id=25170075.100.27806&sowigan=So&Breite=205&Quer=45&Felge=17&Speed=W&kategorie=6&Marke=Bridgestone&ranzahl=4&Herst=Bridgestone&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-148520


lub

http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?dsco=100&cart_id=25170075.100.27806&sowigan=So&Breite=205&Quer=45&Felge=17&Speed=W&kategorie=6&Marke=Bridgestone&ranzahl=4&Herst=Bridgestone&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-135477



Ostatnie to opony typu runflat(rft) więc te Cię nie interesują, środkowe najprawdopodobniej mają białe napisy(brak oznaczenia BSW-black side wall), a potrzebujesz tych pierwszych które zalinkowałeś czyli tych:
http://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rsho ... p=R-172826

Notabene najtańsze z zalinkowanych, upewnij się tylko co do DOT(data produkcji).
Rules are made to be broken
piterson
Posty: 106
Rejestracja: 04 lut 2010, 22:01
Lokalizacja: Kraków

16 mar 2014, 11:27

zajcol pisze:Jeździł ktoś na FZ-201? Jestem świadomy wad na ulicy, ciekawią mnie zalety torowe w porównaniu z 595RSR.


Wprawdzie nie jeździłem za dużo na FZ-201 ale mam kolegów którzy upalili już wiele kompletów więc info mam z dobrej ręki.
Na chwilę obecną najlepszy semislick na rynku - osiągi porównywalne z używanym slickiem. 595 w ogóle nie mają do nich podejścia - to dobre opony ale tylko w porównaniu ze zwykłymi cywilnymi. Mieszankę twardą (najpopularniejsza) praktycznie zawsze trzeba dogrzewać, mieszanka średnia pod tym względem znacznie lepsza.

Pytanie po co Ci te opony - jeśli masz przygotowane auto, doświadczenie i tniesz się o dziesiąte części sekundy to tylko 201, jeśli chcesz bardzo przyzwoitą oponę dającą więcej niż cywil na np jakiś okazjonalny trackday to RSR w zupełności wystarczy. Tym bardziej że cena 2 x niższa. Jeszcze jedno - na mokrym RSR będzie lepsza niż 201.
piterson
Posty: 106
Rejestracja: 04 lut 2010, 22:01
Lokalizacja: Kraków

16 mar 2014, 11:31

Jeszcze pytanie do posiadaczy NC - czy ktoś jeździ na 17-calowych oponach innych niż zalecane przez producenta (czyli 205/50 R17)?

Chodzi mi o np 215/45 albo 225/45. Te pierwsze wiem, że wchodzą bezproblemowo ale co z tymi 225/45? Jakie odczucia z jazdy?
Sebof01
Posty: 305
Rejestracja: 24 kwie 2013, 5:54
Lokalizacja: Konin

16 mar 2014, 14:15

piterson pisze:Jeszcze pytanie do posiadaczy NC - czy ktoś jeździ na 17-calowych oponach innych niż zalecane przez producenta (czyli 205/50 R17)?

Chodzi mi o np 215/45 albo 225/45. Te pierwsze wiem, że wchodzą bezproblemowo ale co z tymi 225/45? Jakie odczucia z jazdy?


Ja mam fabryczne 205/45/17 w ncfl
piterson
Posty: 106
Rejestracja: 04 lut 2010, 22:01
Lokalizacja: Kraków

16 mar 2014, 21:47

Sebof01 pisze:Ja mam fabryczne 205/45/17 w ncfl


Mea culpa!
Rzut oka w instrukcję i rzeczywiście jest 205/45!!!

A byłem święcie przekonany, że jest standardowo 205/50!
W takim razie pytanie nieaktualne bo takich w rozmiarze 225/40 nie ma...
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1400
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

31 mar 2014, 6:47

Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

31 mar 2014, 14:36

piwo pisze:http://allegro.pl/yokohama-advan-neova-ad08-r-195-50-15-r15-82v-lato-i4053513969.html


fuck a już myślełem że komplet a tu parka... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
makler
Posty: 353
Rejestracja: 29 sie 2013, 9:25
Lokalizacja: Warszawa

07 kwie 2014, 19:07

Panowie potrzebuję szybkiej rady. Otóż dokonałem przeglądu ogumienia i co następuje

Przód: Yokohama s306 195/45 r16 4mm 43 tydzień 2007 r. x2

Tył: Bridgestone turanza er300 205/45 r 16 dot 3808 i 2707 :kciukdol: również koło 4mm.

W związku z tym że jadę w tą niedzielę na Ułęż a jestem początkujacym jeśli chodzi o starty to pytanie czy mam te opony natychmiast wymieniać czy to się jeszcze do czegoś nadaje i mogę przyjąć że mogę w miare bezpiecznie bez szaleństw pojechać w tej gumie?

Subiektywnie wydaje mi się że auto jest bardzo nadsterowne na mokrym.
Mx-5 2003 1.8 146 KM
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

07 kwie 2014, 19:20

makler pisze: jestem początkujacym jeśli chodzi o starty


No to radziłbym nie przejmować się tak bardzo oponami i nastawić się na technikę jazdy, a nie szybkość w porównaniu do innych na semi-slickach itp. Na pierwszy raz nie ma co szaleć, staraj się wyciągnąć jak najwięcej z auta i opon (oczywiście z głową), a jak dojdziesz już do ich granicy, to wtedy można pomyśleć o zmianie na lepszy. Lepsza opona --> większa prędkość --> większy problem w razie jakiegoś błędu ;)

A nadsterowne na mokrym może jest, bo może Turanzy są po prostu gorsze na mokrym niż Yoko ;) Zamień koła osiami i sprawdź czy będzie podsterownie (uwaga na krawężniki :!: )
Obrazek
makler
Posty: 353
Rejestracja: 29 sie 2013, 9:25
Lokalizacja: Warszawa

07 kwie 2014, 21:22

przełożenie raczej odpada bo chwilę jeżdziłem z er300 na przodzie i koła 'uskakiwały' przy maksymalnym skrecie stojąc w miejscu. być może kwestia geometrii bo wcześniej miałem stockowe enkeie.?
Mx-5 2003 1.8 146 KM
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

07 kwie 2014, 21:56

makler pisze:przełożenie raczej odpada bo chwilę jeżdziłem z er300 na przodzie i koła 'uskakiwały' przy maksymalnym skrecie stojąc w miejscu. być może kwestia geometrii bo wcześniej miałem stockowe enkeie.?


To znaczy opona Ci haczy o nadkole?
Obrazek
makler
Posty: 353
Rejestracja: 29 sie 2013, 9:25
Lokalizacja: Warszawa

07 kwie 2014, 22:00

raczej nie mam felgi z et35 bez dystansów. miałem wrażenie jakby opona się załamywała/przeskakiwała przy parkowaniu nie wiem co to może być :roll:
Mx-5 2003 1.8 146 KM
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

08 kwie 2014, 19:46

fifomaniak pisze:
makler pisze: jestem początkujacym jeśli chodzi o starty


No to radziłbym nie przejmować się tak bardzo oponami i nastawić się na technikę jazdy, a nie szybkość w porównaniu do innych na semi-slickach itp. Na pierwszy raz nie ma co szaleć, staraj się wyciągnąć jak najwięcej z auta i opon (oczywiście z głową), a jak dojdziesz już do ich granicy, to wtedy można pomyśleć o zmianie na lepszy. Lepsza opona --> większa prędkość --> większy problem w razie jakiegoś błędu ;)


Dokładnie tak, najpierw poprzez poprawę techniki dojdź do granic sprzętu a dopiero potem rób apgrejdy 8-)
Rules are made to be broken
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

08 kwie 2014, 20:38

święte słowa , nie ma drogi na skróty , albo jest - i kończy się boleśnie ...
Awatar użytkownika
kociol
Donator
Donator
Posty: 995
Rejestracja: 06 maja 2008, 14:49
Model: NC FL2
Wersja: Sport Recaro
Lokalizacja: Krakow

09 kwie 2014, 7:19

A teraz pytanie z serii tych idiotycznych... :facepalm:
Jakie opony na felgi 17" w jak najlepszym stosunku jakos/cena (z przewaga cena)? :roll:
MAD fabworx specjalne części dla Twojej Miaty https://www.instagram.com/mad_fabworx/ Life is too short to drive a boring car.
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3675
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

10 kwie 2014, 11:35

Panowie czy możecie podpowiedzieć czy dobrze kombinuję?

Skoro mam alu 16, teoretycznie być powinno 205/45/16 ale chcę dobrać nowe opony bo obecne już zjechane to czy dobrze myślę, zakładając, że:

- dobierając wartość 50 zamiast 45, nie zaburzę zbytnio odczytów kilometrów?
- dobierając wartość 50 zamiast 45, będzie trochę bardziej miękko?
- dobierając wartość 50 zamiast 45, będzie trochę ciszej?
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

10 kwie 2014, 12:35

bjorm pisze:Panowie czy możecie podpowiedzieć czy dobrze kombinuję?

Skoro mam alu 16, teoretycznie być powinno 205/45/16 ale chcę dobrać nowe opony bo obecne już zjechane to czy dobrze myślę, zakładając, że:

- dobierając wartość 50 zamiast 45, nie zaburzę zbytnio odczytów kilometrów?
- dobierając wartość 50 zamiast 45, będzie trochę bardziej miękko?
- dobierając wartość 50 zamiast 45, będzie trochę ciszej?


1. Centymetr roznicy na wysokosci opony, dramatycznie nie wplynie na licznik, ale napewno troche sie zmieni. (Bedzie juz troche balonowato wygladac).
2. Tak (zalezy tez czy opona ma wzmacniane scianki)
3. Halas zalezy glownie od bierznika i sladu mieszanki, tu raczej zmian nie bedzie.
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

10 kwie 2014, 21:54

bjorm pisze:- dobierając wartość 50 zamiast 45, nie zaburzę zbytnio odczytów kilometrów?
- dobierając wartość 50 zamiast 45, będzie trochę bardziej miękko?
- dobierając wartość 50 zamiast 45, będzie trochę ciszej?


Nie idź tą drogą , będzie balon - i właściwości jezdne w stosunku do 45 się pogorszą = słabszy naciąg , miękka ścianka .
Mógłbyś mieć dylemat między 205/45 a 215/40 , ja jeździłem w obydwu - i uważam - że 45 jest naprawdę komfortowo i optymalnie .
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

11 kwie 2014, 0:09

Balona dużego nie będzie. Profil jest taki sam jak przy 205/50/15 na których wiele osób jeździ, także gadanie o miękkiej ściance to tylko pitu pitu. Są w sieci zdjęcia jak wygląda 16 na profilu 50 w miacie. Opony tańsze i duży wybór. Poważna wada to ponad -6% przekłamania licznika w stosunku do oem 195/50/15.

Obrazek
MazDRUnia NC 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=30297
DorotkaMonster NB 1.6T - viewtopic.php?f=22&t=6665
Ozonowanie Lublin
Awatar użytkownika
meo87
Posty: 327
Rejestracja: 30 kwie 2013, 17:45
Model: NC
Wersja: NC
Lokalizacja: Nowy Sącz

11 kwie 2014, 7:11

kociol pisze:A teraz pytanie z serii tych idiotycznych... :facepalm:
Jakie opony na felgi 17" w jak najlepszym stosunku jakos/cena (z przewaga cena)? :roll:


Ja teraz kupiłem Hankook Ventus V12 Evo K110 205/40 ZR17 - cena ok. 370 zł/szt, w testach wypadła naprawdę dobrze, sam nie zrobiłem nią wiele kilometrów także nie będę się wymądrzał ale dla mnie była to najlepsza opcja. Na pewno jest cicha, na przyczepność też nie powinieneś narzekać, szczególnie w dziennej jeździe.
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

11 kwie 2014, 11:17

himber pisze:Balona dużego nie będzie. Profil jest taki sam jak przy 205/50/15 na których wiele osób jeździ, także gadanie o miękkiej ściance to tylko pitu pitu. [/img]


Nie pitu pitu , tylko taka prafda :) 205/50 dużo jeździ, ale przy feldze 7 , a nawet 8 - i wtedy rzeczywiście miękkiej ścianki nie ma . Do tego dochodzi ciśnienie w kole - a raczej balonie , i efekt płynięcia gumy przy wysokich temperaturach - który dotyczy właśnie gumy o dużym ciśnieniu przy profilu 50 i 55 najczęściej i wąskiej feldze . Oczywiście te nasze dywagacje dotyczą bardziej toru niż jazdy codziennej , więc "luźna guma" :mrgreen:
ODPOWIEDZ