Jakie opony na sezon letni?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

01 cze 2009, 21:45

Wg producenta R1R to ta sama mieszanka co R888, ale bardziej cywilzowany bieznik, wiec chyba najlepsza opcja jesli chce sie jezdzic na codzien i czasem wpasc na tor.

Chociaz moj kolega w TT 180KM ma r888 na codzien i mowi ze nawet w deszczu jazda po lublinie (kaluze) nie sprawia problemow. Jedyniue co to dziek bombowca przy wyzszych predkosciach :P

pozdr.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

01 cze 2009, 23:54

Tomai, ja zauważyłem wręcz odwrotną tendencję - mocno rozgrzana ER300 ma tendencje do odklejania się... jakoś specjalnie jej rozgrzewać nie trzeba żeby ostrzej przejść przez zakręt - ale to mogą być tez różnice ze względu na indeks prędkości/nośności itd

blaise, ER300 ma zdecydowanie twardą ściankę, trzyma całkiem nieźle, zużywa się przeciętnie - na pewno wolniej niż opony UHP

W praktyce XL będzie miała mocniejszy kord - przez co ścianka będzie twardsza, będzie mniej komfortowa, sama opona będzie cięższa. W Miacie to chyba nie ma sensu, tym bardziej, że ta opona sama z siebie ma dość sztywną ściankę i nie wykłada się przesadnie.
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

02 cze 2009, 0:03

Qbatron pisze:Wg producenta R1R to ta sama mieszanka co R888, ale bardziej cywilzowany bieznik, wiec chyba najlepsza opcja jesli chce sie jezdzic na codzien i czasem wpasc na tor.


Chciałem zauważyć, że w niedzielę u Wróbla mistrz Marcin miał na swojej Madzi właśnie R1R. Co ciekawe twierdzi, że są lepsze na mokrym niż na suchym/ Cokolwiek znaczy to lepsze.
Mogę stwierdzić jedynie, że przewiezienie przez Marcina mojej szanownej doopy po wróblowym torze w deszczu było nizapomnianym przeżyciem, harmonią zespolenia kierowcy z samochodem, płynnie, na granicy przyczepności i bezpiecznie.

A wracając do tematu opon miałem wreszcie okazję przetestować swoje Parady także na mokrym. I mogę powiedzieć, że to rewelacyjna guma. Oczywiście jak przegazujesz w zakręcie to ci tyłek ucieknie ale jest znakomita kontrola nad pojazdem. Opony na mokrym trzymają w bardzo szybkich zakrętach znakomicie. Plecami można wyczuć granicę przyczepności choć niczym szczególnym (np. pisk) nie ostrzegają.

Ciekawe jakie wrażenia mają Śluba i Dzunior bo też na nich jeździli w tych samych warunkach.

Wróbel stwierdził że dobre na mokrym a słabe na suchym (za miękkie). No cóż, ja w rajdach nie jeździłem :wink: .

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

02 cze 2009, 0:14

śmigał ktoś na tych turanzach? jak sie spisywały na tle innych gumek?


Im cieplej tym lepiej. Bardzo twarde. Najlepsza przyczepność gdy asfalt ma około 47*C. Na mokrym słabiutko.
Po przesiadce na Pirelli P Zero Nero wnioskuje, że mi bardziej pasuje Pirelli. Jazda w deszczu jest bez porównania na korzyść Pirelli. Ostatnio przez 3 dni jeździłem po mokrym. W sumie to dopiero moje trzy pierwsze dni na mokrym. Jak dla mnie rewelacja. Grip jak przy +10 na turanzie na suchym.

Edit: Jeździłem na ER 30 z Hiszpani. Nie ER 300! Tych drugich nie znam.
Ostatnio zmieniony 02 cze 2009, 18:53 przez DieSpinnePL, łącznie zmieniany 1 raz.
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

02 cze 2009, 7:56

Qbatron pisze:Wg producenta R1R to ta sama mieszanka co R888, ale bardziej cywilzowany bieznik, wiec chyba najlepsza opcja jesli chce sie jezdzic na codzien i czasem wpasc na tor.

jezdziłem z tomkiemP na r888 jako jego pilot w ułęzu i ta opona o niebo lepiej trzymała niż r1r u marcina - moze i mieszanka ta sama ale naciecia w r1r oznaczają mniej kontaktu z nawierzchnia
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

02 cze 2009, 9:26

blaise pisze:ktos pamieta co jeszcze mowil o oponach?

Ja się dowiedziałem że daytony przywiezione do pałowania (oprócz nich mieliśmy tylko prawie nowe Pirelki Zero Nero, tych szkoda było) nadają się fenomenalnie do driftu na suchym i mokrym, ale do niczego innego. Fajnie się wtedy spojrzenia zapaliły co poniektórym :mrgreen:
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
Dr.KoKoN
Donator
Donator
Posty: 1845
Rejestracja: 17 kwie 2007, 14:35
Model: NA
Wersja: PoTurbowana
Lokalizacja: WWA
Kontakt:

02 cze 2009, 10:58

ja smigałem w ulezu na 2 zestawach i roznica w czasach i w jezdzie byla widoczna ;]

set1 przód parada tyl jakieś 14 z oponami do upalania... wszystko bokiem nawet jak nie chciałem to przy lekkim gazie boki odrazu lapalo.... asfalt wilgotny... czas najgorszy około 3;17?

set2 przód tyl parady nawierzchnia tez wilgotna wszędzie... ciężko było zapiąć boka na wyjsciu z zakretu ale zdazylo mi sie... przyczepności w c*** i ciagle ogien.... czas 2:44

różnica spora;] tylko teraz nie chce oglądać swoich opon:(

p.s. szukam seryjnych 15"!! jak ktos ma prosze pw!!
NA'93 TURBO 380HP http://www.facebook.com/MiataTheDriftStory
NBFL'05 -> EX TIBU MMC SPEC MIATA
NCFL'14 LS6.2SC aka Popiołek (w budowie)
NBFL'01 1.8 LiftedMiata by KoKoN
NCFL'11 2.0 N/A aka TriColore
NCFL11 2.0 N/A ex Delfin
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

02 cze 2009, 11:26

Dizajer pisze:śmigał ktoś na tych turanzach?

ja na nich śmigałem. Spisywały się bardzo dobrze. Brak przyczepności w niektórych momentach wynikał z braku doświadczenia i moich błędów technicznych.
Ale mam podobne zdanie jak Dżunior. Ten tor był mega przyczepny nawet jak był mokry. Jak później jechałem po zwykłym mokrym asfalcie to co chwila odczuwałem delikatne uślizgiwanie (pewnie normalnie to nie przeszkadza, ale po zabawie na torze ma się trochę inną percepcję). Generalnie każda przyzwoita opona na tym torze świetnie trzymała a jeżeli jakieś oponki tam się mocno ślizgały to nie chcę wiedzieć jak się na nich jeździ na zwykłym mokrym drogowym asfalcie.
Zielony
Posty: 82
Rejestracja: 29 sie 2008, 11:53

02 cze 2009, 12:00

Ja miałem okazję przejechać się jako pasażer z pmcomp'em za co oczywiście mu serdecznie dziękuje. Uważam że jego Prady trzymały na mokrym porównywalnie z moimi Barumami na suchym. Oczywiście są to moje- laika spostrzeżenia. Na suchym nie wiem jak się sprawowały Prady.
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

04 cze 2009, 17:44

Tutaj ciekawe porownanie R1R do T1R (niestety nie ma porowniania do R888)

Obrazek
Awatar użytkownika
majk
Posty: 2112
Rejestracja: 16 lip 2008, 13:11
Model: NB FL
Wersja: 1.6 Turbo
Lokalizacja: Warszawa

04 cze 2009, 18:46

O, porównanie moich gum:) Najbardziej mnie 'life' tutaj cieszy bo w reszcie to bym R1R wolał
Była: MX-5 NA 1992
Była: MX-5 NBFL 2002
Była: MX-5 NB 1999
Była: MX-5 NA 1.8T 1994
Była: MX-5 ND RF 2017
Była: MX-5 NA 1.6 1996

Jest: MX-5 NBFL 2001 1.6T
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

08 cze 2009, 16:15

jak niektorzy mogli widziec podczas jazdy w sudetach r888 spisywaly sie wysmienicie. wg mnie zalozone na tylna os sa jak najbardziej na codzien. na mokrym juz kilka razy zdarzyla mi sie ucieczka przodu (t1r) - wczesniej zawsze pierwszy lecial tyl, wiec z tym przereklamowaniem t1r jest cos na rzeczy lub po prostu juz sie zestarzaly :roll: mimo wszystko dowodzi to, ze na mokre wcale r888 nie sa takie zle, jak niektorzy mowia. no chyba, ze jak ktos ma zalozone na wszystkie kola :wink: moja recepta jest taka, zeby na przod dac dobre opony, ktore dobrze odprowadzaja wode - zrobia wtedy mily slad z mniejsza iloscia wody dla tylu :razz:

kupujac r888 (i r1r jesli jest na tej samej mieszance gumy) nalezy pamietac, ze producent nie daje gwarancji na opone i przestrzega przed uzytkowaniem i przechowywaniem w temperaturach ponizej 0 st, co moze owocowac popekaniem opony (sa zdjecia na oficjalnej stronie) :shock:
uczen79
Posty: 130
Rejestracja: 09 maja 2009, 23:28

08 cze 2009, 17:08

Po latach:

Widze że sporo forumowiczów próbuje znaleźć opony, które będą dawały komfort jazdy po publicznych drogach, świetną przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni ścigając się na torze i do tego ma sie zbytnio nie zdzierać bo ich szkoda...... Takie opony jednak nie istnieją i polecam zakup dodatkowego kompletu :wink:


zz
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2010, 8:03 przez uczen79, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

08 cze 2009, 22:05

uczen79 pisze:Do codziennej jazdy zakładam sobie ten zestaw Pirelli-Bridgestone i to całkowicie wystarcza.


A jaki to model bridgestone ?
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

09 cze 2009, 0:20

Tomai pisze:A jaki to model bridgestone ?


uczen79 pisze:RE 070


pozdrawiam :razz:
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

10 cze 2009, 21:57

A takie porównanie przychodzi mi na myśl : Goodyear F1 vs. Yokohama Parada.
Ktoś jeździł na tej i na tej ? Yokohama jest delikatnie droższa wiem. Która lepsza ?
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

10 cze 2009, 22:44

Tomai pisze:A takie porównanie przychodzi mi na myśl : Goodyear F1 vs. Yokohama Parada.
Ktoś jeździł na tej i na tej ? Yokohama jest delikatnie droższa wiem. Która lepsza ?


Ja jeżdżę na obu ale na różnych autach.
F1 na Passacie 150PS i Parada na MX-5 146PS.
Ciężko to porównać bo to dwa inne auta.

Do auta na codzien kupiłbym chyba jednak F1 choć wtedy do auta autostradowego zapewne wybrałbym jednak Pirelli P Zero Nero. F1 jest twardsza od Parady, bardzo dobra i na suchym i na mokrym, słabo na piasku i jest głośna. Na mokrym naprawdę znakomita. Nie wiem jak trzymanie boczne ponieważ Paskiem jeżdżę głównie prosto i bardzo szybko. F1 może być w MX-5 za głośna. Zapytaj majkela_c, on na tym jeździ.

Z kolei Parada miększa, znakomita na suchym, na mokrym da się kontrolować (jestem pozytywnie zaskoczony, myślałem, że będzie dużo gorzej). Znakomite boczne trzymanie, naprawdę dużo potrafi. Mieszank dość miękka dlatego Wróbel na nią narzekał że zła na tor. Ma być dobra na drogę i taka jest.

Mam nadzieję, że coś Ci pomogłem.
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

10 cze 2009, 22:50

Dzięki za opinie pmcomp, pytanko : Parada za miękka na tor ? w jakim sensie kładzie się w zakrętach czy co ?
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

10 cze 2009, 22:52

Tomai pisze:Dzięki za opinie pmcomp, pytanko : Parada za miękka na tor ? w jakim sensie kładzie się w zakrętach czy co ?


To zadnie Wróbla. raczej chodziło o to, że stawia za duzy opór i mniej się ślizga. Moim zdaniem to zaleta ale wiesz ... rajdowcy.
I Wróbel i Marcin stwierdzili, że Parada lepsza na mokrym (sic).

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

10 cze 2009, 22:55

Aha poprostu rozumiem że ciężko rzucić tyłem Paradą, czyli przyczepność.... Ale ja lubię zarzucić tyłkiem :wink:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
r73
Posty: 99
Rejestracja: 14 cze 2009, 16:11
Lokalizacja: Wrocław

20 cze 2009, 16:43

To i ja odkopuje temat bo okazalo sie ze moja miatka. ktora sie dopiero naprawia, jest na zimowkach.

Przeczytalem caly ten watek i dalej specjalnie nie wiem co kupic. Prosze zatem o rade, ponizej kryteria:
- moj styl jazdy: jezeli chodzi o cala populacje kierowcow pewnie szybciej i ostrzej niz przecietnie, ale zakladam ze w porownaniu do forumowiczow ponizej przecietnej:)
- inne kryteria: cicha, dobrze zachwujaca sie na deszczu, do 250 PLN/sztuka
- wskazowka pomocnicza swiadczaca o moim lamerstwie: od dobrych kilku lat jezdze sluzbowymi samochodami w zadnym w ogole nie zwracalem uwagi na opony (bralem co dostawalem), teraz nawet nie wiem na czym jezdze... :oops:
- cena do 250-280 PLN

Z gory dzieki za pomoc!
Raf (r73)
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

20 cze 2009, 16:47

Yokohama Parada !!!
r73
Posty: 99
Rejestracja: 14 cze 2009, 16:11
Lokalizacja: Wrocław

20 cze 2009, 17:00

irakleo pisze:Yokohama Parada !!!


Hmmm, nie watpie ze to swietna opona (Yokohama Parada Spec 2 - zakladam ze to ta o ktorej piszesz) ale najgorszym jej parametrem jest przyczepnosc na deszczu, a na tym parametrze akurat mi zalezy. Na stronie:
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Yokohama/Parada-Spec-2.htm
za parametr "wet grip" dostala tylko 57% a ponizej kilka cytatow z opini dwoch uzytkownikow:

Good tyre for very powerfull cars.
its only for racing (and for some type of drag racing) use and its very bad in the wet...you cant start the car in wet.
(...) Very bad for normal use in city.
Very quiet tyre.

Dont buy unless you live in a country where there is no rain, you will regret buying these if you need to do some heavy braking in the rain
Raf (r73)
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

20 cze 2009, 17:22

Nie zgadzam się z powyższymi opiniami.
Start na mokrej nawierzchni testował Fiveopac w trakcie zawodów na 1/4mili i z jego relacji opona spisywała się świetnie (a jego ponad 200-konny bolid najlepiej obnażyłby niedoskonałości w tej kwestii). Sam mam podobne odczucia.
Na Paradach zrobiłem w ciągu ostatnich 2 miesięcy ~7000 km. Przetestowałem je w każdych warunkach (tak drogowych jak i pogodowych) i poza dużą ścieralnością, innych słabych punktów nie zauważyłem.

Miata to specyficzne auto. W większości cywilowozów (a szczególnie przednionapędowych) na jedną oponę osi napędowej przypada obciążenie rzędu 350-400kg. U nas jest to 250-270kg, stąd nie zawsze wyniki testów i oceny jakie można odnaleźć w Internecie będą adekwatne dla MX-5. :wink:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
r73
Posty: 99
Rejestracja: 14 cze 2009, 16:11
Lokalizacja: Wrocław

20 cze 2009, 17:40

Dzieki Dżunior, trzymam zatem Parade na short liscie:)

a co sadzicie o tych (chyba najmniej zalezy mi na trwalosci bo zakladam niskie przebiegi):

Uniroyal ralley 550
z tego testu wynika ze cicha
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/205_55_R16V/tab.asp?ComponentID=174024&SourcePageID=174023

Z kolei Yokohama C.Drive dostaje bardzo dobre noty(w tescie z linku powyzje im mniej punktow ty lepiej), tylko dosyc szybko sie zuzywa co sie pokrywa chyba z wypowiedziami wczesniej
Raf (r73)
AGENt
Posty: 2019
Rejestracja: 10 lis 2006, 18:52
Model: NA
Wersja: oryginalna
Lokalizacja: Bayern

20 cze 2009, 21:44

to już o niebo lepsze są uniroyal rainsport 01 llub 02, osobiście śmigam na 02 i jestem baaardzo z nich zadowolony, mam problemy z zerwaniem przyczepności. ralley 550 to są zwykłe oponki, bardzo miękkie.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

21 cze 2009, 17:47

r73, kup po prostu asymetryczną oponę z górnej półki - na pewno będziesz zadowolony, np:

Yoko C-Drive
Turanze ER300
Toyo Proxes CF-1
Dunlop SP-Sport 01
Nokian V
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

21 cze 2009, 19:20

Wroniasty pisze:Turanze ER300


Nie ma problemu z zerwaniem przyczepności (pod kontrolą - mam na myśli - tyłek ucieka- kontra- miata słucha i wraca na tor jazdy :cool:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Adrian
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2008, 11:33
Lokalizacja: Łódź

21 cze 2009, 19:43

Ja od początku kwietnia jeżdżę na w/w wymienionych Toyo CF-1
Od razu zaznaczam że to mój pierwszy sezon letni na lepszych oponkach i nie mam absolutnie żadnego porównania. Jednakże oponka trzyma się zacnie... nie piszczy na ostrych zakrętach i klei się baaaardzo mocno. Wielokrotnie próbowałem zerwać przyczepność na suchym asfalcie, ale do tej pory nie udało mi się to. Nie idzie obrócić auta w miejscu na tych oponach (90KM, otwarty dyfer), a na poprzednich robiłem to bez problemu. Na mokrym również dobrze się trzymają, ale w tym przypadku daje się zerwać przyczepność bez jakiś większych problemów. Oczywiście trzeba tego chcieć, bo tak same z siebie się nie ślizgają :wink:
Na głębszej wodzie jest za to słabo... aquaplaningu jest na prawdę mało, trzeba mocno trzymać kierownicę, kontrować i ogólnie uważać jak jest dużo wody na poboczu.

Ogólnie polecam, gdyby nie one to wjechałbym w tył jakiegoś pajaca który bardzo gwałtownie hamował przed skrzyżowaniem - za żadne skarby nie chciał przejechać na żółtym :roll:
AGENt
Posty: 2019
Rejestracja: 10 lis 2006, 18:52
Model: NA
Wersja: oryginalna
Lokalizacja: Bayern

21 cze 2009, 20:50

Dunlop sp sport 01 to syf i zdania nie zmienię.
ODPOWIEDZ