Jakie opony na sezon letni?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

MIKKI
Posty: 38
Rejestracja: 24 mar 2009, 11:42

30 mar 2009, 14:58

W zeszłym roku kupiłem "w promocji" T1R i po założeniu mocno się zdziwiłem :shock:
Samochód na tych oponach zachowuje się jak galareta. Może przy lekkiej Miacie nie jest to tak odczuwalne, ale tak czy inaczej nie świadczy to dobrze o sztywności ścianek.
Najśmieszniejsze jest jednak to, że startując w Cynamonowym Slajdzie zająłem dobre miejsce, więc chyba nie mogę do końca tak na nie narzekać :mrgreen:
Misza
Posty: 551
Rejestracja: 02 paź 2007, 18:59
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

30 mar 2009, 15:07

Każda opona, która trzyma lepiej od "standardowych" szybciej się ściera, ząbkuje się, wydaje więcej hałasu, z racji sztywności ścianek może być bardziej nerwowa w koleinach itp. Poza tym z reguły im lepiej na mokrym, tym gorzej na suchym i vice versa. Im bardziej uniwersalna, tym gorsza w specyficznych warunkach od najlepszych na te właśnie warunki.

To zawsze jakiś kompromis.

Dla jednych to będzie Toyo R888, bezapelacyjnie świetna na suchym torze, ale wymagająca dużej ostrożności na mokrym, dla innych Eagle F1, T1-R czy Parady, a dla jeszcze innych jakaś cicha i niskościeralna opona, która wytrzyma kilka lat i kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, ale przy ostrej jeździe puszczająca dużo szybciej, niż coś bardziej przyczepnego.

I dlatego nie ma co czytać opinii na forach. Każdy ma inne potrzeby i oczekiwania. Lepsze są testy - im więcej źródeł, tym lepiej. No i przede wszystkim określenie Twoich potrzeb i budżetu (zakup jednorazowy i częstotliwość nowych zakupów).
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

30 mar 2009, 15:12

Misza pisze:Każda opona, która trzyma lepiej od "standardowych" szybciej się ściera, ząbkuje się, wydaje więcej hałasu, z racji sztywności ścianek może być bardziej nerwowa w koleinach itp. Poza tym z reguły im lepiej na mokrym, tym gorzej na suchym i vice versa. Im bardziej uniwersalna, tym gorsza w specyficznych warunkach od najlepszych na te właśnie warunki.

To zawsze jakiś kompromis.

Dla jednych to będzie Toyo R888, bezapelacyjnie świetna na suchym torze, ale wymagająca dużej ostrożności na mokrym, dla innych Eagle F1, T1-R czy Parady, a dla jeszcze innych jakaś cicha i niskościeralna opona, która wytrzyma kilka lat i kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, ale przy ostrej jeździe puszczająca dużo szybciej, niż coś bardziej przyczepnego.

I dlatego nie ma co czytać opinii na forach. Każdy ma inne potrzeby i oczekiwania. Lepsze są testy - im więcej źródeł, tym lepiej. No i przede wszystkim określenie Twoich potrzeb i budżetu (zakup jednorazowy i częstotliwość nowych zakupów).


Podpiszę się pod tym, bardzo ładnie ujęte. Dla każdego co innego.
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

30 mar 2009, 15:58

a ja w kwestii wyboru opon polecam kupić najtańsze z tych dobrych i już. każda bedzie rewelacyjna a różnice niewielkie.

http://www.caranddriver.com/reviews/comparison_test/tires/tire_test_the_quick_and_the_tread_comparison_test/(page)/1
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/205_55_R16/default.asp?ComponentID=242487&SourcePageID=8772#
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

30 mar 2009, 22:27

Ja dzisiaj zamotnowałem Pirelli P Zero Nero.
Zobaczymy jak się spisują. Na razie sie nie wypowiadam, bo jeździłem tylko po mieście i to w korkach :P

A jeżeli chodzi o F1 to akurat przyjechał koleś golfem z takimi do naprawy. Bańki mu powychodziły na bokach opony. 195/50 R15. Opony nówki, felgi nówki (co do felg to wyglądały mi na jakieś chińskie coś w stylu racing'a). Ale nie wiem czemu mu się tak stało. On zresztą też. W zakładzie mu 2 naprawili a 2 się nie dało.
Ale jeśli dobrze pamietam, to Tomek śmiga na takich w swojej Miatce. Wiec nie wiem co i jak. Po prostu piszę to, bo widziałem te opony dzisiaj i wiem, że koleś nie ściemnia. Może mu się trafiły po prostu jakieś takie z fabryki.
SNCF
Posty: 306
Rejestracja: 09 mar 2009, 19:41
Lokalizacja: Wrocław

30 mar 2009, 22:39

DieSpinnePL pisze:Ja dzisiaj zamotnowałem Pirelli P Zero Nero..


15" ?
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

30 mar 2009, 22:59

16" Dla mnie za małe 15-tki.
SNCF
Posty: 306
Rejestracja: 09 mar 2009, 19:41
Lokalizacja: Wrocław

30 mar 2009, 23:11

DieSpinnePL pisze:16" Dla mnie za małe 15-tki.

nie w tym rzecz, tylko czy 15" sa produkowane bo niemoge znalezc

pozatym skoro masz 16" felge a nie 15" to musi byc 45 albo nawet 40, a nie 50 profil zapewne by srednica calego kola byla "przepisowa" ?
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

30 mar 2009, 23:31

SNCF, ktoś tam wsadził nawet 55 i mu nie przeszkadzało, że mu nadkola wypychało hehe.
Było już o odpowiednich wysokościach opon do Miatki. Mi 45 najbardziej odpowiada. Bo na dziurach tragedii nie ma a prowadzenie w zakrętach do wyższych bez porównania.

edit: a czy są p zero nero na 15-tki to nie wiem. Nie szukałem. Zobacz na stronie pirelli.
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

30 mar 2009, 23:32

DieSpinnePL pisze:A jeżeli chodzi o F1 to akurat przyjechał koleś golfem z takimi do naprawy. Bańki mu powychodziły na bokach opony.


Jakieś rozmiary F1 były robione w Chinach i była z nimi masa kłopotów. Na pewno ząbkowały, mozna było poczytać w necie.
Może to podobna sprawa i sprawca?

Jak kupowałem swoje to pierwsze co sprawdziłem to gdzie i kiedy robione ... na szczęście Niemcy.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
AdamR
Posty: 44
Rejestracja: 29 wrz 2008, 12:18
Lokalizacja: Gliwice

05 kwie 2009, 11:25

Czy wie ktoś ile powinno być prawidłowe cisnienie w oponach (Wanli s-1063) 215/40/17 do NC 1,8 ?
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

07 kwie 2009, 15:16

Hej i ja mam pytanie.

Jeżdżąc na codzień raczej nie wiele na torze szukam opony do rozmiaru 205/50/15 i wszedłem na stronkę netcar.pl podawaną powyżej. Każda opona na jaką kliknę zaczyna sie od 350 zł. Biorąc pod uwagę cenę jaką Wy podawaliście to trochę dużo :???: i moje pytane czy może coś źle klikam i czy możliwa jest aż taka różnica, że dla 195 kosztuje oponowa 200-250 zł a dla 205 cena jest wyższa o 100zł?

No i oświećcie mnie, może jestem debilem :mrgreen: ale rozumiem, że nie mogę włożyć za wąskiej opony na felge? Tj. jesli teraz miałem 205 to nie wcisnę się na 195?
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 kwie 2009, 15:22

profilone pisze:205/50/15


To w ogóle nie jest seryjny rozmiar opony w miatach... Na 15 cali w MX-5 wchodzi normalnie 195/50 - i takiej opony powinieneś szukać. No chyba, że celowo chcesz mieć wyższy profil opony.
110@???KM
134@???Nm
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

07 kwie 2009, 15:55

Mayk pisze:
profilone pisze:205/50/15


To w ogóle nie jest seryjny rozmiar opony w miatach... Na 15 cali w MX-5 wchodzi normalnie 195/50 - i takiej opony powinieneś szukać. No chyba, że celowo chcesz mieć wyższy profil opony.


Do tej pory jeździłem na takim rozmiarze i dlatego szukam teraz takiego samego. zakładając, że felgi mam mieć te same, to mimo wszystko powinienem jednak szukać 195?
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 kwie 2009, 16:09

Szerokość felgi niewiele zmienia... choć oczywiście w rozsądnych granicach... Ile jest u Ciebie? Jak dla mnie powinieneś szukać 195/50/15. Równoważnym rozmiarem przy 205 jest 45/16...

Pozdrawiam
110@???KM
134@???Nm
Kysiosław
Posty: 18
Rejestracja: 31 mar 2008, 14:50
Lokalizacja: Warszawa - Żoliborz

08 kwie 2009, 14:08

Cześć SNCF,


osobiście mam właśnie takie opony (Yokohama AVS Sport zwane też V102). Generalna refleksja jest taka – na suchym obłędna przyczepność, na mokrym wskazana ostrożność (szczególnie na zakrętach przez wierzchołek - mniejszy docisk – w takich okolicznościach prawie rozwaliłem samochód). Oczywiście są to opony, które są relatywnie głośne i dość szybko się ścierają (niemniej w małych rozmiarach nie są obłędnie drogie).

Ich wielką zaleta/wadą jest sztywność bocznych ścianek, są sztywniejsze niż choćby T1-R. Jeśli masz standardowe felgi i opony (195/50/15) bok opony mniej będzie „łamał się” na szybko pokonywanych ostrych zakrętach (efekt taki jakbyś miał oponę o niższym profilu). Mi zależało na właśnie na czymś takim. Oczywiście jest to okupione większą nerwowością samochodu podczas jazdy w koleinach.

Sugestia – na 15tki z profilem 50 warto kupić, na 16tki z 40 wydaje mi się, że może być zbyt hardkorowo (poza tym na 16tki opona jest szersza – ma więcej wody do odprowadzenia). Do 16tek możesz spróbować mających dobre opinie Uniroyal Rainsport 2, albo właśnie mające miększe ścianki T1-R (aczkolwiek moim zdaniem ich związki w Fast & Furious zalatują festyniarstwem, ale to tylko moja opinia). Są też Yokohama S.Drive, a Yokohama złych opon raczej nie robi…


życzę satysfakcji z wyboru,
Krzysiek.


ps.
A co do wszelkich testów – zwróć uwagę w jakim rozmiarze są testowane opony i na jakim aucie (masa, rodzaj napędu).



SNCF pisze:właśnie V103 niema 15" jest V102

wygladajaca tak

pisza ze sie trzyma drogi
ale czy w deszczu nie wyleci sie na zakręcie?
i czy nie bedzie głośna
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 kwie 2009, 20:51

Kysiosław, T1-R ma cholernie miękka ściankę, więc nic dziwnego, że AVS jest sztywniejsza. Osobiście koniec końców zamówiłem Turanzę ER300 - mam nadzieję, że po rewelacyjnych wspomnieniach związanych z RE720 Turanza spełni moje oczekiwania.
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

08 kwie 2009, 21:02

Wroniasty, podobno między ER 30 a ER 300 jest spora różnica. I mam taką nadzieję, bo ER 30 to opona nie na nasz klimat. To jest guma na hiszpanie. U nas przynajmniej przy mojej jeździe straaaaaaaasznie ciężko jest utrzymać jej optymalną temperaturę. Ja nie jeżdżę jakoś specjalnie szybko, więc u mnie optymalnie pracowała przy ponad 40*C asfaltu. Im chłodniej tym słabiej.
Ale Potenza i właśnie 300-tka podobno sobie już z tym lepiej radzą.

Daj znać jak będzie z Twoimi :)
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

08 kwie 2009, 21:05

Wroniasty! Świetna decyzja ! Zjeździłem kiedyś takie gumy w służbowym Focusie i muszę przyznać że byłem pod wrażeniem tych opon. Ciche, komfortowe i świetnie trzymały mojego kombiaka w zakrętach. Gdybym nie zdecydował się na Parady to na 100% zakupiłbym takie gumy jak Ty. Szkoda tylko że nie mają rantów ochraniających felgę....Ja dzięki bogu zakupiłem opony jeszcze wczesną jesienią kiedy euro miało normalny kurs i za moje Yokohamy zapłaciłem 720zł!
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2009, 21:29 przez irakleo, łącznie zmieniany 1 raz.
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

08 kwie 2009, 21:25

irakleo, ale chyba 15-tki tak ?

Aha, chciałbym tutaj napisać, że o dziwo jakoś jeszcze nie słyszałem tego dźwięku opon P zero nero. Jak śmigałem na tych oponach u brata w Clio to im szybciej tym głośniej. Dźwięk troszkę można porównać do zimówek. U mnie jechałem autostradą to nie słyszałem tego. Jestem zdziwiony. Ale może za głośno było bo leciałem top down? Na razie jestem zaskoczony. Albo ogłuchłem? :shock: Jak będe na autostradzie to wsłucham się :)

Aha może też być coś z tym związane, że na razie kazałem sobie napompować 2 atmosfery aż do momentu załatania wszystkich dziur po trasach po których jeżdżę. Potem schodzę na 1.9 albo 1.8. Jeszcze potestuje.

Jedyne co mogę powiedzieć jak na dzień dzisiejszy to, że róznica między Turanzą ER30 a Pirelli P zero nero to naprawdę spora róznica. Na gładkim asfalcie mam przyczepność!
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

08 kwie 2009, 21:28

DieSpinnePL pisze:irakleo, ale chyba 15-tki tak ?



Nie inaczej - 15stki ! Wystarczy mi że zawias mam twardy na maxa !
Gdy kupowałem moje opony na www.oponytanio.pl zdziwiłem się niezmiernie że po kilku dniach od zapłaty i dostawy przelali mi na konto kilkadziesiąt złotych ponieważ okazało się że załapałem się na jakiś posezonowy rabat ! Nie mogłem w to uwierzyć ! Cena Turanzy też jest do przyjęcia:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=85565209.132.30636&typ=R-103797&ranzahl=4&Breite=195&Herst=Bridgestone&Quer=50&Felge=15&Speed=V&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=132&sowigan=So
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 kwie 2009, 21:34

irakleo, koniec końców wybierałem właśnie między Turanzą, a Paradą - wybrałem ER300, bo jeżdżę Miatą na codzień a Parada na wodzie na pewno będzie gorzej się trzymać niż Turanza.

Czy świetna decyzja - zobaczymy, tak jak mówię najlepsza opona na jakiej do tej pory jeździłem to RE720, a zjeździłem kilka kompletów naprawdę dobrych gum. Jeśli ER300 będą chociaż w połowie tak dobre jak RE720 to będę zadowolony.

DieSpinnePL, na ER30 jeździłem i one faktycznie potrzebują bardzo ciepłego asfaltu, podobno ER300 to zupełnie co innego. Pojeżdżę i zdam relację.

P.S. - Turanzę ER300 kupiłem po 192zł
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

08 kwie 2009, 21:57

Wroniasty, też 15tkę tak ?

Ceny tych 15-tek to przepaść :D hehe
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

08 kwie 2009, 22:07

DieSpinnePL pisze:Wroniasty, też 15tkę tak ?

Ceny tych 15-tek to przepaść :D hehe

Dokładnie ! 195/50/15 to bardzo popularny rozmiar, więc i cena przystępna....
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 kwie 2009, 22:22

DieSpinnePL, ta. 15tki są tanie, bo są dobre i tanie;)
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

08 kwie 2009, 22:44

hehe ;)

Mimo wszystko, ja bym 15-tek nie chciał :P Ale to nie temat o tym ;)hehe
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

08 kwie 2009, 23:36

Wroniasty pisze:Kysiosław, zamówiłem Turanzę ER300 - mam nadzieję, że po rewelacyjnych wspomnieniach związanych z RE720 Turanza spełni moje oczekiwania.

W poprzednim sezonie przesiadłem sie z RE720 na er300 i jednak to nie to samo...
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

08 kwie 2009, 23:43

DieSpinnePL pisze:Ceny tych 15-tek to przepaść :D hehe

Taa...ok 2x więcej za 16"...masakra :evil:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

09 kwie 2009, 0:16

quench, no na pewno nie to samo - to inna półka. Tak jak napisałem już wcześniej - jeśli będzie chociaż w połowie tak dobra ER300 jak RE720 to będę zadowolony. Bo RE720 to cud, miód, malina...
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

09 kwie 2009, 7:01

RE720 205/50R15
Jakby ktoś bardzo chciał to polecam:
http://www.opony.v10.pl/ogloszenia/sprzedaz/0/53603;prawie;nowy;komplet;opon;bridgestone;potenaza;re720;205;50r15.html
dla mnie za szerokie sam szukam 195 :arrow: ma ktoś 2 szt. na zbyciu :?:
ODPOWIEDZ