Ciepła / mocno rozgrzana kolumna - czy to normalne?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 kwie 2010, 0:48

Witam,

Dziś zwróciłem po raz pierwszy uwagę, że po 30 minutowej przejażdżce z momentami na czerwonych polach i do 160 km/h ale to były momenty dwa czy trzy (ciężko się powstrzymać czasami z tym autem :) ), że kolumna między fotelami w zasadzie na całej długości jest rozgrzana w wyczuwalny sposób łamane przez mocno rozgrzana.

Wiem że tam jest skrzynia, wał i dyfer niedaleko ale czy też tak macie? to normalne czy raczej nie?

Mam nadzieje ze nie było już o tym ale nic sensownego nie udało mi się znaleść jak do tej pory o tym.

Pozdro
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

10 kwie 2010, 0:55

sebna pisze:Witam,

Dziś zwróciłem po raz pierwszy uwagę, że po 30 minutowej przejażdżce z momentami na czerwonych polach i do 160 km/h ale to były momenty dwa czy trzy (ciężko się powstrzymać czasami z tym autem :) ), że kolumna między fotelami w zasadzie na całej długości jest rozgrzana w wyczuwalny sposób łamane przez mocno rozgrzana.

Wiem że tam jest skrzynia, wał i dyfer niedaleko ale czy też tak macie? to normalne czy raczej nie?

Mam nadzieje ze nie było już o tym ale nic sensownego nie udało mi się znaleść jak do tej pory o tym.

Pozdro

Niestety tak, większość tak ma. Sprawdź stan gum lewarka zmiany biegów. Jeśli są uszkodzone, tunel grzeje się jeszcze bardziej niż "normalnie".

Po
eM
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 kwie 2010, 1:45

Dzięki majkel za szybka odp. - uspokoiłeś mnie bo już się zacząłem stresować trochę :D

Czas spać jutro zmiana dyfra z samego rana.
iroc_pl
Posty: 41
Rejestracja: 24 maja 2010, 16:17
Lokalizacja: Kraków

09 cze 2010, 9:50

To chyba wszyscy się tak stresują...

Moja nowa dziunia mnie tak zestresowała, że zacząłem jeździć w emeryckim stylu national geographic...

dopiero po przeczytaniu kilku postów na forum się uspokoiłem i wiem, że mogę Dziunię już pieścić tak jak lubi najbardziej, czyli wysokoobrotowo :D
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

09 cze 2010, 10:19

To zrobie update dla potomności.

U mnie po wymianie wadliwego dyfra oraz zmianie oleju w skrzyni (wynikającej z serwisowego przebiegu oraz chęci poprawienia problemów z uparta dwójką) kolumna się prawie w ogóle nie grzeje - robi się przyjemnie ciepła po kilku set kilometrach lub jak ostro katuje auto po mieście (nocą gdy specjalnie po to tylko wyjeżdżam na miasto).

Największą różnicę zrobiła wymiana dyfra ale olej tez obniżył temperaturę kolumny o kilka ładnych stopni.

Zobaczymy jak będzie jak przyjdą upały (w Irlandii? zaraz jakie upały? :D)

Pozdrawiam
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

09 cze 2010, 10:55

Ostatnio rozbierałem na części NA 1.8 z 1997r. Byłem mocno zdziwiony kiedy odkryłem że w modelu z tego roku i z większym silnikiem brak chłodnicy oleju wspomagania :shock: Stara, dobra, pierwsza NA 1.6 ją posiadała :wink:
Lukasz
Posty: 591
Rejestracja: 02 sie 2005, 8:18
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

09 cze 2010, 11:05

Całkowicie (niestety) normalne. Jak pojezdzisz 4 godziny spokojnie, na 4-5 biegu, wal bedzie zimny :-)
7 zima z MX-5
iroc_pl
Posty: 41
Rejestracja: 24 maja 2010, 16:17
Lokalizacja: Kraków

09 cze 2010, 12:38

No taki właśnie miałem objaw - po zrobieniu stu-kilkudziesięciu kilometrów wczoraj, dość spokojnym tempem (jura krakowsko częstochowska, okolice Ojcowa bez dachu ofc :) ) cały tunel się schłodził.

Jutro zmieniam wszystkie płyny w Dziuni (ASO na Wielickiej w Krakowie) - już kupione czekają w bagażniku; kupiłem Motula eco-clean 5W40 a do skrzyni i dyfra gear 300 75W90 (btw: chłopaki z Komart - http://motul.domenomania.pl/sklep/index.php - dają zniżki dla Mazdowiczów:) ). Zobaczymy czy to pomoże na temperaturę... W planie jest również wymiana uszczelek przy skrzyni. Zrobię update po operacji - ciekawe czy pomoże.
Ostatnio zmieniony 09 cze 2010, 12:50 przez iroc_pl, łącznie zmieniany 1 raz.
poglądy są jak dupa. każdy jakieś ma, ale po co je od razu pokazywać?
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

09 cze 2010, 12:39

sebna pisze:U mnie po wymianie wadliwego dyfra oraz zmianie oleju w skrzyni (wynikającej z serwisowego przebiegu oraz chęci poprawienia problemów z uparta dwójką) kolumna się prawie w ogóle nie grzeje - robi się przyjemnie ciepła po kilku set kilometrach lub jak ostro katuje auto po mieście (nocą gdy specjalnie po to tylko wyjeżdżam na miasto).

Największą różnicę zrobiła wymiana dyfra ale olej tez obniżył temperaturę kolumny o kilka ładnych stopni.


Tunel się grzeje od wydechu, a nie od oleju w dyfrze czy skrzyni biegów... Prosty test: Owijamy bandażem kolektor aż do katalizatora i już w nóżki chłodniej...
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

09 cze 2010, 17:51

Co się grzeje w tunelu? Widać na załączonym obrazku :mrgreen:
Najbliżej prawidłowej odpowiedzi jest AroJano :mrgreen:
Fakt jest taki, że idzie tam rura wydechowa blisko ściany kierowcy. Do tego skrzynia biegów i połączenie z silnikiem. Jedynie dyferencjału bym o to zupełnie nie podejrzewał, bo jest całkiem z tyłu. Tak jak pisze AroJano, wydech przede wszystkim, później skrzynia i tylna część silnika. Wszystko łącznie podnosi temperaturę. Chociaż ja u siebie nie zwróciłem na to uwagi nawet :wink:
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

22 cze 2010, 23:23

No wszystko pięknie prawię uwierzyłem, że coś tu nie gra w moim toku rozumowania ale przecież po wymianie oleju w skrzyni i dodaniu ceramizera wyraźnie chłodniejsza zrobiła się moja kolumna ! Przecież nie wyobraziłem sobie tego.

Ale już wszystko jest jasne - pod natłokiem całkiem niegłupich :D i trudnych do kwestionowania argumentów w postaci biegnącego tamtędy wydechu przyjąłem do wiadomości, że chyba wbrew ogólnie przyjętej teorii moja wyobraźnia przeżywa rozkwit na stare lata :D w przeciwieństwie do tradycyjnie już obarczonych tą przypadłością młodych ludzi.

ekhm.. ale o czym ja tu pisałem? A no właśnie bo u mnie Panowie ta rura biegnie po stronie pasażera i tak z tamtej strony dalej ciepło (co mnie na początku dziwiło, że tylko po mojej ścianka się chłodniejsza zrobiła) ale z mojej os strony skrzyni temperatura się znacząco obniżyła, właśnie po wymianie oleju.

Pozdrawiam

Zagadka rozwiązana
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

23 cze 2010, 9:50

Seryjny downpipe ma osłonę termiczną która często luzuje się i zaczyna dzwonić, brzęczeć itd. Bywa że użytkownik usuwa ją eliminując w ten sposób hałas.....zamienniki albo inne tuningowe bajery są najczęściej pozbawione tej osłony i dopiero robi się gorąco - aż konserwacja i farba odłazi z okolic wydechu :twisted:
ps. sprawdź czy Twój downpipe wygląda tak jak na obrazku Przemasi-go
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

24 cze 2010, 9:22

Czy jest sens tą rurę wydechową na tym odcinku jakoś izolować termicznie? Nawet niedawno ktoś na forum ogłaszał, że ma do sprzedania taką taśmę termiczną -- czy ktoś to u siebie robił taką taśmą i czy faktycznie są konkretne rezultaty, czy może nie warto?

Bo trochę mi doskwiera gorący tunel w lecie. Zwłaszcza jeśli z różnych powodów jedzie się top-up to jest cieplusio.
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

27 cze 2010, 1:49

W sumie jak o tym teraz myślę to jest dokładnie tak jak piszesz callum, z Top Up czasem bez wyraźnych powodów pogodowych ciężko wytrzymać z gorąca :D.

To jak to jest z tymi bandażami?
Ostatnio zmieniony 28 cze 2010, 21:24 przez sebna, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2563
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

27 cze 2010, 8:57

AroJano pisze:Tunel się grzeje od wydechu, a nie od oleju w dyfrze czy skrzyni biegów... Prosty test: Owijamy bandażem kolektor aż do katalizatora i już w nóżki chłodniej...


Potwierdzam.

W zeszłym roku gdy jeździłem na seryjnym wydechu tunel był bardzo ciepły.

Teraz po założeniu kolektora owiniętego bandażem aż do połaczenia z katem jest dużo chłodniej, a przecież gazy wydechowe mają ze względu na doładowanie większą temperaturę.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

28 cze 2010, 21:20

pmcomp pisze:Teraz po założeniu kolektora owiniętego bandażem aż do połaczenia z katem jest dużo chłodniej,

A nie od dmuchania klimą na nogi ? :mrgreen:
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
dolcevita027
Posty: 75
Rejestracja: 10 cze 2010, 13:21
Lokalizacja: poznań

05 lip 2010, 14:53

Witam , ja dzisiaj założyłem maty termiczne koszt 100 pln i jest odczuwalna różnica pozdrawiam.
dolcevita027
bucky
Posty: 186
Rejestracja: 12 sie 2008, 13:45
Lokalizacja: oSw - Ostrów Wlkp.
Kontakt:

05 lip 2010, 15:02

dolcevita027 pisze:Witam , ja dzisiaj założyłem maty termiczne koszt 100 pln i jest odczuwalna różnica pozdrawiam.


gdzie maty kupowales??
dolcevita027
Posty: 75
Rejestracja: 10 cze 2010, 13:21
Lokalizacja: poznań

05 lip 2010, 17:30

Mi załatwili koledzy ale maty z tego co sie dowiedziałem to sa firmy Alutherm-samoprzylepne w prostokatach o wymiarach 30cm na 50cm.Pozdrawiam
dolcevita027
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

05 lip 2010, 20:51

dolcevita027, gdybyś więcej informacji zdobył to napisz (jakiś link czy co :) ), coś nie mogę tych mat znaleźć. I jeszcze taka sprawa: założyłeś je tylko od górnej strony kolektora/wydechu, czy ze wszystkich stron go okleiłeś?
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
dolcevita027
Posty: 75
Rejestracja: 10 cze 2010, 13:21
Lokalizacja: poznań

05 lip 2010, 21:35

Cały tunel został oklejony, z tym ze zachowali jakieś kanały odpływowe ( nie znam sie na tym ), jutro podjade do serwisu gdzie mi to zamawiali i zakładali i podam wiecej informacji.Ale dzisiaj pojezdziłem troszke szybciutko i mimo upału na zewnatrz w nózki było chłodno.
dolcevita027
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

06 lip 2010, 10:02

Fajnie, to czekam na dalsze informacje. Z góry dzięki!
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
dolcevita027
Posty: 75
Rejestracja: 10 cze 2010, 13:21
Lokalizacja: poznań

06 lip 2010, 12:42

Witam to jest ta stronka tej firmy z matami http://www.app.com.pl/products/?prid=121
dolcevita027
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

06 lip 2010, 14:57

i to było rozumiem robione tą matą wygłuszającą z aluminium?
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
dolcevita027
Posty: 75
Rejestracja: 10 cze 2010, 13:21
Lokalizacja: poznań

06 lip 2010, 16:30

Dokładnie taj jak mówisz :)
dolcevita027
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

06 lip 2010, 23:12

dolcevita027, wielkie dzięki!
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
mikolaj78
Posty: 168
Rejestracja: 19 kwie 2010, 11:08
Lokalizacja: Ożarów Maz.

22 lip 2010, 12:30

dolcevita027, opuszczali Ci wydech żeby okleić czy może jest tyle miejsca aby tego nie robić ?
Marzenia są po to aby je realizować.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

22 lip 2010, 12:45

Właśnie i jak wrażenia do tych co mają porównanie?
dolcevita027
Posty: 75
Rejestracja: 10 cze 2010, 13:21
Lokalizacja: poznań

22 lip 2010, 14:24

Opuszczali cały wydecha, gdyż jest tam malutko miejsca :)
dolcevita027
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

22 lip 2010, 14:37

dolcevita027 pisze:Witam , ja dzisiaj założyłem maty termiczne koszt 100 pln i jest odczuwalna różnica pozdrawiam.


koszt założenia i mat? czy samych mat ?
ODPOWIEDZ