Wysokość zawieszenia

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

27 lut 2010, 17:34

Przejde od razu do konkretów :mrgreen:

Jaka jest standardowa wysokość zawieszenia NB i jak ja zmierzyć?(chodzi mi o punkty referencyjne)
Ile można obniżyć by dało się jeszcze jeździć po polskich drogach? :twisted:

Michal
Tycjan
Posty: 1047
Rejestracja: 27 paź 2007, 14:57
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Świnoujście/Szczecin

27 lut 2010, 18:13

Aby dało się jeszcze jeździć po polskich drogach trzeba podwyższyć :grin:
NA`94 1.8 Supercharged - Laser Blue - 230 KM, 264 Nm
NBFL`04 1.8 Mazdaspeed - Velocity Red - 185 KM, 230 Nm
NA`91 1.6 Classic Red - 115 KM,135 Nm
NBFL`01 1.8 Sportive Supercharged - Crystal Blue - 183 KM,212 Nm
NBFL`01 1.8 Laser Blue - 146 KM,168 Nm
SypkerS
Posty: 149
Rejestracja: 19 gru 2007, 22:17
Model: NA
Wersja: V-special
Lokalizacja: Warszawa

27 lut 2010, 20:54

U mnie jest obniżone dosyć znacznie od środka koła do rantu zakola mam 30 cm z przodu i 32cm z tyłu.
Załączniki
100_0930%.JPG
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

27 lut 2010, 21:40

I radzisz sobie z progami zwalniajacymi na przykład?
Lanki
Posty: 99
Rejestracja: 07 paź 2008, 19:57
Model: NA
Wersja: classic
Lokalizacja: Beskidy

27 lut 2010, 22:35

Jam mam w NA sprężyny -40mm i powiem że momentami jest ciężko. Czasami trzeba jechać okrężną drogą omijając progi zwalniające. Już niestety kilka razy podwozie poczuło to i owo.
Madzią śmigam od święta (w 2009 ok. 2500km) więc luz, ale jak jeździsz codziennie to może być problem.
Czerwona...zawsze w toplessie
Tycjan
Posty: 1047
Rejestracja: 27 paź 2007, 14:57
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Świnoujście/Szczecin

27 lut 2010, 22:47

Moja pierwsza mx-5 NBFL - miałem ją obniżoną o -40mm - stała na kołach 17 i oponach 205/40 i przy pokonywaniu progów zwalniających, we dwie osoby i pełnym bagażnikiem, jeśli nie zrobiłem tego delikatnie, to przytarła podwoziem. Do tego w serwisie Mazdy w Szczecinie, aby można było podsunąć łapy podnośnika - mechanicy musieli ją podnosić za nadkola.
NA`94 1.8 Supercharged - Laser Blue - 230 KM, 264 Nm
NBFL`04 1.8 Mazdaspeed - Velocity Red - 185 KM, 230 Nm
NA`91 1.6 Classic Red - 115 KM,135 Nm
NBFL`01 1.8 Sportive Supercharged - Crystal Blue - 183 KM,212 Nm
NBFL`01 1.8 Laser Blue - 146 KM,168 Nm
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

27 lut 2010, 22:49

Potraficie oszacowac jaki jest przy takim obnizeniu przeswit pod podwoziem? 10-15cm?
SypkerS
Posty: 149
Rejestracja: 19 gru 2007, 22:17
Model: NA
Wersja: V-special
Lokalizacja: Warszawa

27 lut 2010, 23:22

prześwit masz na moim zdjęciu. Paczka L&M zmierz ile ma wysokości :mrgreen:
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

28 lut 2010, 7:14

Ale czy przedni spoiler masz rowno z reszta podwozia czy troszke nizej?
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

28 lut 2010, 9:18

Widać, że ma dokładkę. Po drugie - to chyba NA, więc zderzak wypada nieco inaczej niż u Ciebie. Dość nieobiektywna ocena ogólnie.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

28 lut 2010, 9:27

przod 345mm tyl 370mm - std zawieszenie wersji 10th anniv

jakich drogach? pasy ziemi zryte jak po dlugotrwalym ostrzale artyleryjskim, zadbane jak w postapokaliptycznych wizjach...
Awatar użytkownika
majk
Posty: 2112
Rejestracja: 16 lip 2008, 13:11
Model: NB FL
Wersja: 1.6 Turbo
Lokalizacja: Warszawa

28 lut 2010, 9:37

ewert pisze:przod 345mm tyl 370mm - std zawieszenie wersji 10th anniv

jakich drogach? pasy ziemi zryte jak po dlugotrwalym ostrzale artyleryjskim, zadbane jak w postapokaliptycznych wizjach...


Fakt, ostatnio zawiewa u na Fallout'em...
Ja mam springi Eibach chyba -30 lub -35, a każdy próg zwalniający jest moim wrogiem :twisted:

Jeżeli chodzi o temat bezpiecznego obniżenia NB: wszystko zależy czy springi + seryjne amorki, czy sportowe amorki czy gwint...
Była: MX-5 NA 1992
Była: MX-5 NBFL 2002
Była: MX-5 NB 1999
Była: MX-5 NA 1.8T 1994
Była: MX-5 ND RF 2017
Była: MX-5 NA 1.6 1996

Jest: MX-5 NBFL 2001 1.6T
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

28 lut 2010, 10:38

Ewert - mierzone od srodka kola do blotnika?

Majk, zawieszenie oczywiscie regulowane, technicznie nie bedzie problemu. Chodzi mi po prostu o "bezpieczna" wysokosc - nie chcial bym powiesic sie albo urwac wydech na pierwszym progu/studzience. Swoją drogą samochody na polski rynek powinny miec pod podwoziem płytę duralową w standardzie jak rajdówki...
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

28 lut 2010, 11:01

wyglada to na swiadome dzialanie (teoria spiskowa;): nawet nowa nawierzchnia (technologia oczywiscie zmodyfikowana ekonomicznie;/) potrafi po roku wygladac jak w dreznie w 1945, wiec "naprawia" sie to i pare dni jest lepiej ,potem od nowa to samo pobojowisko i tak przez pare lat, potem nowa nawierzchnia i caly cyrk od nowa... wszystkim sie to oplaca, drogowcom, mechanikom, producentom; koniunktura sie nakreca i mamy dodatnie costam be, w ogole jest kul i swiat sie kreci, ludzie nie maja czasu myslec o glupotach itede
hiehie :cool:
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

28 lut 2010, 11:05

mszczyrek pisze:Ewert - mierzone od srodka kola do blotnika?



tak
luket
Posty: 96
Rejestracja: 31 sty 2006, 20:59
Lokalizacja: Szczecin

28 lut 2010, 13:40

ewert pisze:przod 345mm tyl 370mm
- potwierdzam to są seryjne wymiary. Mam nowe sprężynki i jest jak powyżej. Z tyłu może delikatnie niżej - jakieś 5mm.

2 tygodnie miałem obniżone auto o 40mm i do codziennej normalnej jazdy po naszych pseudo drogach nie polecam. Choć niektórzy stawiają wygląd ponad komfort...
1st, 2nd & 3rd, zoom zoom
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

28 lut 2010, 13:56

Wielki dzięki za pomoc :mrgreen:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

28 lut 2010, 16:49

Nie wiem ile w tym prawdy, bo nigdy tego nie mierzyłem, ale w CarTest'cie dla NB 1.8 w polu prześwit stoi 11.4cm
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

28 lut 2010, 17:11

Obniżanie samych sprężyn i pozostawianie seryjnego amortyzatora to najgorszy z możliwych mod zawieszenia - jak ktoś ciekawy dlaczego, to niech sobie choćby pogoogluje :wink:
Jak ktoś ma problem z wysokością auta, progami zwalniającymi, prześwitem czy odległością pomiędzy oponą a nadkolem - to niech zwyczajnie zakupi regulowany zawias i nie będziemy bezsensownie bić piany na forum :wink:
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

01 mar 2010, 0:34

Powiem Ci tak: Narazie wszystko robisz po to zeby miec jak najlepsze wyniki na torze. Ja ci gwarantuje (inni potwierdza) ze jak juz wyciagniesz miatke z garazu i sie nia przejedziesz top down w sloneczny dzien to sie zakochasz i bedziesz chcial nia jezdzic codziennie, a wtedy: do jazdy po Lublinie to seria jest maksymalnym obnizeniem. (zakladam ze mam serie, tylko ze mi sie juz ulozyla :) ) Sporo progow zwalniajacych jadac na pusto musze pokonywac baaardzo delikatnie. Tak wiec narazie wystartuj na takim zawiasie, jak Ci bedzie brakowac to wtedy sie zastanow nad wymiana.

Ale jesli bedzie regulowany to nie widze problemu: na tor i do lansu niziutko, a do normalnej jazdy ~seryjnie
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

01 mar 2010, 6:25

Qbatron pisze: Tak wiec narazie wystartuj na takim zawiasie, jak Ci bedzie brakowac to wtedy sie zastanow nad wymiana.

Też polecam jazdę na serii a dopiero później mody.
Qbatron pisze:
Ale jesli bedzie regulowany to nie widze problemu: na tor i do lansu niziutko, a do normalnej jazdy ~seryjnie

Tylko że przy każdym nastawie musiałbyś regulować na nowo geometrię :wink:
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

01 mar 2010, 7:16

Qbatron, niestety irakleo ma racje. Zakładam ze bede regulował w razie potrzeby, ale nie moze to byc jakas znaczaca roznica - dlatego tak zalezy mi na doborze "wyjsciowej" wysokości. Seryjne zawieszenie Mx5 jest mięciutkie jak kaczuszka i na pewno takie nie zostanie, zwlaszcza ze nowe juz jest w drodze:)
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

01 mar 2010, 8:11

Jeśli obniżysz zawias minimalnie 1-2 cm to jeszcze nie będzie tragedii....kąt pochylenia koła się delikatnie zmieni i nawet może to być przydatne na torze....ale ruchy góra/dół 4-5cm nie obejdą się bez geometrii...
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

01 mar 2010, 10:06

Tak jak pisalem, geometrie bede ustawial po tym jak juz zdecyduje sie na "standardową" wysokość. Czy macie moze dostep do wykresow kąta pochylenia koła w funkcji wysokości(ugięcia zawieszenia)? Nie moge znalezc nigdzie w sieci, wyczytalem tylko ze krzywa jest dosc agresywna. Ciekawe jaki wplyw na camber bedzie mialo obnizenie o 2-4cm?

W BMW jest fajnie bo zaleznosc jest liniowa...
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5459
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

01 mar 2010, 11:01

mszczyrek pisze:Czy macie moze dostep do wykresow kąta pochylenia koła w funkcji wysokości(ugięcia zawieszenia)? Nie moge znalezc nigdzie w sieci, wyczytalem tylko ze krzywa jest dosc agresywna. Ciekawe jaki wplyw na camber bedzie mialo obnizenie o 2-4cm?

Moze dlatego, ze masz zawieszenie wielowahaczowe i kąt sie nie zmienia? :razz: zajrzyj pod auto ;)
mszczyrek pisze:W BMW jest fajnie bo zaleznosc jest liniowa...

Szał. MX-5 ma tak od 89 roku ;)

Wydaje mi sie, ze chcesz miec ciastko i zjesc ciastko. Albo obnizasz auto i godzisz sie z kompromisami albo nie obnizasz i jezdzisz na serii cieszac sie przeswitem. Nie pogodzisz jednego z drugim bo zawsze mozesz trafic na prog wyzszy od innych gdzie nawet seria zawisnie...
Ja mialem zawieszenie gwintowane skrecony na maksa w dół. Nigdy nie zahaczylem o zaden prog, zadna studzienke i koleine a jakos mocno nie uwazalem. Troszeczke siejesz panike :P wg mnei wiekszym problemem jest fakt,ze na seryjnym zawieszenieu auto dobija na kazdej dziurze i ugina sie bardziej w dol niz twarde zawieszenie kiedykolwiek sie ugnie.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

01 mar 2010, 11:17

irakleo pisze:Tylko że przy każdym nastawie musiałbyś regulować na nowo geometrię :wink:

Niekoniecznie. Jeśli zrobi to z głową i ustawi geometrię na odpowiednio dobranej wysokości to jej zmiany pociągną korektę geometrii w całkiem pożądanym kierunku :mrgreen: Nie jest to oczywiście rozwiązanie idealne, ale jakieś tam jest. Sam tak zamierzałem zrobić jak się do ewentualnych coiloverów przymierzałem.
Oczywiście alternatywną jest kupienie zestawu do ręcznego ustawiania geometrii i robienie tego za friko w garażu bez płacenia za każdym razem :mrgreen: Wtedy można sobie nastawy zmieniać codziennie :wink:

Po
eM
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

01 mar 2010, 12:29

majkel_c pisze:Oczywiście alternatywną jest kupienie zestawu do ręcznego ustawiania geometrii i robienie tego za friko w garażu bez płacenia za każdym razem :mrgreen: Wtedy można sobie nastawy zmieniać codziennie :wink:


No idziesz po bandzie....hehe....ale jeszcze jakiś kanał musiałbym wykopać w mojej klitce... :mrgreen:
ps. gość który ustawiał mi geometrię robił to w zagraconym garażu niewiele większym od mojego na sprzęcie pamiętającym chyba PRL....takie spartańskie warunki a zapisy na kilka dni do przodu....nie sprzęt i ładne stacje obsługi ważne ale wiedza i praktyka.
Standby
Posty: 907
Rejestracja: 01 lis 2007, 14:08
Lokalizacja: Vava Town
Kontakt:

01 mar 2010, 12:51

Ile taki sprzęt kosztuje? <3
Łoś
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

01 mar 2010, 13:51

Fiveopac pisze:Moze dlatego, ze masz zawieszenie wielowahaczowe i kąt sie nie zmienia? :razz: zajrzyj pod auto ;)
mszczyrek pisze:W BMW jest fajnie bo zaleznosc jest liniowa...

Szał. MX-5 ma tak od 89 roku ;)


Myslisz się. Z tego co wiem mx-5 ma proste zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Układ taki charakteryzuje się wzrostem pochylenia koła w funkcji ugięcia, zas wzrost zalezy od stosunku długości wahaczy. Pytalem po prostu o to czy ktos dysponuje danymi, jak duze sa to zmiany. W miedzy czasie znalazlem wykres, i tak jak wczesniej slyszalem krzywa jest agresywna, ale stosunkowo "prosta" (patrz wykres) :mrgreen: W takiej np. Hondzie kąt pochylenie zmnienia się praktycznie wykładniczo :wink:

W BMW z zawieszeniami Multilink zaleznosc jest naprawde linowa, ale sa to bardzo drogie, skomplikowane konstrukcje.

Legenda:
oś odciętych - kat pochylenia nadwozia (body roll)
oś rzędnych - kąt pochylenia koła
Załączniki
MX_Front_Cambergain_001.jpg
MX_Front_Cambergain_001.jpg (38.96 KiB) Przejrzano 4422 razy
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

01 mar 2010, 15:58

I jeszcze tylne zawieszenie BMW dla porownania z nasza poczciwa Madzią - to jest tyl z 1-ki bodajrze. Pięć węzłów dla każdego koła.
Załączniki
multilink_rear_suspension.jpg
ODPOWIEDZ