Obrysówki - czy muszą być?

Pytanie o przepisy

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
KyRy
Moderator
Moderator
Posty: 3765
Rejestracja: 13 mar 2008, 11:23
Model: NA
Wersja: Chiquita
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka
Kontakt:

10 lut 2010, 8:32

Bardock
Obrysówki ciągle świeciły. Kierunkowskazy też.

Obrazek
[/b]
Są: Chiquita | 93LE | Błękitna Laguna
Były: NA 1.6 92 Blue | NA 1.8 96 Bura | NA 1.6 92 SE | NA 1.6 89 Miata | NA 1.6 93 Smerfeta | NA 1.8 97 Czarna Wdowa | NA 1.6 95 Szczur | NA 1.8 97 Clean Bandit | NA 1.6 96 Merlota | NA 1.6 94 Żaba
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

10 lut 2010, 9:20

czyli coś się przepaliło ;] ale że 2 naraz ? wiesz może jakie żaróweczki tam siedzą ??
Sek
Posty: 479
Rejestracja: 06 kwie 2009, 21:01
Model: NA
Lokalizacja: Leszno

10 lut 2010, 9:31

panowie to że nam obrysy świecą to super ( sam zresztą sobie też podświetliłem ),
nie zmienia to faktu że jest to w świetle naszego prawa niezgodne z przepisami drogowymi. sam uważam że takie światełka poprawiają widoczność auta wyjeżdźającego np. z bramy kamienicy, dla pojazdów będących w ruchu.

Kyry - jeśli świeciły ( a sam tego nie robiłeś) tobie obrysy: pomarańcz przód, czerwień tył, oraz kierunki na stałe, a tylko mocniej doświecały przy włączeniu migacza - to typowe oświetlenie aut z usa i kanady. uwielbiam takie lampki, denerwują mnie tylko jak tylne kierunki są na czerwono. co do aut z kanady to powiem jeszcze,że niektóre auta mają system DRT, który automatycznie włącza przednie lampy (tylko je) do jazdy w dzień po odpaleniu silnika i odpuszczeniu ręcznego.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

10 lut 2010, 10:48

widzisz, Ty sam sobie zamontowałeś a ja w swojej Miacie fabrycznie miałem. Teoretycznie zdjąć tego nie muszę bo jest fabryczne ale jednak przewidziane na rynek USA. Ale nie przejmuje się tym jakoś bardzo, miałem kontrole i nie zwrócili na to uwagi
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

10 lut 2010, 11:21

Sek pisze:trochę nie rozumiem. mx5 w wersji europejskiej ma orginalny zderzak taki jaki masz na swoich fotkach - odblaski, przeciwmgłowe. usuwanie któregoś z tych elementów to według mnie podlega już pod tuning


Niestety trzeba Europejski zderzak poddać "tuningowi" jak Ty to określiłeś, aby był oryginalny.
Nasze Europejskie wersje niestety zostały poddane brzydkiemu tuningowi i teraz ja je "tuninguję" żeby je "odtuningować" :P
Co mam na myśli? Fuj fuj chlapacze i fuj fuj fuj światło przeciwmgłowe. W wersji z Japonii tego oryginalnie nie było. Nie wiem czy obrysówki tam były oryginalnie czy nie, ale obstawiam, że samochód na początku był zaprojektowany bez nich, a dopiero późniejsze wymogi zmusiły konstruktorów do zamontowania ich na samochodzie. Skoro nie muszą one w naszym kraju być, to wolę aby ich nie było, bo jak dla mnie nie są atrakcyjne. Naprawdę kojarzą mi się z rowerowymi odblaskami. Tak więc, skoro się ich pozbywam, to niech będzie - będę miał tuningowane zderzaki :P
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

10 lut 2010, 13:15

Sensownym pomysłem aby wywalić przeciwmgielne, jest koncepcja Agenta.
Zderzak tylny wymienić na taki od miaty, ( no przecież dziura zostanie po wywaleniu światła). A nastepnie wstawić żarówkę czerwoną diodową.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Sek
Posty: 479
Rejestracja: 06 kwie 2009, 21:01
Model: NA
Lokalizacja: Leszno

10 lut 2010, 13:55

DieSpinnePL pisze:Co mam na myśli? Fuj fuj chlapacze i fuj fuj fuj światło przeciwmgłowe. W wersji z Japonii tego oryginalnie nie było. Nie wiem czy obrysówki tam były oryginalnie czy nie, ale obstawiam, że samochód na początku był zaprojektowany bez nich, a dopiero późniejsze wymogi zmusiły konstruktorów do zamontowania ich na samochodzie.


jeśli w taki sposób rozumiesz orginalność to się z Tobą zgodzę. myślałem że mówimy o wersji europejskiej.
panowie jakby nie było każdy z nas ma inny pomysł na ten samochód i to jest fajne :grin:
DieSpinnePL twoja wizualizacja bez odblasków, chlapaczy i mgłowego wygląda bardzo dobrze, podoba mi się i mam nadzieją że na jakimś zlocie zobaczę efekt już na żywo.
sam w tym kierunku nie pójdę, bo dopiero co podświetliłem obrysy :mrgreen:
pytanie było o możliwość demontażu obrysów i mgłowego, a tu razem ustaliliśmy że obrysy można, a mgłowe jest obowiązkowe i trzeba je gdzieś umiejscowić.
jeśli ktoś chce jeżdzić bez mgłowego, to jego ryzyko i sprawa. może jeżdzić do końca życia i będzie ok, lub mieć taki pechozol jak ja i być wyłapanym na drugi dzień :mrgreen:
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

10 lut 2010, 14:05

Ja uważam, że mgłowe z tyłu musi być i będzie. Tyle, że nie w zderzaku. Tak jak ma Agent, tak jak miał Kyry tak będę miał i ja. Dlatego nawet o to światło nie pytałem, bo dla mnie sprawa jest oczywista.

Jeszcze podoba mi się w wersji USA(Japońska też?) to, że nie ma z boku tego kierunkowskazu (wiem, że nie musi go być). Ale ja już mam przerobiony kierunkowskaz z przodu i jest on mało widoczny, więc ten z boku zostawiam ;) Zły nie jest, ale bardziej podoba mi się wersja bez niego :)

Hmm... tak sobie na to wpadłem z tymi obrysówkami i jeszcze nie widziałem MX-5 bez nich. Nie mówię, że jestem pierwszy, ale jak na razie nie wpadła mi w oko fotka z takim rozwiązaniem i dlatego zrobiłem VT, bo nie miałem do czego porównać.
Ktoś widział prawdziwe fotki MX-5 NA bez odblasków?
jawor
Posty: 72
Rejestracja: 03 wrz 2009, 21:48
Lokalizacja: Łódź

17 lut 2010, 17:23

słuchajcie ja mam bez tych kierunkowskazów na błotniku i bardzo fajnie wygląda :) kierunkowskaz mam w zderzaku z przodu - obrysówka:) co do przeciwmgielnego tylniego to nigdy go nie miałem (kupiłem już bez) zderzak jest gładki :) przez przeglądy przechodzi bez problemu, policja nigdy sie nie przyczepiła do tego ze nie mam swiatła, kiedyś nie posiadałem chlapaczy i uważam ze nie był to dobry pomysł - mam szerokie oponki i kamyki spod kół uderzały w zderzak - niszcząc odblaski (popękały mi) dlatego w tym roku zdecydowałęm sie je założyć i auto nie straciło na wyglądzie :)
Awatar użytkownika
Akar.Zaephyr
Posty: 311
Rejestracja: 09 kwie 2008, 2:15
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

17 lut 2010, 18:07

Sek pisze:(...)
sam w tym kierunku nie pójdę, bo dopiero co podświetliłem obrysy :mrgreen:
(...)


To ja mam w takim razie pytanie - gdzie są kable do tylnych obrysówek?
Wiem że mój egzemplarz (jako USA) powinien mieć świecące czerwone obrysówki ale niestety ktoś z poprzednich właścicieli po prostu uciął te kable i nie za bardzo wiem gdzie ich szukać żeby podpiąć nowe. Wiesz gdzie one wychodzą? (w takim sensie że obrysówka tylnego zderzaka po swojej drugiej stronie powinna mieć wmontowaną żarówkę stąd logicznie wnioskuję że gdzieś tam ten kabel pod spód musi wychodzić i tu właśnie pytanie- gdzie?) Byłaby to dla mnie cenna wskazówka gdzie tego szukać :)

Pytanie w tym samym temacie - jak się ma kolor obrysówek (u mnie z tyłu czerwone) wobec prawa? Z jednej strony nie wiem czy czerwone są dozwolone? Z drugiej strony - skoro jeśli coś było wyposażone fabrycznie w czerwone obrysówki i takie powinny świecić skoro fabryka tak przykazała - który przepis jest nadrzędny?

Trochę to mylące...
"Klucznik" Akar
Ex-owner of 409.945th Miata
Current ND2 dreamer.
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

17 lut 2010, 18:18

Akar.Zaephyr pisze:Pytanie w tym samym temacie - jak się ma kolor obrysówek (u mnie z tyłu czerwone) wobec prawa? Z jednej strony nie wiem czy czerwone są dozwolone? Z drugiej strony - skoro jeśli coś było wyposażone fabrycznie w czerwone obrysówki i takie powinny świecić skoro fabryka tak przykazała - który przepis jest nadrzędny?

O, forum się nie czyta :twisted: Temat zagoniony, nawet w tym wątku jest o tym. W skrócie:
światła obrysowe:
- muszą być z tyłu czerwone, z przodu białe
- gdy widzisz tylne, przednie nie mogą być widoczne i vice versa
- w Polsce na aucie szerokości miaty nie może ich być.
światła pozycyjne boczne:
- choć potocznie też nazywane obrysówkami, to zupełnie inne zwierzę
- nie dotyczą ich wymogi szerokości auta
- wszystkie mają być koloru pomarańczowego. Przykład z ulicy - volvo V40.
Akar.Zaephyr pisze:takie powinny świecić skoro fabryka tak przykazała - który przepis jest nadrzędny?

Fabryka robiła miaty na różne rynki z różnym wyposażeniem i oświetleniem. Odnosząc się wprost do twojego zapytania - myślę że "przepisami stanowionymi przez fabrykę" nie przekonasz stróża prawa. :wink:
Awatar użytkownika
Akar.Zaephyr
Posty: 311
Rejestracja: 09 kwie 2008, 2:15
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

17 lut 2010, 18:26

A to nasze Madzie mają które w końcu? Obrysówki czy pozycyjne boczne? :)
Dziękuję za poprzednią odpowiedź :D
"Klucznik" Akar
Ex-owner of 409.945th Miata
Current ND2 dreamer.
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

17 lut 2010, 18:41

Akar.Zaephyr pisze:A to nasze Madzie mają które w końcu? Obrysówki czy pozycyjne boczne? :)
Dziękuję za poprzednią odpowiedź :D


Nie cytuj mnie, ale moim skromnym zdaniem ani to, ani to. Obrysówki powinny świecić do przodu i tyłu, a toto świeci zasadniczo w bok; z kolei jak na pozycyjne boczne są trochę za mało boczne, bo świecą na skosach zderzaków i trochę widać je też patrząc z przodu i z tyłu auta. Niemniej niewątpliwie bliżej im do tych drugich i nie znam żadnego przypadku żeby w wersji pomarańczowej były na miacie kwestionowane, a okazji było sporo.

W ostatecznym rozrachunku liczyć się będzie ocena funkcjonariusza - czerwono-białe zapalą mu neon z napisem "obrysówki", pomarańczowe - być może z racji podobieństwa układu do kilku modeli volvo - raczej nie budzą zainteresowania.
kauczuk
Posty: 335
Rejestracja: 14 maja 2009, 20:03
Model: Inny
Wersja: Kombi :(
Lokalizacja: Warszawa

17 lut 2010, 19:09

moim zdaniem to są boczne pozycje które wg naszego prawa powinny świecić kolorem pomarańczowym (a jaki mają kolor gdy są wyłączone to sprawa drugorzędna), a jeśli masz auto sprowadzane z USA to obowiązkiem pierwszego właściciela w PL, a jeśli on tego nie dopilnował to tego którego złapią policjanci :) jest przerobienie ich na odpowiednią barwę światła. To samo tyczy się kierunkowskazów itp. Więc jak masz to coś i świeci na czerwono to upierdliwy policjant może się do tego przyczepić i niestety będzie miał rację.
Awatar użytkownika
Akar.Zaephyr
Posty: 311
Rejestracja: 09 kwie 2008, 2:15
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

17 lut 2010, 19:41

Dziękuję za wyjaśnienie.
Prawdę mówiąc - mnie to bimba. Nie ze względu na przekorną naturę ale ze względu na fakt że utrzymanie samochodu w stanie oryginalnym utrudnia mi bzdurne, niczym nieuzasadnione polskie prawo (bo niby dlaczego to światełko ma być żółte a nie może być czerwone? pomijam już inne kolory ale skoro tak było w oryginale to w czym problem? TO nie migacz amerykański (czerwony) więc nie rozumiem za bardzo dlaczego takie być nie może). Jakoś przeżyję jak mi się do tego pan władza dopierniczy tylko ciekawe co będzie jak będę starał się o żółte blachy? Oryginał miał czerwone światełka co jest niezgodne z prawem więc trzeba to przerobić co nie pozwoli na otrzymanie zabytkowych tablic (bo jednym z warunków jest utrzymanie oryginalnego stanu). Paranoja :/

Dlatego zrobię jak było w oryginale i zobaczymy co będzie dalej ;)
"Klucznik" Akar
Ex-owner of 409.945th Miata
Current ND2 dreamer.
Sek
Posty: 479
Rejestracja: 06 kwie 2009, 21:01
Model: NA
Lokalizacja: Leszno

17 lut 2010, 20:36

Akar.Zaephyr jak chcesz orginał to tak zrób. ja w vitarze miałem pomarańczowe
przód, czerwone tył. przy kontroli policji na pytanie jaki kolor mają mieć obrysówki powiedziałem twardo i z przekonaniem te kolory i gość mi dał mi spokój ( chyba sam zwątpił).
co do kabli z tyłu, to ja podpiołem kabelki pod pozycyjne tylniego klosza dla każdej ze stron osobno i przeszedłem nimi przez otwory w dnie bagażnika (nawet były zaślepki plastikowe). jak chcesz to postaram się pstryknąć foto jak to u mnie wygląda.

pozdr
Awatar użytkownika
Błaszczykowski
Posty: 1013
Rejestracja: 11 sie 2010, 12:02
Model: NB FL
Wersja: Memories III
Lokalizacja: Pruszków

17 maja 2011, 14:36

A gdzie można znaleźć jakiś poradnik montażu obrysówek? Dużo z tym roboty jest?
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

17 maja 2011, 14:42

Więc jak masz to coś i świeci na czerwono to upierdliwy policjant może się do tego przyczepić i niestety będzie miał rację.

a jak w trakcie kontroli zakleisz obrysówki np taśmą izolacyjną to co?
ODPOWIEDZ