"Idealne" ustawienie geometrii w ASO
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Post będzie ostrzeżeniem dla osób z Podlasia i okolic, chcących skorzystać z ASO Gołębiewscy w Białymstoku.
W zeszłym roku w sierpniu postanowiłem po zmianie zawieszenia ustawić geometrię wg zaleceń flyin miata. Chcąc wykonać usługę profesjonalnie i ponieważ mój mechanik miał długą kolejkę, wybrałem się do ASO. Odbierając samochód dowiedziałem sie, że wszystko udało się ustawić wg zaleceń, a nawet pochylenie kół z przodu udało się ustawić na - 3°. Zdziwiłem się, bo jak czytałem na forum i później rozmawiałem z IrekJ to takie ustawienie jest niemożliwe bez zmiany wahaczy. Spytałem się czy mogę dostać wydruk z potwierdzeniem ustawienia, to dostałem odpowiedź, że mają uszkodzoną drukarkę i nie pomyśleli, bo mogli zdjęcie dla ekranu zrobić.
Po wyjechaniu na trasę samochód trochę niepewnie zachowywał się przy większej prędkości na nierównym asfalcie, a na koleinach była tragedia. Stwierdziłem, że może tak ma być, że to pewnie przez pochylenie kół i nierówną drogę. Sezon zaraz się skończył i miata zasnęła snem zimowym. Dziś byłem u swojego mechanika na montażu nowych stabilizatorów i przy okazji sprawdzeniu geometrii. Zdjęcie poniżej przedstawia jakie były ustawienia po ASO. Od razu uprzedzam, że samochód nie wjechał w dziurę, nie jeździłem po krawężnikach i w żaden sposób nie uszkodziłem geometrii samemu.
Każde koło pochylone pod innym kątem, z tyłu jedno koło zbieżne, drugie rozbieżne, z przodu wielka różnica kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Ocenę zostawiam wam.
Podsumowując, standardy obsługi klientów mają w porządku, ale fachowca który mi to ustawiał (jakiś starszy facet) powinni zwolnić, albo na jakieś szkolenia wysłać.
W zeszłym roku w sierpniu postanowiłem po zmianie zawieszenia ustawić geometrię wg zaleceń flyin miata. Chcąc wykonać usługę profesjonalnie i ponieważ mój mechanik miał długą kolejkę, wybrałem się do ASO. Odbierając samochód dowiedziałem sie, że wszystko udało się ustawić wg zaleceń, a nawet pochylenie kół z przodu udało się ustawić na - 3°. Zdziwiłem się, bo jak czytałem na forum i później rozmawiałem z IrekJ to takie ustawienie jest niemożliwe bez zmiany wahaczy. Spytałem się czy mogę dostać wydruk z potwierdzeniem ustawienia, to dostałem odpowiedź, że mają uszkodzoną drukarkę i nie pomyśleli, bo mogli zdjęcie dla ekranu zrobić.
Po wyjechaniu na trasę samochód trochę niepewnie zachowywał się przy większej prędkości na nierównym asfalcie, a na koleinach była tragedia. Stwierdziłem, że może tak ma być, że to pewnie przez pochylenie kół i nierówną drogę. Sezon zaraz się skończył i miata zasnęła snem zimowym. Dziś byłem u swojego mechanika na montażu nowych stabilizatorów i przy okazji sprawdzeniu geometrii. Zdjęcie poniżej przedstawia jakie były ustawienia po ASO. Od razu uprzedzam, że samochód nie wjechał w dziurę, nie jeździłem po krawężnikach i w żaden sposób nie uszkodziłem geometrii samemu.
Każde koło pochylone pod innym kątem, z tyłu jedno koło zbieżne, drugie rozbieżne, z przodu wielka różnica kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Ocenę zostawiam wam.
Podsumowując, standardy obsługi klientów mają w porządku, ale fachowca który mi to ustawiał (jakiś starszy facet) powinni zwolnić, albo na jakieś szkolenia wysłać.
- Załączniki
-
- 20240312_145445.jpg (2.35 MiB) Przejrzano 1345 razy
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250
Pytanie jaki masz zawias? Ori amory, ori sprężyny?
Lewa strona jest mniej pochylona. Czy w ASO ustawiali geometrię z balastem? Może wsadzili do środka 80kg i dopiero potem ustawiali?
Na miękkiej ori sprężynie samochód siada od strony kierowcy znacznie z kierownikiem za sterem. A jeśli się obniża to zwiększa się pochylenie lewych kół. Co innego jak sprężyny są twarde to wtedy ma to mniejsze znaczenie.
Po mojemu mogło być tak, że ASO ustawiało z balastem i z nim jest git.
Twoje odczucia z jazdy wnikają z tego, że przednie koła są zbieżne. Ja nie wiem dlaczego FM to proponuje ale jeździ się na tym głupio. Szczególnie jadąc szybko samochód brzydko skręca. Imho lepiej jest mieć przód ustawiony na 0. Ostatecznie rozbieżnie po kilka minut na stronę.
Prawdę mówiąc ciężko mi uwierzyć, że ktoś jest w stanie wyczuć na drodze tak małą różnicę w pochyleniu kół pomiędzy prawą a lewą stroną. Trzeba by zakręty napadać jak wariat jakiś. I dalej, bez ostrego napadania na zakręty różnica w kącie wyprzedzenia sworznia zwrotnicy też trudna do wyczucia na drogowej oponie.
No i jeszcze zostaje otwarte co napisałeś na kartce majstrowi od geo. FM sugeruje "basically, as much as possible"
Lewa strona jest mniej pochylona. Czy w ASO ustawiali geometrię z balastem? Może wsadzili do środka 80kg i dopiero potem ustawiali?
Na miękkiej ori sprężynie samochód siada od strony kierowcy znacznie z kierownikiem za sterem. A jeśli się obniża to zwiększa się pochylenie lewych kół. Co innego jak sprężyny są twarde to wtedy ma to mniejsze znaczenie.
Po mojemu mogło być tak, że ASO ustawiało z balastem i z nim jest git.
Twoje odczucia z jazdy wnikają z tego, że przednie koła są zbieżne. Ja nie wiem dlaczego FM to proponuje ale jeździ się na tym głupio. Szczególnie jadąc szybko samochód brzydko skręca. Imho lepiej jest mieć przód ustawiony na 0. Ostatecznie rozbieżnie po kilka minut na stronę.
Prawdę mówiąc ciężko mi uwierzyć, że ktoś jest w stanie wyczuć na drodze tak małą różnicę w pochyleniu kół pomiędzy prawą a lewą stroną. Trzeba by zakręty napadać jak wariat jakiś. I dalej, bez ostrego napadania na zakręty różnica w kącie wyprzedzenia sworznia zwrotnicy też trudna do wyczucia na drogowej oponie.
No i jeszcze zostaje otwarte co napisałeś na kartce majstrowi od geo. FM sugeruje "basically, as much as possible"
Sprężyny eibach pro kit, amorki bilstein B8. Brane było pod uwagę, że mógł być balast. Jeden pomiar był z kierowcą w środku, nie mam zdjęcia, ale niewiele to zmieniło.
W ASO dostali wydruk ze strony FM i mieli ustawić wyprzedzenie i pochylenie ile się da. Przy odbiorze było potwierdzenie, że zbieżność przód i tył jest ok 4' na stronę, wyprzedzenie ok 8°, tył pochylenie -1.8° bo więcej się nie dało, a przód - 3°. Co jeszcze mnie zdziwiło, że ustawienie geometrii zajęło im mało czasu, około 30 min, dobrze nie pamiętam. Wizytę miałem ok południa, więc może facetowi się na przerwę spieszyło, zrobił równo zbieżność przód a resztę na opierdol. Moi mechanicy w boschu sami stwierdzili, że geometria jest zjebana.
W ASO dostali wydruk ze strony FM i mieli ustawić wyprzedzenie i pochylenie ile się da. Przy odbiorze było potwierdzenie, że zbieżność przód i tył jest ok 4' na stronę, wyprzedzenie ok 8°, tył pochylenie -1.8° bo więcej się nie dało, a przód - 3°. Co jeszcze mnie zdziwiło, że ustawienie geometrii zajęło im mało czasu, około 30 min, dobrze nie pamiętam. Wizytę miałem ok południa, więc może facetowi się na przerwę spieszyło, zrobił równo zbieżność przód a resztę na opierdol. Moi mechanicy w boschu sami stwierdzili, że geometria jest zjebana.
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250
Geometria została już zrobiona i jest elegancko. Z czasem pomyślę nad mniejszą zbieżnością z przodu. Na razie nie ma kiedy potestować przez pogodę.
Post jest tylko po to, że człowiek jedzie do ASO, tam zaręczają że wszystko jest ustawione idealnie, płaci pieniądze, a później wychodzi, że ktoś to chyba po pijaku ustawiał. Żeby to były różnice minut a nie stopni, szczególnie przy wyprzedzeniu sworznia, to by tematu nie było.
Post jest tylko po to, że człowiek jedzie do ASO, tam zaręczają że wszystko jest ustawione idealnie, płaci pieniądze, a później wychodzi, że ktoś to chyba po pijaku ustawiał. Żeby to były różnice minut a nie stopni, szczególnie przy wyprzedzeniu sworznia, to by tematu nie było.
- Załączniki
-
- 20240312_154727.jpg (5.81 MiB) Przejrzano 1270 razy
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250
- irekJ
- Donator
- Posty: 2646
- Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
- Model: ND
- Wersja: Mocny Full
- Lokalizacja: PL | CH | IT
Przy takim pochyleniu z tyłu i małej zbieżności może być trochę driftowóz.
A co do warsztatu to ASO nie ASO, warto mieć sprawdzonego człowieka i stać nad nim. Ustawiacze są przyzwyczajeni, że w bułkowozie nikt nie zauważy różnicy rzędu stopni.
A co do warsztatu to ASO nie ASO, warto mieć sprawdzonego człowieka i stać nad nim. Ustawiacze są przyzwyczajeni, że w bułkowozie nikt nie zauważy różnicy rzędu stopni.
Ostatnio zmieniony 14 mar 2024, 10:44 przez irekJ, łącznie zmieniany 1 raz.
- Konioczynka
- Donator
- Posty: 731
- Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
- Model: Inny
- Wersja: Na odwyku
- Lokalizacja: Mazury / Ełk
Po 1. pogoda jest dobra, nie ściemniaj
Po 2. nie pozostaje nic innego niż dać osobie 3-ciej (czyli mi) na sprawdzenie
Po 2. nie pozostaje nic innego niż dać osobie 3-ciej (czyli mi) na sprawdzenie
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0
NBFL 1.6 => NCFL 2.0
Po założeniu stabów eibacha, tył spięty na miękko, wyjechałem na seryjnych potenzach od mechanika. 4°C lekka mżawka i na wyjeździe z pierwszego ronda dodałem mocniej gazu. Pierwszy raz mi się tak ciepło w miacie zrobiło. Nie spodziewałem się, że aż tak dupsko zarzuci, a barierki blisko były. Na szczęście obyło się bez strat, udało się wyprowadzić. Trochę pojeżdżę jak będzie sucho, pewnie zmienię oponki na Asymmetric 6 i będę z geometria dalej myślał.
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250
Może i pogoda dobra, ale nie na te opony i dodatkowo moje umiejętności. Wyjdzie słońce to możemy polatać. Przejedziesz się po moich modyfikacjach i zobaczysz, czy w swojej przyszłej też będziesz coś zmieniać.Konioczynka pisze: ↑14 mar 2024, 9:55Po 1. pogoda jest dobra, nie ściemniaj
Po 2. nie pozostaje nic innego niż dać osobie 3-ciej (czyli mi) na sprawdzenie
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250
no ciekawe geo bylo. teraz lepiej choc troche dziwne ze z przodu duzo mniejsze pochylenie niz z tylu ale rozumiem ze duzy kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ma to kompensowac.
i fakt mala zbieznoisc z tylu moze powodowac troche myszkowania na prostej.
i fakt mala zbieznoisc z tylu moze powodowac troche myszkowania na prostej.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Jaką zbieżność polecacie na tył? Przód rozumiem że na zero?
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250
zalezy na jaki tor. na waski maly ciasny z nawrotami przod rozbiezny od 0 do -20 tyl zbiezny miedzy +10 a 0. na tory dlugie z duzymi predkosciami w lukach tyl +20 do +30 a przod zrobilbym w 0.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Ty się Latar nie śmiej, u nas na Podlasiu i Mazurach drogi kręte jak niejeden tor
Ale dzięki chłopaki za info. Z czasem będę się bawił geometrią, jak już po wszystkich modyfikacjach oswoję się z samochodem. Montaż hamulców tylko został.
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250
Dzięki Panowie za podpowiedzi. Dziś ustawiłem pochylenia przód na - 2°20' tył - 2°. Zbieżność przód na 0, tył 15' łącznie i przyznam rację, że jest lepiej. Co prawda miałem krótką przejażdżkę, ale łatwiej miatę kontrolować. Szczególnie na wyjściu z ronda, po dodaniu gazu zamiata dupą, ale spokojnie ją kieruję, bo wcześniej to gorąco raz miałem. Dalsze testy będą na dniach, bo jutro lepsze oponki montuje. Jeszcze raz dzięki, piwko na zlocie się należy
Red ND2 white interior - Zarzygałka
viewtopic.php?f=22&t=33250
viewtopic.php?f=22&t=33250