Porysowana szyba boczna

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 336
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

17 lut 2021, 16:04

Gdy kupowałem jakiś czas temu NC miała już porysowane szyby boczne. Nadszedł czas aby się tym zająć.
Po śladach wnioskuję, że to ruch szyby góra-dół i/lub dół-góra spowodował rysy. Będę oddawał szyby to polerowania, ale chciałbym zapobiec sytuacji że za chwilę znowu się porysują.

W związku z tym czy moglibyście poradzić, które elementy drzwi należałoby sprawdzić i/lub wymienić, aby prewencyjnie zapobiec rysowaniu się szyba na przyszłość.

Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki.
Awatar użytkownika
Esotiq
Posty: 86
Rejestracja: 14 cze 2017, 13:18
Model: NC
Lokalizacja: Gdańsk

17 lut 2021, 16:09

Uszczelka od zewnętrznej strony zbiera pył i piasek, po wyczyszczeniu problem zniknie.
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2166
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

17 lut 2021, 16:13

Gdzie się poleruje szyby? Tez mam ryski pionowe.
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 336
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

17 lut 2021, 16:15

Czyszczenie wystarcza, czy lepiej wymienić. Jeżeli wymienić, to czy jest jakiś tego zamiennik, czy tylko OEM? Gdzie to można najtaniej nabyć?

Co do polerowania, zamierzam sie udac tu: http://multiglas.pl/, ale rozważam również https://polerowanie-szyb.pl/
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

17 lut 2021, 19:13

Uszczelki od słońca sztywnieją, flok się z nich kruszy i problem gotowy, najlepiej je wymienić na nowe i unikać zamienników. Tyle z własnego doświadczenia. A szyby poleruje się tlenkiem ceru. Można w domu samemu jeśli ma się polerkę i filcowy pad. Wszystko do kupienia w sklepach dla detailerów.
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1378
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

17 lut 2021, 22:34

Uważajcie na to czyszczenie tlenkiem ceru. Po pierwsze szyba boczna jest hartowana, tzn. trudniej ją porysować ale też trudniej wypolerować. Filc na wiertarce może bardzo łatwo doprowadzić do powstania dystorsji, nie można mocno punktowo dociskać, lepsza jest szlifierka oscylacyjna, trudniej taką zrobić soczewkę na szybie. Moim zdaniem lepiej wymienić szybę na nieporysowaną.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Andrut
Moderator Detalingu
Moderator Detalingu
Posty: 638
Rejestracja: 10 mar 2019, 17:40
Model: NC FL2
Wersja: 2,5L
Lokalizacja: Kraków

18 lut 2021, 15:41

monkahead pisze:
17 lut 2021, 22:34
Uważajcie na to czyszczenie tlenkiem ceru. Po pierwsze szyba boczna jest hartowana, tzn. trudniej ją porysować ale też trudniej wypolerować. Filc na wiertarce może bardzo łatwo doprowadzić do powstania dystorsji, nie można mocno punktowo dociskać, lepsza jest szlifierka oscylacyjna, trudniej taką zrobić soczewkę na szybie. Moim zdaniem lepiej wymienić szybę na nieporysowaną.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Zawsze mnie fascynują te tematy odnośnie soczewki na szybie.... ale to chyba piszą tylko Ci co ich nigdy nie polerowali
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

18 lut 2021, 21:43

No, rozsiał się mit po sieci :) Można zepsuć, pewnie, ale trzeba mocno chcieć to zrobić. Ja kiedyś próbowałem na starych szybach z autobusu, generalnie jak zaśniesz na włączonej polerce (takiej zwykłej obrotowej, nie DA), to wtedy może się zrobić kuku. Albo jak drapiesz suchym cerem, tylko wtedy rys więcej narobisz niż soczewek. Ale jesli się pracuje równomiernie i cierpliwie, patrząc co się z szybą dzieje to ciężko spartolić. No i nie wiem ale wg mnie matowanie szyby papierem to jest ostateczność bo potem trzeba się mocno napracować żeby wszystko wyprowadzić.
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1378
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

19 lut 2021, 10:02

pirul pisze:No, rozsiał się mit po sieci :) Można zepsuć, pewnie, ale trzeba mocno chcieć to zrobić. Ja kiedyś próbowałem na starych szybach z autobusu, generalnie jak zaśniesz na włączonej polerce (takiej zwykłej obrotowej, nie DA), to wtedy może się zrobić kuku. Albo jak drapiesz suchym cerem, tylko wtedy rys więcej narobisz niż soczewek. Ale jesli się pracuje równomiernie i cierpliwie, patrząc co się z szybą dzieje to ciężko spartolić. No i nie wiem ale wg mnie matowanie szyby papierem to jest ostateczność bo potem trzeba się mocno napracować żeby wszystko wyprowadzić.
No właśnie że nie mit. Polerowałem tak rysę wyczuwalną paznokciem na przedniej szybie (nie jest hartowana), cer + specjalna nakładka na wiertarkę. Efekt to punktowa dystorsja. W ten sposób można polerować rysy nie będące w polu widzenia, np. na czarnym pasie. Natomiast szlifierką oscylacyjną, nie dało się tej rysy usunąć, tak można usuwać rysy włosowate, nawet w polu widzenia.

Dodam że kilka lat pracowałem w fabryce szyb samochodowych, więc coś wiem na ten temat i wielokrotnie widziałem jak naprawia się szyby na pierwszy montaż.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Andrut
Moderator Detalingu
Moderator Detalingu
Posty: 638
Rejestracja: 10 mar 2019, 17:40
Model: NC FL2
Wersja: 2,5L
Lokalizacja: Kraków

19 lut 2021, 13:48

monkahead pisze:
19 lut 2021, 10:02
pirul pisze:No, rozsiał się mit po sieci :) Można zepsuć, pewnie, ale trzeba mocno chcieć to zrobić. Ja kiedyś próbowałem na starych szybach z autobusu, generalnie jak zaśniesz na włączonej polerce (takiej zwykłej obrotowej, nie DA), to wtedy może się zrobić kuku. Albo jak drapiesz suchym cerem, tylko wtedy rys więcej narobisz niż soczewek. Ale jesli się pracuje równomiernie i cierpliwie, patrząc co się z szybą dzieje to ciężko spartolić. No i nie wiem ale wg mnie matowanie szyby papierem to jest ostateczność bo potem trzeba się mocno napracować żeby wszystko wyprowadzić.
No właśnie że nie mit. Polerowałem tak rysę wyczuwalną paznokciem na przedniej szybie (nie jest hartowana), cer + specjalna nakładka na wiertarkę. Efekt to punktowa dystorsja. W ten sposób można polerować rysy nie będące w polu widzenia, np. na czarnym pasie. Natomiast szlifierką oscylacyjną, nie dało się tej rysy usunąć, tak można usuwać rysy włosowate, nawet w polu widzenia.

Dodam że kilka lat pracowałem w fabryce szyb samochodowych, więc coś wiem na ten temat i wielokrotnie widziałem jak naprawia się szyby na pierwszy montaż.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Słowo klucz wiertarka i 1 rysa.
Jak katowałeś cholera wie z jakimi obrotami po jednej rysie to wiadomo że zrobi sie delikatne załamanie dlatego należy robić to równomiernnie... polerowałem conajmniej kilkadziesiąt szyb nigdy nie było żadnego problemu
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

19 lut 2021, 13:56

Do takiej głębokiej, pojedynczej rysy to raczej trzeba podejść jak do wpyłek na lakierze - najpierw papier, potem walka polerką. I nie w jednym miejscu tylko po całym segmencie trzeba równomiernie pracować. Podobnie jak lakier zaczniesz grzać maszyną w jednym miejscu żeby usunąć paprocha to w moment jest przetarcie.
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1378
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

25 lut 2021, 20:50

No niestety człowiek uczy się na błędach...

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

ODPOWIEDZ