Rollbar, a przepisy.

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Mar0
Posty: 44
Rejestracja: 06 lip 2020, 8:32
Model: NB FL
Wersja: 1.6
Lokalizacja: małopolska/śląsk
Kontakt:

14 paź 2020, 7:40

Witam.
Moje pytanie dotyczy zakladania rollbaru do naszych samochodow. Czy zamawiany rollbar musi posiadac homologacje albo jakies dopuszczenia ? Chodzi mi o jazde po zwyklych drogach, nie na torze.
Czy diagnosta na przegladzie moze poprosic nas o jakis "papier" do rollbaru, albo policjant podczas kontroli ?

Pozdrawiam Maro. ;)
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

14 paź 2020, 7:47

Może, jak wszystko co jest montowane do auta powinien mieć homologację jeżeli chces wszystko mieć 100% legalnie. Wiekszość rollbarów (wszystkie?) nie ma homologacji.
Awatar użytkownika
Mar0
Posty: 44
Rejestracja: 06 lip 2020, 8:32
Model: NB FL
Wersja: 1.6
Lokalizacja: małopolska/śląsk
Kontakt:

14 paź 2020, 8:02

mutra pisze:
14 paź 2020, 7:47
Może, jak wszystko co jest montowane do auta powinien mieć homologację jeżeli chces wszystko mieć 100% legalnie. Wiekszość rollbarów (wszystkie?) nie ma homologacji.
No wlasnie to pytanie kieruje do osob ktore juz maja zamontowane rollbary, czy przy montazu/dostawie dostaliscie jakas homologacje ?
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3513
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

14 paź 2020, 8:14

Raczej nikt nie dostał homologacji. Równocześnie raczej nikt nie ma problemów z przeglądem auta z rollbarem i kubełkiem - ot taki paradoks ;)
Awatar użytkownika
Mar0
Posty: 44
Rejestracja: 06 lip 2020, 8:32
Model: NB FL
Wersja: 1.6
Lokalizacja: małopolska/śląsk
Kontakt:

14 paź 2020, 9:40

tomasz01 pisze:
14 paź 2020, 8:14
Raczej nikt nie dostał homologacji. Równocześnie raczej nikt nie ma problemów z przeglądem auta z rollbarem i kubełkiem - ot taki paradoks ;)
Wlasnie jestem przed zakupem rollbaru i naszly mnie takie przemyslenia, jak to sie ma do przegladow i kontroli ;)
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

14 paź 2020, 10:08

Moim zdaniem:

Rollbar nie jest spawany, tylko przykręcany. Jeśli stracisz dowód lub nie dostaniesz przeglądu, w najgorszym wypadku będziesz musiał go odkręcić i pojechać na badanie bez niego. Biorąc natomiast pod uwagę, że to urządzenie w określonych warunkach może uratować Ci zdrowie i nie jest tylko dla "szpanu", to mimo wszystko warto ponieść to mniejsze ryzyko, a tym samym uwolnić się od tego większego. Sam się ociągam z montażem bo szkoda mi dziurawić budę, ale w końcu to zrobię z powodu jw.

Jeśli będziesz upalał auto po mieście i złapie Cię policja to pewnie rollbar będzie kolejnym powodem do zabrania dowodu, natomiast przy rutynowej kontroli można dość łatwo większości mundurowych wytłumaczyć czemu to służy i dlaczego ma sens, na zdrowy rozsądek nikt nie będzie karał za to, że dbasz dodatkowo o własne bezpieczeństwo, nie narażając przy tym innych. Oczywiście zawsze pozostaje kwestia szansy przydzwonienia w rurę głową podczas kolizji bez dachowania, no ale to znowu kalkulacja ryzyka i mądre ustawienie fotela.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2092
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

14 paź 2020, 10:14

Konsultowałem, to swego czasu z ulubionym diagnostą.
O ile Twój rollbar nie przeszkadza w poprawnym działaniu pasów bezpieczeństwa, to nie stanowi problemu.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
WSR
Posty: 406
Rejestracja: 24 wrz 2018, 11:05
Model: Inny

14 paź 2020, 11:19

W ogóle źle się dzieje, skoro zakładane są takie tematy. Jakiś czas temu nikt by się nie zastanowił, założył i jeździł, a teraz zaczyna się psychoza typu "czy mogę przykręcić do auta ... (wpisz dowolny element)" szczęśliwie i służby i diagności podchodzą zdroworozsądkowo, ale widzę tu pełzające podwaliny pod wbijanie do "TUV" każdej pierdoły, z tym że znając nasze prawno-unijne podejście i niemoc urzędową będzie to niemożliwe, tak jak nie można już zarejestrować SAMów. Weź odpowiedzialność za swoje życie, przykręć ten rollbar (albo i nie, ale zdecyduj sam :mrgreen:) i ciesz się jazdą/poprawą bezpieczeństwa/zwiększeniem coolfactoru :kciuk:

Może wyjdę na tetryka boomera, ale jeszcze kilkanaście lat temu (no dobra może lekko ponad 20 :D ) za jazdę komarem bez kwitów i kasku (o ile nie udało się uciec) Policja spuszczała powietrze z kół i jechała dalej a ty pchałeś lub miałeś pompkę w plecaku :lol: , dziś już raczej sytuacja mało prawdopodobna, ale tego typu dyskusje zwiększają przeświadczenie, że nic nie można plus dodają strach przed organami władzy, szykując grunt społeczny na kolejne ograniczenia.
Awatar użytkownika
ace
Donator
Donator
Posty: 562
Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Wrocław

14 paź 2020, 11:29

No ale czego się spodziewasz? Masa ludzi urodzonych w '90+ to formaliści. Im młodsi tym ciężej jest się im odnaleźć bez przepisu, tabelki, gotowego rozwiązania. Nikt za nic nie chce brać odpowiedzialności.
NBFL 1.8 - Blues Beatdown | NC SPEC - Rocambolesco
Tyś tyś?
Awatar użytkownika
WSR
Posty: 406
Rejestracja: 24 wrz 2018, 11:05
Model: Inny

14 paź 2020, 11:36

ace pisze:
14 paź 2020, 11:29
Nikt za nic nie chce brać odpowiedzialności.
Dokładnie to miałem na myśli (między innymi :mrgreen: )

Ogranicz internet, zwiększ myślenie i idź jak po swoje, a nie z garbem i oczami w ziemię.
Awatar użytkownika
Mar0
Posty: 44
Rejestracja: 06 lip 2020, 8:32
Model: NB FL
Wersja: 1.6
Lokalizacja: małopolska/śląsk
Kontakt:

14 paź 2020, 12:02

ace pisze:
14 paź 2020, 11:29
No ale czego się spodziewasz? Masa ludzi urodzonych w '90+ to formaliści. Im młodsi tym ciężej jest się im odnaleźć bez przepisu, tabelki, gotowego rozwiązania. Nikt za nic nie chce brać odpowiedzialności.
Fajnie,ze sie rozpisaliscie na ten temat, niekoniecznie fajnie,ze mnie oceniacie.

Osobiscie mam takie samo podejscie jak kolega Pirlu.
Prosze nie robcie ze mnie malolata, oderwanego od rzeczywistosci, zalozylem temat na forum i oczekiwalem rzeczowej odpowiedzi. Moze i staram sie byc w miare przepisowy,ale czy uwazacie,ze to zle ?

Chcialem dowiedziec sie od posiadaczy rollbaru czy przy zakupie powinienem dostac jakis papier. Sa te elementy ewidentnie zwiekszajace bezpieczenstwo, ale tez dokladane dodatkowo, a ktore wg. mnie powinny byc w standardowym wyposazeniu tego samochodu.
Jestem na etapie zakupu i sa oferty tanszych i drozszych rollbarow i myslalem,ze roznica w cenie moze wynikac wlasnie z tego,ze jedna firma wyda np. dopuszczenie (opcja drozsza) a inna nie (opcja tansza).
Nie biore w tym wypadku w ogole pod uwage stylebaru.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2092
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

14 paź 2020, 12:08

Hej, tetrykom urodzonym w PRL (pozdro) chodziło raczej o ogólne zmiany otaczającej rzeczywistości a nie konkretne przyczepienie się do Ciebie.
Podobnie jest w offroadzie - też najbardziej potrzebne części są "nielegalne"... Nasz naród prowizorek kiedyś nie zwracał na takie niuanse uwagi, bo podobno wszędzie wszystkiego brakowało... A i łatwiej było przegląd okresowy "załatwić".
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
ace
Donator
Donator
Posty: 562
Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Wrocław

14 paź 2020, 12:26

Łomatkobosko, ja nie robiłem personalnych wycieczek! Przepraszam!
Sam miałem z tym problem. Grunt to to zauważyć, zanim nie będzie za późno :)

Pytałem swojego diagnostę o modyfikacje. Generalnie jak coś jest zrobione dobrze to się nie przyczepią. Fabryczne pasy muszą zostać w razie czego.

Zobaczcie jeszcze na jedno kuriozum: rajdy. Przecież rajdówki muszą przejechać dystans między OSami po publicznych drogach. Więc wszystkie mają przegląd i OC. A wedle przepisów te auta się nadają do kasacji tylko. Nie znam przypadku, żeby jakiegoś rajdowca zatrzymał policjant i kazał holować samochód. Jaja, no nie?
NBFL 1.8 - Blues Beatdown | NC SPEC - Rocambolesco
Tyś tyś?
Awatar użytkownika
Mar0
Posty: 44
Rejestracja: 06 lip 2020, 8:32
Model: NB FL
Wersja: 1.6
Lokalizacja: małopolska/śląsk
Kontakt:

14 paź 2020, 13:30

ace pisze:
14 paź 2020, 12:26
Łomatkobosko, ja nie robiłem personalnych wycieczek! Przepraszam!
Sam miałem z tym problem. Grunt to to zauważyć, zanim nie będzie za późno :)

Pytałem swojego diagnostę o modyfikacje. Generalnie jak coś jest zrobione dobrze to się nie przyczepią. Fabryczne pasy muszą zostać w razie czego.

Zobaczcie jeszcze na jedno kuriozum: rajdy. Przecież rajdówki muszą przejechać dystans między OSami po publicznych drogach. Więc wszystkie mają przegląd i OC. A wedle przepisów te auta się nadają do kasacji tylko. Nie znam przypadku, żeby jakiegoś rajdowca zatrzymał policjant i kazał holować samochód. Jaja, no nie?

Spoko, nic sie nie stalo.
Nie lubie sie tez napinac w necie, no bo po co? Ale hamstwa "nie zniese" :lol: ;)

No i to jest rzeczowa odpowiedz w temacie ;) Raczej przy instalacji tego typu rzeczy musi to byc wykonane starannie i zgodnie ze sztuka i w takim wypadku diagnosta nie powinien miec zadnych przeciwwskazan. Decyzje w sprawie montazu rollbara juz w sumie podjalem, teraz szukam czegos co bedzie i estetyczne i bezpiecznie i nie zrujnuje mojego portfela :)

Jezeli chodzi o rajdowki, to sie za bardzo na tym temacie nie znam....
Moge powiedziec tylko tyle, sa ludzie i ludziska, jeden policjant moze podjac decyzje taka, a drugi calkiem inna, taka juz jest ta proza zycia ;)
Awatar użytkownika
ace
Donator
Donator
Posty: 562
Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Wrocław

14 paź 2020, 14:24

No to nie ma zbyt dużego wyboru: jak chcesz coś "z półki" to cybul jest popularną opcją: https://cybul.eu/pl/category/mazda-pl/mx5-nb-pl/
NBFL 1.8 - Blues Beatdown | NC SPEC - Rocambolesco
Tyś tyś?
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

14 paź 2020, 14:48

Naprawdę martwisz się o rolla w kontekście badań technicznych?

Zerknij na to NDFL :omgomg:

Nie mam koszmarów w tym temacie :geeejj:
NDFL.jpg
NDFL.jpg (3.6 MiB) Przejrzano 2756 razy
Notabene roll od dłuższego czasu chodzi mi po głowie....na ten moment budżet tego nie unosi...

Montuj i ciesz się jazdą :diablo:
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

16 paź 2020, 17:07

Rolbary Cybula mają certyfikaty TUV, ale nie posiadają homologacji E. Zgodnie z polskim prawem do użytku tylko poza drogami publicznymi. Nie wiem czy są dostępne na rynku jakieś z homologacją
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2166
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

16 paź 2020, 17:26

Z rajdowkami jest tak, ze nie maja prawa przejść w PL przeglądu, ale jakos przechodzą. Ale dosc często maja rajdowki np. czeskie blachy, bo tam wpadli na to ze mogą być auta sportowe które czasem musza pojechać droga publiczna i zostają dopuszczone do ruchu jako auto sportowe.

A rolla właśnie odebrałem od Cybula wczoraj i polecam!
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

16 paź 2020, 19:22

Gdyby nie to zwijanie seryjnych pasów w tej wersji...
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

17 paź 2020, 10:29

Może do Andyego trzeba uderzyć w takim razie?

Prawda, to zwijanie pasów w rolce od Cybula jest obecnie rozwiązane bardzo kiepsko. Poprzednia wersja z przykręcanymi seryjnymi prowadnicami była lepsza. ..
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

17 paź 2020, 14:03

Jeśli chce się mieć funkcjonujące seryjne pasy to jedyną opcją jest wąski rollbar. Mam kontakt do alternatywnego wykonawcy, którego oferta była w zakupie grupowym ale nie uzbieraliśmy wystarczającej ilości chętnych. Cytat od osoby, która ogarniała zamówienie:

Ze względu na sytuację z listą chętnych na rollbary podaje bezpośredni kontakt do producenta.

+48 795 556 232

Dzwonisz, mowisz ze jesteś z forum i ze masz numer telefonu od cocona. Jak sie dogadasz, ile wynegocjujesz to juz zalezy od Twoich umiejetnosci :D
Cena nie zabijała, można sobie dowolnie konfigurować harness bar czy zastrzały. Warto próbować, bo wąskie rolki od yapy nie produkują się w pojedynczych sztukach więc to jedyne obecnie znane mi źródło nowej, wąskiej rolki od ręki.
Awatar użytkownika
Dr_Ozda
Donator
Donator
Posty: 47
Rejestracja: 08 kwie 2018, 7:00
Model: NB
Lokalizacja: Bartoszyce/Warszawa

20 paź 2020, 14:36

Przeglądy miałem w różnych miejscach i problemów nikt nie robił. Policja też się nie czepiała, większe zainteresowanie wzbudzała kierownica.
Rolke mam wąską, pasy seryjne są. Niestety nie ma jak wtedy szelkowych zamontować. Pionowa rura od rolki wychodzi równo w przelotkę w kuble :/
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

20 paź 2020, 20:21

Ostatnio jak chciałam zalegalizować SWAP i montaż kompresora to w 1 stacji OSKP powiedzieli mi, że ten samochód to tzw SAM, że muszę przeprowadzić badania homologacyjne całego auta 😂, Zalecono mi wykonanie prób przyspieszeń i opóźnień przy hamowaniu itp. zakładam, że przy rolce wymagają testu dachowania 😂
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
PKzalew
Donator
Donator
Posty: 220
Rejestracja: 08 wrz 2019, 12:20
Model: NA
Wersja: 1.6 Turbo
Lokalizacja: Warszawa

04 lut 2021, 0:28

A może ktoś rozwinąć, na czym polega problem z aktualnym rollbarem Cybula i seryjnymi pasami? Czy jest to kwestia upierdliwości przy zwijaniu, czy np. mogą one nie zadziałać poprawnie w razie wypadku?
Jest: NA 1.6 Turbo
Była: NBFL 1.8
II Vice-Mistrz MC 2020 - klasa Stock
Awatar użytkownika
Andrut
Moderator Detalingu
Moderator Detalingu
Posty: 638
Rejestracja: 10 mar 2019, 17:40
Model: NC FL2
Wersja: 2,5L
Lokalizacja: Kraków

04 lut 2021, 14:16

mutra pisze:
14 paź 2020, 7:47
Może, jak wszystko co jest montowane do auta powinien mieć homologację jeżeli chces wszystko mieć 100% legalnie. Wiekszość rollbarów (wszystkie?) nie ma homologacji.
No ja się z tym stwierdzeniem nie zgadzam.
Homologacje musza mieć elementy auta jak najbardziej w szczególności te wpływające na bezpieczeństwo (lampy, żarówki pasy fotele) ale rolla może być potraktowana jako element ozdobny. Do pasów bez homologacji drogowej jak najbardziej mogą się przyczepić chyba że zostawisz też fabryczne. Fotel chyba tez musi mieć papier ale rolka nie bo nie ma ona wpływu na samochód i jego bezpieczeństwo użytkowania (w sensie prawnym bo wiemy że może nam uratować głowę) a jej montaż nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu.

Taka jest moja opinia
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

04 lut 2021, 15:20

PKzalew pisze:
04 lut 2021, 0:28
A może ktoś rozwinąć, na czym polega problem z aktualnym rollbarem Cybula i seryjnymi pasami? Czy jest to kwestia upierdliwości przy zwijaniu, czy np. mogą one nie zadziałać poprawnie w razie wypadku?
Będą działać jak należy, ale polecam przy okazji montażu rollbara poświęcić wcześniej czas (jak miata to nie daily - to nie powinien być problem) na wysłanie pasów żeby je zregenerować. U mnie to widać ekstremalnie bo czasem trzeba pas wpychać z pozycji " za krótki aby zapiąć, ale za długi żeby zamknąć drzwi". Co ciekawe, po zapięciu jest o wiele lepiej.

Wcześniejsze rewizje tego rollbara miały miejsce na fabryczną prowadnice i szkoda, że tego nie kontynuują :(
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

04 lut 2021, 15:35

Jak zobaczę na własne oczy NA z szerokim rollem od Cybula i normalnie zwijającymi się pasami to sam sobie kupię szeroki bo bardziej mi się podoba niż wąski. Niestety póki co nie widziałem takiej NA. Ktoś chce pokazać? :D
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

04 lut 2021, 18:50

Andrut pisze:
04 lut 2021, 14:16
mutra pisze:
14 paź 2020, 7:47
Może, jak wszystko co jest montowane do auta powinien mieć homologację jeżeli chces wszystko mieć 100% legalnie. Wiekszość rollbarów (wszystkie?) nie ma homologacji.
No ja się z tym stwierdzeniem nie zgadzam.
Homologacje musza mieć elementy auta jak najbardziej w szczególności te wpływające na bezpieczeństwo (lampy, żarówki pasy fotele) ale rolla może być potraktowana jako element ozdobny. Do pasów bez homologacji drogowej jak najbardziej mogą się przyczepić chyba że zostawisz też fabryczne. Fotel chyba tez musi mieć papier ale rolka nie bo nie ma ona wpływu na samochód i jego bezpieczeństwo użytkowania (w sensie prawnym bo wiemy że może nam uratować głowę) a jej montaż nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu.

Taka jest moja opinia
Montaż rollbara Cybula w NC oznacza demontaż seryjnego rollbara. W NA i NB wiadomo, nie ma nic w serii więc nie nie ma tego problemu natury homologacyjnej
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
WSR
Posty: 406
Rejestracja: 24 wrz 2018, 11:05
Model: Inny

04 lut 2021, 21:09

Może częściowo offtop, ale na ciężko zwijające się pasy polecam forch S422, działa wyśmienicie, tu też powinien pomóc.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

04 lut 2021, 21:54

Jednak lepiej zadziała nowa sprężyna w zwijaczu ;)
ODPOWIEDZ