Konserwacja mechanizmów dachu

smary do mechanizmów

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
MajKar
Posty: 56
Rejestracja: 28 cze 2020, 0:04
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa / Starachowice

12 wrz 2020, 4:41

Cześć,

Przeszukałem forum. Wygląda na to, że nie było takiego tematu. Albo wszyscy radzą sobie na własną rękę albo nikt nie wpadł na to, że mechanizmy dachu też można konserwować ;)

Ja mam teraz NC, ale temat dotyczy wszystkich wersji, więc umieściłem w ogólnym wątku.

Riserczując internety znalazłem wpis na forum BMW:
https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=25&t=99250

Proponują tam zastosowanie smaru teflonowego / białego smaru. Ja mam Cyclo White Grease (opis z jednej ze stron poniżej na zdjęciu). W jego opisie jest napisane, że jest przeznaczony m.in. do "części szyberdachu". Jeśli jednak dobrze pamiętam, to czytałem kiedyś, że ktoś użył smaru tego typu do mechanizmu zamka w drzwiach. Efekt był jednak odwrotny od oczekiwanego i zamek gorzej działał. Pomogło dopiero rozłożenie wszystkich elementów, przeczyszczenie i posmarowanie innym smarem. W związku z tym przed zastosowaniem takiego smaru do mechanizmów w konstrukcji dachu postanowiłem zasięgnąć porady osób doświadczonych w konserwacji :)

Preparat WD-40 odrzuciłem ze względu na prawdopodobne krótkotrwałe działanie. Jest potencjalnie najlepszy, bo prawie bezbarwny. Odrzuciłem wszystkie gęste smary, bo nie zamierzam rozbierać całej konstrukcji dachu. Smar do łańcuchów się moim zdaniem nie nadaje, bo ma za dużą lepkość. Jako potencjalne rozważałem smary grafitowe lub miedziane. Nie wiem też jak materiał dachu zareaguje na smary, bo przy spray'owaniu na pewno dach się trochę zabrudzi.

Zatem:

1. NA / NB / NC /ND: Jakiego smaru używacie do mechanizmów rozkładania/składania konstrukcji dachu?

2. NC soft top: Jakiego smaru używacie do mechanizmu odblokowującego dach (przy rozkładaniu - pomiędzy siedzeniami - i przy składaniu - u góry przy lusterku wstecznym uwalniane przyciskiem "Release")?


Cyclo White Grease - opis:
Załączniki
Cyclo White Grease - opis.PNG
Cyclo White Grease - opis.PNG (47.07 KiB) Przejrzano 776 razy
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

12 wrz 2020, 9:30

Jeżeli mówisz o miejscach w których stelaż dachu się zgina to olej/biłay smar w spray wystarczy. Tam nie ma żadnych obciążeń/temperatury/pracy.
Smar miedziowy nie smaruje tylko zapobiega "zapiekaniu" elementów. Miedziowy i grafitowy jak sie dostaną na materiał dachu to tam zostaną na zawsze.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

12 wrz 2020, 9:47

Jest jeszcze tzw suchy smar oparty na teflonie, którym smaruje się np mechanizmy bram garażowych, bo nie łapie kurzu. W ogóle go nie widać po odparowaniu rozcieńczalnika.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4587
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 wrz 2020, 12:25

A jest w ogóle potrzeba smarowania czegokolwiek w mechanizmie dachu? Przez 7 lat posiadania niemłodej NA nie bardzo widziałem te konieczność, jedyne co robiłem to naprawa klamer które standardowo w pewnej chwili przestają się zatrzaskiwac z powodu zużycia.

NCka mam krotko, ma lat 14 i jedyne co jest nieidealne to jakiś luz na klamrze przez co czasem coś stuka.

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
MajKar
Posty: 56
Rejestracja: 28 cze 2020, 0:04
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa / Starachowice

12 wrz 2020, 22:17

Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.
ODPOWIEDZ