stuki, pukanie w zawieszeniu

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

28 wrz 2009, 22:16

bylem juz u dwoch specjalistow i zaden nie potrafi stwierdzic co stuka mi z przodu w zawieszeniu.

nie potrafia stwierdzic bo mowia ze nie ma zadnych luzow. wszystko jest bardzo sztywne i trzeba by rozbierac po kolei i sprawdzac :(

objawy sa nastepujac.
gdy auto mocno nurkuje np przy ostrym hamowaniu albo przy wjechaniu lub zjechaniu z kraweznika slychac stukniecie tak jakby metalu o metal. co to moze byc? zaznaczam ze nia ma zadnych luzow. jak jade po drobnych wybojach czy kostce brukowej nic nie slychac. musi byc nagle dosc mocne ugiecie amorkow z przodu.

jeden z mechanikow sugerowal ze to moze byc uderzenia tego elementu co na zdjeciu gdy nastepuje przy uderzeniu jego cofniecie. choc drugi powiedzial ze ten wahacz nie moze sie az tyle cofnac zeby walnal.
Załączniki
zawieszenie.jpg
zawieszenie.jpg (77.31 KiB) Przejrzano 3073 razy
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

29 wrz 2009, 12:25

Też mam podobny problem - coś stuka (pojedynczy, głośny, metaliczny stuk) przy bardzo ostrym skręcie w lewo, na granicy przyczepności. Całe zawieszenie przejrzałem sam, oglądał je też diagnosta, byłem na szarpakach, w ASO Mazdy na przeglądzie zawieszenia (tam znaleźli, że pociekł amortyzator), wymieniłem wszystkie cztery na wszelki wypadek na Bilsteiny B6 przy okazji wymiany wszystko w zawieszeniu zostało kolejny raz sprawdzone... i co? I nic... Wszyscy zgodnie twierdzą, że zawias nie ma najmniejszych luzów, a on dalej sobie stuka.

O dziwo najchętniej jak jest ciepło, na rozgrzanych oponach i przyczepnym asfalcie.
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

29 wrz 2009, 12:29

Ja też szukałem sprawcy stuków. :mrgreen:
U mnie stukał klocek hamulcowy (zamiennik JC). :mrgreen:
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
Cientki
Posty: 526
Rejestracja: 28 cze 2007, 22:58
Lokalizacja: Warszawa

29 wrz 2009, 14:24

U mnie problem byl podobny. Na szarpakach nic nie wyszlo. Stukalo tez nie zawsze i na wiekszych dziurach .Okazalo sie ze byla to obrotnica ( chyba tak to sie nazywa) amorka. Koszt 2 gumek i mocowana w ASO 90-100 zl. Roboty na 40 min.
Załączniki
zawias2.gif
zawias2.gif (65.32 KiB) Przejrzano 3086 razy
zawias.jpg
haryyy
Posty: 560
Rejestracja: 06 wrz 2009, 17:23
Lokalizacja: D(eath)O(r)A(live)

29 wrz 2009, 15:01

Wedlug mnie to moze byc zuzyty przegub lub półoś. Wahacze wkluczone bo one by stukaly na wiekszych, badz mniejszych wybojach. Szarpaki tez niczego nie wykryja. Jesli zjawisko jest obecn przy dodawaniu badz odpuszczaniu gazu to obstawiam, ze to półoś albo przegub.
rafal
Posty: 945
Rejestracja: 26 maja 2008, 18:41
Lokalizacja: Warszawa Urs/Wil

29 wrz 2009, 16:32

ja stawiam na te gumki co opisal cientki. u mnie jest podobna sytuacja z tylu. ale na razie bardzo delikatna. podnies auto, zdejmij kolo i jakas lyzka czy czyms dlugim i sztywnym sprobuj krotkimi i szybkimi ruchami podniesc zawieszenie. lyzka w wachacz od spodu spokojnie wchodzi. bedzie widac minimalny luz w miejscu styku gornego mocowania z kielichem.
byla mx-5 turbo
jest foka rs
miata jeszcze bedzie:)
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

29 wrz 2009, 16:45

Przerabiałem ten temat. Takie same stuki miałem, ostre dohamowanie, ostry skręt.
Wystarczyło dokręcić jedną śrubę o pół obrotu. ( tą w tych tulejach z przodu, tam gdzie się kontruje po ustawieniu zbieżności np.)
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

29 wrz 2009, 17:08

rafal mozesz rozrysowac na ktoryms ze schematow zawieszenia jak mam uniesc je za pomoca lyzki? bo nie potrafie sobie tego wyobrazic :) albo moze przy rozebraniu kielicha bedzie widac czy jest to wina obrotnicy. tylko jak sie zdejmuje ten kielich i jak mozna okreslic czy obrotnica jest zuzyta?

polosie i przeguby ktorys magik wykluczyl. klocki i swoznie tez.

Wroniasty u mnie na poczatku bylo tak samo jak u Ciebie ale ze nieczesto wystepowalo to sie nie przejmowalem. teraz natomiast strasznie drazni mnie to walenie takze musze sie za to zabrac :)

Tomai mozesz miec racje bo stukanie wyraznie mi sie pogorszylo po ustawieniu geometrii... jak dokladnie mam przykrec ta srube. czy potrzebuje dwoch kluczy? mozesz zaznaczyc na schemacie o co dokladnie chodzi?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

29 wrz 2009, 17:17

Tak, wydaje mi się że mechanik robił to za pomocą dwóch kluczy.

naprawdę głośne stuki powodowała dosłownie jedna niedokręcona śruba.
Załączniki
zawias.jpg
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
rafal
Posty: 945
Rejestracja: 26 maja 2008, 18:41
Lokalizacja: Warszawa Urs/Wil

29 wrz 2009, 18:42

blaise, wsadzasz lyzke w dolny wahacz w wyciecie tam gdzie jest dolne mocowanie amora. lyzka mysi byc w miare waska. wchodzi od spodu prawie na pionowo i daje sie obrocic tak ze da sie szarpnac w gore. ewentualnie kanal i szarpanie krotkimi szybkimi ruchami gora-dol. u mnie slychac i tak i tak. tyle ze z tylu. jak rozebralem amortyzator to nie bardzo widac co by mialo byc zuzyte. jak mnie zacznie bardziej draznic to sie tym zajme.
byla mx-5 turbo
jest foka rs
miata jeszcze bedzie:)
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

29 wrz 2009, 20:34

W autach z przebiegiem w okolicach 130-150kkm zaczynają się pojawiać różne luzy, stukania, pukania, piski , zgrzyty itd. To normalne zwłaszcza gdy jeździ się na naszych drogach i nie warto wymieniać wybiórczo elementów lecz kompleksowo ogarnąć cały temat. Komplet poliuretanowych "cywilnych"markowych tulei za oceanem na kompletnie całe zawieszenie to koszt 200 USD i jest bagatelny w porównaniu z cenami części w ASO. Poliuretany mają podobno nieporównywalnie dłuższą żywotność niż tuleje metalowo/gumowe i auto prowadzi się na nich z wyczuwalną na korzyść różnicą. Przemasi ostatnio zrobił rundę moją Miatą i bez wahania to potwierdził. Poniżej przykładowy link z markowymi "energy suspension" w cywilnej wersji "black"
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Miata-Energy-Suspension-Master-Bushing-Kit-11-18102_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQhashZitem45ede075b8QQitemZ300343653816QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
są jeszcze hardcorowe w wersji "red"
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

01 paź 2009, 17:27

czy w sklad tych poliuretanow wchodzi obrotnica o ktorej pisal Cientki?

czy aby wymienic ta obrotnice trzeba zdejmowac amorka albo sprezyne z amorka czy wystarczy odkrecic tylko gorny kielich od strony komory silnika?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Cientki
Posty: 526
Rejestracja: 28 cze 2007, 22:58
Lokalizacja: Warszawa

02 paź 2009, 0:49

blaise,
Raczej nie wchodzi, chyba nawet nie wystepuje cos takiego.
Trzeba wyjac amorek.
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

02 paź 2009, 2:52

ale nie trzeba zdejmowac sprezyny z amorka?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

02 paź 2009, 11:49

blaise pisze:ale nie trzeba zdejmowac sprezyny z amorka?

Trzeba. To znaczy zdejmować nie musisz, ale górne mocowania będziesz musiał odpiąć, więc ściągacz będzie potrzebny...

Po
eM
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

21 sie 2011, 10:54

Żeby nie zakładać nowego tematu, a i żeby przyszłym pokoleniom było łatwiej znaleźć to słowa klucze --->
przy skręconych kołach słychać chrobotanie :wink: tak więc pewnie przegub mówi papa.
Pasuje tylko od mx5 czy można szukać czegoś innego a o połowę tańszego itd.
Jakieś doświadczenia?
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

21 sie 2011, 14:17

MiC pisze:przy skręconych kołach słychać chrobotanie :wink: tak więc pewnie przegub mówi papa.

W RWD? :shock: :mrgreen:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

21 sie 2011, 14:23

Dżunior pisze:
MiC pisze:przy skręconych kołach słychać chrobotanie :wink: tak więc pewnie przegub mówi papa.

W RWD? :shock: :mrgreen:


hahaha :) tak to jest jak się całe życie jeździło FWD :ryjezesmiechu:
więc bez zastanowienia diagnoza - przegub :D
w takim razie co to mówi papa? łożysko?
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

21 sie 2011, 14:36

Padające łożysko na postoju jest niesłyszalne. :wink: Pierwsza faza agonii to huczenie w czasie szybkiej jazdy.
Jeśli chodzi o chrobotanie przy skręcaniu, to w pierwszej kolejności nasuwa mi się hałasująca pompa wspomagania przy dokręcaniu kierownicy do położenia skrajnego. :roll:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

21 sie 2011, 14:39

Dżunior pisze:Padające łożysko na postoju jest niesłyszalne. :wink: Pierwsza faza agonii to huczenie w czasie szybkiej jazdy.
Jeśli chodzi o chrobotanie przy skręcaniu, to w pierwszej kolejności nasuwa mi się hałasująca pompa wspomagania przy dokręcaniu kierownicy do położenia skrajnego. :roll:


dźwięk tylko przy szybszych, ostrych zakrętach, raczej tylko w jedną stronę.
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
koldi
Posty: 103
Rejestracja: 24 mar 2011, 8:55
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Reguły

21 sie 2011, 17:37

U mnie jest to samo, w przedziale predkosci od 60 do 100 nawet lekkie obciazenie jednej strony auta (zakret, dynamiczna zmiana pasa) powoduje rytmiczne chrobotanie.

Byłem nawet u Jaksy, sprawdzaliśmy to na podnośniku, Jaksa pojeździł i stwierdził że to opony. Pozamieniałem je stronami zeby sprawdzić czy może miec racje, no ale niewiele to dało. Fakt, ze opony nowiutkie, Turanza ER300, maja moze z 7-8 tys. przejechane, ale poprzedni właściciel miał fatalnie ustawioną zbieżność, nie wiem czy od tego się nie pościnały.

Dzwięk to takie lekkie hurgotanie, na samej kierownicy nic nie czuć, tylko lekkie wibracje na całym samochodzie. Przy niższych predkosciach nic nie czuc, a powyżej 100 - też nie :shock:
Bardzo to przypomina wyząbkowane opony (chociaż ja tam ząbków na nich pod ręką nie czuję).

Na chwile obecna jezdze i slucham, zobaczymy czy sie to poglebi czy nie.
matusz
Donator
Donator
Posty: 1246
Rejestracja: 21 maja 2012, 22:06
Model: NB
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Poznań

19 lis 2012, 0:13

A ja mam takie objawy że przy manewrowaniu parkingowym przy maksymalnie skręconych kołach coś po prostu "strzela" jak by przeskakiwało. Jest to dość głośne i nie nazwałbym tego na pewno chrobotaniem. Jakieś pomysły mądrzy ludzie?
była czerwona NA 1.6 -> II wice mistrz MMC West 2014 w klasie 1.6
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

19 lis 2012, 5:39

Miałem coś takiego w NA. Była to niedokręcona śruba regulacyjna w wahaczu dolnym z przodu. Musisz posprawdzać wszystkie. Jak dostaje naprężenia to przeskakuje i strzela.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

19 lis 2012, 8:22

Łącznik stabilizatora lub końcówki drazka kierowniczego
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
matusz
Donator
Donator
Posty: 1246
Rejestracja: 21 maja 2012, 22:06
Model: NB
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Poznań

19 lis 2012, 21:38

dzięki za sugestie, będę sprawdzał ale dopiero w weekend bo ciemno już jak w d....
była czerwona NA 1.6 -> II wice mistrz MMC West 2014 w klasie 1.6
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2019
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

26 lis 2012, 12:00

matusz pisze:dzięki za sugestie, będę sprawdzał ale dopiero w weekend bo ciemno już jak w d....


I jak, sprawdziłeś?

Mam podobny problem przy padających końcówkach drążków. A propos - bardzo ciekawa rzecz, o której nie pomyślałem. Jak obniżasz auto, to zmienia się kąt, pod którym operuje drążek i końcówka:

http://www.miataturbo.net/suspension-brakes-drivetrain-49/miata-s13-fc-rx-7-outertie-rod-interchangability-69283/
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Grup
Posty: 78
Rejestracja: 30 paź 2013, 19:54
Lokalizacja: Piaski Wlkp

01 maja 2014, 14:49

a u mnie zastanawia i irytuje bardzo co u mnie puka ...jeśli można nazwać to pukaniem ale na pewno jest wyczuwalne w nogach i delikatnie słychać........ja bynajmniej słysze i mi to przeszkadza
najbardziej jest to ALA pukanie wyczuwalne w przedziale prędkości 80 -100 km/h
jak jade szybciej to mi jakoś to zanika
a jak wolniej to nie jest tak wyczuwalne ...
czy mogą być to opony ????
a jak nie to w takim razie co ???


dodam że to ala pukanie jest tak jakby rytmiczne :)
GRUPOL
Grup
Posty: 78
Rejestracja: 30 paź 2013, 19:54
Lokalizacja: Piaski Wlkp

07 maja 2014, 22:53

hehe i nic nikt nie powie ............ :lol:
GRUPOL
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

07 maja 2014, 23:02

Wróżbita Maciej jest na urlopie. Może będzie łatwiej jak opiszesz to pukanie... takie puk puk puk czy puuuuk puuuuk? :mrgreen:
MazDRUnia NC 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=30297
DorotkaMonster NB 1.6T - viewtopic.php?f=22&t=6665
Ozonowanie Lublin
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

08 maja 2014, 9:15

himber pisze:Wróżbita Maciej jest na urlopie. Może będzie łatwiej jak opiszesz to pukanie... takie puk puk puk czy puuuuk puuuuk? :mrgreen:


[youtube]Q2pQEb_eu4M[/youtube]

whatever, tag nie działa:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 2pQEb_eu4M
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
ODPOWIEDZ